2025-01-13, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hörru du. Du ska vara på det klara med att jag inte antog att någon random på Flashback skulle kunna känna igen sig och kunna komma med en förklaring. Men jag hade åtminstone hoppats på att få hövliga, ordentliga svar och inte att någon bara ska utgå ifrån att jag ljuger eller skarvar eller hittar på. Eller vara rent ut sagt respektlös.

Jag trodde detta var en bra tråd att berätta om något skumt och oförklarligt som hänt mig ganska nyligen.
Jag hade tydligen fel.

Ja hade det inte varit för att jag själv upplevt en helt oförklarlig grej som jag dessutom inte var ensam om att uppleva så hade jag trott du ljög. Men jag tänker att det måste finnas någon naturlig förklaring även om man inte hittar den hur man än söker. Eller så var det något verkligt paranormalt, ett glitch in the matrix, vem vet. haha
Citera
2025-01-13, 07:48
Medlem
Citat:
Hörru du. Du ska vara på det klara med att jag inte antog att någon random på Flashback skulle kunna känna igen sig och kunna komma med en förklaring. Men jag hade åtminstone hoppats på att få hövliga, ordentliga svar och inte att någon bara ska utgå ifrån att jag ljuger eller skarvar eller hittar på. Eller vara rent ut sagt respektlös.

Jag trodde detta var en bra tråd att berätta om något skumt och oförklarligt som hänt mig ganska nyligen.
Jag hade tydligen fel.

Jag har varit hövlig mot dig, men då det är ett diskussionsforum och du själv säger att du skriver för att du vill få svar, så får du också vara beredd på att inte alla blint håller med och bara stryker dig medhårs…

Jag redogjorde bara för vad som var de mest sannolika förklaringarna, och det tålde du uppenbarligen inte, vilket indikerar att du egentligen vill att vi heller ska tro att det mest sannolika var det att det var det minsta sannolika alternativet, att det måste ha varit nåt övernaturligt, även om det finns många fler extrem mer sannolika naturliga förklaringar i vilka vi faktiskt INTE kan bortse från att du du drar en vals och hittat på hela storyn för en stund i rampljuset.
Citera
2025-01-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag inbillar mig att de mest inbitna inom fenomenen inte är så öppna med det, pga diverse orsaker.

Jag ska vara ärlig med att förtydliga att jag inte varit så aktiv inom detta så länge, bara drygt en månad, dock har jag "praktiserat" ett par timmar varje dag sedan dess.

Jag känner mig mest hemma i Hugh Everetts flervärldstolkning (parallella världar) kombinerat med Jacabo Grinbergs praktiserande av medvetandets synkronisering med universum via ett "gitter", som för mig är länken till parallella världar med hjälp av högre existensfrekvens som uppnås ex via meditation.

Jag är öppen för fler teorier såsom andlighet m.m. men under denna månaden har jag kommit mest i kontakt med parallella världar där jag lever i en annan förgrening av utfallen och där omständigheterna blev annorlunda än detta liv, där bla anhöriga och bekanta fortfarande lever. I dessa tillstånden upplevs det precis som att jag är där, både vad gäller intryck, känslor, sinnen m.m. Just nu är det bara kortare sessioner men via dessa sessioner får jag väldigt mycket svar och bekräftelse via upplevelserna på frågor som jag grunnat på senaste åren.

Några enstaka gånger har jag även haft kontakt med anhöriga utan något grepp om i vilken situation det varit frågan om.

Grunden till att uppnå detta tillstånd grundar sig i bla. Grinbergs praktiserande av att uppnå olika typer av frekvenser med extrem disciplin, vilken man blir helt slut av efter några timmar.

Vad är dina tankar om det jag skriver?

Ja där kom samma flummande som vanligt, med samma ”modeord” som frekvenser och dimensioner, som ni som flummar om detta i princip aldrig kan förklara var det är eller ens förstår det i vardagen. Men det låter ju såååå spännande…

Absolut ingenting av det du nu flummade loss om har minsta stöd i vetenskapen, ja inte för det no tror eller påstår det ska handla om. Däremot har vetenskapen rätt bra koll på varför många får för sig dessa flummerier, och låter sig luras ev egen konfirmationsbias, eget önsketänkande etc etc och börjar tro envetet på något som aldrig någonsin ens kunnat påvisas existera.

