2025-01-09, 16:58
Medlem
Wyrdkins avatar
Bra, hoppas vi inte ger bort allt till Ukraina bara.

Till er som är negativa, det är bara en tidsfråga tills någon utvecklar ett 99% skydd mot drönare. Antagligen finns det redan såna system i tidiga faser.
Citera
2025-01-09, 17:00
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
123 är både en uppräkning samt nedräkning d.v.s 321. Nedräkning till vad? Ja, du kan ju ta en gissning om du vill...

123 är så klart världskrigen, i klar ordning. Två av dem är avverkade så dessa vagnar verkar planeras att användas i det tredje, slutgiltiga. Inte nödvändigtvis Armagheddon, men betydligt dödligare än de första två.

Varför? Jo, för att både det första och andra var dödligare i människoliv räknat än någon annat krig före. Det tredje kommer inte vara ett undantag. Hundratals miljoner, förmodlingen. Miljarder? Kanske...

Och Sverige då? Förmodlingen över det globala snittet, var det nu hamnar på. Den som lever får se (inte alla som läser detta kommer vara vid liv). Man behöver endast dö en enda gång.

Exakt, och om man vänder stridsvagnen upp och ner och tar bort larvfötterna ser man klart och tydligt frimurartecknet med ett öga i.
Citera
2025-01-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag avrättar ingen. Jag har inte långt kvar att leva.

Men de reguljära Svenska styrkorna kommer att skjuta landsförrädare.

Eat it.
Nej, det kommer de inte göra. Vi har ett rättssamhälle och landsförrädare kommer ställas inför rätta men inte skjutas av militären. Vi kanske inför dödsstraff igen även om jag tror att det med är tveksamt men i så fall är det rättssystemet, militärt eller civilt, och inte de svenska styrkorna som kommer avrätta förrädare. Ditt tänk är mer likt Putins sätt att se på rättssystemet
Citera
2025-01-09, 17:11
Medlem
the_creators avatar
Sverige tror dem är bäst i klassen men sist på boll som vanligt. Stridsvagnarna, även Leo blir fina bokstopp i Kremlin av en 3000:- drönare med fasttejpad IED på. Totalt värdelöst att köpa stridsvagn till dagens drönare och rymdraket-krig.
Citera
2025-01-09, 17:17
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_creator
Sverige tror dem är bäst i klassen men sist på boll som vanligt. Stridsvagnarna, även Leo blir fina bokstopp i Kremlin av en 3000:- drönare med fasttejpad IED på. Totalt värdelöst att köpa stridsvagn till dagens drönare och rymdraket-krig.

Du menar bokstöd va? Verkar ha blivit många sådana av vagnarna som skickades till Ukraina.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/svenska-stridsvagnen-skjuter-prick-pa-ryska-styrkor-/
Citera
2025-01-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jag har ingen kärlek till varken Ryssland eller Ukraina, jag bor ju i Sverige. Så inte ens om dina paranoida fantasier om en rysk invasion stämde, hade jag dött för hans kärlek.

Anledningen till att jag inte kommer kriga för Sverige vid eventuellt krig är för att jag inte tycker om krig utan tvärtom så gillar jag fred, jag vill inte dö och de svenska ledarna har svikit det svenska folket sedan långt tillbaka. Förväntar de sig att jag ska försvara dom och deras intressen? Hehe… de enda jag försvarar är mig själv och mina nära.
Du är en egoist alltså, det är inte ledarna utan samhället vi försvarar
Citera
2025-01-09, 17:21
Medlem
Barbus avatar
Hade stridsvagnar varit helt obsoleta hade Ukraina och Ryssarna inte använt dem.

Men jag håller med om att de är på gränsen. För mig handlar det om pris/verkan. De kostar på tok för mycket för hur mycket impact de har på det moderna slagfältet. Hade vi fått 150 CV90 för samma peng? Hur mkt mer nytta gör en Leo 8 än en Cv90? Troligtvis mindre. För 30 år sedan var en Leo säkert värd 4st CV90 på slagfältet. Idag är det nog snarare 1-1 eller kanske fördel till ifvn.
Citera
2025-01-09, 17:28
Medlem
Jag håller med föregående om att flera cv90 vore att föredra. Sveriges militär är sjukt liten, så all kvantitet uppskattas. Men cv90 har man redan lagt order på, och antar att cv90 fabriken går för fullt redan, dvs vill man köpa fordon snabbt kan man nog inte lägga alla beställningar hos samma leverantör för då får man vänta läääääänge på leverans, man har ju även köpt finska fordon också
Citera
2025-01-09, 17:39
Medlem
vafan ska man lägga massa deg på detta när man kan lägga allt krut på drönare istället. För samma summa hade man kunnat bygga/utveckla ett galet drönar system. UA lyckas ju jävligt bra under press, räcker man tittar där, och de gör mest skada.
Citera
2025-01-09, 17:39
Medlem
jag hade gärna sett en leverans på en jävla massa mindre fordon, som kan användas som transport/logistik/anfall frontnära, som bepansrad pickup i ukraina liksom, tänker mig MRAP/Humvee. vi har 360st pansarterrängbil 16 men de lär inte räcka långt i krig.

av pansarterrängbil 300 & 360 har vi 330st efter leverans från finland klar 2030, men dessa är av betydligt större storlek än MRAP och har väl lite annat användningsområde
Citera
2025-01-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rs1un
vafan ska man lägga massa deg på detta när man kan lägga allt krut på drönare istället. För samma summa hade man kunnat bygga/utveckla ett galet drönar system. UA lyckas ju jävligt bra under press, räcker man tittar där, och de gör mest skada.
utvecklingen där går EXTREMT snabbt! om sverige skulle köpa 50 000 drönare som visar sig vara sjukt enkla att störa ut om 10 år med framtidens teknologi så är det ju en ganska kass investering. redan nu kan ryssarna störa ut det mesta ukraina har att komma med. exempelvis bayraktar har de slutat använda helt, de fungerade bara någon månad i början innan ryssarna slagit på luftvärnsradarna, tror de var rädda att skjuta ner sina egna flygplan i början

snart finns kanske ai drönare som inte kan störas ut, exempelvis
Senast redigerad av elefantstorlek 2025-01-09 kl. 17:45.
Citera
2025-01-09, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Drönare är egentligen bara en pv-robot (med sämre verkan) som kan komma från lite fler olika håll.

Motmedel kommer att komma, och förmodligen kommer stridsvagnar i framtiden ha ammunition för drönarbekämpning.

Håller med. Stridsvagnar har ju system för att exempelvis ta ut en inkommande anti tank missil så att säga.

Skulle väl inte vara för svårt att lyckas göra nåt liknande med typ en shotgun-salva som skjuter drönaren när den är tillräckligt nära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in