Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-03, 07:36
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det avgörande var att SE, som enda vittne, kunde beskriva LJ redan dagen efter.

Men eftersom observationen inte kan ha skett från Sveavägen, så måste den ha skett från trappen.

Ja, det menar även jag utgjorde åklagarens huvudsakliga "bevisning". Att SE sett LJ, men inte från mordplatsen. Av skälet att åklagaren menar att han inte är observerad där efter skotten. Och inte av skälet att observationen inte hade kunnat göras därifrån.

En observation av LJ längs flyktvägen framstår dock inte som särskilt tänkbar. Den blir, som så ofta gällande GM-SE, krånglig att få till.

Tydligen nöjde sig inte Leif GW med detta, utan han hade väl hoppats på något med lite mer pondus och i linje med det som antyddes på förhand. Något tekniskt bindande, kanske.

Det är alla gånger morskt att lägga ner utredningen av mordet på statsministern av skälet gul linje och att en individ, på samma sätt som andra som faktiskt befann sig platsen, kanske inte är dokumenterad som närvarande där.

Citat:
Och skedde den därifrån, så är SE mannen som springer på David Bagares Gata.

Vilket kan förklara varför YN vid en bildvisning tyckte att en hel del stämde överens med SE.

Irvell, med hjälp av Ålandskvinnan, var rätt ute all along?
Citera
2025-03-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RugerSixSecurity
Kan du citera ur boken så man får ta del av historien om grannen samt Lampers eventuella analys av den.

Under tiden en fråga: hur ska SE hunnit med konststycket att följa makarna på västra sidan och korsat gatan? Tids - rumsmässigt blir det mins sagt tajt.

Ni har aldrig i stället funderat kring om SE på den östra trottoaren och direkt från jobbet tog sig till Dekorima strax innan makarna Palme? Tidsmässigt kanske det håller. Sedan har vi kring det säkert sköna ”speglingar” att finna. Menar själv som höna i det här allvar och ger er mitt lilla korn att fundera över, även om mitt motto är att måtte det aldrig bli löst.

Okej. Du tycker det går bra tidsmässigt att gå upp till Dekorima och vänta där, men inte att korsa gatan?
Jag är ingen expert, men såå bred är vel endå inte Sveavägen?

Fauzzi mötte den mystiska Tensonmannen ungefär vid ingången till Skandia. Då gick Tensonmannen ute i snömodden, som faktiskt kan tyda på denne just korsat gatan från andra sidan. SE behöver i princip bara ha korsat gatan två gånger + lite till. Det behöver inte bli så tight. Och INGEN vet precis när SE lämnade jobbet. Det sitter en hög korkskallar och TROR dom vet det, men hybris räknas inte i riktiga världen.

Grand ligger på västra sidan, det är den naturliga sidan att träffa på Palme om man suttit och väntat på honom på kontoret. Någon KAN ha ringt också, berättat att nu är Palme påväg. På västra sidan.

Oavsett det här är första gången för mig att någon/något plasserar SE på västra sidan. Då jag länge har haft en hunch om att GM kom därifrån. Att det kommer från SE själv ser jag som en stor bonus.
Citera
2025-03-03, 12:28
Medlem
Engström korsar gatan till västra sidan, går norrut.

Får syn på LOP, korsar gatan tillbaka igen och förvandlas till Tensonmannen.

Följer efter LOP, pang, pang.

My two cents.
Citera
2025-03-03, 22:51
Medlem
Citat:
PH rekapitulerade, i sitt PM, även Irvells slutsats: Att ingen hade sett SE på mordplatsen efter skotten.

Irvell lät poliserna fråga vittnen om en man med Skandiamannens signalement varit synlig.

Så var icke fallet. Sedan vet vi inte hur mycket mer under bordet som Irvell kände till.

Med tydligen lät Irvell, Linder och Ström slutligen sig övertygas av Holmérs slutledning i april:

Att den man med glasögon, i ljus rock, som JA beskrev, var SE.

Och där lades grunden för en utredning av Skandiamannen som kommer fortgå länge än?

Det enda som skulle föra det vidare vore om UG eller FG sitter inne med kompletterande uppgifter.
Citera
2025-03-03, 22:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Det enda som skulle föra det vidare vore om UG eller FG sitter inne med kompletterande uppgifter.

Hur gamla var de 1986?

