2021-01-31, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Förnekar du att växter har liv med känslor, tankar , kommunikation och även dem fattar beslut?
För om du inte gör det, så förstår jag inte riktigt vad just vegan-grejen rör sig om.

Jag spolar fram klippet här till den biten jag syftar på. https://youtu.be/uGMV6IJy1Oc?t=712

Jag vet inte vilken definition av vegan du har läst. Men jag har väl inte sett några tydliga bevis för att växter känner smärta och rädsla. Jag förnekar inte att det är ett liv. Även om det visar sig att de skulle ha samma känslor etc som oss djur och människor kommer jag ändå äta dem. Någon typ av självbevarelse drift tar väl över.
Citera
2021-01-31, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZdravoKobila
Vet du hur man tröstar en ledsen vegan?
So-ja so-ja, inge-fära?
Citera
2021-01-31, 19:54
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiCoLa
Helt ärlig fråga . Asså jag har fördomar mot veganer . Är du ful, präktig och var bland de 3 bästa på alla prov i högstadiet?

Veganska tjejer är oftast riktigt snygga men i övrigt har du rätt. De sväljer dock inte när de suger, vilket är ett stort minus.
Citera
2021-01-31, 19:57
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobben
So-ja so-ja, inge-fära?

Precis, du har ju lite humor
Citera
2021-01-31, 20:06
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte vilken definition av vegan du har läst. Men jag har väl inte sett några tydliga bevis för att växter känner smärta och rädsla. Jag förnekar inte att det är ett liv. Även om det visar sig att de skulle ha samma känslor etc som oss djur och människor kommer jag ändå äta dem. Någon typ av självbevarelse drift tar väl över.

Skulle såna bevis förändra något? Om du får reda på att växter är mer lika djur än vad du kunnat ana blir de inte en ganska stor tvist på hela grejen med att vara vegan? Deras lidande skulle ju kunna vara större då de läggs på lager tills de långsamt dör och inte kan återhämta sig, någon form av mekanism finns ju där i överlevnadsyfte men i naturen äts de ju upp snabbare.
Citera
2021-01-31, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Skulle såna bevis förändra något? Om du får reda på att växter är mer lika djur än vad du kunnat ana blir de inte en ganska stor tvist på hela grejen med att vara vegan? Deras lidande skulle ju kunna vara större då de läggs på lager tills de långsamt dör och inte kan återhämta sig, någon form av mekanism finns ju där i överlevnadsyfte men i naturen äts de ju upp snabbare.

För mig personligen. Nej tveksamt. Jag tror det är lite som vegetarianer som äter fisk. Dem är för långt ifrån vad man kan relatera till så man kan inte koppla det som ett argument. Om det kom idag hade jag fortsatt på samma sätt eftersom att jag inte kan titta på en lök och se hur den lider på det sättet jag kan titta på en gris.

Däremot är det väl intressant om vissa veganer då hade valt att börja äta djur eftersom att det inte hade spelat någon roll. Oavsett vad man äter så lider det. Tveksamt, men intressant. Går att argumentera för iallafall. Tror få hade självdött av det faktumet då vi trots vad man kan tro har samma biologiska överlevnadsmekanismer som andra.
Citera
2021-01-31, 20:15
Medlem
Booiis avatar
Citat:
Hej,

Jag är vegan sen fyra år bakåt. Typ. Jag äter honung. Vi behöver inte påpeka det mer. Vissa tycker att man inte är vegan då. Skitsamma. Om ni har något ni vill fråga kör i vind.

Ha det bra!

Har inte läst genom tråden sry. Hur ställer du dig till att man inte får i sig allt man ska ha i sig på ett enkelt sätt samt att många veganer får bristsjukdomar? Vet du att människan är allätare? Vad tycker du om carnivore dieten? Äter du b-12 kosttillskott?
Citera
2021-01-31, 20:21
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Fråga: Jag var vegan ett tag för jag ville lägga om min kost som då hade bestått av väldigt mycket kött. Jag fick såna problem med magen! Hela systemet sattes igång med buller och bång och jag fick gå på toaletten 2 ggr per dag. Jag hade ofta magknip.
Vad har du för knep? Jag åt inte överdrivet mycket bönor eller annan gasframkallande mat.
Citera
2021-01-31, 20:22
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Hej,

Jag är vegan sen fyra år bakåt. Typ. Jag äter honung. Vi behöver inte påpeka det mer. Vissa tycker att man inte är vegan då. Skitsamma. Om ni har något ni vill fråga kör i vind.

Ha det bra!

Vilka kosttillskott tar du? Varför är du vegan? Tror du människan är menad att äta vegansk kost?
Citera
2021-01-31, 20:24
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoulevardAlruna
Fråga: Jag var vegan ett tag för jag ville lägga om min kost som då hade bestått av väldigt mycket kött. Jag fick såna problem med magen! Hela systemet sattes igång med buller och bång och jag fick gå på toaletten 2 ggr per dag. Jag hade ofta magknip.
Vad har du för knep? Jag åt inte överdrivet mycket bönor eller annan gasframkallande mat.

Antar du äter för mycket fibrer och kolhydrater. Ät mer protein och fett. Svårare utmaning då det bara finns i bra mat
Citera
2021-01-31, 20:28
Medlem
Vilken anledning blev du vegan?
Citera
2021-01-31, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Har inte läst genom tråden sry. Hur ställer du dig till att man inte får i sig allt man ska ha i sig på ett enkelt sätt samt att många veganer får bristsjukdomar? Vet du att människan är allätare? Vad tycker du om carnivore dieten? Äter du b-12 kosttillskott?

Hur ska jag ställa mig till det? Dåligt om folk inte har koll. Klart man måste se till att ta tillskott om man har svårt att få i sig allt. Det gäller ju alla dieter.

Jag vet att människor kan äta allt med våra tänder och matsmältningssystem etc. Japp. Jag vet det.

Jag är ju uppenbarligen på andra sidan av carnivore. Jag tror ju att man ska äta så mycket olika mat som möjligt och inte överbelasta eller underbelasta någon makronutrient. Kan väl gissa att kolhydrater blir lidande av den. Jag tänker nog att man får i sig väldigt mycket mättat fett. Men är inte tillräckligt påläst för att uttala mig om den. Klart jag tycker det är synd att man ska äta så mycket djurprodukter när jag inte är ett big fan av den industrin.

Ja jag äter b-12 tillskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in