2025-01-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det är väl inte det att Stridsvagnar är obsoleta men en stridsvagn för 500 miljoner möts av 5000 drönare för samma peng. Även om stridsvagnen bekämpar 10 stycken innan den sprängs i bitar så vinner drönarna.

De kostar inte 500 miljoner..

Dessutom: motmedel kommer att komma, och förmodligen kommer stridsvagnar i framtiden ha ammunition för drönarbekämpning.

Ingenting är obsolet och samtidigt så finns det ingenting (nej inte ens drönare) som revolutionerat krigföringen utifrån vad vi sett i Ukraina. Däremot sker hela tiden taktikanpassning.

Det kan dock vara värt att påpeka att det inte köps 200 stridsvagnar, utan enbart 44st. Armén får typ 34 nya stridsvagnar, så det är ingen massiv pansarsatsning. Kanske delvis för att stridsvagnen i framtiden kommer att kompletteras med annat. Egna attackdrönare som nu köps in, och markdrönare som nu testas.
Senast redigerad av Macke85 2025-01-09 kl. 14:51.
Citera
2025-01-09, 14:52
Medlem
Harunges avatar
Vi är ett glest befolkat land. Den geografi och terräng Sverige består av är till stor täckt med skog med många sjöar, älvar och vattendrag. Det bästa sättet att försvara oss är att utveckla olika former av gerillakrigföring. Dessutom blir det billigare.
Citera
2025-01-09, 14:57
Medlem
Kvastfeningens avatar
Inom några år så tror jag drönarskydden på pansarfordon kommer vara så pass effektivt att den typ av drönarattacker vi ser i ukraina kommer ha spelat ut sin roll.
Det är egentligen inte speciellt avancerat, en ksp med automatiserat målsökningssystem på taket är det som krävs som Slinger-systemet från Australien. Tyskarnas Kinetic Defense Vehicle air defense systems är en annan variant.

Även lättare fordon och ifv:s kommer säkerligen utrustas med detta för att få bukt med alla drönarattacker mot mjuka mål.

Jag blir inte förvånad om vi snart får se en svensk variant på detta. Är det något vi är bra på så är det att utveckla och bygga bra vapen.

Men det är klart ska man lyssna på dom värsta domedags-teorierna som tänker sig massanfall med tiotusentals AI-styrda drönare utrustade med allt från eldkastare till pansarbrytande då vet ej fan vad vi ska göra
Citera
2025-01-09, 15:06
Medlem
Nehejs avatar
Intressant med alla som totalt avfärdar stridsvagnen eftersom dom sett en kornig drönarvideo från Ukraina. Bara för att det existerar en förmåga att bekämpa gör inte att man på något sätt kan avfärda det. Hur fan hade vi sett på striden ifall det var fallet?

Man kan flyga trots luftvärn. Man kan framrycka trots minering. Man kan befinna sig inom porté för artilleri. Man kan attackera en befäst position. Man kan också flyga drönare i telestörd miljö.

Man anpassar sig. Döljer signaturer, maskerar och kamouflerar, flyger lägre, sprider ut sig, överraskar och avancerar. Ni som tror att drönare vi ser i Ukraina är något supervapen förstår inte hur snabbt motmedel redan rullats ut mot dessa.
Citera
2025-01-09, 15:29
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Den ende som älskar krig är Putin.

Du kommer att dö för hans kärlek.
Jag har ingen kärlek till varken Ryssland eller Ukraina, jag bor ju i Sverige. Så inte ens om dina paranoida fantasier om en rysk invasion stämde, hade jag dött för hans kärlek.

Anledningen till att jag inte kommer kriga för Sverige vid eventuellt krig är för att jag inte tycker om krig utan tvärtom så gillar jag fred, jag vill inte dö och de svenska ledarna har svikit det svenska folket sedan långt tillbaka. Förväntar de sig att jag ska försvara dom och deras intressen? Hehe… de enda jag försvarar är mig själv och mina nära.
Citera
2025-01-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Intressant med alla som totalt avfärdar stridsvagnen eftersom dom sett en kornig drönarvideo från Ukraina. Bara för att det existerar en förmåga att bekämpa gör inte att man på något sätt kan avfärda det. Hur fan hade vi sett på striden ifall det var fallet?

Man kan flyga trots luftvärn. Man kan framrycka trots minering. Man kan befinna sig inom porté för artilleri. Man kan attackera en befäst position. Man kan också flyga drönare i telestörd miljö.

Man anpassar sig. Döljer signaturer, maskerar och kamouflerar, flyger lägre, sprider ut sig, överraskar och avancerar. Ni som tror att drönare vi ser i Ukraina är något supervapen förstår inte hur snabbt motmedel redan rullats ut mot dessa.
Några supermotmedel finns inte.

