2021-08-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winrar
Om man nu är vegan enligt konstens alla regler. Hur gör man med bränslen? Så som diesel och bensin?
Om ni nu blundar för den typen av drivmedel…Beställer en taxi som går på diesel men klädseln är av finaste läder. Beställer ni en ny taxi som har tygklädsel?
Genuint nyfiken!

Man är vegan i så lång utsträckning som det är möjligt. Svårare än så är det inte.
Citera
2021-08-16, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Kan bara tala för mig själv och svaret är enkelt:
Därför att jag bryr mig om djur.
Vill inte att de ska plågas och dödas helt i onödan.

Du tror inte att de flesta bryr sig om djur? Men att de är villiga att äta kött ändå. Man äter sällan kött för att man är djurhatare och vill att djuren ska dö, helst dö i onödan också. Många har nog dessutom åtminstone ett hum om hur djuren föds upp och slaktas, somliga vet mer än så. Fräter ändå kött. Så jag vet inte om en vegan brukar kunna få köttätare att ändra sig och sluta äta kött.

Brukar det leda till positiva reaktioner att berätta att du är vegan? När säger du till folk att du är vegan? Säger du det endast i matrelaterade situationer, som när du ska bli bjuden på mat eller ni ska gå ut och äta? Och värden/de som du går ut med inte känner till detta sedan tidigare? Eller säger du det i syfte att försöka omvända folk? Lyckas du omvända folk?

De flesta har inget emot veganer, eller att försöka ordna vegansk mat. Problemet är snarare alla frälsta som vill predika och försöka omvända folk. Somliga försöker göra detta om och om igen.
Citera
2021-08-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Du tror inte att de flesta bryr sig om djur? Men att de är villiga att äta kött ändå. Man äter sällan kött för att man är djurhatare och vill att djuren ska dö, helst dö i onödan också. Många har nog dessutom åtminstone ett hum om hur djuren föds upp och slaktas, somliga vet mer än så. Fräter ändå kött. Så jag vet inte om en vegan brukar kunna få köttätare att ändra sig och sluta äta kött.

Brukar det leda till positiva reaktioner att berätta att du är vegan? När säger du till folk att du är vegan? Säger du det endast i matrelaterade situationer, som när du ska bli bjuden på mat eller ni ska gå ut och äta? Och värden/de som du går ut med inte känner till detta sedan tidigare? Eller säger du det i syfte att försöka omvända folk? Lyckas du omvända folk?

De flesta har inget emot veganer, eller att försöka ordna vegansk mat. Problemet är snarare alla frälsta som vill predika och försöka omvända folk. Somliga försöker göra detta om och om igen.

Ignorans är inte detsamma som hat.
Men den man bryr sig om dödar man givetvis inte. Att döda är oetiskt och fel, då vi absolut inte behöver det. Vi är inga renodlade rovdjur utan har ett val.

Omvända går inte, nej, det måste komma inifrån var och en. Ändå tycker jag vår lagstiftning idag har stora brister när det kommer till djurskydd. Vi tolererar för det mesta inte andra former av övergrepp och utnyttjande, som t ex pedofili och kvinnomisshandel. Varför skulle det vara mer etiskt försvarbart att utnyttja och döda djur, för att de inte kan försvara sig? Det tycker inte jag. Men så länge lagstiftningen ser ut som den gör och flertalet människor rättfärdigar sitt köttätande så går det inte att förändra, nej. Det är vår medkänsla och insikt som behöver vakna.
Citera
2021-08-16, 11:07
Medlem
Pungpuckels avatar
Skulle du hata dig själv om du unnade dig en vanlig korv med bröd?
Om du skulle det, så förstår du säkert att du lider av tvång.
Citera
2021-08-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Skulle du hata dig själv om du unnade dig en vanlig korv med bröd?
Om du skulle det, så förstår du säkert att du lider av tvång.

Finns ju veganska korvar och veganska korvbröd. Om veganer vill ha korv med bröd så kan de alltså äta det. Men eftersom du pratade om vanliga korvar, så tänkte du troligen på köttkorvar. Spelar det nån roll?
Citera
2021-08-16, 15:11
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Finns ju veganska korvar och veganska korvbröd. Om veganer vill ha korv med bröd så kan de alltså äta det. Men eftersom du pratade om vanliga korvar, så tänkte du troligen på köttkorvar. Spelar det nån roll?

Jag tog korv som exempel, givetvis kött korv.

Om en vegan bryter sin veganism för en dag, och äter en köttbit.
Kommer det ett slags självhat och en känsla av misslyckande då?
Citera
2021-08-16, 18:18
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Kan bara tala för mig själv och svaret är enkelt:
Därför att jag bryr mig om djur.
Vill inte att de ska plågas och dödas helt i onödan.

Men många djur dör ändå. En del blir uppätna av andra djur, och andra svälter eller dör av sjukdomar.
Är inte det plågsamt?
Citera
2021-08-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men många djur dör ändå. En del blir uppätna av andra djur, och andra svälter eller dör av sjukdomar.
Är inte det plågsamt?

Ja. Naturen är grym.
Poängen är ju att vi har ett val. Vi behöver inte döda för att leva. Vi kan välja att försöka orsaka så lite lidande som möjligt. Det är en moralisk-etisk fråga.
Citera
2021-08-16, 18:29
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampbobben
Hej,

Jag är vegan sen fyra år bakåt. Typ. Jag äter honung. Vi behöver inte påpeka det mer. Vissa tycker att man inte är vegan då. Skitsamma. Om ni har något ni vill fråga kör i vind.

Ha det bra!

Honung är inte veganskt. Lönnsirap är nice!

Citat:
Är inte det plågsamt?

Är du helt jävla cp-skadad?

Citat:
Ja. Naturen är grym.
Poängen är ju att vi har ett val. Vi behöver inte döda för att leva. Vi kan välja att försöka orsaka så lite lidande som möjligt. Det är en moralisk-etisk fråga.

Words!
Senast redigerad av Mobscene 2021-08-16 kl. 18:31.
Citera
2021-08-16, 18:37
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ja. Naturen är grym.

Det är så som naturen fungerar, och alltid kommer göra.
Helt ok om du inte vill ta del av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene

Är du helt jävla cp-skadad?
Words!

Förklara dig gärna nu.
Citera
2021-08-16, 18:41
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Det är så som naturen fungerar, och alltid kommer göra.
Helt ok om du inte vill ta del av det.

Förklara dig gärna nu.

”Men många djur dör ändå. En del blir uppätna av andra djur, och andra svälter eller dör av sjukdomar.
Är inte det plågsamt?”

Är uttalandet nån slags ursäkt till att det är okej att djuren vi äter lever i tortyrkammare hela sina liv? Skärpning.
Citera
2021-08-16, 18:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
”Men många djur dör ändå. En del blir uppätna av andra djur, och andra svälter eller dör av sjukdomar.
Är inte det plågsamt?”

Är uttalandet nån slags ursäkt till att det är okej att djuren vi äter lever i tortyrkammare hela sina liv? Skärpning.

Alla djur lever inte i tortyrkammare. Du vet det finns bla vilda djur också.
Men om man är helt emot att döda djur oavsett, så kan man ändå äta sånt från djurriket utan att något ska plågas. Vaktelägg t.ex är perfekt. Jag käkar det flera gånger i veckan, och hade jag inte gjort det hade många av äggen på sikt ruttnat. Samma sak med vanliga ägg från höns.

Inget fel att vara vegan dock. Man gör som man själv vill. Bara man inte bestämmer över vad andra ska äta så ser jag inget fel i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in