Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Att själva utstämplingstiden är ett jädra snurr, ser jag inte som konstigt. Om inte ens SE lyckades få fason på tiden, hur ska då eftervärlden få det?

Det som däremot är en smula egendomligt, och till viss del ett frågetecken av stora mått, är ju att åklagaren (och kanske hela PU-gruppen) fått om bakfoten vart själva "apparaten"/kortdragaren satt; att den satt efter dörrarna och en bit in i receptionen. Häpnadsväckande. Man undrar ju hur åklagaren och PU resonerat i "skuldfrågan", om man begripit att den INTE satt i receptionen utan innan man öppnade dörrarna till foajén? Givetvis borde PU öppnas igen, enkom pga detta klavertramp.

Jo, men jag har jag läst lite konstiga grejer om det där. Att dörrarna till foajén kunde stå öppna, typ i långa perioder. Har också läst att tiderna för utstämpling rent tekniskt kunde förändras i eftertid.

Minns inte ens vart jag läst det.. eller om det är sant. Men jag har INTE drömt det.
Absolut allt kring Skandia är ett surr. Dörrlarm, tider, listor, vem satt var, när whatever. Bara surr.

Vi vet ju heller inte exakt NÄR Engström återvände till Skandia. Inte ens det har registrerats eller rapporterats vad jag vet. Att en människa står och bankar på ytterdörren mitt i natten för att landets statsminister har blivit skjuten.

Edit
Ej heller när han lämnade sista gången.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-01-08 kl. 11:30.
Citera
2025-01-08, 11:21
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Håller med. Just det uttalandet av SE är högst relevant. Man bör lägga mer fokus på platsen. Varför hände det just exakt vid den mötesplats CP hade för sina knarkinköp? Och vem kan tänkad springa omkring med en långpipig revolver bara "på kul"? Jo kanske någon som inte riktigt har vett och sans.

Platsen ja, den är a och o. Även gällande detta var SE framsynt. Precis när han efter jobbet kommit fram till mordplatsen tvekar han inför att hjälpa till då han tänker att det har med buset att göra. Bäst att hålla sig undan, tänkte den gode Stig. Hans magkänsla var rätt ute. Denna gode Stig blir sedan själv i huvudet på människor som helt saknar common sense utpekad som mördaren. Uppenbart förtal av avliden men jag nöjer mig med att kalla Filter och KP och gänget för kvalificerade tokkäringar. Svanhopp rätt ned i Sven Aners toalett i sökande efter svaret på gåtan som redan är löst.
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-08 kl. 11:25.
Citera
2025-01-08, 11:35
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Att själva utstämplingstiden är ett jädra snurr, ser jag inte som konstigt. Om inte ens SE lyckades få fason på tiden, hur ska då eftervärlden få det?

Det som däremot är en smula egendomligt, och till viss del ett frågetecken av stora mått, är ju att åklagaren (och kanske hela PU-gruppen) fått om bakfoten vart själva "apparaten"/kortdragaren satt; att den satt efter dörrarna och en bit in i receptionen. Häpnadsväckande. Man undrar ju hur åklagaren och PU resonerat i "skuldfrågan", om man begripit att den INTE satt i receptionen utan innan man öppnade dörrarna till foajén? Givetvis borde PU öppnas igen, enkom pga detta klavertramp.

Frågan är om inte nötter inom polisen inte fortsatt utreda SE. Finns en grej som möjligen tyder på det. Exakt vad ska jag inte säga. Tråden är för full av svin för att jag ska kasta dylika pärlor.
Citera
2025-01-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Frågan är om inte nötter inom polisen inte fortsatt utreda SE. Finns en grej som möjligen tyder på det. Exakt vad ska jag inte säga. Tråden är för full av svin för att jag ska kasta dylika pärlor.

Det med utredningen.. vad höll dom på med säg sådär sista 20 åren? Vad jobbade dom med?

Satt dag ut och dag in o maskade alla möjliga papper så ingen vettig människa skulle reda på nåt?

Är ärligt talat nyfiken på hur en dag i palmeutredningen såg ut sista åren.
Citera
2025-01-08, 12:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, men jag har jag läst lite konstiga grejer om det där. Att dörrarna till foajén kunde stå öppna, typ i långa perioder. Har också läst att tiderna för utstämpling rent tekniskt kunde förändras i eftertid.

Minns inte ens vart jag läst det.. eller om det är sant. Men jag har INTE drömt det.
Absolut allt kring Skandia är ett surr. Dörrlarm, tider, listor, vem satt var, när whatever. Bara surr.

Vi vet ju heller inte exakt NÄR Engström återvände till Skandia. Inte ens det har registrerats eller rapporterats vad jag vet. Att en människa står och bankar på ytterdörren mitt i natten för att landets statsminister har blivit skjuten.

Edit
Ej heller när han lämnade sista gången.

