2025-01-03, 12:08
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZambandZentral
Vad skulle denna TÅ ha för motiv?
Oklart vad gäller motiv. Det blir mest spekulationer. Denne Tor Åberg skall ha varit chaufför och "beskyddare" åt da Costa. Kanske dödade han inte alls da Costa utan fick hennes lik på halsen efter en överdos och fann det lämpligt att bli av med kroppen i styckat skick.

Som sagt, det blir mest teorier.
Citera
2025-01-03, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZambandZentral
Vad skulle denna TÅ ha för motiv?

Svartsjuka, ilska över att ha blivit utnyttjad ekonomiskt, allmänna problem med ilska och impulser osv

Klart obehaglig man.
Citera
2025-01-03, 12:32
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Jaha, nu är det nya frågor ja. (JAQing off)

Kan inte DU svara på lite frågor för omväxlings skull?

* Vad var läkarnas motiv för att mörda da Costa?

* Var "barnets berättelse" trovärdig?

* Varför fotograferade de sitt styckande och varför gick de till en närbelägen fotoaffär med bevismaterial som kan ge livstids fängelse?

Vänligen svara kortfattat på dessa frågor. Svara inte att du "inte vet" för du har definitivt en åsikt i frågorna. Dela med dig av dina åsikter!

Frågorna är inte ställda till mig, men baserat på vad som framkommer i utredningen kan man ju svara, tror inte du får något annat svar.

1. Motivet skulle varit sexuell perversion - hos både Teet och Thomas.
2. Barnets berättelse finns inte - det är moderns berättelse av sina tolkningar.
Nej det är absolut inte trovärdigt varken att barnet skulle jollrat och gjort en del av det som enbart modern påstår sig sett och hört eller att detta ska tolkas som modern påstår.
3. En hel del sexualbrottslingar, ex pedofiler, Nytorgsmannen etc fotograferar sina offer och illdåd och behåller bilderna som fetischer.
Om det var en fotoaffär som brukar framkalla bilder åt sjukhuset, kan man ju gå dit och påstå att det är medicinska bilder från sjukhusmiljö och komma undan med det. Inte många hade utrustning för fotoframkallning hemma.

Nummer 1. faller därför att Teet och Tomas inte umgicks och inte hade någon kontakt med varandra. Dessutom finns det ingen uppgift att någon av dem kände CdC.
Nummer 2. faller på sitt eget vansinne. Christina Allgen var störd, sexuellt fixerat och ville straffa ex-maken Tomas på alla sätt hon kunde. Hon ville också ha ensam vårdnad och förhindra att fadern fick umgängesrätt.
Nummer 3. faller därför att fotohandlarparet inte reagerade och ringde polisen när det skulle ha hänt - utan först ett par år efteråt. Ingen annan anställd minns heller händelsen och inga kopior av bilderna (som fotohandlare ofta gjorde) togs.
Senast redigerad av coli 2025-01-03 kl. 12:42.
Citera
2025-01-03, 12:42
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterBjorkman
Alltså man undrar ju vad som ligger bakom hans envishet i detta fall? Jag tror personligen att det beror på att han rentav känner mindervärdeskänslor inför Per Lindeberg och därför inte kan tänka klart.

Det är inte alls omöjligt att det är något sådant som ligger bakom, förmodligen helt omedvetet. Om Lars Borgnäs i sin egen självbild är en "granskande journalist" som är Sveriges Nummer Ett att avslöja orättfärdiga ting i samhället så kan det helt enkelt kännas allt för eländigt att någon annan avtäckte en stor skandal. På ett undermedvetet plan kan då effekten bli att man vill "hämnas" genom att göra allt för att den ursprungliga historien i så fall måste vara sann.

Lite som Göran Lambertz efter Thomas Quick-skandalen.
Citera
2025-01-03, 12:50
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag tolkar dig som att du menar att Solnapolisen i stort sett hade i varje fall TÅ på kroken i den första utredningen men det som saknades då var tekniska bevis som skulle hålla i rätten, är det rätt tolkat?
Det jag funderar på är hur mycket BÅ och det gänget tog upp den tråden i deras utredning?
Gick det inte för dem att komma längre om man ändå var så pass nära och vad gjorde de för att komma vidare?
Ja, han var ju den allra första man misstänkte när man väl fått reda på hans identiet via andra vittnen som kände Catrine. Catrines kvarlevor identifierades 7/8 redan tre dagar senare förhörs Åberg för första gången. Vad han inte vet är att Polisen vet att hon sannolikt blivit mördad och sedan styckad. I första förhöret gäller att Catrine är anmäld saknad/försvunnen och Polisen intervjuar alla som kände/haft kontakt med henne.
Senast redigerad av Henselon 2025-01-03 kl. 12:53.
Citera
2025-01-03, 12:51
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Frågorna är inte ställda till mig, men baserat på vad som framkommer i utredningen kan man ju svara.

