Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-07, 01:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
De håller det för sannolikt men hugger det inte sten, detta eftersom NF uppgav att det var AB han såg. Borde förresten NF inte sett AB vid Dekorima? Enligt din logik kunde inte IM sett GM vänta för NF såg ingen vid Dekorima. Hur kommer det sig då att IM såg AB om NF inte såg AB vid Dekorima?

Får man frågan om man sett någon stå vid det avfasade hörnet är det ju inte samma som att någon stod 20 meter därifrån. Uppenbarligen har ju ett antal personer gått förbi Björkman utan att nämna det, men, han står inte heller på den plats som efterfrågas.
Citera
2025-01-07, 01:52
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag kan inte inte se någon större skillnad mer än att AB har sin mössa något längre neddragen än vad Jack N har sin. https://i.imgur.com/deavRSe.jpeg

Färgen skiljer förstås. Men IM drar sig till minnes att det var en grå Jack N-mössa. Som AB:s mössa.
https://www.youtube.com/watch?v=iFZlgLeObN0&t=886s&ab_channel=LTTE77 (10.00)

I förhör från 86 uppger IM att mössan var mörk, mycket mörk. Samma beskrivning som AB förresten ger. AB kanske också flyttade över sin mössa på GM? Slutsats: GM hade vikingahjälm på huvudet.
Citera
2025-01-07, 06:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
I förhör från 86 uppger IM att mössan var mörk, mycket mörk. Samma beskrivning som AB förresten ger. AB kanske också flyttade över sin mössa på GM? Slutsats: GM hade vikingahjälm på huvudet.
Man får väl tänka på att om det nu är så att IM har blandat ihop AB och GM och gjort de till en och samma har han då sett två personer. Signalement behöver då inte komma exklusivt från den stående personen, utan den mörka färgen på mössan tex, kan vara från den efterföljande mannen han ser i det senare skeendet.
Citera
2025-01-07, 10:52
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Man får väl tänka på att om det nu är så att IM har blandat ihop AB och GM och gjort de till en och samma har han då sett två personer. Signalement behöver då inte komma exklusivt från den stående personen, utan den mörka färgen på mössan tex, kan vara från den efterföljande mannen han ser i det senare skeendet.

Jisses. Kan vara, tänk om. Nej.
Citera
2025-01-07, 10:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jisses. Kan vara, tänk om. Nej.
Jag säger inte att det är så. Men det är heller ingen omöjlighet.

Det är inte en så givande attityd att bara avfärda saker sådär.

Eller kan du grundligt motivera varför det är ett klart nej?
Citera
2025-01-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Åhlenius och Landgré går från mordplatsen mot Kungsgatan, de är alltså på Sveavägen, när de hör skotten. Avståndet är ca 110 och då de inte nått Kungsgatan så är det mindre än 1 minut före mordet de går därifrån. Då Schaeffer redan gått förbi Kungsgatan, de hör inga skott, visar väl tydligt vem av dem som passerade först...

Ja det är klart han ser någon.... Björkman som vi vet står där mej hej, tro vad du vill...

Alla som förstår något kring hur det här fungerar inser ju naturligtvis att något jävla mötesscenario inte är realistiskt utan något man använder för att få ihop ett i övrigt felaktigt scenario. Men, just det, dit hör ju inte du...

Du är rena skämtet från början till slut. När Ålenius & Landgré lämnar Grand står makarna Palme precis utanför biografen. När Schaeffers lämnar Grand går de efter sällskapet Palme fram till Bokcirkeln och passerar dem där. Ålenius & Landgré ligger alltså före redan där, och försprånget ökar när Schaeffers stannar vid busshållplatsen. Den enda faktor som minskar försprånget marginellt är att Ålenius & Landgré stannar vid Tunnelgatan för att bestämma sig om de ska ta tunneln. Det tar max 15 sekunder.

Du fattar i alla fall att Schaeffers nått fram till Kungsgatan och gått ner i tunnelbanan innan skotten. I och med att Ålenius & Landgré ligger före Schaeffers så har de nått en bra bit ner i kroken på Kungsgatan innan det smäller. Vad de säger om att de hört en knall är troligtvis inbillning, för så många avgasknallar förekom rimligtvis inte.