Den etablerade vetenskapen har goda förklaringar på detta.
Citera
2025-01-13, 08:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har varit hövlig mot dig, men då det är ett diskussionsforum och du själv säger att du skriver för att du vill få svar, så får du också vara beredd på att inte alla blint håller med och bara stryker dig medhårs…

Jag redogjorde bara för vad som var de mest sannolika förklaringarna, och det tålde du uppenbarligen inte, vilket indikerar att du egentligen vill att vi heller ska tro att det mest sannolika var det att det var det minsta sannolika alternativet, att det måste ha varit nåt övernaturligt, även om det finns många fler extrem mer sannolika naturliga förklaringar i vilka vi faktiskt INTE kan bortse från att du du drar en vals och hittat på hela storyn för en stund i rampljuset.

... Jag "vill' ingenting. Jag försöker inte få någon att tro någonting. Men du kan ju fråga dig själv varför jag skulle sitta på Flashback och skriva om det ifall det vore så att JAG själv gjort det hela. Vad skulle jag få ut av det?

Du kan tro vad du vill om mig. Jag vet, VET, att jag var ensam i rummet när det hände, ganska perplex, "vad hände med den högen?", frågade folk, som bevittnade "försvinnelsen", "nåja den dyker väl upp" - och sen gjorde den det, som om den aldrig varit borta. (återigen vittnen)

Jag vet att jag inte gjorde något med högen, då jag jobbade med annat just då, typ fakturor.

Någon förklaring måste finnas. En hög försvinner inte fullkomligt, för att återuppstå med alla papper i samma "lägg"-ordning som innan. Som om den aldrig blivit rörd.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-01-13 kl. 08:08.
Citera
2025-01-13, 08:14
Medlem
Citat:
... Jag "vill' ingenting. Jag försöker inte få någon att tro någonting. Men du kan ju fråga dig själv varför jag skulle sitta på Flashback och skriva om det ifall det vore så att JAG själv gjort det hela. Vad skulle jag få ut av det?

Du kan tro vad du vill om mig. Jag vet, VET, att jag var ensam i rummet när det hände, ganska perplex, "vad hände med den högen?", frågade folk, som bevittnade "försvinnelsen", "nåja den dyker väl upp" - och sen gjorde den det, som om den aldrig varit borta. (återigen vittnen)

Jag vet att jag inte gjorde något med högen, då jag jobbade med annat just då, typ fakturor.

Någon förklaring måste finnas. En hög försvinner inte fullkomligt, för att återuppstå med alla papper i samma "lägg"-ordning som innan. Som om den aldrig blivit rörd.

Ah… så du menar att det inte händer att personer som skriver på detta anonyma forum Flashback hittar på skrönor eller rakt av ljuger….? Utan att allt det alla skriver skall alltid tas som absolut sanning, även om de skriver och påstår fullständigt osannolika saker som det finns andra helt naturliga och extremt med sannolika förklaringar till…?

Jag hoppas innerligt att du har mer förstånd och ärlighet än så….. Eller tror du automatiskt på allt att allt är sant som alla skriver och påstår i sina inlägg?

Ang storyn om din hög, så är den mest sannolika förklaringen att du helt enkelt diktat ihop alltihopa, att det aldrig har hänt, ingen hög existerade, ingen hög försvann, ingen hög kom tillbaka, inga vittnen. Du får tycka vad du vill om det, men det är extremt mer sannolikt än att det skulle vara nåt övernaturligt.

Om vi vänder på det och jag eller nån annan skulle ha påstått nåt liknande, att nåt på nåt helt otroligt sätt bara försvann och sen kom tillbaka, och det ska finnas vittnen etc. Skulle du direkt avfärda alla de fullt naturliga och extremt med sannolika förklaringar som finns, ink att allt bara är påhittat och inte hänt alls på riktigt, och hålla nåt obeskrivligt övernaturligt fenomen (som aldrig någonsin kunnat påvisas existera) som mest sannolikt…?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-01-13 kl. 08:26.
Citera
2025-01-13, 08:21
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ah… så du menar att det inte händer att personer som skriver på detta anonyma forum Flashback hittar på skrönor eller rakt av ljuger….? Utan att allt det alla skriver skall alltid tas som absolut sanning, även om de skriver och påstår fullständigt osannolika saker som det finns andra helt naturliga och extremt med sannolika förklaringar till…?

