2025-02-15, 16:33
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Dom fortsätter plåga sin egen jävla mage i ideologins namn hade en sådan brud en gång som fick sjuka problem men fortsatte ändå ett bra tag har aldrig handlat om hälsa detta vilken scam. Det är motsatsen. Havremjölk vad är det för bluff pressa havre i vatten och kalla det mjölk sen sälja det dyrt? Mycket av dom här skitiga vegangrejerna är fan dyra trots att det är skräpvaror dom försöker ersätta riktig kost med.

Ska vi bli hälsosamma genom att äta något som uppfunnits i ett labb och tro det är naturligt? Samt käka så mycket fibrer samt få i oss annat otrevligt att vi har magproblem konstant för att det är synd om kossan?

Och intressent det du tar upp kring jordbruk. Även om man heter Greta och skriker om klimatet ska vi göra oss beroende av importer av avokado från sydamerika för att få i alla fall någon fettkälla som är ok?

Fan dom är dumma i huvudet veganer börja ät kött och börja må bättre igen. Har aldrig träffat en vegan som har mått bra i sig själv. Snarare har diagnoser som bipolär eller borderline varit normal.

Du verkar ha ett par skruvar lösa, så det är kanske egentligen bortkastat att svara dig, men whatever, jag gör det ändå. Jag har en helt vegansk kost nu för tiden. Jag valde inte denna livsstilsförändring utifrån förväntningar på att det skulle vara hälsosammare, utan jag gjorde det helt av etiska skäl, då jag inte ser det som kompatibelt med mina värderingar att fortsätta stödja kött-, ägg- eller mejeriindustrierna.

Steget från köttätare till lakto- ovo-vegetarianism märktes inte av i mitt kroppsliga välbefinnande, men när jag gick från detta till helt växtbaserad vegansk kost märkte jag att kroppen verkligen gillade förändringen, och jag tror att det var särskilt att utesluta alla former av mejeriprodukter som gjorde kroppen friskare och bättre. Vilket makes sense. Det är ju egentligen rätt knepigt att dricka/äta ett annat djurs bröstmjölk, fast man inte är ett litet barn, utan vuxen. Komjölk är till för små kalvar att växa till stora kor. Det är inte konstigt att människor blir tjocka och sjuka av att vräka i sig det.
Citera
2025-02-20, 09:21
Medlem
Longest-covids avatar
Jag blev vegan för 6 år sedan, blev pesceterian (fiskätande ”vegetarian ”) för 1 år sedan och gick tillbaka till veganskt i förrgår. Enligt min kost-app får jag i mig ungefär hälften av det protein som rekommenderas.
Jag vill äta plant-based wholefood så mkt som möjligt.
Tips på bra proteinrik frukost?
Citera
2025-02-20, 09:27
Medlem
Hahaxoxo666s avatar
Hur känns det att veta att din veganska mat odlats med gödsel ifrån djur?
Citera
2025-02-20, 09:30
fp
Senast redigerad av SvenHelsing 2025-02-20 kl. 09:37.
Citera
2025-02-20, 10:12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longest-covid
Jag blev vegan för 6 år sedan, blev pesceterian (fiskätande ”vegetarian ”) för 1 år sedan och gick tillbaka till veganskt i förrgår. Enligt min kost-app får jag i mig ungefär hälften av det protein som rekommenderas.
Jag vill äta plant-based wholefood så mkt som möjligt.
Tips på bra proteinrik frukost?

Gå tillbaka till normal kost..

Som gammal vegan så gör det mer skada än nytta för kroppen.
Får göra som alla andra veganer och mata i dig massa B12 från apoteket och andra piller
så kroppen inte rasar.
Citera
2025-02-20, 10:33
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Gå tillbaka till normal kost..

Som gammal vegan så gör det mer skada än nytta för kroppen.
Får göra som alla andra veganer och mata i dig massa B12 från apoteket och andra piller
så kroppen inte rasar.

Det är faktiskt rätt svårt att få till en balanserad kost som vegan, det erkänner jag. Det kanske beror på mitt slarv eller brist på engagemang att sköta kosten, men kött kommer jag inte äta igen (det är jag rätt säker på).
Min partner föreslog att jag ska äta fisk en-två gånger i veckan (dock i övrigt hålla mig vegansk - inga ägg eller mejeri alls).
Jag är fortfarande väldigt övertygad om att jag vill återgå så länge jag får en balanserad kost.. med tillräckligt med protein (om det går).
Vi får se.