Det om det. När det gäller dina funderingar i övrigt så vill jag erinra om Hans Ölvebros goda råd till Otto Ekevi. Efter att Otto bedyrat att "jag är seriös och jag har ingen egen teori" (redan här ligger man dubbelvikt) så unnar sig Ölvebro ett utbrott av visdom: "Sluta och gräv i skiten! Ni kommer ju ingenstans!" Inget kunde vara mer relevant i ditt fall, för du har spenderat decennier utan att komma någon vart. Som sagt kan man titta på ett avsnitt med Hasse Aro så får man summan av dina rön på ett bräde. Resten är slöseri med tid och energi.

https://www.youtube.com/watch?v=Dt7dgLGuGi4&t=2m09s

Sedan tyckte jag faktiskt, att Ölvebros råd var utmärkt om vad ni borde ägna er åt istället för att "gräva i skiten": damfotboll. Om du och Otto gjorde gemensam sak med Hörning & Henricsson och resten av clownerna i Juan Espositos hemliga mörkläggargrupp (som du ju var med i) så skulle ni raskt få ihop ett fint damlag – och säkerligen även ordna sponsring från både Rikspolisstyrelsen och Socialdemokraterna.

Jag har gått igenom allt material som finns ute och bildat mig en uppfattning om vad som pågått under snart 40 års tid. Det har varit intressant nog att vara mödan värt. Det tar en stund att samla intrycken och en del detaljtröskning står fortfarande kvar på agendan och kommer vad jag kan se att kunna utföras under innevarande år utan att ens göra sig någon större brådska. Sedan får vi se vad som står härnäst på agendan.

En slutsats är i alla fall redan säkerställd bortom rimligt tvivel, och det är att Olof Palme föll offer för en konspiration med en attentatsgrupp. Han mördades inte av någon ensam galning, det finns ingen grund alls för det. Det menar jag är det kanske viktigaste rön jag gjort under resans gång.

Så sent som igår kväll gick jag igenom Göran Lambertz' nya papper "Vem mördade sannolikt Olof Palme?" (se länk) och tyckte det var intressant att se hur han strukturerade och angrep problemet analytiskt. Pappret utgör ett lovvärt försök, men som Lambertz själv förutsäger så finns det invändningar. Alla dem ska jag inte dra här och nu, utan får återkomma med ett inlägg om det i dagarna.

https://goranlambertz.se/wp-content/uploads/Vem-mördade-sannolikt-Olof-Palme-241228.pdf#page=50

Den enda invändning jag vill nämna redan nu, det är just att Lambertz grovt överskattar sannolikheten för att Palme mördades av en ensam galning. Han drar till med fifty-fifty, medan materialet i själva verket ger stöd för högst 1% sannolikhet för en ensam galning och över 99% för konspiration.

I ett rationellt utredningsarbete fördelar man resurser efter sådana sannolikhetsavvägningar, och då ser vi att den faktiska resursfördelningen i utredningsarbetet snarast är det omvända, och alltså så irrationell som tänkas kan.

Det säger inte så lite om hur inkompetensen satts i system i utredningsarbetet, och den största boven i det dramat är förstås just Hans Ölvebro som inte nöjde sig med att köra utredningen i botten utan att permanent fördärva den på ett irreparabelt sätt. Det är honom vi främst ska "tacka" för att Palmemordet inte lösts. Precis som ni i mörkläggarkotteriet borde Ölvebro ha ägnat sig åt damfotboll hela tiden.
Senast redigerad av Packetipiketen 2025-01-07 kl. 11:00.
Citera
2025-01-07, 11:00
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Jag säger inte att det är så. Men det är heller ingen omöjlighet.

Det är inte en så givande attityd att bara avfärda saker sådär.

Eller kan du grundligt motivera varför det är ett klart nej?

Onödigt att spekulera kring. Tycker det är trams. Tråden är redan överfull med dylikt trams. Varför ödsla tid på det?
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-07 kl. 11:07.
Citera
2025-01-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Björkman står utanför Banken/Dekorima, han rör väl sig lite av och an, står sannolikt inte blickstilla, i ca 5 minuter, varav han under största delen av tiden tittar i riktning mot Kungsgatan. Han har en grå mössa på sig, som sannolikt från IMs håll är mörk i motljuset.
Han ser folk som rör sig i området, sannolikt passerar Åhlenius och Landgre, sannolikt Hellgren och bevisligen Fauzzi honom. Björkman nämner inget om att ytterligare en person ska ha stått och väntat där, utanför Dekorima, endast några meter från honom själv i 4-6 minuter.