Jag hoppas innerligt att du har mer förstånd och ärlighet än så….. Eller tror du automatiskt på allt att allt är sant som alla skriver och påstår i sina inlägg?

...

Vi är färdiga här. "Tack" för erfarenheten av det "paranormala" Fb.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-01-13 kl. 09:11.
Citera
2025-01-13, 08:30
Medlem
Citat:
...

Vi är färdiga här. "Tack" för erfarenheten av det "parsnormala" Fb.

Ja, det är ju enklare att fly en diskussion när du inte kan argumentera seriöst för dina påståenden…. När mina motargument är för starka för att rås på med mer flummiga påståenden och anekdoter…

Jag lade till lite i mitt förra inlägg, läs det och begrunda…. Svara sen seriöst om du vill och kan, eller fortsätt att fega ur när svaren du får inte blev ryggdunkar…
Citera
2025-01-13, 09:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja, det är ju enklare att fly en diskussion när du inte kan argumentera seriöst för dina påståenden…. När mina motargument är för starka för att rås på med mer flummiga påståenden och anekdoter…

Jag lade till lite i mitt förra inlägg, läs det och begrunda…. Svara sen seriöst om du vill och kan, eller fortsätt att fega ur när svaren du får inte blev ryggdunkar…
... "fega ur"? Din tuffing, det här är ingen fight, om du trodde det. .
Jag lämnar tråden för att: Du HAR inga motargument. Det här ÄR inte en diskussion, du för argument med dig själv. Du tuggar om samma skit om och om igen. Mums-mums, skit, gott.

Trots mina förklaringar. Jag behöver inte envägskommunikation, jag behöver VERKLIGEN inte övertyga DIG! Adjö!
PS du är nog bara jävligt avundsjuk på att inte själv haft någon oförklarlig sak hända dig.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-01-13 kl. 09:12.
Citera
2025-01-13, 09:14
Medlem
Citat:
... "fega ur"? Din tuffing, det här är ingen fight, om du trodde det. .
Jag lämnar tråden för att: Du HAR inga motargument. Det här ÄR inte en diskussion, du för argument med dig själv. Du tuggar om samma skit om och om igen. Mums-mums, skit, gott.

Trots mina förklaringar. Jag behöver inte envägskommunikation, jag behöver VERKLIGEN inte övertyga DIG! Adjö!
PS du är nog bara jävligt avundsjuk på att inte själv haft någon oförklarlig sak hända dig.

Öh… är du blind… icke läskunnig…?

Jag har matat dig med seriösa motargument hela tiden, och ditt svar är att ignorera dessa och köra huvudet i sanden och fly, för du VILL inte ha någon naturlig förklaring utan VILL att det ska vara nåt maaaaaagisk….
Det är DU som inte har några seriösa motargument, då du ju även denna gång inte svarade på den enkla fråga jag ställde till dig…
Citera
2025-01-13, 09:45
Avslutad
Citat:
Ja där kom samma flummande som vanligt, med samma ”modeord” som frekvenser och dimensioner, som ni som flummar om detta i princip aldrig kan förklara var det är eller ens förstår det i vardagen. Men det låter ju såååå spännande…

Absolut ingenting av det du nu flummade loss om har minsta stöd i vetenskapen, ja inte för det no tror eller påstår det ska handla om. Däremot har vetenskapen rätt bra koll på varför många får för sig dessa flummerier, och låter sig luras ev egen konfirmationsbias, eget önsketänkande etc etc och börjar tro envetet på något som aldrig någonsin ens kunnat påvisas existera.

Den etablerade vetenskapen har goda förklaringar på detta.

Vi har redan rett ut att vetenskapen är en bluff med tanke på det lågt ställda beviskravet, så vad vetenskapen säger kan vi sluta bry oss om, det är bara filosofiskt glädjekalkylssvammel ändå som gör allt för att existensen ska framstå som så meningslös som möjligt.

Att paranormala fenomen kan ske förklarar vi med medvetandet, vilket i sig är paranormalt och medvetandet vet vi alla att vetenskapen inte kan förklara trots att vi alla har ett medvetande.

Men om du är övertygad om att din existens enbart är en meningslös gestalt bestående av ett deterministiskt ihoptotande av atomer så varsågod och tro det, alla upptäcker vi inte meningen med livet och du är en av dem.