Har också läst det, minns ej heller vart. Dock drog man ju kortet innan man kom ut i receptionen/foajén. Denna miss av åklagaren kan väl ses som den mänskliga faktorn, till viss del. Dock har det ju en ganska stor betydelse, gällande huruvida SE hade tid att komma ut tidigt på Sveavägen, vilket ju åklagaren påstår? Slarvfel eller den mänskliga faktorn. Dock lite anmärkningsvärt, att hela PU verkar ha fått det om bakfoten? Annars borde ju någon av åklagarens medarbetare dragit i handbromsen? Jag tycker det är så allvarligt, att blott denna "detalj" bör få PU öppnad igen.
Citera
2025-01-08, 12:21
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort

Ja, något säger mig att utredningen inte är så nedlagd som den vill få oss att tro, den puttrar under ytan. De flesta av oss intresserade, är ju trots allt ganska eniga om, att den "lades ner" på tämligen vaga grunder. Pusslet SE är långt ifrån färdigt (oavsett om han är skyldig eller ej). PU tror givetvis fortfarande på SE. Sannolikt har de fler indicier än vad som framkommit. Sedan var det väl ganska smart av PU, att lägga ner, så materialet blev offentligt, så att privatspanarna fick mer kött på benen och att de kunde fortsätta arbeta. PU är som sagt beroende av privatspanarna, även om det finns en hord stollar som förstör, men man får inte glömma bort de skickliga och seriösa, de finns trots allt. Och ja, tråden är tyvärr allvarligt marinerad av troll och desinformatörer.
Citera
2025-01-08, 12:32
Medlem
Citat:
Har också läst det, minns ej heller vart. Dock drog man ju kortet innan man kom ut i receptionen/foajén. Denna miss av åklagaren kan väl ses som den mänskliga faktorn, till viss del. Dock har det ju en ganska stor betydelse, gällande huruvida SE hade tid att komma ut tidigt på Sveavägen, vilket ju åklagaren påstår? Slarvfel eller den mänskliga faktorn. Dock lite anmärkningsvärt, att hela PU verkar ha fått det om bakfoten? Annars borde ju någon av åklagarens medarbetare dragit i handbromsen? Jag tycker det är så allvarligt, att blott denna "detalj" bör få PU öppnad igen.

Har också tänkt mig ett scenario där Engström kommer ner och sen står dörren till foajén öppen.
Kortläseren står brevid den öppna dörren.
Sen står dom där och pratar en stund, tills SE drar sitt kort och går ut. Kanske 23.19?

Grejen är att väktarna (HO) kan inte säga att det var så. Då «avslöjer» han att dörren stod öppen på kvällarna, troligen av bekvämlighetshensyn.

Eller går SE rakt ut som han säger, också 23.19.

ELLER så stämplar SE ut, pratar med väktarna några minuter och missar med all sannolikhet mordet.

Jag vill ju säga att det här är en JÄVLIGT viktig detalj. Det är som du säger synd att PU inte redde ut det här ordentligt.
Citera
2025-01-08, 12:35
Medlem
Knattarnas avatar
Att KP verkade tro att stämpelklockan satt efter väktarna är en väldigt allvarlig miss, för då hade det inte spelat någon roll hur långt väktarsamtalet var. SE hade varit ute på gatan strax efter utstämplingen ändå. Och det betyder att han kommer ut på gatan för tidigt för att kunna vara ungefär det vittne han utger sig för att vara.

Så det finns plötsligt en oförklarlig tidslucka mellan att han kommer ut på gatan och att han såg LJ. Som rimligen måste pluggas igen med att SE antingen tar höger och sedan vänder söderut, eller att han gick söderut direkt och gjorde ett omotiverat stopp vid till exempel Dekorima. Båda alternativen är inte så fördelaktiga för SE.

Dessutom hade KP missuppfattat tidtabellerna för tunnelbanan, så han trodde att tiderna som SE gav var helt uppåt väggarna. Sammantaget kan det här ge sken av att framstå som ganska misstänkt.

Men som tur är har modern forskning (på riktigt) tagit reda på att det fanns en avgång som stämmer hyfsat med SE:s berättelse. Och väktarna vittnar om ett samtal. Dessa två punkter tillsammans gör att SE hade alla möjligheter att vara ungefär det vittne han påstod sig vara. Kanske med lite skarvningar för att uppgradera sig från simpelt efterspelsvittne. Och då finns det plötsligt väldigt lite anledning att misstänka SE egentligen.
Citera
2025-01-08, 12:49
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Har också tänkt mig ett scenario där Engström kommer ner och sen står dörren till foajén öppen.
Sen står dom där och pratar en stund, tills SE drar sitt kort och går ut. Kanske 23.19?

Grejen är att väktarna (HO) kan inte säga att det var så. Då «avslöjer» han att dörren stod öppen på kvällarna, troligen av bekvämlighetshensyn.

ELLER så stämplar SE ut, pratar med väktarna några minuter och missar med all sannolikhet mordet.

Jag vill ju säga att det här är en JÄVLIGT viktig detalj. Det är som du säger synd att PU inte redde ut det här ordentligt.

Ja, även jag har tänkt tanken, att han står omkring dörrarna (och de står öppna), att han drar kortet efter (eller under) samtalet. Det är så klart ingen omöjlighet. Och det öppnar ju så klart upp, för att han "spar" tid och därför kan komma upp ut tidigare på Sveavägen.

