Dagligen äter pga kosten (vet att vissa går att få i sig, men jag orkar inte tänka varje måltid och alltid ha 2 kg spenat) jag b-12, omega 3, k2, järn och d vitamin.
Jag äter även kreatin, magnesium, zink, järn och ala. Detta är dock inte pga brist i kosten.
Jag har tagit blodprov två år i rad nu för att se hur man ligger till så jag har hyffad koll på vad som funkar och behövs för mig.
Jag drog ner på kött för hälsan till en början, var dock inte så påläst då utan mest för att prova. Jag har även provat glutenfritt etc etc. för att se vad som händer. Men ju mer jag kollade på klipp om produktionen och djurhållning. Desto mer blev jag "omvänd". Jag tycker inte att det är en nice industri och jag vill inte vara med att stödja den. Så jag är nu vegan av etiska själ.
Jag tror inte människan är skapt för en vegansk kost. Men jag tror verkligen människor i dagsläget med den tillgången vi har, kan vara veganer utan problem.
Vad har du för blodvärde (hb)? Vilka järntillskott äter du?
Använder ni veganer kalcium/magnesiumtillskott för att binda oxalsyran så det ni äter som innehåller oxalsyra hamnar i magen, tarmarna? Eller struntar ni att blanda, låter det hamna i blodet, ansätta sig i kroppen osv som påfrestar njurarna och andra hälsoproblem, artros, uti, njursten bl.a
Iofs ni som har tur har väl rätt sorts bakterier i tarmarna som bryter ned oxalsyran, t.ex oxalobacter formigenes bl.a.
Senast redigerad av snailtrack 2021-08-20 kl. 15:26.
Jag är vegan sen fyra år bakåt. Typ. Jag äter honung. Vi behöver inte påpeka det mer. Vissa tycker att man inte är vegan då. Skitsamma. Om ni har något ni vill fråga kör i vind.
Ha det bra!
Hur känns det att vara svag, inte kunna bygga muskler eller sova på natten?
Har du många hål i tänderna hos tandläkaren?
Jag har läst lite utav tråden och någon punkt har tagits upp tidigare.
Det största problemet jag ser med vegansk kost är beroendet utav animalieproduktion. Utan gödsel från djur så är det i dagsläget omöjligt att odla ekologiska(=veganska) grödor som är svenskproducerade. Samtidig som det är möjligt för svenska kvarnar att importera slam gödslad grödor från EU för human-kost vilket inte är lagligt i Sverige. Hur ser du på den frågan och borde inte vegan lobbyn jobba hårdare för att hitta en lösning för humangödsling?
Utöver det så tycker jag det är lite lustigt att jag som konventionellt spannmålsbonde producerar och levererar mycket av min havre till havremjölk för att ekologiskt havre inte kan hålla kvalitén. Jag tjänar bra med pengar på det och tycker hela ruschen med havre produkter är suverän men känns inte som det är så utbrett att det inte är någon utav de stora producenterna utav havremjölk som frontar med att det inte är ekologiskt.
Använder ni veganer kalcium/magnesiumtillskott för att binda oxalsyran så det ni äter som innehåller oxalsyra hamnar i magen, tarmarna? Eller struntar ni att blanda, låter det hamna i blodet, ansätta sig i kroppen osv som påfrestar njurarna och andra hälsoproblem, artros, uti, njursten bl.a
Iofs ni som har tur har väl rätt sorts bakterier i tarmarna som bryter ned oxalsyran, t.ex oxalobacter formigenes bl.a.
Hej! Det finns väl inga kliniska belägg för de risker som du beskriver. Är själv vegan sedan 20 år tillbaka. De tillskott jag tar är B12, omega-3, selen, och D-vitamin på vinterhalvåret - de sistnämnda hade jag tagit även som allätare. Tog rätt omfattande prover senast för ett par veckor sedan, njurar och lever är så fina som hos en tonåring tyckte läkaren. Jag är dock "old-school" vegan så jag ger inte jättemycket för dagens utbud av ersättningsprodukter, processade halvfabrikat tror jag inte är bra vare sig för veganer eller allätare. Jag föredrar bönor, linser, mycket bladgrönsaker, etc etc. En väl sammansatt vegankost är mycket bra för hälsan. Precis som en väl sammansatt blandkost kan vara det.
P.S. Jag har bra järnvärden också, det var någon annan som frågade om det ovan. Det är lite av en myt att veganer i gemen skulle ha sämre järnstatus än allätare.
Senast redigerad av giffi 2021-11-18 kl. 21:30.
