2024-12-30, 21:31
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Jag räknar in tre uttalade vänstertidningar på ”SE-kontot”. Proletären, Arbetet och LO-tidningen. Den sistnämnda läste han väl bara och medverkade inte i själv. Det kanske finns någon mer vänsterkoppling jag glömt.

Frågan är hur glödande det där ”politiska hatet” egentligen var om han var så öppen för vänsterinfluenser. Hans politiska hat existerade förstås inte men är ju ett vanligt påhittat motiv åt SE.

Jag ser heller ingen spegling men försökte mest sätta mig in i den alternativa verklighetsuppfattning som tydligen krävs för att se ett sammanhållet GM-agerande i SE.

Jag vill vända på pannkakan och då upptäcker man att alla alla tre kommunistblaskorna (nåja...) där SE förekom faktiskt förhåller sig ganska misstänksamma mot SE. Jag anar faktiskt ett visst "högerhat" där som "vänsterjournalisten" TP helt enkelt missade när han grävde som "bäst".

Jag tror "kommunistblaskorna" såg blått när de insåg att SE bodde i högerkommunen Täby helt enkelt.
Citera
2024-12-30, 21:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Måste han veta att infon kommer från NF ?

Kan han inte fått info att det finns ett vittne som säger att det finns en man som går bakom LOP vid utsidan av trottoaren utan att veta att infon kommer från NF ?

SE kände både en journalist som var välinformerad om LJs postition och en klärvoajant tecknare på Rapport, så dessa mjölkade så klart den hypotetiska GM-SE på alla fakta.

Därför kände så klart GM-SE till att han var tvungen att introducera en speglingstaktik 1989 för att komma undan misstankarna.

För de som tycker det låter troligt, låter det troligt, tydligen.
Citera
2024-12-30, 21:37
Medlem
Citat:
Första gången SE uttryckligen säger att han följde trottoarens ytterkant var i Proletären i januari 1989. Vilket är tillräckligt sent för att det ska bli rejält konstigt att dra det först då som någon slags ”spegling”, och samtidigt för tidigt för att han skulle ha kunnat få någon information om NF:s vittnesmål via tingsrätten.

NF:s rekonstruktionsfoto på en man som gick längst ut var dessutom helt okänt för allmänheten när SE medverkade i Proletären första gången.

Så teorin att SE började uttrycka sig så som en reaktion på vad NF sagt är falsk.

Men finns där en logisk förklaring till varför Vittnet-SE säger att han gick där ?

Eller är det sant ?

Alltså att han också gick långt ut som vittne ?

Lite på samma sätt gäller ju språngmarschen...

Är det också sant ?

Även att ett vittne beskriver honom med signalement....Som eg sammanfattar det hela att eftersom Engström gör saker som påminner om GM så kan han blivit förväxlad!

Lite märkligt är det väl ändå ?
Citera
2024-12-30, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SE kände både en journalist som var välinformerad om LJs postition och en klärvoajant tecknare på Rapport, så dessa mjölkade så klart den hypotetiska GM-SE på alla fakta.

Därför kände så klart GM-SE till att han var tvungen att introducera en speglingstaktik 1989 för att komma undan misstankarna.

För de som tycker det låter troligt, låter det troligt, tydligen.

Fast ärligt...

Han kör ju förväxling långt tidigare...

Är det sant ?

Hör verkligen Engström ett vittne lämna ut hans signalement på brottsplatsen?
Citera
2024-12-30, 21:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast ärligt...

Han kör ju förväxling långt tidigare...

Är det sant ?

Hör verkligen Engström ett vittne lämna ut hans signalement på brottsplatsen?

Efterspelsvittnet SE hör LP säga "mörkblå täckjacka" mordplatsen och hör sedan två konkurrerande signalement i Rapport. Det ena liknar hans och det andra handlar om täckjackan.

Att efterspelsvittnet SE då misstänker att han blivit förväxlad är inte svårt att inse.

En del SE-vurmare brukar "misstänka" olika saker här i tråden med betydligt sämre underlag än vad efterspelsvittnet SE hade för att misstänka att han blivit förväxlad med mördaren.

Det är inte så märkligt.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-30 kl. 21:45.
Citera
2024-12-30, 21:50
Medlem
Citat:
Efterspelsvittnet SE hör LP säga "mörkblå täckjacka" mordplatsen och hör sedan två konkurrerande signalement i Rapport. Det ena liknar hans och det andra handlar om täckjackan.

Att efterspelsvittnet SE då misstänker att han blivit förväxlad är inte svårt att inse.

