2025-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefantstorlek
utvecklingen där går EXTREMT snabbt! om sverige skulle köpa 50 000 drönare som visar sig vara sjukt enkla att störa ut om 10 år med framtidens teknologi så är det ju en ganska kass investering. redan nu kan ryssarna störa ut det mesta ukraina har att komma med. exempelvis bayraktar har de slutat använda helt, de fungerade bara någon månad i början innan ryssarna slagit på luftvärnsradarna, tror de var rädda att skjuta ner sina egna flygplan i början

Får ju ha utveckling hela tiden på sakerna. Finns för o nackdelar med allt, men ett par bandvagnar med kanon är knappast framtidssäkert. Dessutom, storleken på svenska armen motsvarar en högstadieskola i Murmansk, man hade inte kunnat hålla emot länge mot exempelvis ryssen. Därför man bör ha något som man kan skjuta av i mängder istället
Citera
2025-01-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rs1un
Får ju ha utveckling hela tiden på sakerna. Finns för o nackdelar med allt, men ett par bandvagnar med kanon är knappast framtidssäkert. Dessutom, storleken på svenska armen motsvarar en högstadieskola i Murmansk, man hade inte kunnat hålla emot länge mot exempelvis ryssen. Därför man bör ha något som man kan skjuta av i mängder istället
att uppgradera 50 000 drönare kommer vara dyrare än att bara bygga 50 000 nya, igen

absolut du har rätt, ryssen som skulle ta ukraina på 3 dagar menar du? ja dom kommer vi nog inte kunna hålla ut mot länge
Senast redigerad av elefantstorlek 2025-01-09 kl. 17:52.
Citera
2025-01-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag har ingen kärlek till varken Ryssland eller Ukraina, jag bor ju i Sverige. Så inte ens om dina paranoida fantasier om en rysk invasion stämde, hade jag dött för hans kärlek.

Anledningen till att jag inte kommer kriga för Sverige vid eventuellt krig är för att jag inte tycker om krig utan tvärtom så gillar jag fred, jag vill inte dö och de svenska ledarna har svikit det svenska folket sedan långt tillbaka. Förväntar de sig att jag ska försvara dom och deras intressen? Hehe… de enda jag försvarar är mig själv och mina nära.

Men om de som anfaller Sverige visar sig vara lika brutala som ryssarna och tar dig till tortyrkammaren och sedan avrättar dig på bakgården? Eller tror du att de som anfaller Sverige kommer servera dig saft och bulle? Poängen är att du utgår från att fienden kommer att behandla dig och din familj väl, men i ryssarnas fall har vi sett åtskilliga bevis på att så blir det inte fallet.
Citera
2025-01-09, 18:01
Medlem
Kan vi skänka till Danmark (Grönland), Canada o Belarus inom kort…
Citera
2025-01-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Hade stridsvagnar varit helt obsoleta hade Ukraina och Ryssarna inte använt dem.

Men jag håller med om att de är på gränsen. För mig handlar det om pris/verkan. De kostar på tok för mycket för hur mycket impact de har på det moderna slagfältet. Hade vi fått 150 CV90 för samma peng? Hur mkt mer nytta gör en Leo 8 än en Cv90? Troligtvis mindre. För 30 år sedan var en Leo säkert värd 4st CV90 på slagfältet. Idag är det nog snarare 1-1 eller kanske fördel till ifvn.

Vet ej vad de kostar men det ligger i planerna att tillverka 800 stycken CV90, det är alltså vad som verkar ligga i orderstocken. Ukraina sa nåt om att de hoppades kunna tillverka 1000 CV90, men har inte sett någon information om hur långt de kommit med sin fabrik.

Hursomhelst så visar det på att CV90 har bevisat sitt värde på slagfältet och är uppskattat såpass att det troligen kommer tillverkas tusentals CV90, förmodligen i flera versioner då ukrainarna haft synpunkter på svagheter som finns där främst pga drönare, men som är fullt möjligt att förbättra.
Citera
2025-01-09, 18:17
Medlem
Varför skall Sverige satsa på stridsvagnar för? Kommer ryssen så är det luftvärn stridsflyg och ubåtar som behövs, en arme av drönare likaså. Bättre att donera dessa stridsvagnar till Finland istället som har ryska gränsen precis bredvid sig.
Hela norden bör för övrigt satsa på ett rejält luftförsvar och ett avancerat sådant som kan slå ut hypersoniska robotar.

Har fånen Passikivi ansett att vi behöver dessa stridsvagnar? Dinosaurien som aldrig lär ha spelat ett strategispel ens och tror sig veta allt om kriget i Ukraina.

