2025-01-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Jag följde inte fallet på den tiden, jag var visserligen väldigt ung men ingen jag känner följde fallet, däremot diskuterades fallet och medias rubriker vid några enstaka tillfällen så du pratar i nattmössan.

Jag tror dessutom att minnet spelar dig och flera andra skribenter ett spratt helt enkelt. Ni har hört och läst att fallet följdes av hela Sverige, om hetsjakten och paniken och har sen börjat bygga luftslott kring detta.

"Hon är känd för sina studier om falska minnen. Med studien "The Mall" har hon bevisat att man kan framkalla till synes verkliga minnen från situationer man inte varit med om, ifall man hör tillräckligt mycket om dem"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Loftus

Den här tråden är dessutom ett offer för massuggestion, du och flera andra skribenter försöker övertyga er själva och alla läsare att "alla följde styckmordet på 80-talet" och att det var hetsjakt och panik vilket det inte alls var. Media skrev visserligen mycket om fallet men det har dom gjort om en rad andra fall också genom årens lopp.
Jag var i 20 årsåldern när det inträffade och jag kan intyga att det var väldigt uppmärksammat i media och diskuterades både i fikarum på arbetsplatser och i vänskapsrelationer. Det som framför allt var diskussionsfrågan var om man kunde tro på vittnesmål från en 1,5 åring som återgetts ett år senare. Jag hörde till de som inte trodde att man kunde göra det.
Citera
2025-01-03, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ja hennes vittnesmål sket man totalt i.
TH har haft henne som alibi-vittne sedan dag ett.
Detta är inte bara ett justitiemord. Det är ett extremt justitiemord.
TH bör även ha träffat en grävskopemaskinist och grannar medan man påstod att han hade ritualmördat da Costa.
Det är så oerhört bisarrt alltihop.
Han blev alltså anklagad för att ha styckmördat en kvinna han inte kände, tillsamman med en man han knappt kände, och styckmordet ska ha skett medan han jobbade i trädgården, mitt på blanka dagen.

Har för mig att TH hade fullt upp i sin trädgård, under pingsten, de hade väl beställt något ton makadam och jag utgår från att polisen grävt några provrutor i hans trädgård i Täby likt de gjorde i TA: s släktings rabatter ute på ön?
Citera
2025-01-03, 18:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Att någon som har haft denna barnbok hemma och låtit sitt barn bläddra i den eller tillsammans med barnet läst den - sedan kan associera barnets prat om att ”Tomten borrar i huvudet” som att barnet måste sett ett styckmord som pappan och en annan man vid namn Teet genomfört - då är man fullkomligt tokig.
Då är man en väldigt, väldigt störd mor.

- Varför ifrågasattes inte Christina Allgen mer?
- Varför fick hon hålla på som hon gjorde - hon skadade ju indirekt också barnet?
- Varför omnämns hon som ”målsägare” i styckmordsutredningen?
På vilket sätt skulle CA vara målsägare, vilket brott skulle begåtts mot henne?

- Hur kunde hon få så mycket information och hållas uppdaterad om en utredning där hon verkligen borde hållits utanför?
- Hon var dessutom anställd som journalist på DN när utredningen pågick.
Hon kunde använda uppgifterna genom kollegor och skapa opinion mot de båda utpekade läkarna.
Hon hatade ju Tomas, låg i skilsmässa, ville ha ensam vårdnad och tyckte illa om Teet sedan tidigare.

Dock, det mest anmärkningsvärda är väl ändå att barnpsykiatrikern Lindblad absolut inte kunde se någon naturlig koppling till boken och det ordet ´Tomt´ (som inom parentes sagt ,väl var en av de få ord som dottern faktiskt sagt som CA dyvlat på henne)!
Citera
2025-01-03, 18:55
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Inte enligt Borgnäs.

Fixandet med villan i Täby kyrkby var bara en kuliss.

Teet fortsatte att förbereda sin djävulska plan.

I maskopi med en annan misstänkt ögonätare (den dubbelt så gamle sektmedlemmen "Arkitekten").

.
Täby ja. Tydligen en ondskans högborg eftersom även den misstänkte Palmemördaren Stig Engström höll till där.. Ett centrum för lömska mordplaner! Hoppas Borgnäs kan få fram bevis för någon koppling dem emellan. Världen måste få veta!!
Citera
2025-01-03, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Detta!
Kan inte alla som rent desperat försöker förgäves att hitta någon lucka som möjliggör scenariot att det trots allt skulle ha varit TH som mördande/styckade C läsa detta.