En del SE-vurmare brukar "misstänka" olika saker här i tråden med betydligt sämre underlag än vad efterspelsvittnet SE hade för att misstänka att han blivit förväxlad med mördaren.

Så du menar att Engström tror alltså att han kan blivit förväxlad med GM ?

Du brukar ju ofta säga att inga signalement träffar Engström, men för att media får in olika signalement på GM så får alltså Engström för sig att just han kan blivit förväxlad ?
Citera
2024-12-30, 21:51
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Måste han veta att infon kommer från NF ?

Kan han inte fått info att det finns ett vittne som säger att det finns en man som går bakom LOP vid utsidan av trottoaren utan att veta att infon kommer från NF ?

Varifrån skulle han ha fått den infon menar du? NF omnämndes inte ens med pseudonym i Hans Holmérs bok. Och hans rekonstruktionsfoto med en man som gick längst ut var inte känt för allmänheten i januari 1989.

Vi kan väl skippa fantasifulla teorier om att SE hade hemliga poliskontakter som matade honom med info? Åtminstone så länge inget tyder på det. I så fall hade det dessutom inte räckt att han fick NF:s förhör uppläst för sig, för där står inget om att mannen gick längs med trottoarens kant. Det var bara på rekonstruktionsfotot som det framgick.
Citera
2024-12-30, 21:56
Medlem
Citat:
Varifrån skulle han ha fått den infon menar du? NF omnämndes inte ens med pseudonym i Hans Holmérs bok. Och hans rekonstruktionsfoto med en man som gick längst ut var inte känt för allmänheten i januari 1989.

Vi kan väl skippa fantasifulla teorier om att SE hade hemliga poliskontakter som matade honom med info? Åtminstone så länge inget tyder på det. I så fall hade det dessutom inte räckt att han fick NF:s förhör uppläst för sig, för där står inget om att mannen gick längs med trottoarens kant. Det var bara på rekonstruktionsfotot som det framgick.

Nej, om det är som du säger att han kan inte fått info så återstår ju bara två saker...

1 Han går som vittne på utsidan av trottoaren ..

2 Han går där som GM och vill av någon anledning vara så nära sanningen som möjligt ..
Citera
2024-12-30, 21:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Så du menar att Engström tror alltså att han kan blivit förväxlad med GM ?

Du brukar ju ofta säga att inga signalement träffar Engström, men för att media får in olika signalement på GM så får alltså Engström för sig att just han kan blivit förväxlad ?

Jag baserar det på att SE själv uppger att han tror att han blivit förväxlad med mördaren.

Samtidigt vet jag att SE-kramarna tror att allt som SE säger är en lögn utom att han gick rakt ut på gatan utan att prata med väktarna. Där vet SE-kramarna att SE talar absolut sanning, hur de nu kan veta det.
Citera
2024-12-30, 21:58
Medlem
Citat:
Jag baserar det på att SE själv uppger att han tror att han blivit förväxlad med mördaren.

Samtidigt vet jag att SE-kramarna tror att allt som SE säger är en lögn utom att han gick rakt ut på gatan utan att prata med väktarna. Där vet SE-kramarna att SE talar absolut sanning, hur de nu kan veta det.

Jag tror att han pratar med väktarna...Men bara i 1min...

Så även här ljuger Engström...Han vill inte dra in dom tidigt i förhör
Citera
2024-12-30, 22:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Man får ge den hypotetiska SE att han ligger på ordentligt för att hamna i hetluften innan han beslutar sig för lite "damage control" och att denna gör entré väldigt sent i tiden.

Jag tror att du missuppfattade i vilken betydelse "speglingsteorin" är en efterhandskonstruktion.
Vet inte vad du menar att jag skall ha missuppfattat. Jag tycker att jag har en bra bild nu av själva händelseförloppet under mordkvällen, och jag har också förstått hur SE:s eget försvarstal är uppbyggt, dvs. att han medger vissa omständigheter (t.ex. att han gick strax bakom makarna Palme på Sveavägen, att han såg ut som mördaren, och att han sprang in i gränden efter skotten), samtidigt som han förnekar själva brottet.
Citera
2024-12-30, 22:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Nu kan man genom att studera andra bilder från rekonstruktionen konstatera att olika positioner inte var så viktiga. OPs figurant ligger till exempel några meter från blodfläcken på fotona.

Positionen för "Tensonmannen" i rekonstruktionsfotot kan därför vara en "red herring". Det bör därför, för våra trögtänkta vänner i tråden, påpekas att rekonstruktionsfotot inte är en bild på den verkliga Tensonmannen utan på en figurant som placerats i bilden, kanske lika slarvigt som en godtycklig staffagefigur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in