Nej stridsvagnar tillhör inte framtiden, går sakta, lätta att upptäcka, behöver mycket underhåll och är dyra att tillverka. Och när en billig drönare kan slå ut dessa så är de inte mycket att ha på slagfältet.
Citera
2025-01-09, 18:19
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Varför skall Sverige satsa på stridsvagnar för? Kommer ryssen så är det luftvärn stridsflyg och ubåtar som behövs, en arme av drönare likaså. Bättre att donera dessa stridsvagnar till Finland istället som har ryska gränsen precis bredvid sig.
Hela norden bör för övrigt satsa på ett rejält luftförsvar och ett avancerat sådant som kan slå ut hypersoniska robotar.

Har fånen Passikivi ansett att vi behöver dessa stridsvagnar? Dinosaurien som aldrig lär ha spelat ett strategispel ens och tror sig veta allt om kriget i Ukraina.

Nej stridsvagnar tillhör inte framtiden, går sakta, lätta att upptäcka, behöver mycket underhåll och är dyra att tillverka. Och när en billig drönare kan slå ut dessa så är de inte mycket att ha på slagfältet.

Hälften skänks väl till Ukraina?

Nu får vi väl beställa till Grönland snart med ?
Citera
2025-01-09, 18:21
Medlem
Bob-Dylans avatar
Var kommer de framtida nordiska pansarslagen utspelas?
Citera
2025-01-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Var kommer de framtida nordiska pansarslagen utspelas?
För Sveriges del, om det går illa geostrategiskt i framtiden, i Estland eller norra Finland.
Citera
2025-01-09, 18:30
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det har sagts tidigare att de uppgraderade vagnarna skall kallas "stridsvagn 123A".

På SVT står i dag:

"Namnet på de nya och moderniserade stridsvagnarna kommer inom Försvarsmakten blir Stridsvagn 123."

Undrar om det kommer finnas någon distinktion mellan de helt nya och de uppgraderade? Eller om de uppgraderade blir funktionsmässigt identiska med de helt nya?

De skall ha samma förmåga, men de renoverade benämns Strv 123A, de nya 123B. Det kommer säkerligen vara utseendemässiga skillnader, att vissa saker sitter monterade på olika platser osv men de skall ha samma funktion och skyddsnivå
Citera
2025-01-09, 18:32
Medlem
Corvaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Totalt handlar det om 44 stridsvagnar av modellen Leopard 2 A8. Dessutom ska 66 av försvarets stridsvagnar från 1990-talet moderniseras"

https://omni.se/sverige-koper-stridsvagnar-for-over-20-miljarder/a/W0315a
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bestaller-stridsvagnar-for-over-20-miljarder

Summa summarum gör det att Sverige har 110 Leopard 2A5 av nuvarande modell, med ytterligare 44 A8 och 66 av de tidigare uppgraderas samt 44 blir utan någon uppgradering. Ska jag gissa att de nya varianterna blir spjutspetsen i stridsvagnstunga förband medan de "sämre"/äldre blir understödet i mek. brigader?

1. Vilken roll fyller stridsvagnar idag, när det hela har tiltat till fördel för drönare, smarta granater och pansarvärnsmissiler?

2. Sverige ska enligt försvarsministern har 4 brigader, men jämfört med invasionsförsvaret före 2000, så är det en låg siffra. Tittat man på striden i Ukraina är det uppenbart att striderna nu handlar om utnötning, artilleri och manskap. OM man kan ge soldaterna riktigt bra utrustning ger det naturligtvis en fördel, men hur stor skillnad gör 4 brigader a 20 000 man ca i det stora hela?

Den minnesgode kommer ihåg att det redan i oktober 2023 meddelades att 44st 122 skulle uppgraderas till 123, så en annan tolkning skulle kunna vara att FM i framtiden kommer att ha 154st strv123 då 66uppgraderade skulle vara kvarvarande 122. Det bekrästas också av nyheten som lagts ut på FMs hemsida: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/01/nya-stridsvagnar-och-renoverade-stridsfordon-lyfter-svenska-forsvarets-formaga/.

Citat från länken: "Försvarets materielverk (FMV) har, efter regeringens bemyndigande, tecknat avtal med det tysk-franska försvarsföretaget KNDS om leverans av 44 nytillverkade stridsvagnar av typen Leopard 2 A8. Tio av dem ersätter vagnar som tidigare donerats av Sverige till Ukraina.

I sanslutning till detta har FMV även avtalat med KNDS om renovering och modifiering av 66 befintliga Leopard 2 (som i Sverige kallas Stridsvagn 122). Utöver det har renovering och modifiering redan påbörjats av 44 befintliga vagnar. Sammantaget är detta den mest omfattande uppgraderingen av Stridsvagn 122 sedan vagnarna anskaffades i början av 2000-talet."
Citera
2025-01-09, 18:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
För Sveriges del, om det går illa geostrategiskt i framtiden, i Estland eller norra Finland.

Så de kryper inte närmare som norra Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in