Ni verkar till varje pris vilja smutskasta och förpesta livet för Teet ännu mer än vad han redan har fått stå ut med under 40 års tid, bara för att få er lilla sensationella fantasi om den perversa obducenten gjord till verklighet.

Snälla, läs Eremona’s inlägg ovan och ta in!

Jag kan tillägga att förhöret med TH:s dåvarande partner är hjärtskärande.
Även om man bara läser förhöret, är hennes bestörtning och panik fullständigt tydliga.
Hon fattar absolut ingenting. Som jag minns det svarar hon bara "Näää" på varannan fråga, helt bestört.
Hon genomgick också en mardröm.
Citera
2025-01-03, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Har för mig att TH hade fullt upp i sin trädgård, under pingsten, de hade väl beställt något ton makadam och jag utgår från att polisen grävt några provrutor i hans trädgård i Täby likt de gjorde i TA: s släktings rabatter ute på ön?

De har säkert kollat hans trädgård.

För den som inte varit i Täby kyrkby, kan det tilläggas att det verkligen var en by på 80-talet.
Det var en begynnande gräddhylla för övre medelklass och överklass, men att de boende hade koll på varandra, råder det ingen tvekan om. Att TH:s grannar såg TH och sambo rådda i trädgården, verkar helt självklart.

Detta var ett "tight knit community", en mix av nytt och gammalt, som inte fick en stadsplanering förrän på 90-talet. Gamla ruckel från förra sekelskiftet samsades med nybyggda villor, varav det fanns flera stycken. TH var inte den anda "nybyggare" som anlade tomt och startade om i Täby Kyrkby.

TH bodde väl på Kyrkvägen, ett stenkast från Kyrkbyns "centrum", som bestod av en mataffär och en kiosk och inte mycket mer.

Att vara anonym i Kyrkbyn på 80-talet var verkligen inte lätt.

Och som av en slump bodde TH ett par kilometer från av mina gamla adresser.
Jag har tillbringat flera år i Täby Kyrkby, och jag kan tänka mig ungefär hur det såg ut när TH råddade i trädgården, för jag och flera andra har varit med om samma sorts trädgårdsarbete i Kyrkbyn.

Självklart fanns det flera vittnen som borde ha friat TH från början.
Citera
2025-01-03, 19:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Jag var i 20 årsåldern när det inträffade och jag kan intyga att det var väldigt uppmärksammat i media och diskuterades både i fikarum på arbetsplatser och i vänskapsrelationer. Det som framför allt var diskussionsfrågan var om man kunde tro på vittnesmål från en 1,5 åring som återgetts ett år senare. Jag hörde till de som inte trodde att man kunde göra det.

Det är märkligt hur vissa i tråden (du tex) kan ha klockrena minnesbilder av händelser som utspelade sig för cirka 35 år sedan ☺️

Du missade kanske det här inlägget?

Citat:
Jag tror dessutom att minnet spelar dig och flera andra skribenter ett spratt helt enkelt. Ni har hört och läst att fallet följdes av hela Sverige, om hetsjakten och paniken och har sen börjat bygga luftslott kring detta.

"Hon är känd för sina studier om falska minnen. Med studien "The Mall" har hon bevisat att man kan framkalla till synes verkliga minnen från situationer man inte varit med om, ifall man hör tillräckligt mycket om dem"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Loftus

Den här tråden är dessutom ett offer för massuggestion, du och flera andra skribenter försöker övertyga er själva och alla läsare att "alla följde styckmordet på 80-talet" och att det var hetsjakt och panik vilket det inte alls var. Media skrev visserligen mycket om fallet men det har dom gjort om en rad andra fall också genom årens lopp.

Samtidigt är det ännu mera märkligt att vittnen som fotohandlarparet, hunddamen och polisvittnet har blivit ifrågasatta av i mångt och mycket samma skribenter (med klockrent minne) trots att vittnenas minnesbilder endast handlade om en tidsrymd på blott 3-4 år?

