2025-01-06, 19:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Jag läste ditt inlägg och jag läste artikeln du länkade. Det står till och med på länken att de är sambos och därmed inte gifta.
Det är trist men kvinnan har själv låtit det fortgå. Hon har själv valt att föda mannens horbarn utan att begära något tillbaka.

Det är ju svårt för en kvinna att begära vigsel före sex idag, eftersom det inte är normen. En kvinna som begär det riskerar att bli ensam hela livet i stället. Hon anses vara bigott, pryd, gammeldags, tokreligiös - alternativt beräknande. För 60 år sedan kunde en kvinna fortfarande utan problem ställa detta ultimatum: inget sex före bröllopsnatten. (De muslimska kvinnorna i Europa kan det än idag, men de får å andra sidan inte välja sina män själva, eller om de önskar leva med en man överhuvudtaget.)
Senast redigerad av Merwinna 2025-01-06 kl. 19:42.
Citera
2025-01-06, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ju svårt för en kvinna att begära vigsel före sex idag, eftersom det inte är normen. En kvinna som begär det riskerar att bli ensam hela livet i stället. Hon anses vara bigott, pryd, gammeldags, tokreligiös - alternativt beräknande. För 60 år sedan kunde en kvinna fortfarande utan problem kunnat ställa detta ultimatum: inget sex före bröllopsnatten. (De muslimska kvinnorna i Europa kan det än idag, men de får å andra sidan inte välja sina män själva, eller om de önskar leva med en man överhuvudtaget.)

Det är inga problem alls. Bara tacka för sig och låta mannen gå fittlös.
Men många tänker inte på det juridiska idag. Man tänker varför ska man gifta sig? Vi älskar ju varandra ändå o.s.v.
Citera
2025-01-06, 19:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är inga problem alls. Bara tacka för sig och låta mannen gå fittlös.
Men många tänker inte på det juridiska idag. Man tänker varför ska man gifta sig? Vi älskar ju varandra ändå o.s.v.

Ja, det är ju normen att man ska tänka så nu. Det började på 1960-talet och slog ut i full blom på 1970-talet. "Stockholmsäktenskap", "fri kärlek", "den sexuella revolutionen". Och min poäng är att feministerna har varit på den sidan (det kan du inte neka till). De har varit med och motarbetat äktenskapet och uppfattningen att sex hör hemma inom äktenskapet. Och då blir det ju så här.
Citera
2025-01-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ja, det är ju normen att man ska tänka så nu. Det började på 1960-talet och slog ut i full blom på 1970-talet. "Stockholmsäktenskap", "fri kärlek", "den sexuella revolutionen". Och min poäng är att feministerna har varit på den sidan (det kan du inte neka till). De har varit med och motarbetat äktenskapet och uppfattningen att sex hör hemma inom äktenskapet. Och då blir det ju så här.

Feministerna har varit för att kvinnor själva ska kunna välja.
Citera
2025-01-06, 19:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Feministerna har varit för att kvinnor själva ska kunna välja.

Fast så blev det inte. Det blev männens marknad inom kristenheten, och inom islam fortfarande - fast med olika förtecken.
Citera
2025-01-06, 20:13
Medlem
Citat:
Fast så blev det inte. Det blev männens marknad inom kristenheten, och inom islam fortfarande - fast med olika förtecken.

Hur menar du?
Citera
2025-01-06, 20:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Hur menar du?

Inom islam gifts kvinnorna fortfarande bort mot sin vilja, inom kristenheten får de finna sig i att leva som sambos utan några som helst rättigheter, om de ska få någon man och någon familj alls. Det är endast om man tillhör en frikyrka i Sverige, som man har omgivningens stöd i att kräva äktenskap före hopflytt.
Citera
2025-01-06, 20:27
Medlem
Citat:
Inom islam gifts kvinnorna fortfarande bort mot sin vilja, inom kristenheten får de finna sig i att leva som sambos utan några som helst rättigheter, om de ska få någon man och någon familj alls. Det är endast om man tillhör en frikyrka i Sverige, som man har omgivningens stöd i att kräva äktenskap före hopflytt.

Tja, det har du ju iofs rätt i. Men alltfler kvinnor vägrar finna sig i det och lever ensamma istället för att låta mannen knulla dem i dubbel bemärkelse.
Citera
2025-01-06, 23:44
Medlem
Citat:
Nu kan du inte ha läst mitt inlägg innan du svarade. Snabb sammanfattning då:

1.
Enligt äktenskapsbalken äger mannen och hustrun allting tillsammans, och ska leva med samma standard. Så har det alltid varit. Det är en mycket ny idé att mannen ska kunna säga att "det är jag som tjänar pengarna, så du får vara tacksam för det jag ger dig, jag behöver egentligen inte ge dig något alls".