Nej, det finns säkert andra vägar. SE var en mycket aktiv man, på olika sätt.
Citera
2025-03-04, 12:05
Medlem
Citat:
Hur gamla var de 1986?

Nej, det finns säkert andra vägar. SE var en mycket aktiv man, på olika sätt.

De var 15–20 år gamla.

Så du tänker att han skulle ha lämnat spår, uppgifter som vi bara inte har upptäckt än? Problemet är väl att hans ägodelar av alla slag verkar vara borta. Kanske har ME haft något intressant bevarat.
Citera
2025-03-04, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det menar även jag utgjorde åklagarens huvudsakliga "bevisning". Att SE sett LJ, men inte från mordplatsen. Av skälet att åklagaren menar att han inte är observerad där efter skotten. Och inte av skälet att observationen inte hade kunnat göras därifrån.

En observation av LJ längs flyktvägen framstår dock inte som särskilt tänkbar. Den blir, som så ofta gällande GM-SE, krånglig att få till.

Tydligen nöjde sig inte Leif GW med detta, utan han hade väl hoppats på något med lite mer pondus och i linje med det som antyddes på förhand. Något tekniskt bindande, kanske.

Det är alla gånger morskt att lägga ner utredningen av mordet på statsministern av skälet gul linje och att en individ, på samma sätt som andra som faktiskt befann sig platsen, kanske inte är dokumenterad som närvarande där.

Vad är som är svårt med att SE kunde ha sett Lars J från trappavsatsen när gm svängde höger och en andra gång högst upp? Det är däremot svårare och krångligare att få in SE centralt placerad på mordplatsen och sett Lars J därifrån istället just då.
Citera
2025-03-04, 16:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
De var 15–20 år gamla.

Så du tänker att han skulle ha lämnat spår, uppgifter som vi bara inte har upptäckt än? Problemet är väl att hans ägodelar av alla slag verkar vara borta. Kanske har ME haft något intressant bevarat.

Bara i MOP-arkivet fins det säkert en del. Bland annat ska det finnas en ljudinspelning från den 11:e mars. Säkert även något felkatalogiserat. Och så var han en flitig brevskrivare ... Skandianen? I Walls arkiv?

Hoppas Maggans fotopärmar besvarades ...
Citera
2025-03-04, 22:19
Medlem
Citat:
Bara i MOP-arkivet fins det säkert en del. Bland annat ska det finnas en ljudinspelning från den 11:e mars. Säkert även något felkatalogiserat. Och så var han en flitig brevskrivare ... Skandianen? I Walls arkiv?

Skulle man inte tro att brev han har skrivit, förutsatt att de innehåller något väsentligt, skulle ha sett dagens ljus år 2025? Men det kan eventuellt dyka upp något hos vänner och bekanta, det är sant. Intressant med en ljudinspelning från den 11 mars.
Citera
2025-03-04, 22:32
Medlem
Citat:

Ja, vad vet man om Engström egentligen.. det är inte mycket. Inte för att vara kritisk eller elak, men det var liksom inte allvärlden TP lyckades gräva fram de åren han researchade kring Engström.

Jag tror misstaget månge gör är att dom på liv och död ska hitta nåt mystiskt eller nåt som gör en person mistänklig. Svaren kan ligga på helt andra ställen.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-03-04 kl. 22:35.
Citera
2025-03-04, 22:39
Medlem
Man ser ju mönstret, familjen förstör hans dator. Grannens dotter gör sig av med alla vapen.

Man kan säga vad man vill, men jag tänker mitt.
Citera
2025-03-05, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Vad är som är svårt med att SE kunde ha sett Lars J från trappavsatsen när gm svängde höger och en andra gång högst upp? Det är däremot svårare och krångligare att få in SE centralt placerad på mordplatsen och sett Lars J därifrån istället just då.

Det kan ju vara så enkelt att KP har rätt i att om Engström ser LJ så är det inte från brottsplatsen!

Engström påstår inte heller att han ser LJ det första han gör när han anländer till brottsplatsen...!

Det gör att Engström är på brottsplatsen ca 30sek efter skotten och det är mkt osannolikt!

Varför säger Engström som GM att han stirrar mot LJ och LJ stirrar tillbaka !?

Är det ett sätt att skapa en slags Alibi mot ett ev utpekande från LJ mot honom ? Alltså att han som försvar skulle kunna säga såhär : Lars Jeppsson måste ha blandat ihop synintrycken med mig och GM för jag och Lars kollade på varann i samma stund !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in