Minnet är en märklig sak, det borde vi kunna enas om......
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-01-03 kl. 19:47. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-03, 19:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag kan tillägga att förhöret med TH:s dåvarande partner är hjärtskärande.
Även om man bara läser förhöret, är hennes bestörtning och panik fullständigt tydliga.
Hon fattar absolut ingenting. Som jag minns det svarar hon bara "Näää" på varannan fråga, helt bestört.
Hon genomgick också en mardröm.

Sorry men just den saken betyder inte ett dugg. Det finns fruar/flickvänner som håller sin partner om ryggen vad de än anklagats för och oberoende av om de misstänker att de är skyldiga eller är övertygade om deras oskuld. Svara näää helt bestört och tycka allt är en mardröm säger inte ett dugg.
Jag hade nog tyckt det var mardröm om min killes ex hängde sig i en sängstolpe också, finns mycket som kan kännas som en mardröm, så näää och panik indikerar nada.
Citera
2025-01-03, 20:00
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Det är märkligt hur vissa i tråden (du tex) kan ha klockrena minnesbilder av händelser som utspelade sig för cirka 35 år sedan ☺️

Samtidigt är det ännu mera märkligt att vittnen som fotohandlarparet, hunddamen och polisvittnet har blivit ifrågasatta av i mångt och mycket samma skribenter (med klockrent minne) trots att vittnenas minnesbilder endast handlade om en tidsrymd på blott 3-4 år?

Nej, minnet är inte så konstigt. Det är bara det att den gemensamma nämnaren för dina stjärnvittnen är att de dök upp långt efter att de gjort sina iakttagelser. Och sedan har deras berättelser på typiskt vis utvecklats till kompletta historier som är som skräddarsydda för Polis och åklagare.

Men fortsätt du att fantisera. Kommer förresten att tänka på den numera ökände "minnesexperten" Sven Å Christianson. Han var ju en av Borgnäs vapendragare och också inne på dennes stolliga seriemördarspår.
Citera
2025-01-03, 20:49
Medlem
Citat:

Det är skillnad att minnas sådant man läst om och hört på radio om ang ett rättsfall som varit omdiskuterat från start och att minnas en trival händelse några år senare efter tidningsskriverier. Jag skulle inte minnas hur någon jag mötte på gatan i går såg ut men däremot kommer jag fortfarande ihåg hur bilderna i historieboken jag hade i mellanstadiet såg ut eftersom att jag alltid varit intresserad av ämnet historia.
Citera
2025-01-03, 20:51
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Vet inte, men jag tror det var fråga om en liten undersökning. Satte och läste de där journalerna, eller journalutdragen, för flera år sedan men hittar dem inte längre. Minns att det var rätt så intetsägande läsning.
Om det bara var Dr Tuck som gjorde utredningen så var det en liten så kallad §7 undersökning. Den tar cirka en timme och ska bara avgöra om det behövs en större undersökning eller inte. Om patienten är tillräckligt tokig kan undersökningen ta 10 sekunder. En stor undersökning hade genomförts av psykiater, psykolog, socionom och mentalskötare.

Det tog alltså Dr Tuck mindre än en timme att konstatera att läkarna inte led av en allvarlig psykisk störning. Då ska man också komma ihåg att läkaren mycket hellre fäller än friar då det bara krävs en liten misstanke om allvarlig psykisk störning för att rekommendera att man gör den stora undersökningen.
Citera
2025-01-03, 21:01
Medlem
amidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajaCreamnose
Lars Borgnäs ägnar större delen av sitt eländiga försvarstal åt fotohandlarparet Arne och Anita Schröder (vars vittnesuppgifter bara var stödbevis åt "barnets berättelse" och faller när "barnets berättelse" faller) och deras konfrontationer med Teet och Thomas. Framförallt fotohandlarfrun Anita Schröders konfrontation med Thomas.

För att förstå att Josefsson har rätt och Borgnäs fel bör man uppleva eländet live.

Varsågod. En skräckfilm i tio delar:

https://www.youtube.com/@theicreamconnection

Att någon människa med minsta vett i huvudet refererar till vittneskonfrontationer säger allt. Det är många år sen polisen övergav den metoden eftersom den är så osäker, och rättsosäker. Om en person pekas ut bland några hundra så kan det finnas tyngd i utpekandet. I de här konfrontationerna som hölls på 80-talet ställde man upp 8 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in