Citat:
Ursprungligen postat av
Datapengar
Insättningsgarantin är det knappast bankerna som ber om.
Vilken räddningsaktion tänker du på som staten inte tjänat minst marknadsmässigt på?
Du menar frånvaron av förbud att ta ut ränta? Liberalt…
Ja det var vad det där privilegiet vi pratade om, vad sa du exakt var priviligiet?
Bra exempel på sbf… det var ju inte som att allmänheten blev drabbade när inte en bank ftx gick upp i rök.
Givetvis gynnar den statliga insättningsgarantin de företag och endast de företag som har statlig insättningsgaranti.
Om staten tjänar eller inte tjänar spelar ingen roll. Faktumet att staten backar upp vid kriser, vilka ofta är orsakade av fiatbanksektorns ohållbara affärsmodell, skapar ett onaturligt förtroende för bankerna hos kunderna.
Till och med jag, som är hyfsat insatt i bankernas modus operandi, vågar ha pengar på banken så länge jag håller mig under insättningsgarantin.
Var har jag skrivit att det ska vara förbjudet att ta ut ränta?
Om du har ett företag och du lånar 100 kr av mig så att jag har en fordran på 100 kr på ditt företag, så kan inte denna fordran växlas till en hundrakronorssedel någon annanstans eller användas för att betala skatt eller för att betala för någon vara eller tjänst. Men om jag har en fordran på 100 kr på ett företag med bankprivilegium så kan denna fordran användas på det viset. Detta oavsett om banken är kreditvärdig eller inte. Inte sällan är den insolvent

Ändå accepteras fordringar på den som pengar, enligt lag.
Däri, lite förenklat, ligger det huvudsakliga privilegiet tillsammans med insättningsgarantin.
Detta med skatten borde ha nämnts exlicit också, att man kan betala in skatten med fordringar på ett företag med bankprivilegium men inte med fordringar på andra företag eller individer. Detta bidrar till att skapa efterfrågan på bankernas tjänster.
Varför är du så apologetisk angående bankerna? Arbetar du eller någon närstående på en bank? Läge att byta till en hederligare yrkesbana?