Om vi endast diskuterar föda dvs du äter endast vegetabiliska produkter. Du utesluter då i princip honung, gelatin etc då är du vegetarian.
Men om vi diskuterar vegan och veganism så förstår jag det som att du helt utesluter animaliska produkter och utnyttjande av djur. Dvs du bär inte läder eller ull, du använder inte viss kosmetika etc.
Är det endast käket vi snackar så är man väl vegetarian? Jag förstår inte varför folk kallar sig veganer när de uppenbarligen inte är det?
Varför låtsas ni att detta är hälsokost när veganism är en ideologisk rörelse som handlar om det är moralist att äta djur eller ej och mängder veganer har magproblem samt lider av brister på vitaminer om dom inte sitter på 20 tillskott samtidigt? Samt en mängd veganer verkar ändå älska kött och mejeri håller på och ersätter bacon med någon jävla svamp som ska ge samma känsla. Håller på och äter någon syntetisk svamp som är uppfunnet i ett labb kallad Quorn Israel, fake ost, fake korv, fake hamburgare fake allt.
Sen är en stor del veganer man noterar feta och väldigt sötsugna tror det har och göra med att dom inte blir tillfredsställda av kosten liksom kött sås potatis och en grekisk sallad räcker för kvällen. Dessa veganer måste springa till affären och köpa vegansk chocklad och skit som om dom hade munchies.
Hela era lära är agendastyrd och även om ni hänvisar till att x bönor innehåller mer protein än x kött så betyder inte det att kroppen kan ta upp lika mycket utav det om det kommer ifrån böner som ifrån kött samt det innehåller kolhydrater och en massa annat.
Er diet är piss, ni har problem med magen som alkoholister och mycket av det ni äter är orena saker med många ingredienser förpackat och sålt dyrare än kött.
Om ni har problem med köttindustrin varför inte förslå att vi har många bondgårdar i Sverige lite mer lokalt än någon massiv produktion? Där djuren får äta gräsbetet kött och vara ute vilket höjer kvallen på köttet mer hälsosamt för människan.
Samt erkänn ni är trendkänsliga kvinnor många av er som har hoppat på det här efter att ha kollat på en jävla netflix-dokumentär eller blivit påverkade av era vänner att göra som ni gör. Faller ni lätt för grupptryck när det kommer till annat och är ni oroade att era vegansystrar vänder er ryggen om ni börjar forska kring saken och börjar äta kött igen?
De veganer som hävdar att dom mår bättre liksom vad fan jämför ni med? Stekte ni falukorv och marakoner eller felix frysta köttbullar med pulvermos dagarna i enda tidigare eller? Eller satt ni med ägg, smör, bra nötkött, mejeri och annat?
Oavsett ge fan i att pracka på folk den här dieten den är inte hälsosam en 40-årig kvinna på denna kost jag träffade hade rynkor i ansiktet som att hon hade knarkat sönder.
Varför är män som är veganer ofta vänster och jävligt homofila till sitt sätt att vara ett gäng sittkissare istället för tyngdlyftare och slagskämpar som inte duckar konflikten?
Varför måste ni ta upp att ni är veganer hela tiden? Fick höra när jag gick i terapi att min terapeft var vegan liksom snälla fokuset var på hur jag ska kontrollera ilska. Ni klarar inte av att vara tysta om eran veganism. Ni har gjort det till någon sektliknande subkultur.
Veka män och galna kvinnor så sammanfattar jag förespråkare av denna diet. Ge fan i att förespråka den på andra ge fan i att kuppa in vegansk kost för folk som ej uppskattar den och ge fan i att bedriva agenda för att folk ska äta mindre kött.
Varför låtsas ni att detta är hälsokost när veganism är en ideologisk rörelse som handlar om det är moralist att äta djur eller ej och mängder veganer har magproblem samt lider av brister på vitaminer om dom inte sitter på 20 tillskott samtidigt? Samt en mängd veganer verkar ändå älska kött och mejeri håller på och ersätter bacon med någon jävla svamp som ska ge samma känsla. Håller på och äter någon syntetisk svamp som är uppfunnet i ett labb kallad Quorn Israel, fake ost, fake korv, fake hamburgare fake allt.
Sen är en stor del veganer man noterar feta och väldigt sötsugna tror det har och göra med att dom inte blir tillfredsställda av kosten liksom kött sås potatis och en grekisk sallad räcker för kvällen. Dessa veganer måste springa till affären och köpa vegansk chocklad och skit som om dom hade munchies.