IM ser en person som rör sig som en narkoman, spännigt och nojigt eller vad han nu säger att känner igen, under en tid han uppskattar till 4-6 minuter, strax intill Dekorimas entré.
I verkligheten vet vi att IM stod parkerad i ca 90-100 sekunder så att han såg mordplatsen. Eller för att använda den felaktiga klockan i bankomaten så vet vi att när Malmströms uttag börjar 23.16.13, vill jag minnas, är inte Morelius på plats, men när SLs uttag börjar 23.16.57 och skotten faller enligt GMP 23.18.45. Dvs att det ger ett spann på min 1 minut och 48 sekunder till 2 minuter och 32 sekunder för Morelius i området och under vilken tid då han även släpper av sina vänner och åker och parkerar. Då blir det inte mycket mer tid som iakttagelser av mordplatsen kan göras än till ca 90-100 sekunder.
Under den tiden tycker han sig se personer som vi med hjälp av utredningen kring just detta kan konstatera inte har varit där. Den ende som under de sista 90 sekunderna före mordet som stått utanför Dekorima är Björkman.

Den teori jag fick till mig i mina kontakter var att GM gått efter Palme åtminstone utmed hela Skandia-huset, förmodligen även från Grand. Efter att ha setts av Fauzzi gåendes ca 10 meter bakom Palme går han ikapp och när Björkman ser dem uppfattar han dem som ett sällskap.
IM som sett mössan på Björkman tror att det är samma mössa han ser på den som skjuter. Vi vet att det precis före mordet var grönt för de som stod på Tunnelgatan, Nilsson med limo-taxin kör ut strax före och Morelius nojar sig för att vara ivägen. Precis som IM själv menar i inledningen har han inte stenkoll på mordplatsen.

Jag tror också det var Björkman som Morelius såg.

Vad väntade den mystiska mannen på isåfall? Palme visste ju inte själv, bara några minuter innan, att han skulle passera den hörnen?
Måste ha stått mördare på varje hörn i hela Stockholm city isåfall, om det där skulle funkat.
Citera
2025-01-07, 11:08
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Ursäkta jag stör med fakta.

Anders Björkman uppgav att GM hade en mörkblå grovstickad mössa med bred upprullad kant. Björkman var "fullständigt säker".

Inge Mårelius uppgav att GM hade en mörk grovstickad mössa med bred upprullad kant. I ljudinspelningen den 14 mars 1986 framgår att mössan var blå (ordet saknas i Ulla Perssons bandutskrift).

Alltså: Mårelius uppgav att GM hade en mörkblå grovstickad mössa med bred upprullad kant.

Alltså: Björkman och Mårelius gjorde exakt samma beskrivning av mössan.

Björkman hade en ljusgrå mössa med upprullad kant. Förutom sin världsberömda täckjacka hade han bruna byxor. Ljusbruna vill jag påstå.

GM hade mörka byxor och en mörk knälång rock. En mörk knälång parkas enligt Mårelius. Vilket kan förklara att några vittnen kallade den jacka, täckjacka, dunjacka eller kappa. Den kan ha varit mörkt marinblå.

Mårelius såg att GM väntade vid Dekorimas ingång (strax söder om ingången). Fem meter norr om huslivet på Tunnelgatan (17 - 18 meter söder om Götabankens och bankomatens gemensamma entré).

Björkman var 173 cm lång (vittnade han i Svea hovrätt 1989). Olof Palme var 175 cm lång (enligt obduktionsprotokollet). GM var 10 - 15 cm längre än Palme (enligt Mårelius).

Alltså: GM var 12 - 17 cm längre än Björkman.

Vad är sannolikheten att Mårelius förväxlade GM och Björkman (en idé som dök upp på Flashback 2017 och inte finns i utredningen)? Noll.

Ursäkta jag störde. Jag hittar utgången själv.
Citera
2025-01-07, 11:11
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Vad väntade den mystiska mannen på isåfall? Palme visste ju inte själv, bara några minuter innan, att han skulle passera den hörnen?
Måste ha stått mördare på varje hörn i hela Stockholm city isåfall, om det där skulle funkat.

Han möjligtvis väntade på någon annan och Palme blev den som fick smaka på bly?

Sedan, det händer faktiskt att mördare väntar in snarare än förföljer sitt offer. Är det så otroligt bara för att offret råkar ha varit Palme?
Citera
2025-01-07, 11:12
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du är rena skämtet från början till slut. När Ålenius & Landgré lämnar Grand står makarna Palme precis utanför biografen. När Schaeffers lämnar Grand går de efter sällskapet Palme fram till Bokcirkeln och passerar dem där. Ålenius & Landgré ligger alltså före redan där, och försprånget ökar när Schaeffers stannar vid busshållplatsen. Den enda faktor som minskar försprånget marginellt är att Ålenius & Landgré stannar vid Tunnelgatan för att bestämma sig om de ska ta tunneln. Det tar max 15 sekunder.

