2025-01-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Det blir ju väldigt svårt för dig att få upprättelse när flera personer backar upp varandras berättelse. Ord mot ord som sagt. Jag tror inte du kan få en prövning som rensar bort anklagelserna om du inte har en teknisk bevisning som styrker vad du lägger fram.

Nej, har inte mycket på den punkten tyvärr. Min pappa erkände rakt ut i hovrätten att han falskanmält mig, men då avbröt domaren inspelningen och varnade honom om att han höll på att erkänna brott. Min mamma erkände med att hon ljugit, men det hjälpte heller föga.

Försökt spela in min mamma någon gång de få gånger vi träffats sen det hände, men hon har velat att jag lägger undan min mobil då, så att jag inte kan spela in henne när hon pratar om det som hände.

Har henne dock inspelad när jag berättade för henne att jag inte blev förklarad sinnessjuk och därmed inte kunde dömas till vård, vilket fick henne att utbrista, "jaha, så då var alltså allt i onödan...?".

Har några minnesanteckningar bara, mest för min egen skull, där det typ står, "pratade med mamma idag, hon erkände att hon ljugit, känns tungt".
Citera
2025-01-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Vad var det du sa till din syster som uppfattas som ett hot?
I övrigt låter det som att alla inte har riktigt koll på när hotet uttalades, antingen var det i ditt rum eller i köket, eller båda platser. Typiskt ungdomstjafs, farsan lägger sig i och syskonen ber varandra om ursäkt. En av dom kan ändå inte släppa det, utan inväntar ett annat tillfälle för att hämnas.

Hon rusade in på mitt rum och skrek saker som att jag är en äcklig människa, fick ställd ur mig då om hon verkligen skulle kalla andra det och sa något i stil med att hon kommer ångra sig, syftades då på hur hon beter sig och behandlar oss i familjen... Då det verkligen kändes helt galet. Hon rusade då iväg igen och hämtade vår pappa som blev vansinnig och hotade mig med att ringa polisen, jag förstod inte ens varför, utan fick fråga, då jag inte hade haft en tanke på att det jag sa skulle tolkas som något hot. Förklarade vad jag sagt och menat och då lugnade de ner sig och bad faktiskt om ursäkt. Ingen polis tillkallades.

Min syster säger dock sen en månad senare i polisförhör att hon inte blev hotad inne på mitt rum, (vilket vi båda är överens om), utan att jag cirka två timmar efter hon var inne på mitt rum skulle letat efter henne i huset och skrikit att "hon skulle passa, hon skulle få" till våran mamma, och då syftat på min syster. Min syster säger sig hört detta från ett angränsande rum till det mamma och jag befann oss i och blivit väldigt rädd för att jag skulle misshandla henne eller ta något för henne.

Min mamma verkar inte ha en susning om det min syster pratar om när hon hörs av polisen, mer än att vad min syster påstår sagts till henne. Sen efter hon fått höra min syster berätta om händelsen i rättssalen så efterapar hon rakt av det hon fått sitta och höra min syster berätta. Hon råkar dock "försäga" sig först genom att säga att hotet är något hon får berättat för sig om av min syster, vilket inte går ihop med att min syster säger att det bara hotats vid ett tillfälle eller att mamma själv skulle varit den jag yttrat hotet till...
Senast redigerad av randomthings 2025-01-03 kl. 18:05.
Citera
2025-01-03, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av randomthings
Hon rusade in på mitt rum och skrek saker som att jag är en äcklig människa, fick ställd ur mig då om hon verkligen skulle kalla andra det och sa något i stil med att hon kommer ångra sig, syftades då på hur hon beter sig och behandlar oss i familjen... Då det verkligen kändes helt galet. Hon rusade då iväg igen och hämtade vår pappa som blev vansinnig och hotade mig med att ringa polisen, jag förstod inte ens varför, utan fick fråga, då jag inte hade haft en tanke på att det jag sa skulle tolkas som något hot. Förklarade vad jag sagt och menat och då lugnade de ner sig och bad faktiskt om ursäkt. Ingen polis tillkallades.

