Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Om SE stod och tittade efter poliserna in mot gränden kan ambulansen passerat bakom hans rygg samtidigt som Gedda tittade åt andra hållet mot mordplatsen längs den gula linjen och såg Ambulansen bromsa in. Ambulansen parkerade norr om Tunnelgatan skymd från gränden och det tog säkert tillräcklig lång tid för sjukvårdaren att dyka upp på mordplatsen för Gedda att försvinna i gränden och för SE att lufsa efter in mot Bohemia utan att observera ambulansen eller sjukvårdaren.
Om man sätter skygglappar på Engström så blir det ännu bättre tunnelseende! Men skämt åsido (jag skojar i all välmening) så måste han ju ligga uppåt en minut efter poliserna för att inte komma ikapp dem eller ens se dem springa i trappan upp mot åsen. Då har ambulansen redan varit där en minut innan Engström ens börjar springa, om man får tro hans egen story. Att Engström då skulle ha missat ambulansen ter sig långsökt, utan det rimligare är väl att han springer före poliserna i så fall.
Det var ju en del ståhej när ambulansen kom också, med folk ute i gatan som vinkade in den. Det är bara i Ljungqvists story som han själv utan hjälp ser till att vinka in ambulansen och sedan också själv ridderligt ser till att Lisbeth Palme får åka med den till Sabbatsberg. Ljungqvist är nu Ljungqvist, men Engström är förstås också Engström. Det är inga idealiska vittnen vi talar om där.
Det blir ju också väldigt knappt om tid ens för en snabbtitt in på Bohemia om han ska springa enligt sin egna story och sedan komma tillbaka och "upptäcka" ambulansen då. Vi talar då om dryga två minuter för hela exkursionen inklusive Bohemia. Jag får inte ihop det. Om han däremot springer före poliserna så köper man ett par extra minuter, vilket ger utrymme för en snabbtitt in på Bohemia, sedan ut igen och då finner han att ambulanserna kommit när han återvänder till mordplatsen.
Men i realiteten är det väl ingen som riktigt vet hur det gick till med Engström. Inget annat vittne har sett honom springa in i gränden, vare sig före eller efter poliserna – i alla fall inte som vittne, utan i så fall får man sätta honom som gärningsman, då blir han ju sedd av ett antal vittnen när han springer in. För egen del har jag lagt "GM-SE" åt sidan, och jag förstår att förespråkarna av "Vittnes-SE" känner sig bekvämare med att han springer in efter poliserna.
Det är ju heller inte uteslutet att han springer efter dem, men då får man nog lov att också medge att han ljuger om att han sett ambulansen på plats när han kom tillbaka. Det framstår inte som någon särskilt avancerad lögn heller, i alla fall inte med Engströms mått mätt. Men om han talar sanning om att han ser ambulansen när han kommer tillbaka så tycker jag att det talar ganska starkt för att han sprang in före poliserna.
Dessutom har vi Zahirs "tjocka kille med rock", som också luktar Engström. Tidsmässigt stämmer den iakttagelsen bra med att Engström är tillbaka på mordplatsen medan ambulansen fortfarande finns på plats. Att Engström hört Nieminen och/eller Zahir berätta om den flyende mannens signalement, vilket jag kallar för "Engström-signalementet", verkar ju också ganska klart. Annars får man lov att säga, att han också hittat på storyn om att han hört det signalementet. Jag tycker dock inte att han borde ha börjat oroa sig över "sitt eget" signalement med mindre än att han faktiskt hört det, och då är det Nieminen / Zahir som gäller som källa. Han måste då vara på mordplatsen när de kommit dit och även fått fatt på en polis att tala med.
Ett annat problem där är att Engström har två olika stories om varför han springer efter poliserna. En är att han ville förmedla den blåa täckjackan från Lisbeth Palme, den andra är att han ville rätta till "Engström-signalementet". Blåa täckjackan kunde han fixa tidigare, men "Engström-signalementet" torde han först ha hört från Nieminen / Zahir på mordplatsen. Det sistnämnda kommer för sent för att det ens ska vara lönt att försöka springa efter poliserna, så det funkar inte ens i hans egen story.
Därför får man nog lov att betrakta storyn om att rätta till "Engström-signalementet" som en efterhandskonstruktion, och istället grunna över om det är blåa täckjackan som gäller eller om den också är en efterhandskonstruktion. Springer han före poliserna så är den naturligtvis det, men om han springer efter poliserna så är den kanske inte det. Som du hör lutar jag mot att även den blåa täckjackan är en efterhandskonstruktion, men med Engström är förstås ingenting säkert.
Du är ju inne på att han varit in på Bohemia, och det håller jag också för troligt. Men för att man ska få in honom redan under första rundan (språngmarschen) så får man nog lov att skicka iväg honom in dit före poliserna, annars räcker inte tiden till för Bohemia. Som jag ser saken kan han ha varit in och ringt ett snabbt samtal, sedan återvänt till mordplatsen.
Den andra Bohemia-frågan, som ju hakar i EAD83-2 och Claudio Mancini, handlar om Engström är den man som varit in och sagt att han deltagit i livräddningen och/eller sagt att offret liknade Olof Palme. Där är läget minst sagt oklart, men om man ska ta ambulansuppgiften och "tjocka killen i rock" på allvar så blir man nog tvungen att senarelägga det Bohemia-besöket, alltså till en andra runda efter att han varit tillbaka till mordplatsen en sväng.
Bevisläget är nu vad det är, och de här frågorna har inte särskilt hög prioritet i min värld. Visst vore det fint om man kunde få grepp om vad Engström egentligen har för sig på och kring mordplatsen, men det är ju ändå inget som griper in i de centrala frågorna kring Palmemordet – annat än om det skulle finnas något som röjer att han varit där på uppdrag, dvs "Tjänste-SE". I övrigt är han ointressant, i alla fall så fort man kunnat utesluta "GM-SE".
Som du vet menar jag att man kan utesluta "GM-SE", och då har vi bara "Tjänste-SE" kvar som intressant alternativ. Jag säger nu inte att han nödvändigtvis varit där "i tjänsten" eller på uppdrag, utan vad jag säger är att det är den alternativa hypotes till "GM-SE" som har visst intresse för Palmemordet i stort. Om han bara är där av ren slump, som "Vittnes-SE", så är han ointressant både som vittne betraktat och för Palmemordet i stort. Jag tycker det är bortkastad tid att försöka att etablera att Engström är ointressant, utan om man ska lägga ner någon tid på honom så måste det rimligtvis handla om att försöka luska fram uppgifter som pekar mot "Tjänste-SE".