Du fattar i alla fall att Schaeffers nått fram till Kungsgatan och gått ner i tunnelbanan innan skotten. I och med att Ålenius & Landgré ligger före Schaeffers så har de nått en bra bit ner i kroken på Kungsgatan innan det smäller. Vad de säger om att de hört en knall är troligtvis inbillning, för så många avgasknallar förekom rimligtvis inte.

Det om det. När det gäller dina funderingar i övrigt så vill jag erinra om Hans Ölvebros goda råd till Otto Ekevi. Efter att Otto bedyrat att "jag är seriös och jag har ingen egen teori" (redan här ligger man dubbelvikt) så unnar sig Ölvebro ett utbrott av visdom: "Sluta och gräv i skiten! Ni kommer ju ingenstans!" Inget kunde vara mer relevant i ditt fall, för du har spenderat decennier utan att komma någon vart. Som sagt kan man titta på ett avsnitt med Hasse Aro så får man summan av dina rön på ett bräde. Resten är slöseri med tid och energi.

https://www.youtube.com/watch?v=Dt7dgLGuGi4&t=2m09s

Sedan tyckte jag faktiskt, att Ölvebros råd var utmärkt om vad ni borde ägna er åt istället för att "gräva i skiten": damfotboll. Om du och Otto gjorde gemensam sak med Hörning & Henricsson och resten av clownerna i Juan Espositos hemliga mörkläggargrupp (som du ju var med i) så skulle ni raskt få ihop ett fint damlag – och säkerligen även ordna sponsring från både Rikspolisstyrelsen och Socialdemokraterna.

Jag har gått igenom allt material som finns ute och bildat mig en uppfattning om vad som pågått under snart 40 års tid. Det har varit intressant nog att vara mödan värt. Det tar en stund att samla intrycken och en del detaljtröskning står fortfarande kvar på agendan och kommer vad jag kan se att kunna utföras under innevarande år utan att ens göra sig någon större brådska. Sedan får vi se vad som står härnäst på agendan.

En slutsats är i alla fall redan säkerställd bortom rimligt tvivel, och det är att Olof Palme föll offer för en konspiration med en attentatsgrupp. Han mördades inte av någon ensam galning, det finns ingen grund alls för det. Det menar jag är det kanske viktigaste rön jag gjort under resans gång.

Så sent som igår kväll gick jag igenom Göran Lambertz' nya papper "Vem mördade sannolikt Olof Palme?" (se länk) och tyckte det var intressant att se hur han strukturerade och angrep problemet analytiskt. Pappret utgör ett lovvärt försök, men som Lambertz själv förutsäger så finns det invändningar. Alla dem ska jag inte dra här och nu, utan får återkomma med ett inlägg om det i dagarna.

https://goranlambertz.se/wp-content/uploads/Vem-mördade-sannolikt-Olof-Palme-241228.pdf#page=50

Den enda invändning jag vill nämna redan nu, det är just att Lambertz grovt överskattar sannolikheten för att Palme mördades av en ensam galning. Han drar till med fifty-fifty, medan materialet i själva verket ger stöd för högst 1% sannolikhet för en ensam galning och över 99% för konspiration.

I ett rationellt utredningsarbete fördelar man resurser efter sådana sannolikhetsavvägningar, och då ser vi att den faktiska resursfördelningen i utredningsarbetet snarast är det omvända, och alltså så irrationell som tänkas kan.

Det säger inte så lite om hur inkompetensen satts i system i utredningsarbetet, och den största boven i det dramat är förstås just Hans Ölvebro som inte nöjde sig med att köra utredningen i botten utan att permanent fördärva den på ett irreparabelt sätt. Det är honom vi främst ska "tacka" för att Palmemordet inte lösts. Precis som ni i mörkläggarkotteriet borde Ölvebro ha ägnat sig åt damfotboll hela tiden.

Du är ju riktigt rolig du, hehe

Fortsätt du med att flytta mordtider så att det passar dej osv. Totalt ointressant för fallet, men, är nästan som att vara på norra brunn..
Citera
2025-01-07, 11:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Det är ett missförstånd av Morelius. Den mannen fanns inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in