De vanligaste vapnen är lågkalibriga automatkanoner mot drönare, modell större, men de vi ser på video är små med något kilo explosiv vara eller en PV-granat som kan släppas från höjd. I USA och västeuropa utvecklas optiska sikten och datorkontrollerade vapen som ska ta hand om dylika hot. Men, Ryssland har inget sådant ÄNNU.

Ryssland har hitintills försökt sig på mest elektronisk störning och olika "burar" runt om tornet, men det fungerar inte. Störningen gör det något krångligare, men hindrar inte totalt. Vidare har man istället börjat ersätta radiostyrning med fiberoptisk kabel som INTE går att störa. Däremot är fiberoptiskt styrda drönare krångligare då de lättare riskera fastna i terrängen och kabelrullen väger en del vilket ger begränsad räckvidd, men det räcker gott att förstöra en stridsvagn på 2 km avstånd eller släppa explosiva varor mot en drös soldater.
Citera
2025-01-09, 15:34
Medlem
TotalWars avatar
123 är både en uppräkning samt nedräkning d.v.s 321. Nedräkning till vad? Ja, du kan ju ta en gissning om du vill...

123 är så klart världskrigen, i klar ordning. Två av dem är avverkade så dessa vagnar verkar planeras att användas i det tredje, slutgiltiga. Inte nödvändigtvis Armagheddon, men betydligt dödligare än de första två.

Varför? Jo, för att både det första och andra var dödligare i människoliv räknat än någon annat krig före. Det tredje kommer inte vara ett undantag. Hundratals miljoner, förmodlingen. Miljarder? Kanske...

Och Sverige då? Förmodlingen över det globala snittet, var det nu hamnar på. Den som lever får se (inte alla som läser detta kommer vara vid liv). Man behöver endast dö en enda gång.
Citera
2025-01-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. Vilken roll fyller stridsvagnar idag, när det hela har tiltat till fördel för drönare, smarta granater och pansarvärnsmissiler?

En helt annan roll än tidigare. Men Sverige är ett stort land och snabba terränggående fordon är fortfarande nödvändiga för försvaret. Även om snabba pansarattacker är orealistiska så är stridsvagnar bra på mycket annat också.

Håller med om att det är galet att man helt ignorerar drönarkrigföringen då drönare uppenbarligen kommer spela en mycket stor roll i framtidens krig. Verkar som att eftersom sossen Hultkvist föreslog att man skulle satsa på drönare så har idioterna som bestämmer i försvaret bestämt sig för att det ska man absolut inte.
Citera
2025-01-09, 15:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
20 miljarder i stridsvagnar jämfört med 20 miljarder till RIKTIG UTBILDNING skulle vara fint.
Dessa Stridsvagnar blir skrot ändå strax efter dess sjösättning.

Om man sjösätter dem så sjunker de. Man böra hålla dem på land mesta tiden.
Citera
2025-01-09, 15:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
De svenska stridsvagnarna behöver moderniseras men det är ingen hög prio, jämfört med andra brister i svenska försvaret.

Som NATO-medlemmar behöver vi kunna bidra till försvaret av Baltikum, jag antar att det är där som stridsvagnar fyller sin främsta funktion.

Ja och Finland. Sverige skall ju basa över en ny Nato-bas i Norra Finland. Där behöver de ju lite stridsvagnar.
Citera
2025-01-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
123 är både en uppräkning samt nedräkning d.v.s 321. Nedräkning till vad? Ja, du kan ju ta en gissning om du vill...

123 är så klart världskrigen, i klar ordning. Två av dem är avverkade så dessa vagnar verkar planeras att användas i det tredje, slutgiltiga. Inte nödvändigtvis Armagheddon, men betydligt dödligare än de första två.

Varför? Jo, för att både det första och andra var dödligare i människoliv räknat än någon annat krig före. Det tredje kommer inte vara ett undantag. Hundratals miljoner, förmodlingen. Miljarder? Kanske...

Och Sverige då? Förmodlingen över det globala snittet, var det nu hamnar på. Den som lever får se (inte alla som läser detta kommer vara vid liv). Man behöver endast dö en enda gång.

Är du ironisk eller?

Det är tredje vagnen med 120mm kaliber, därav namnet 123. Stridsvagnar i Sverige anges efter det systemet.
Citera
2025-01-09, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ni som förespråkar drönare, hur tänker ni avfyra en stor granat med den? Ni verkar tro att man kan slå ut en riktig stridsvagn med drönare. Att se hur Ukraina slår ut ryska dito beror på att de är så dåliga och föråldrade.

Alla stridsvagnar har svaga punkter. Under andra världskriget användes molotovcocktail för att slå ut tyskarnas dyra och välpansrade panterstridsvagnar. Jag vet inte vilka svaga punkter Stridsvagn 123 kommer ha men att tro att de inte skulle ha några alls är befängt.

Tänk också på att drönaren egentligen inte behöver slå ut stridsvagnen. Kan den komma åt manskapet i stridsvagnen är det minst lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in