Frågan är.. en bra vegansk frukost utöver chiapudding? Nyttig med högre protein-innehåll?
Citera
2025-02-20, 10:41
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Det är faktiskt rätt svårt att få till en balanserad kost som vegan, det erkänner jag. Det kanske beror på mitt slarv eller brist på engagemang att sköta kosten, men kött kommer jag inte äta igen (det är jag rätt säker på).
Min partner föreslog att jag ska äta fisk en-två gånger i veckan (dock i övrigt hålla mig vegansk - inga ägg eller mejeri alls).
Jag är fortfarande väldigt övertygad om att jag vill återgå så länge jag får en balanserad kost.. med tillräckligt med protein (om det går).
Vi får se.

Frågan är.. en bra vegansk frukost utöver chiapudding? Nyttig med högre protein-innehåll?

Brukar äta havregrynsgröt med chiafrön sen kan du ju alltid tillsätta nötter som innehåller bra med protein och fetter
Citera
2025-02-20, 10:49
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Brukar äta havregrynsgröt med chiafrön sen kan du ju alltid tillsätta nötter som innehåller bra med protein och fetter

Tack för tips! Får ge detta en ny chans
Har du varit vegan eller vegetarian tidigare, förresten? Isf hur mådde du, för- och nackdelar, och varför bytte du tillbaka till ”vanlig” kost?
Citera
2025-02-20, 11:09
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Tack för tips! Får ge detta en ny chans
Har du varit vegan eller vegetarian tidigare, förresten? Isf hur mådde du, för- och nackdelar, och varför bytte du tillbaka till ”vanlig” kost?

Var vegan i mitten på 90-talet .. Till en början mådde jag skitbra , typ första 8 veckorna då energin var superb men sen började förfallet med noll energi , likblek , tråkig kost , fanns en ölsort att dricka (Löwenbrau) mm mm .

Sen så fick jag ett infall att börja med animaliska produkter igen och ångrar det inte . Varför plåga sig själv med "tråkig" mat när vi har så kort tid på jorden . Bättre att njuta i alla avseenden så länge vi kan.
Citera
2025-02-20, 11:28
Medlem
Longest-covids avatar
Citat:
Var vegan i mitten på 90-talet .. Till en början mådde jag skitbra , typ första 8 veckorna då energin var superb men sen började förfallet med noll energi , likblek , tråkig kost , fanns en ölsort att dricka (Löwenbrau) mm mm .

Sen så fick jag ett infall att börja med animaliska produkter igen och ångrar det inte . Varför plåga sig själv med "tråkig" mat när vi har så kort tid på jorden . Bättre att njuta i alla avseenden så länge vi kan.

Förstår det. Särskilt på den tiden när det inte fanns veganskt tillgängligt i matbutiker eller på restauranger. Inte heller tillgänglig information som idag när vi har internet tillgängligt hela tiden.

Jag har hört att många olika dieter eller specialkoster har just den effekten du beskriver.. man mår väldigt bra första perioden (troligtvis reagerar kroppen på att du får i dig något du haft brist på och energin ökar) men att kostens positiva egenskaper till slut avtar och du utvecklar en annan typ av näringsbrist.

Detta ska gälla många olika restriktiva dieter,
I tonåren åt jag Atkins (ägg, fett, kött) och mådde bra i ett-två år.
Balanserat är nog bäst, och vi får se om jag lyckas
Inte bestämt mig än angående fisk och skaldjur då och då.. det är ju jäkligt gott..
Citera
2025-02-20, 11:38
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Förstår det. Särskilt på den tiden när det inte fanns veganskt tillgängligt i matbutiker eller på restauranger. Inte heller tillgänglig information som idag när vi har internet tillgängligt hela tiden.

Jag har hört att många olika dieter eller specialkoster har just den effekten du beskriver.. man mår väldigt bra första perioden (troligtvis reagerar kroppen på att du får i dig något du haft brist på och energin ökar) men att kostens positiva egenskaper till slut avtar och du utvecklar en annan typ av näringsbrist.

Detta ska gälla många olika restriktiva dieter,
I tonåren åt jag Atkins (ägg, fett, kött) och mådde bra i ett-två år.
Balanserat är nog bäst, och vi får se om jag lyckas
Inte bestämt mig än angående fisk och skaldjur då och då.. det är ju jäkligt gott..

Som sagt så var jag ung och lättledd så gick på allt dum skit . Jag räddade inte ett enda ägg under min tid som vegan , inte ko , gris , fisk eller mumintroll för den delen heller.

Mitt råd är att gör det du känner för såklart men varför plåga dig själv i tron om att rädda djur.

Ja jag var även djurrättsaktivist och lyssnade på desinformationen ALF spred ( Animal liberation Front)
Citera
2025-02-20, 11:42
Medlem
0.1s avatar
Hur reagerar du om du i efterhand får reda på att du fått i dig något animaliskt? Många verkar reagera som om det vore någon form av allergi medan andra mer vettiga bara rycker på axlarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in