2024-12-28, 11:02
Finns inget mer deprimerande än alkoholister. Bra att ni slutar med skiten. Jag hade ”turen” att ha några släktingar som var alkade när jag var barn. Inte mina föräldrar men typ barnvakter, det sitter djupt och barn är smarta. Jag såg redan som ung igenom alkoholen och hur den förstör potentialen hos människor.

Alkohol är egentligen flera ”olika droger” beroende på om man dricker sprit, vin öl osv. Allt är mycket dåligt men det är en skala. Mitt tips är att trappa ned till 3.5or. Jag var lite ”beroende” av 3.5or en gång men slutade tvärt genom att träna mycket för naturliga endorfiner istället, inget problem.
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-28 kl. 11:11.
Citera
2024-12-28, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tråkigt att höra, både gällande alkoholen och andra droger. Hur ser ditt liv ut annars?
Helt okej så borde väll inte klaga egentligen, har jobb och egen bostad, så det finns ju helt klart dom som har det sämre, men är typ alltid nått som känns fel i hjärnan. Skulle behöva fixa tillbaka min ADHD medicin vet inte om det kanske hade hjälpt mig nått.
Plus måste kolla min testo nivå för tror den är låg då jag har tagit mycket opioider/opiater. För har verkligen noll driv till allt och det börjar bli väldigt jobbigt
Citera
2024-12-28, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2
Finns inget mer deprimerande än alkoholister. Bra att ni slutar med skiten. Jag hade ”turen” att ha några släktingar som var alkade när jag var barn. Inte mina föräldrar men typ barnvakter, det sitter djupt och barn är smarta. Jag såg redan som ung igenom alkoholen och hur den förstör potentialen hos människor.

Alkohol är egentligen flera ”olika droger” beroende på om man dricker sprit, vin öl osv. Allt är mycket dåligt men det är en skala. Mitt tips är att trappa ned till 3.5or. Jag var lite ”beroende” av 3.5or en gång men slutade tvärt genom att träna mycket för naturliga endorfiner istället, inget problem.
Nä det finns inte många människor som är mer patetiska än alkisar, man blir dock väldigt deprimerad när man dricker mycket
Citera
2024-12-28, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Helt okej så borde väll inte klaga egentligen, har jobb och egen bostad, så det finns ju helt klart dom som har det sämre, men är typ alltid nått som känns fel i hjärnan. Skulle behöva fixa tillbaka min ADHD medicin vet inte om det kanske hade hjälpt mig nått.
Plus måste kolla min testo nivå för tror den är låg då jag har tagit mycket opioider/opiater. För har verkligen noll driv till allt och det börjar bli väldigt jobbigt
Skönt att höra att livet ändå rullar på OK!

Ja, det låter som en god idé - men blir det inte problem att få adhd-medicin om man har ett registrerat missbruk hos vården? Kanske bäst att hålla dig ren ett par månader innan du tar kontakt med dem i vilket fall.

Det där med att något "känns fel i hjärnan" känner jag igen, så har jag också känt i många år. Har själv startat processen göra en adhd-utredning då min fru och syster insisterat på att jag nog har en släng av det, får se vad den visar (om psykiatrin tar emot mig det vill säga).
Citera
2024-12-28, 11:50
Medlem
Citat:
Skönt att höra att livet ändå rullar på OK!

Ja, det låter som en god idé - men blir det inte problem att få adhd-medicin om man har ett registrerat missbruk hos vården? Kanske bäst att hålla dig ren ett par månader innan du tar kontakt med dem i vilket fall.

Det där med att något "känns fel i hjärnan" känner jag igen, så har jag också känt i många år. Har själv startat processen göra en adhd-utredning då min fru och syster insisterat på att jag nog har en släng av det, får se vad den visar (om psykiatrin tar emot mig det vill säga).
Ja anledningen att jag dragit mig ifrån höra av mig till vården är för dom är så jävla dryga att ha att göra me och att dom stämplar en som en pundare, har aldrig direkt missbrukat amfetamin för gillar det inte så fattar inte varför jag inte skulle få min medicin.
Men ett stort problem jag har som alltid har varit där är den jävla tristess jag känner 24/7, och det ända som botar den är om jag dricker eller tar droger
Citera
2024-12-28, 12:11
Medlem
Citat:
Ja anledningen att jag dragit mig ifrån höra av mig till vården är för dom är så jävla dryga att ha att göra me och att dom stämplar en som en pundare, har aldrig direkt missbrukat amfetamin för gillar det inte så fattar inte varför jag inte skulle få min medicin.
Men ett stort problem jag har som alltid har varit där är den jävla tristess jag känner 24/7, och det ända som botar den är om jag dricker eller tar droger
Ja, det är märkligt ibland hur vårt vårdsystem fungerar, finns många inbyggda Moment 22. Jag började göra en ADHD-utredning nyligen och fick då veta att psykiatrin kanske kommer neka att ta emot mig eftersom jag är alkoholist. Att alkoholen kanske varit en metod att självmedicinera mot "något" spelar liksom mindre roll.

Men jag försöker förhålla mig stoiskt till hela saken: är det inget jag kan göra något åt finns det ingen anledning att hetsa upp mig, det är helt enkelt som det är.

Men du har alltså en ADHD-diagnos, men slutade med medicinen?
Citera
2024-12-28, 12:47
Medlem
Citat:
Ja, det är märkligt ibland hur vårt vårdsystem fungerar, finns många inbyggda Moment 22. Jag började göra en ADHD-utredning nyligen och fick då veta att psykiatrin kanske kommer neka att ta emot mig eftersom jag är alkoholist. Att alkoholen kanske varit en metod att självmedicinera mot "något" spelar liksom mindre roll.

