Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Ja, jag änner igen mig jag med. I början blir man lite som en nyfrälst och trots att det känns tungt och jobbigt så är det ju ändå en kick att man nu håller sig nykter. När den kicken släppt och det blir vardag igen är det nog lätt att tappa fokus, var själv nära att trilla tillbaka just då.
Som du så riktigt skriver så är det då man måste påminna sig själv vilket helvete man drog över sig när man drack och att det är precis vad som kommer hända igen om man börjar. I alla fall vet jag att det hade blivit så för mig. (Ett par öl i månaden hade blivit varje fredag, sedan varje fredag och lördag, sedan även någon dag i veckan och kort efter det tillbaka på ruta ett)
Och det är också viktigt, tror jag, att hela tiden analysera vad man tänker på, lite som att man är sin egen psykolog och sitter vid sidan om. Detta för att så snabbt det går få varningsklockorna att ringa om man börjar snedda in på gamla hjulspår igen.
Du gillar ju uppenbarligen alkohol, du hade inte druckit annars, du gillar kanske smaken av drycken + så klart känslan att vara dragen.
Att göra det för mycket kan absolut bli ett helvete, men jag tror att om man slutar med något man gillar, så blir det ännu värre, framför allt om det är något man kan leva med utan att riskera att dö eller sabba livet. Att bara dricka varje fredag och hålla det på en nivå att man blir full men inte får blackout eller spyr eller så är inte så farligt.
Jag tror alla som slutar helt, blir nykterister, riskerar att bli väldigt, väldigt olyckliga och riskerar även att fastna i andra saker som är värre.
Nyckeln till ett bra, lyckligt liv stavas:
DISCIPLIN. Alla kan hitta disciplin om de vill, ALLA.
Jag har flera alkoholister i släkten, jag har varit alkoholist, en "fungerande" så att säga men drack ett tag för mycket. Lösningen var inte AA, eller att abrupt sluta, eller annat stöd, det var att BESTÄMMA MIG och säga "Jag gillar att dricka, jag mår psykiskt dåligt om jag aldrig kan dricka, men jag måste dra ner på det annars skiter sig allt" och bestämde mig att ENBART dricka 1 dag i veckan, fredag eller lördag. Hållt det i många år och det har fungerat perfekt. Det är inte lätt men det är värt det. Att bli nykterist KAN sabba ens liv åt andra hållet.