Just ovanstående, är ju inte särskilt bra utrett, varken våren 1986 eller under senaste PU. Dock bör man väl inte klandra just senaste PU för just detta, vilka möjligheter ha de? Mig veterligen hörde de inte ens väktare HO i senaste PU (dessutom svårt för honom att komma ihåg, mig veterligen avböjde han ju, just pga sitt minne?), och förhöret med PH är ju ett referat, och han kan ju heller omöjligt veta detta.

Dock ser jag det som troligast, att SE kom ut i receptionen efter att han dragit sitt kort. Och vad klockan exakt visade, är ju omöjligt att få bukt med idag, tyvärr. Detsamma gäller ju hur långt samtalet med väktarna varade? Personligen, tror jag att "ett par minuter" inte är just två minuter. Ett par minuter, är ju en sägning och uppskattning folk använder sig av, talspråk, en känsla. Det rörde ju sig om sedvanligt kallprat, av artighet, kutym. Kallprat känns alltid längre än vad det i själva verket är. Man lyssnar med ett halvt öra. Det går in i ena, ut genom det andra - och det känns sjukt ointressant, tiden går i snigelfart. Därför tror jag inte att samtalet varade i två minuter. Detta innebär så klart, att SE kan vara ute på Sveavägen hyffsat tidigt. Han skulle rent av kunna vara ute på Sveavägen 23:20:30 till 23:21:00.
Citera
2025-01-08, 12:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Det sitter i och för sig en kortdragarapparat utanför de inre dörrarna, samt en vid ytterdörren. Men huvudapparaten sitter innanför.

Är i och för sig inte omöjligt att prata först och sen gå tillbaka in och dra kortet. Om det nu ens var något samtal efter kl. 23 ... SE själv nekar till det, om man får tro RB och även i sitt eget förhörsnarrativ.
Citera
2025-01-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ja, även jag har tänkt tanken, att han står omkring dörrarna (och de står öppna), att han drar kortet efter (eller under) samtalet. Det är så klart ingen omöjlighet. Och det öppnar ju så klart upp, för att han "spar" tid och därför kan komma upp ut tidigare på Sveavägen.

Just ovanstående, är ju inte särskilt bra utrett, varken våren 1986 eller under senaste PU. Dock bör man väl inte klandra just senaste PU för just detta, vilka möjligheter ha de? Mig veterligen hörde de inte ens väktare HO i senaste PU (dessutom svårt för honom att komma ihåg, mig veterligen avböjde han ju, just pga sitt minne?), och förhöret med PH är ju ett referat, och han kan ju heller omöjligt veta detta.

Dock ser jag det som troligast, att SE kom ut i receptionen efter att han dragit sitt kort. Och vad klockan exakt visade, är ju omöjligt att få bukt med idag, tyvärr. Detsamma gäller ju hur långt samtalet med väktarna varade? Personligen, tror jag att "ett par minuter" inte är just två minuter. Ett par minuter, är ju en sägning och uppskattning folk använder sig av, talspråk, en känsla. Det rörde ju sig om sedvanligt kallprat, av artighet, kutym. Kallprat känns alltid längre än vad det i själva verket är. Man lyssnar med ett halvt öra. Det går in i ena, ut genom det andra - och det känns sjukt ointressant, tiden går i snigelfart. Därför tror jag inte att samtalet varade i två minuter. Detta innebär så klart, att SE kan vara ute på Sveavägen hyffsat tidigt. Han skulle rent av kunna vara ute på Sveavägen 23:20:30 till 23:21:00.

För all del, inte ens ett samtal med väktarna ger SE ett bonafide alibi. Om det här rör sig om ett rent impulsmord ala Anna Lindh är det inte lång tid han behöver. Faktiskt.

Har han mer tid finns möjligheten för ett mötes-scenario med avsnäsning norr om Skandia, och att Engström är Tensonmannen.

Har han fått en telefon från en medskyldig, kan SE ha tajmat det hela sådär, meningen var då att gå ikapp LOP och skjuta dom nånstans mellan Skandia och bostaden.

Det är som du säger egentligen inget i det här som på riktigt friar SE från mistanke. Kanske därför PU gav upp?
Citera
2025-01-08, 13:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Saken är utredd, så varför hålla med med krångel-antaganden likt att SE står kvar i dörröppningen och ropar till väktarna vid disken en stund för att sedan stämpla ut.

Det som utan tvivel är fallet, utrett och fastslaget är att SE stämplar ut innanför de inre dörrarna, går ut genom dem, stannar och pratar med väktarna en stund för att därefter lämna byggnaden.

Han stämplar ut på en arbetstidsterminal som sitter i hallen innanför de inre dörrarna. Dörrar öppnas genom att sticka in passerkortet i kortläsare för dörröppning. En annan typ av apparat. Sådana torde sitta på utsidan och inte på insidan. Inifrån låser man upp dörrarna genom att trycka på en knapp? Inte för att just den detaljen spelar någon roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in