Min syster säger dock sen en månad senare i polisförhör att hon inte blev hotad inne på mitt rum, (vilket vi båda är överens om), utan att jag cirka två timmar efter hon var inne på mitt rum skulle letat efter henne i huset och skrikit att "hon skulle passa, hon skulle få" till våran mamma, och då syftat på min syster. Min syster säger sig hört detta från ett angränsande rum till det mamma och jag befann oss i och blivit väldigt rädd för att jag skulle misshandla henne eller ta något för henne.
Varför trodde hon att du eventuellt skulle ta något från henne?
Sånt får man ju inte för sig om man inte redan har råkat ut för det.

Citat:
Min mamma verkar inte ha en susning om det min syster pratar om när hon hörs av polisen, mer än att vad min syster påstår sagts till henne. Sen efter hon fått höra min syster berätta om händelsen i rättssalen så efterapar hon rakt av det hon fått sitta och höra min syster berätta. Hon råkar dock "försäga" sig först genom att säga att hotet är något hon får berättat för sig om av min syster, vilket inte går ihop med att min syster säger att det bara hotats vid ett tillfälle eller att mamma själv skulle varit den jag yttrat hotet till...
Antingen rör det sig om ett allvarlig hot, eller så har ni gjort en höna av en fjäder och då är det konstigt att alla sitter i polisförhör och att det sedan leder till rättegång.

När jag läser första inlägget så verkar det som att det handlar om flera allvarliga händelser.
Citera
2025-01-03, 20:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nej, har inte mycket på den punkten tyvärr. Min pappa erkände rakt ut i hovrätten att han falskanmält mig, men då avbröt domaren inspelningen och varnade honom om att han höll på att erkänna brott. Min mamma erkände med att hon ljugit, men det hjälpte heller föga.
En inspelning avbryts inte förrän förhöret är avslutat. Ytterligare en detalj som gör din berättelse helt osannolik.
Citera
2025-01-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
En inspelning avbryts inte förrän förhöret är avslutat. Ytterligare en detalj som gör din berättelse helt osannolik.

Det hände. Domaren i hovrätten pausade inspelningen halvt i panik och förklarade för min pappa att han erkände brott, undrades om han var medveten om det (osäker exakt hur det hela formulerades). Vi satt alla över videolänk.

Det är möjligt att förhöret även avslutades då, kommer inte ihåg. Orkar inte heller lyssna på det igen nu, för jobbigt att höra.
Senast redigerad av randomthings 2025-01-03 kl. 20:25.
Citera
2025-01-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Varför trodde hon att du eventuellt skulle ta något från henne?
Sånt får man ju inte för sig om man inte redan har råkat ut för det.

Antingen rör det sig om ett allvarlig hot, eller så har ni gjort en höna av en fjäder och då är det konstigt att alla sitter i polisförhör och att det sedan leder till rättegång.

När jag läser första inlägget så verkar det som att det handlar om flera allvarliga händelser.

Hon tog upp en incident mellan mig och henne för över tio år sedan då jag tog sönder hennes dator efter hon sparkat till mig ett flertal gånger och även hotade mig. Det verkade dock inte rätten ta någon notis om, så det var antagligen en händelse som låg för långt tillbaka i tiden. Hon hävdade även falskt att jag två gånger om året brukar ta hennes mobiltelefon. Aldrig ens rört hennes mobil och det var inget heller våra föräldrar bekräftade.

Hovrätten skrev att själva hotet i sig inte ansågs som särskilt allvarligt, utan det var det arga tillstånd jag skulle befunnit mig i när det yttrades som gjorde det allvarligt nog för att min syster rimligen skulle kunna allvarligt frukta för sin person på det sätt hon insisterade i rätten. Det är därför det är så trist att min försvarare missade att ta upp att hon sagt till polisen att hon inte var rädd för att jag skulle ge mig på henne personligen. Vädjade till honom att göra det i hovrätten, men så skedde inte heller...

De tog även fasta på att hon sagt sig sova i ett annat rum än det hon brukar den natten jag skulle hotat henne av rädsla för att jag skulle gå in och misshandla henne när hon sov... Det stämmer dock inte heller då det var en vecka senare hon sov i ett annat rum, och då för att hon stördes av ett bråk mellan mig och mamma. Det framgår av polisförhören med våran mamma samt av hennes dagboksanteckningar.