Men jag försöker förhålla mig stoiskt till hela saken: är det inget jag kan göra något åt finns det ingen anledning att hetsa upp mig, det är helt enkelt som det är.

Men du har alltså en ADHD-diagnos, men slutade med medicinen?
Ja det är fan konstigt, om du nu självmedicinerat dig med alkohol enligt dom så borde ju vara bra om du fick riktig medicin för din diagnos istället tycker man. Men jag har några vänner som får adhd medicin som har haft mycket missbruksproblem så det ska nog inte vara några jätteproblem att få det, du kanske får ta alkohol/drogtester innan bara.
Ja det har jag fick ritalin tror jag det var utskrivet sist 2013 eller nått, slutade för jag mådde piss av dom. Men nu finns det elvanse och Attentin att få istället och på dom så mår jag inte riktigt lika dåligt, men ändå inte bra. Men klara ju uppenbart inte av livet utan så hade kanske varit värt det ändå

Tack föresten för du brukar svara i denna gruppen, det uppskattas värkligen när nån lyssnar
Senast redigerad av dudelidu 2024-12-28 kl. 12:50.
Citera
2024-12-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ja det är fan konstigt, om du nu självmedicinerat dig med alkohol enligt dom så borde ju vara bra om du fick riktig medicin för din diagnos istället tycker man. Men jag har några vänner som får adhd medicin som har haft mycket missbruksproblem så det ska nog inte vara några jätteproblem att få det, du kanske får ta alkohol/drogtester innan bara.
Ja det har jag fick ritalin tror jag det var utskrivet sist 2013 eller nått, slutade för jag mådde piss av dom. Men nu finns det elvanse och Attentin att få istället och på dom så mår jag inte riktigt lika dåligt, men ändå inte bra. Men klara ju uppenbart inte av livet utan så hade kanske varit värt det ändå

Tack föresten för du brukar svara i denna gruppen, det uppskattas värkligen när nån lyssnar
Ingen orsak - tack själv för att du är med och hänger här, och att du lyssnar du också!

Ok, ja det låter som att det kan vara värt ett försök med någon av de nya preparaten igen för din del. Pojken har Elvanse och den funkar bra, men det tog rätt lång tid att "köra in" den. Men gör ett försök i alla fall, i värsta fall kan du ju avbryta behandlingen om du känner att ditt mående är för kasst (eller kanske prova någon annat nytt preparat om det finns).

Lycka till i vilket fall, och kämpa på!
Citera
2024-12-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpDump2

Jag växte upp med en förälder som var alkis, smyg söp då "Barnen sov" blev odräglig och 2-3promille fylla varje midsommar och jul och då var man bara 8-12år, ja sånt sitter kvar.

Jag är själv Alkis idag och dricker till och från, snäll person och omtänksam men.. Sen kommer perioderna då jag super, jag är inte som andra som lägger av efter 1promille eller några öl, jag vill ju uppnå den effekten sen går det överstyr.

Jag kan dricka 12öl 50cl 5.2 styrka som ingenting komma upp i 2promille och fortsätta tills jag inte ens kan gå och råkar alltid ut för något om jag går ut, kan tex sitta hemma som en kväll idag och dra i mig nåra 7,2or och sen fortsätta dagen efter. En Alkoholist kan inte sluta dricka då han väl börjar, men sen finns det även alkoholister som smuttar sina 2 glas whiskey varje kväll eller vin / öl, tar sig upp på jobbet och jobbar.

Båda två har problem, men en del kan prioritera jobb och familj framför drickat medans en del inte kan.

Trappa ner på 3.5or är värre, funkar bara för dom som åkt på wernicke och tremens som måste annars kan dom dö eller få psykos. För andra alkoholister så skapar det fler problem och större sug att gå ner på bolaget.
Citera
2024-12-28, 21:58
Medlem
Citat:
Bra jobbat!
Känns jobbigt än idag, och nyår kvar. Har barnen ifrån måndag så blir lugnt på nyår, skönt att slippa drickat, speciellt på dessa dagar.
Citera
2024-12-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1
Känns jobbigt än idag, och nyår kvar. Har barnen ifrån måndag så blir lugnt på nyår, skönt att slippa drickat, speciellt på dessa dagar.
Förstår dig. Tror nog det alltid kommer vara så för många alkisar. Långhelger, Jul, Nyår, semester, sjukskrivning osv. Mycket tid att tänka "tyvärr", lätt man fastnar i gamla, djupa skidspår till tankebanor.

Men härligt att barnen kommer! De brukar va ganska duktiga på att distrahera Hoppas det känns bättre till på måndag - kämpa på!
Citera
2024-12-29, 02:21
Citat:
Ursprungligen postat av danichea1

Trappa ner på 3.5or är värre, funkar bara för dom som åkt på wernicke och tremens som måste annars kan dom dö eller få psykos. För andra alkoholister så skapar det fler problem och större sug att gå ner på bolaget.
Du kan endast tala för dig själv, precis som jag.

Jag har ingen större erfarenhet av alkohol men av andra droger. Så jag vet att trappa ned är det bästa för ca 50%, men inte för alla.

Jag känner en sprit-alkis som drack 3.5% or i ca 3 mån, men som numera är helt ren!
Senast redigerad av PumpDump2 2024-12-29 kl. 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in