Tack. Just denna fotografering sticker ut. För det finns förstås fall i kriminalhistorien där mord fotograferats, men skulle läkarna gjort det så tyder det ju på att de var spritt språngande galna. Vilket rättspsykiatrisk utredning visade att de inte var. I vilket fall så skulle de fattat att det fanns en god chans att åka fast om de dokumenterade sitt brott och sedan lämnade bilderna till en fotoaffär.

Vad som många kanske glömt är att ytterligare en fotoaffär rapporterade styckbilder:

https://dacostarkivet.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/07/andra-fotohandlarparet.jpg

Var läkarna runt om i Stockholm och lämnade in bevismaterial?!?
Citera
2025-01-03, 12:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det är inte alls omöjligt att det är något sådant som ligger bakom, förmodligen helt omedvetet. Om Lars Borgnäs i sin egen självbild är en "granskande journalist" som är Sveriges Nummer Ett att avslöja orättfärdiga ting i samhället så kan det helt enkelt kännas allt för eländigt att någon annan avtäckte en stor skandal. På ett undermedvetet plan kan då effekten bli att man vill "hämnas" genom att göra allt för att den ursprungliga historien i så fall måste vara sann.

Lite som Göran Lambertz efter Thomas Quick-skandalen.

Precis så tror jag också.

Om man ser sig som ”stor grävande journalist” och har gjort reportage för Uppdrag granskning i SVT om fallet utan att själv upptäcka och avslöja den totala rättsskandal det handlar om - är man nog sur och förnärmad idag.
Borgnäs har ju missat saker, låtit sig luras, förts bakom ljuset. Allt det där som hela hans yrkesidentitet bygger på att just han inte gör. Han slåss idag för sin självbild och sitt yrkesmässiga eftermäle.
Citera
2025-01-03, 12:55
Medlem
LonoMonos avatar
Citat:
https://www.parabol.press/svts-dokumentar-om-styckmordet-morkar-fakta/

Instämmer. En riktigt bedrövlig textmassa!

Dessutom är det inte alls enbart män som höjt sina röster för att detta rättshaveri måste rättas till.

Jag tror länken blev fel och att du menade denna artikel?

https://www.parabol.press/nar-manskoren-sjunger-allsang
Citera
2025-01-03, 13:08
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Baserat på mina erfarenheter, visserligen inte som rättsmedicinare, men som ändå har studerat detta under flera år så tror jag att kvarlevorna baserat på hur de beskrivs vid obduktionen och inte bara från bilderna, att man kan dra vissa slutsatser.

Trots att kvarlevorna ser lite olika åtgångna ut härstammar de sannolikt från samma utplaceringstillfälle.
De har sannolikt inte heller förvarats på olika sätt eller enbart i det ena fallet i någon frys.

Av insekternas utbredning och stadier har de gissningsvis inte legat längre än en månad. Det innebär att de har utplacerats tidigast i början på juli eftersom de två sista säckarna - med dubbla påsar - hittades 7/8. De första återfanns 18/7.
De första luktade inte starkt, vilket de som hittades tjugo dagar senare, den 7/8, gjorde, vilket också talar för att de placerats ut samtidigt.

Säckarna var 120 liters svarta plastsäckar som varit hopsatta i samma rulle.
De första två säckarna som återfanns och alltså inte var dubbla, har nummer 1 och 2 på rullen.
De övriga fyra säckarna som var dubblerade två och två har nummer 8,9,10 och 11 på rullen.
Det har man tydligen fått reda på från firman som tillverkat dem baserat på maskinens svettsfogar.

Övriga säckar från rullen - då framförallt säckarna med nummerordning 3, 4, 5, 6 och 7 har aldrig hittats.
Mycket troligt att dessa säckar innehöll de försvunna kroppsdelarna i form av skallen, vä bröst, framsidan av buken och alla inre bukorgan inkluderande magsäck och tarmar, lever, njurar, bukspottkörtel, mjälte, underlivet och ändtarmen.

Alla de fyra innersäckarna var knutna med en ensam ”högersvängd” knut runt sin egen axel.
De två yttersta säckarna som återfanns sist och vardera täckte en knuten säck, var öppna och oknutna. Enligt en uppgift stack en benpipa ut, men enligt andra uppgifter innehöll säckarna rikligt med vätska vilket tyder på att det inte gått hål på dem nedtill.