Det är dock lite märkligt att du bryr dig om denna tråd när du totalt saknar förmågor? Vad driver dig? Avund?
Senast redigerad av billigost 2025-01-13 kl. 10:07.
Citera
2025-01-13, 09:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja jag kollade lite YT nu om hans teorier. Definitivt intressant.

Nej jag får väl ta dig på dina ord. Jag har mediterat från och till egentligen i flera år med olika intensitet, ibland ett par timmar dagligen. Jag ligger bara och stänger av tankar, vilket jag är rätt bra på vid det här laget. Men vad gäller "paranormala" upplevelser kopplat till meditationen så stannar det vid ett par förstadier till OBE, ett falskt uppvaknande, några klardrömmar, tydligare och mer detaljerade vanliga drömmar, skarpa bilder av människor och händelser jag aldrig sett i verkliga livet ofta som ett bildspel. Ingen aning om vad det är jag ser. Ja, det är väl ungefär detta som jag kan komma på på rak arm. Så det är ju något trots allt. Men vi har väl talang för olika saker. Eller så kanske jag borde pröva någon mer inriktad form av meditation. Men just nu har jag för mycket annat för att sätta igång nya projekt.

Jag ligger väldigt sällan ner vid meditation utan sitter eller står faktiskt, det sistnämnda ger bäst effekt även om det kräver disciplin.

Sen ska du inte stänga av alla tankar, du måste fortfarande visualisera det du vill uppnå med så många känslor som möjligt, tänk dig en radio som söker efter en viss frekvens och måste därmed vara aktiv i sökandet tills rätt frekvens uppnås.
Citera
2025-01-13, 11:05
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Men paranormala fenomen observeras hela tiden, har du missat det?

Vad gäller de observationerna så är ju de mer tillförlitliga pga oberoende observatörer, till skillnad från ex få utvalda vetenskapsmän som tror sig finna ex en Higgspartikel i en egenbyggd accelerator bearbetad med påhittad data och fantasifulla illustrationer.

Citat:
Det finns ett enkelt svar på den frågan. Nivån för vad som anses vetenskapligt bevisat är väldigt låg och satt av vetenskapen själv, med andra ord är den vetenskapliga kunskap vi får till oss idag en högst osäker sanning som bör ifrågasättas, men det är en påtvingad kutym att inte göra det.

Hade de vetenskapliga bevisen haft högt beviskrav hade man kunnat konstatera att vi hade vetat väldigt lite om vår existens och universum.

Nu tror alla att vi med säkerhet vet mycket, när det faktiskt är tvärtom.

Min grundinställning är att jag är övertygad om något när jag först upplever det eller ser bevis med högt bevisvärde. Om inte, så är det bara hypoteser och ingen fakta.

Men om du vill underkasta dig den faktiskt osäkra vetenskapen så varsågod, men du kommer inte veta vad som är sanning förrän du nitiskt granskar allt.

Men du har ju ingen aning och sitter bara och gissar. Antingen har du inte ens läst någonting om det eller så har du inte förstått något av det du läst. När det gäller Higgspartikeln som du tar upp som exempel så gjordes den upptäckten 2012. Det man såg matchade de teoretiska förutsägelser man gjort om Higgspartikeln.

Resultatet hade en statistisk signifikans på 5 sigma, vilket innebär att sannolikheten att upptäckten berodde på en slump var mindre än 1 på 3.5 miljoner. Sedan dess har partikeln studerats flitigt och resultaten har dessutom verifierats via nya data och experiment. Partikelns egenskaper stämmer också överens med vad Standardmodellen förutsäger.

MEN, man kan inom vetenskapen aldrig uppnå 100% vetande, bara närma sig det med väldigt hög sannolikhet. Detta då metoder och observationer aldrig är perfekta eller fullständiga. Man strävar hela tiden efter att försöka motbevisa sina teorier och modeller (det är till och med ett krav att de måste vara falsifierbara) och i och med det är vetenskapen självkorrigerande, och bygger vidare på tidigare kunskap, hittar fel och uppnår en ännu högre grad av säkerhet.

Man använder sig utav den vetenskapliga metoden då vi vet att våra egna sinnen är väldigt begränsade och trubbiga som redskap för att kunna tolka vår omvärld. Den är inte helt perfekt eller felfri men det är den bästa metod vi har och det närmsta vi kan komma en sann objektiv tolkning av den värld vi lever i.
Senast redigerad av Mino44 2025-01-13 kl. 11:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in