Nej snälla du, du har 0 koll på hur det faktiskt såg ut förr.
Före 1921 så var kvinnor inte myndiga, speciellt inte om de var gifta. Är man inte myndig så kan man inte äga egna pengar, företag, hus eller mark, utan då är det en s.k. förmyndare som äger dem åt dig.
och så såg det ut.
En man kunde gifta sig med en kvinna, och "tillåta" att hon lönearbete, men alla hennes pengar som hon alltså tjänade, var hans ägodel att göra vad HAN ville med. Samma med hennes arv.

Citat:
2. Ja de är sambos, och det är ju en del i problematiken. När alla var gifta, kunde männen inte behandla sina fruar så (se punkt 1). Men nu när det är OK att vara sambos - vilket är en del av normupplösningen, som feministerna drivit på - så kan mannen säga så. Han är inte försörjningsskyldig enligt lag. Och kvinnan - som nästan alltid tjänar mindre - förlorar på det. Hela livet ut, eftersom hon inte heller har någon arvsrätt eller giftorätt efter sin sambo.

I och med samboskapet kan män numera få allt som de måste gifta sig för att få tidigare: sex, barn, kvinnligt sällskap, någon som städar och pysslar och skapar ett trevligt hem, lagar mat och passar upp när han bjuder hem sina släktingar och vänner o.s.v.. Men utan att behöva dela med sig av sin inkomst eller förmögenhet, nu eller efter en separation eller dödsfall. Kravlöst och ansvarsfritt. Tack för det...

jag lever i samboskap...inte fasen att jag "städar och pysslar och skapar ett trevligt hem, lagar mat och passar upp " om inte han gör samma sak för mig.
Citera
2025-01-06, 23:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej snälla du, du har 0 koll på hur det faktiskt såg ut förr.
Före 1921 så var kvinnor inte myndiga, speciellt inte om de var gifta. Är man inte myndig så kan man inte äga egna pengar, företag, hus eller mark, utan då är det en s.k. förmyndare som äger dem åt dig.
och så såg det ut.
En man kunde gifta sig med en kvinna, och "tillåta" att hon lönearbete, men alla hennes pengar som hon alltså tjänade, var hans ägodel att göra vad HAN ville med. Samma med hennes arv.

jag lever i samboskap...inte fasen att jag "städar och pysslar och skapar ett trevligt hem, lagar mat och passar upp " om inte han gör samma sak för mig.

Det där har i och för sig flukturerat genom tiderna. På medeltiden brukade kvinnor (om mannen hade råd såklart) få ett stycke mark i morgongåva, och det var definitivt hennes. Det var det som var grejen, att det skulle vara hennes - som en säkerhet om det skulle bli skilsmässa. Så att hon kunde försörja sig på den marken. Detta gjordes upp av lagman före vigseln: när mannen hade fått brudens oskuld på bröllopsnatten, så fick hon lagfarten på markstycket av honom.

Sedan är jag inte helt säker på vad som gällde på 1800-talet och en bit in på 1900-talet. I alla fall vet jag att föräldrar redan då kunde skriva i testamentet att dotterns arv skulle vara hennes enskilda egendom, och i så fall bestämde inte maken över denna egendom. Men det intressanta är det jag skev om vad som gällde I VARDAGEN. Då skulle man och hustru leva med samma standard, och så står det i äktenskapsbalken än idag. Idag när det är samboförhållanden, kan mannen (som nästan alltid tjänar mer) rent lagligt låta bli att ge sin sambo några pengar, när hennes lön är slut. Han är faktiskt inte ens skyldig att ge henne någon mat. Och det är rätt hemskt.

Nähä, men många kvinnor gör dock det. Man ser alltid, när man kommer hem till en man, om det bor en kvinna där också i vanliga fall. För då är det ombonat och dekorerat på ett helt annat sätt. (Undantag homosexuella män, de kan vara rätt pyssliga.)
Citera
2025-01-07, 02:12
Medlem
Iwasbanned2s avatar
En sådan där feminist blir aldrig nöjd, det är sinnessjuka individer.
Citera
2025-01-09, 08:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Han är faktiskt inte ens skyldig att ge henne någon mat. Och det är rätt hemskt.

Du tror inte att de flesta vuxna kvinnor som jobbat några år har lärt sig att hushålla med sina pengar så att hon inte svälter varje månadsslut?

De flesta kvinnor och män har bott ensamma innan de flyttar ihop och skaffar barn. Tror du inte man lär sig rätt snabbt vad pengar är värda när man bott själv ett litet tag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in