Med ovanstående slutsats levde CdC sannolikt längre och dog inte under pingsthelgen den 8-11/6 utan senare.

.
Tack för ett mycket informativt svar! Det är lätt att misstolka fakta inom en främmande disciplin, så det är väldigt värdefullt med din input.

Framför allt är jag nyfiken på din uppskattning gällande tiden för utplaceringen. Du skriver att säckarna tidigast kan ha placerats ut i början av juli. Vilken tidpunkt skulle enligt dig vara den senast tänkbara?

På FP1 återfanns en del föremål (kvitton, en mjölkförpackning etc) som var datumstämplade sent i juni och början av juli. Eftersom föremålen fanns nära säckarna undrar jag om du har någon uppfattning om när de kan ha börjat lukta, om än svagt.

Som jag har förstått det uppgav Jan Olsson att en benpipa hade haft sönder en av påsarna på FP1, men att detta inte finns angivet i officiella dokument.
Det står däremot i polisens protokoll gällande FP1 att de delar av säckarna som låg mot marken hade perforerats av insekter.

Jag hoppas att det går bra om jag återkommer med fler frågor.
Citera
2025-01-03, 13:10
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Svartsjuka, ilska över att ha blivit utnyttjad ekonomiskt, allmänna problem med ilska och impulser osv

Klart obehaglig man.
Håller med till 100%.
Verkar vara samma psykologiska processer som när kvinnor, nästan uteslutande, mördas av en man i en relation till offret eller åtminstone har en tydlig koppling.
Hans dotter var ju bara några år yngre än Catrine, de kunde lika gärna varit systrar.
Och Catrine hade alltså bott hos T.Å i Småland i början på Juni då Catrine träffat hans dotter.
Det kan ju inte varit "alla Indianer i kanoten" hos den snubben.
Senast redigerad av Henselon 2025-01-03 kl. 13:16.
Citera
2025-01-03, 13:11
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Tack. Just denna fotografering sticker ut. För det finns förstås fall i kriminalhistorien där mord fotograferats, men skulle läkarna gjort det så tyder det ju på att de var spritt språngande galna. Vilket rättspsykiatrisk utredning visade att de inte var. I vilket fall så skulle de fattat att det fanns en god chans att åka fast om de dokumenterade sitt brott och sedan lämnade bilderna till en fotoaffär.

Vad som många kanske glömt är att ytterligare en fotoaffär rapporterade styckbilder:

https://dacostarkivet.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/07/andra-fotohandlarparet.jpg

Var läkarna runt om i Stockholm och lämnade in bevismaterial?!?

Eftersom denna påstådda inlämning av foton dessutom utspelade sig i början av 80-talet får man förmoda att läkarna antingen oupptäckt hade styckat en annan kropp, alternativt tagit foton av en styckning som ännu inte ägt rum.
Citera
2025-01-03, 13:15
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Borgnäs försöker låtsas som han minsann var heeelt opåverkad av hetsjakten och paniken på 80-talet! Men det funkar inte.. Borgnäs har under hela sin karriär varit en ideologiskt färgad journalist. Det är bara att se vad han skrivit om Palmemordet, ubåtar och Estonia. Han är en produkt av det som kallas 68-vänstern, med all deras ideologi och politik. Och nu försöker han framställa sig som en storögd och ärlig journalist som "råkat" börja forska i styckmordet..

Och styckmordet var ett fall som alla följde på 80-talet, det var bara Palmemordet som drog till sig mer intresse.

Jag följde inte fallet på den tiden, jag var visserligen väldigt ung men ingen jag känner följde fallet, däremot diskuterades fallet och medias rubriker vid några enstaka tillfällen så du pratar i nattmössan.

Jag tror dessutom att minnet spelar dig och flera andra skribenter ett spratt helt enkelt. Ni har hört och läst att fallet följdes av hela Sverige, om hetsjakten och paniken och har sen börjat bygga luftslott kring detta.

"Hon är känd för sina studier om falska minnen. Med studien "The Mall" har hon bevisat att man kan framkalla till synes verkliga minnen från situationer man inte varit med om, ifall man hör tillräckligt mycket om dem"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Loftus

Den här tråden är dessutom ett offer för massuggestion, du och flera andra skribenter försöker övertyga er själva och alla läsare att "alla följde styckmordet på 80-talet" och att det var hetsjakt och panik vilket det inte alls var. Media skrev visserligen mycket om fallet men det har dom gjort om en rad andra fall också genom årens lopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in