Citat:
Ursprungligen postat av
Statistenidittliv
Kvinnor och flickor våldtogs förr också. Fast då var det deras fel att de blivit våldtagna och fick lida för det i dubbel bemärkelse. Längtar du tillbaks dit?
Sen tycker jag självklart man måste bli bättre på att varna unga kvinnor för att utsätta sig för att bli utnyttjade av män och killar. Tyvärr nog många män som skulle känna sig kränkta av att utmålas som potentiella faror för kvinnor.
Finns det något mer du saknar i vårat moderna samhälle? Den att mannen har enväldig bestämmanderätt över parets pengar han kan välja att supa upp eller spela bort? Så fru och barn får gå kalla och hungriga?
Fast nu blandar du ihop den kristna världen med den muslimska världen. Åsikten att kvinnor får skylla sig själva om de blir våldtagna för då har de lockat mannen, är inget som finns eller någonsin har funnits i den kristna världen. I alla fall inte om det inte mycket uppenbart har varit så också. Ingen har någonsin i den kristna världen beskyllt en kvinna som går ensam genom skogen och blir våldtagen av någon främmande man, eller som utsätts i sin yrkesroll (t.ex. en slumsyster som går hem till en patient) för att ha orsakat detta själv.
Det där känner jag inte igen. Min mamma var alltid hemmafru och hon och min pappa hade allid alla pengar tillsammans, och diskuterade alla ekonomiska beslut tillsammans. Det fanns inte på kartan att min pappa skulle ha bestämt över pengarna ensam, bara för att det var han som tjänade dem. Och detta har varit den normala inställningen, stödd av kyrkan och lagarna. Ekonomisk misshandel har såklart alltid funnits precis som fysisk, psykisk och sexuell misshandel, men detta var inget som samhället understödde förr heller, utan det var undantagen.
I dag har dock sådana män fått vatten på sin kvarn av feminismen. För 60 år sedan hade de inte kunnat säga att "det är jag som tjänar pengarna så det är jag som bestämmer över dem också", för det var självklart att man och hustru ägde allting tillsammans. Men idag är normen att kvinnor också ska yrkesarbeta, och till och med många feminister - som borde vara på kvinnors sida - hävdar att den rätta fördelningen av hushållets kostnader, är att mannen och kvinnan betalar hälften var. Oavsett inkomst. Vilket gör att mannen - som nästan alltid tjänar mer - har mer över till sina egna nöjen när räkningarna är betalalda. Det finns numera familjer där pappan reser på utlandssemester med barnen, medan mamman får stanna hemma för "hon hade inte pengar just nu". Är detta något du stöder? Du kan läsa om ett sådant fall här (läs gärna hela, man får ju inte kopiera in hela hit):
https://amelia.expressen.se/relation...iter-i-varden/
Fråga: Min sambo kommer från en förmögen familj. När vi träffades på 80-talet var det inget jag brydde mig så mycket om, vi var så unga. Vi var kära och skapade en familj tillsammans med fyra barn, jag var ingen ”gold-digger” och blev heller inte så imponerad av hans familjs rikedom. Men nu när vi är runt 60 och barnen har flyttat ut och han jobbar som chef (välbetald, ganska fria arbetstider) medan jag är barnmorska och trött i kroppen efter alla år av stressiga arbetsdagar, kan jag ändå tänka: Varför delar vi lika på alla räkningar?
Detta med att det numera är OK att leva ihop utan att vara gifta, är också något som har drabbat kvinnor. Gifta par äger nämligen enligt äktenskapsbalken allting tillsammans, och ska leva på samma nivå. Det står i lagen. Men som sambos kan mannen (som nästan alltid är den som tjänar mer) helt lagligt göra som mannen i ovanstående fråga. Han behöver inte dela med sig av sina pengar till kvinnan, inte ens efter 30 år och fyra barn, och han behöver inte heller testamentera något till henne. Så när han dör så går allt direkt till barnen, och hon kan till och med bli hemlös, eftersom sambos inte har någon arvsrätt efter varandra. Det var just sådant som äktenskapet skulle skydda kvinnan från - men feministerna ville ju inte ha kvar "den gamla patriarkaliska institutionen".