Hela era lära är agendastyrd och även om ni hänvisar till att x bönor innehåller mer protein än x kött så betyder inte det att kroppen kan ta upp lika mycket utav det om det kommer ifrån böner som ifrån kött samt det innehåller kolhydrater och en massa annat.
Er diet är piss, ni har problem med magen som alkoholister och mycket av det ni äter är orena saker med många ingredienser förpackat och sålt dyrare än kött.
Om ni har problem med köttindustrin varför inte förslå att vi har många bondgårdar i Sverige lite mer lokalt än någon massiv produktion? Där djuren får äta gräsbetet kött och vara ute vilket höjer kvallen på köttet mer hälsosamt för människan.
Samt erkänn ni är trendkänsliga kvinnor många av er som har hoppat på det här efter att ha kollat på en jävla netflix-dokumentär eller blivit påverkade av era vänner att göra som ni gör. Faller ni lätt för grupptryck när det kommer till annat och är ni oroade att era vegansystrar vänder er ryggen om ni börjar forska kring saken och börjar äta kött igen?
De veganer som hävdar att dom mår bättre liksom vad fan jämför ni med? Stekte ni falukorv och marakoner eller felix frysta köttbullar med pulvermos dagarna i enda tidigare eller? Eller satt ni med ägg, smör, bra nötkött, mejeri och annat?
Oavsett ge fan i att pracka på folk den här dieten den är inte hälsosam en 40-årig kvinna på denna kost jag träffade hade rynkor i ansiktet som att hon hade knarkat sönder.
Varför är män som är veganer ofta vänster och jävligt homofila till sitt sätt att vara ett gäng sittkissare istället för tyngdlyftare och slagskämpar som inte duckar konflikten?
Varför måste ni ta upp att ni är veganer hela tiden? Fick höra när jag gick i terapi att min terapeft var vegan liksom snälla fokuset var på hur jag ska kontrollera ilska. Ni klarar inte av att vara tysta om eran veganism. Ni har gjort det till någon sektliknande subkultur.
Veka män och galna kvinnor så sammanfattar jag förespråkare av denna diet. Ge fan i att förespråka den på andra ge fan i att kuppa in vegansk kost för folk som ej uppskattar den och ge fan i att bedriva agenda för att folk ska äta mindre kött.
Ja medhåll,
och det där med veganer som tycker att de inte vill att djur ska dö för att bli föda, gissa hur många djur som dödas för att bedriva industriellt jordbruk,
varenda fågel ska bort, varje gnagare, möss,råttor, kaniner, harar... insekter och inte endast såna som skadar och äter grödorna utan även pollinatörer och nyckelpigor osv. ormar, ödlor, fiskar och kräftdjur, bakterier och svampar och mikroorganismer som behövs för naturens balans, allt ska dödas eller inderekt dödas av de komersiella jordbruken.
Allt medan människan måste äta kött för bland annat B-12 och veganerna argumenterar om kor som lider.
Ja medhåll,
och det där med veganer som tycker att de inte vill att djur ska dö för att bli föda, gissa hur många djur som dödas för att bedriva industriellt jordbruk,
varenda fågel ska bort, varje gnagare, möss,råttor, kaniner, harar... insekter och inte endast såna som skadar och äter grödorna utan även pollinatörer och nyckelpigor osv. ormar, ödlor, fiskar och kräftdjur, bakterier och svampar och mikroorganismer som behövs för naturens balans, allt ska dödas eller inderekt dödas av de komersiella jordbruken.
Allt medan människan måste äta kött för bland annat B-12 och veganerna argumenterar om kor som lider.
Dom fortsätter plåga sin egen jävla mage i ideologins namn hade en sådan brud en gång som fick sjuka problem men fortsatte ändå ett bra tag har aldrig handlat om hälsa detta vilken scam. Det är motsatsen. Havremjölk vad är det för bluff pressa havre i vatten och kalla det mjölk sen sälja det dyrt? Mycket av dom här skitiga vegangrejerna är fan dyra trots att det är skräpvaror dom försöker ersätta riktig kost med.
Ska vi bli hälsosamma genom att äta något som uppfunnits i ett labb och tro det är naturligt? Samt käka så mycket fibrer samt få i oss annat otrevligt att vi har magproblem konstant för att det är synd om kossan?
Och intressent det du tar upp kring jordbruk. Även om man heter Greta och skriker om klimatet ska vi göra oss beroende av importer av avokado från sydamerika för att få i alla fall någon fettkälla som är ok?
Fan dom är dumma i huvudet veganer börja ät kött och börja må bättre igen. Har aldrig träffat en vegan som har mått bra i sig själv. Snarare har diagnoser som bipolär eller borderline varit normal.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!