2025-01-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror att många DeFi protokoll livnär sig på just likvideringar. Långivarna har incitament att låna ut i ett DeFi protokoll, var så säker.

Men räntan är väl också hög, eller? På hodhodl.com verkar räntan oftast ligga uppåt 15-20 procent, vad jag kunde se när jag skummade.

Det borde bli så att räntan blir extra hög under baissemarknaden och tidig hausse för att sjunka efter extrema rusningar, då folk börjar befara att ett kraftigt ras är på ingång.
Citera
2025-01-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Inte alls. Detta som diskuteras här är bara en, högst eventuell, fas i bitcoiniseringen, en fas som skulle snabba på utvecklingen mot att fiatpengarna helt tappar sin köpkraft och inte längre accepteras som betalning för någons arbete, varor eller tillgångar.

Om bitcoin kan användas för att skapa mer fiatpengar vilka bidrar till att driva upp bitcoinpriset så att ännu mer fiatpengar kan skapas etc, så är fiateran snart över.
Jag kan inte tro det är sant… det verkade omöjligt nära.

Men hur ska det gå till då om det inte är förenligt som säkerhet för att låna ut kredit oavsett om det är under RBs kontroll eller som Lightning. Ska framtidens pengar hantera global kommers med 4-7tps? Ser du inte motsättningen…
Citera
2025-01-01, 22:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror att många DeFi protokoll livnär sig på just likvideringar. Långivarna har incitament att låna ut i ett DeFi protokoll, var så säker.
Vi kan göra det enklare och skriva ett smart kontrakt som säger:

Stopp.Belagg lånar ut $80 000 i stablecoins till Leaston. Ett lån som får vara så länge inte någon av följande parametrar upppfylls (för då tillfaller säkerheten Stopp.Belagg):
* Lånet är löst genom att Leaston betalat tillbaka $82 000 till smartkontraktet
* Bitcoin priset är högre än $85 000
* Datum är mindre än <överenskommet datum då lånet senast skall vara återbetalt till fullo>

Sedan så aktiverar vi detta kontrakt genom att du stoppar in 80 000 i kontraktet, som sedan betalas ut till mig när jag stoppat in 1 Bitcoin i densamma.

Voilà!
Citera
2025-01-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Jag kan inte tro det är sant… det verkade omöjligt nära.

Men hur ska det gå till då om det inte är förenligt som säkerhet för att låna ut kredit oavsett om det är under RBs kontroll eller som Lightning. Ska framtidens pengar hantera global kommers med 4-7tps? Ser du inte motsättningen…

Lighning är inte kredit. I övrigt tänker jag inte ge mig in i den diskussionen igen.

Har du läst Ammous The Bitcoin Standard? Gör det annars. Däri beskrivs ett slags "sämstascenario", och den skrevs innan lightning och dylikt ens existerade.
Citera
2025-01-01, 22:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men räntan är väl också hög, eller? På hodhodl.com verkar räntan oftast ligga uppåt 15-20 procent, vad jag kunde se när jag skummade.

Det borde bli så att räntan blir extra hög under baissemarknaden och tidig hausse för att sjunka efter extrema rusningar, då folk börjar befara att ett kraftigt ras är på ingång.
Ja, idag är räntan hög men det är för att det är en omogen produkt. I en Bitcoinisierad framtid så ser jag inte att det skall vara konstigare än ett vanligt bolån. Tom kanske lägre ränta då långivaren värdesätter Bitcoin som så mycket bättre säkerhet än en fysisk bostad.

Edit
Vet inte om du såg detta (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2025-01-01, 22:15
Medlem
Citat:
Lighning är inte kredit. I övrigt tänker jag inte ge mig in i den diskussionen igen.

Har du läst Ammous The Bitcoin Standard? Gör det annars. Däri beskrivs ett slags "sämstascenario", och den skrevs innan lightning och dylikt ens existerade.
Känns det behagligt att förskjuta valda delar av diskussionen om ens påstående på detta sätt? The bitcoin standard är ren smörja av en köpt opposition…
Senast redigerad av Datapengar 2025-01-01 kl. 22:20.
Citera
2025-01-01, 22:17
Medlem
Citat:
Vi kan göra det enklare och skriva ett smart kontrakt som säger:

Stopp.Belagg lånar ut $80 000 i stablecoins till Leaston. Ett lån som får vara så länge inte någon av följande parametrar upppfylls (för då tillfaller säkerheten Stopp.Belagg):
* Lånet är löst genom att Leaston betalat tillbaka $82 000 till smartkontraktet
* Bitcoin priset är högre än $85 000
* Datum är mindre än <överenskommet datum då lånet senast skall vara återbetalt till fullo>

Sedan så aktiverar vi detta kontrakt genom att du stoppar in 80 000 i kontraktet, som sedan betalas ut till mig när jag stoppat in 1 Bitcoin i densamma.

Voilà!

Kan du förklara punkten om att bitcoinpriset är högre än 85k?

Jag ser inget problem alls med denna typ av lån, men jag antar som sagt att räntan kommer att spegla alternativkostnaden.
Citera
2025-01-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Datapengar
Känns det behagligt att skjuta valda delar av diskussionen om ens påstående på detta sätt? The bitcoin standard är ren smörja av en köpt opposition…

Ok, du har läst den alltså?

Nej, den är inte ren smörja, även om vissa enskildheter säkert kan kritiseras med fog.
Citera
2025-01-01, 22:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kan du förklara punkten om att bitcoinpriset är högre än 85k?

Jag ser inget problem alls med denna typ av lån, men jag antar som sagt att räntan kommer att spegla alternativkostnaden.
Kontraktet håller koll på Bitcoinpriset på X antal olika exchanges, helt enligt överenskommelse.
”Oracles” så som ChainLink kan göra detta decentraliserat. Det är beprövad teknik och inga konstigheter.

Om man med DeFi kan göra detta billigare och säkrare för alla parter så ser jag inte hur banker skall klara att konkurera med räntor.
Senast redigerad av Leaston 2025-01-01 kl. 22:23.
Citera
2025-01-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ok, du har läst den alltså?

Nej, den är inte ren smörja, även om vissa enskildheter säkert kan kritiseras med fog.
Det är ren smörj, såg det redan 2018 då den jubelidioten presenterad den…
Citera
2025-01-01, 22:27
Medlem
Citat:
Kontraktet håller koll på Bitcoin på Bitcoin på X antal olika exchanges, helt enligt överenskommelse.
”Oracles” så som ChainLink kan göra detta decentraliserat. Det är beprövad teknik och inga konstigheter.

Om man med DeFi kan göra detta billigare och säkrare för alla parter så ser jag inte hur banker skall klara att konkurera med räntor.

Men menar du verkligen "högre än 85k". Ska det inte stå "lägre"? Förstår inte.

Men det spelar inte så stor roll. Jag förstår att man kan upprätta detta slags kontrakt och ser även att det kan finnas poänger med dem. Jag vidhåller dock att räntan, särskilt när marknaden är mogen, kommer att reflektera alternativkostnaden av att använda kapitalet på annat vis, t.ex. att köpa bitcoin.
Citera
2025-01-01, 22:28
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Framför allt så behöver inte skattebetalarna stå för pengarna när banker behöver lösas ut av stater.

Och ”kunderna” vet vilka förhållanden som gäller, och kommer aldrig drabbas av helt nya villkor som uppstår över en natt när det blåser snålt kring en bank.

Dom två kanske viktigaste punkterna utöver att det lär vara billigare och säkrare för alla parter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in