Det fanns inte ens en fjäder, den situationen min syster målade upp är skapad ur intent... Hon jobbar med sånt här och suttit i hur många rättegångar som helst och vet precis vad som behöver sägas.
Senast redigerad av randomthings 2025-01-03 kl. 21:04.
Citera
2025-01-03, 23:46
Medlem
Ni som läst trådstarten, är det inte väldigt anmärkningsvärt att min mamma inte nämner i polisförhören att det var hon själv som tog emot hotet mot min syster, så som hon senare påstod i tingsrätten, utan istället säger sig inte hört allt då hon var en bit bort från mig och min syster?
Citera
2025-01-04, 00:41
Medlem
Så random allting. Skrika okvädheter och teleportera sig mellan rummen. Kan du inte kontra med att stämma dem för häxkonst?
Citera
2025-01-04, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bauk88
Så random allting. Skrika okvädheter och teleportera sig mellan rummen. Kan du inte kontra med att stämma dem för häxkonst?

Haha, skulle haft dig som min försvarare istället hör jag!

Jag kommer aldrig få ihop detta. Deras tidslinjen går inte heller ihop. Min pappa säger att min syster kommer och berättar för honom att jag skulle ha hotat henne så fort han kommit hem kl 20:00, vilket han är säker på, och att han då direkt går in till mig på mitt rum.

Min syster säger att pappa är hemma när hotet sker och att hon går och berättar det för honom efter händelsen hon påstår skedde uppe i köket vid cirka 22:00.

Detta var inget något av rättssinstanserna bemötte eller förklarade hur de resonerade kring alls. Trots att min försvarare faktiskt i sin sakframställan till hovrätten påpekade att min familjs tidslinjer inte går ihop.
Senast redigerad av randomthings 2025-01-04 kl. 01:45.
Citera
2025-01-04, 04:21
Medlem
top_secrets avatar
Citat:

Försökt spela in min mamma någon gång de få gånger vi träffats sen det hände, men hon har velat att jag lägger undan min mobil då, så att jag inte kan spela in henne när hon pratar om det som hände.

Har henne dock inspelad när jag berättade för henne att jag inte blev förklarad sinnessjuk och därmed inte kunde dömas till vård, vilket fick henne att utbrista, "jaha, så då var alltså allt i onödan...?".

Har några minnesanteckningar bara, mest för min egen skull, där det typ står, "pratade med mamma idag, hon erkände att hon ljugit, känns tungt".
Vilka brott har du blivit dömd för? Hur resonerade domstolen i skuldfrågan? Lika bra att du lägger korten på bordet om du vill få någon vettig hjälp här.
Citera
2025-01-04, 07:52
Medlem
Yungvidzibois avatar
Trolltråd, eller så ljuger TS.
Hela händelsen låter för absurd för att vara sann, för det första är det osannolikt att utifrån det TS berättar skulle leda till fällande dom.
Dessutom är historien otroligt osammanhängande. Posthistoriken som delvis handlar om något helt annat som ”hänt TS” vittnar också om detta.
Nä, du får försöka med något annat, jag tror helt enkelt inte på att något av detta hänt
Citera
2025-01-04, 12:04
Avslutad
Citat:
Haha, skulle haft dig som min försvarare istället hör jag!

Jag kommer aldrig få ihop detta. Deras tidslinjen går inte heller ihop. Min pappa säger att min syster kommer och berättar för honom att jag skulle ha hotat henne så fort han kommit hem kl 20:00, vilket han är säker på, och att han då direkt går in till mig på mitt rum.

Min syster säger att pappa är hemma när hotet sker och att hon går och berättar det för honom efter händelsen hon påstår skedde uppe i köket vid cirka 22:00.

Detta var inget något av rättssinstanserna bemötte eller förklarade hur de resonerade kring alls. Trots att min försvarare faktiskt i sin sakframställan till hovrätten påpekade att min familjs tidslinjer inte går ihop.
Det är för mycket rättshaverist över den här tråden. Om du läser alla dina inlägg så borde du bli medveten om det också. Precis alla inblandade har gjort fel, från familj, förhörsledare till jurister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in