2023-03-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Exakt. Och OM vi ändå ska ge oss in i denna "tävlan" visar många empiriska studier att det är minst lika svårt för en fullblodsalkis att bryta som det är för en horsepundare...
Ja, alkoholmissbruk är ett helvete för många. Att det dessutom säljs lagligt (och av staten) och är socialt accepterad (ja, rent av påbjuden) ger alkohol en särställning bland de andra drogerna skulle jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av topnotchG
Kliver in i denna tråd nu efter 3 månaders nykterhet.
Bra jobbat! Kämpa på!
Citera
2023-03-03, 23:07
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
- - -
Bra jobbat! Kämpa på!

Plus ett!

Själv inne på nionde vita dagen, tar dock antabus (rekommenderas alla behövande! Håller det på att gå överstyr så kontakta kommunens Beroendecentrum el motsv.) samt lågdos bens, så ska icke på något sätt förhäva mig.
Citera
2023-03-04, 00:46
Medlem
alex-solzjenitsyns avatar
Vart fyra och en halv öl ikväll. Var inte tanken, vet att jag inte kommer känna mig bakis imorgon eller att detta får några konsekvenser utöver i tankarna men känner mig ändå besviken på mig själv. Jag vill inte dricka men kände att sociala omständigheter ställde till det. Hade jag kunnat dricka så lite som jag gjorde ikväll och ha kul (vilket jag hade ikväll) hade jag kunnat dricka varje helg, som alla andra. Men jag vet innerst inne att det bara var tur att det inte spårade ur. När vi skulle gå från baren till klubben så halsade jag reflexmässigt hela glaset, trots att det var helt onödigt och att många inte gör så. Ett litet tecken på ett stort problem. Det är alltid tack vare slumpen de gånger jag inte spårar. Hade i princip kunnat göra samma aktiviteter nykter ikväll men det vart inte så den här gången. Tänker börja om imorgon och inte dricka på ett tag. Omotiverande inlägg men behövde ändå för att skriva av mig
Citera
2023-03-04, 08:41
Bannlyst
Citat:
Nu är det ju ingen tävlan i vem som har det jävligast utan en tråd för oss som vill sluta supa. Jag tror inte någon av oss bryr sig det minsta om att det exempelvis är svårare för en sprutnarkoman att sluta med sin drog, det gör ingen gladare eller nyktrare att tänka på.

Mjo så är det ju. Menade bara att du mår tusen gånger värre både psykiskt och fysiskt om det tex varit stora mängder metadon eller att gå av 50mg xanor om dagen. Har man upplevt det en gång så tror jag det känns som en fis i rymden att lägga ner alkohol. Men ber om ursäkt.
Citera
2023-03-04, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukpasta
Mjo så är det ju. Menade bara att du mår tusen gånger värre både psykiskt och fysiskt om det tex varit stora mängder metadon eller att gå av 50mg xanor om dagen. Har man upplevt det en gång så tror jag det känns som en fis i rymden att lägga ner alkohol. Men ber om ursäkt.
Ingen fara, det är bara något som kommer upp då och då i tråden (och som inte direkt är till någon hjälp).

Kämpa på!
Citera
2023-03-04, 18:16
Medlem
Känner att jag börja komma över en ny platå. I början när man gör flera förändringar och bestämt sig för att sluta dricka som man gör så kan man stundtals vara full av hopp och ha en bra känsla trots att man mår skit. Kommer en period när det blir slentrian och man funderar på att alkoholen kanske inte var så dum ändå. Gäller dock att slå bort sådana tankar som poppar upp och det räcker i nuläget på att tänka vad alkoholen har ställt till med och att det inte är värt att på långa vägar. Liten reflektion bara.
Citera
2023-03-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Känner att jag börja komma över en ny platå. I början när man gör flera förändringar och bestämt sig för att sluta dricka som man gör så kan man stundtals vara full av hopp och ha en bra känsla trots att man mår skit. Kommer en period när det blir slentrian och man funderar på att alkoholen kanske inte var så dum ändå. Gäller dock att slå bort sådana tankar som poppar upp och det räcker i nuläget på att tänka vad alkoholen har ställt till med och att det inte är värt att på långa vägar. Liten reflektion bara.
Håller med om det du skriver. Alkoholen kan vara ett sug som är "skönt" för stunden. Roligt supande i x-antal timmar. Men dagen efter då? En massa kostnader, ångest och huvudvärk. Man måste försöka tänka på de dåliga bitarna när det kommer till alkohol med.
Citera
2023-03-05, 21:08
Medlem
Citat:

Skulle vilja säga att det är en grymt viktig reflektion. Lätt att glömma hur illa det var.... Hög igenkänning på den.
Citera
2023-03-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nayyaxx
Håller med om det du skriver. Alkoholen kan vara ett sug som är "skönt" för stunden. Roligt supande i x-antal timmar. Men dagen efter då? En massa kostnader, ångest och huvudvärk. Man måste försöka tänka på de dåliga bitarna när det kommer till alkohol med.

Jag tycker fortfarande att det bästa mentala läget för mig är efter två stora stark. Men nu har jag varit nykter i mer än 7 år därför att jag kommer ihåg att de kortsiktiga "vinsterna" med det grovt förlorar mot den misär jag levde i pga de långsiktiga effekterna / konsekvenserna. Tog så klart tid att komma till den insikten...
Citera
2023-03-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ja, jag änner igen mig jag med. I början blir man lite som en nyfrälst och trots att det känns tungt och jobbigt så är det ju ändå en kick att man nu håller sig nykter. När den kicken släppt och det blir vardag igen är det nog lätt att tappa fokus, var själv nära att trilla tillbaka just då.

Som du så riktigt skriver så är det då man måste påminna sig själv vilket helvete man drog över sig när man drack och att det är precis vad som kommer hända igen om man börjar. I alla fall vet jag att det hade blivit så för mig. (Ett par öl i månaden hade blivit varje fredag, sedan varje fredag och lördag, sedan även någon dag i veckan och kort efter det tillbaka på ruta ett)

Och det är också viktigt, tror jag, att hela tiden analysera vad man tänker på, lite som att man är sin egen psykolog och sitter vid sidan om. Detta för att så snabbt det går få varningsklockorna att ringa om man börjar snedda in på gamla hjulspår igen.
Citera
2023-03-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nayyaxx

Man kan också få betala priset för eliminerat omdöme.
GABA-droger = potentiellt väldigt farliga för en människas fortsatta, vardagliga liv.
Jag vet vanliga människor som satt sig och kört bil efter en flaska sprit, utan att veta vad som hänt.

Drogen är normaliserad och tillåten i samhället, men eventuella konsekvenser kan vara förödande.
Citera
2023-03-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ja, jag änner igen mig jag med. I början blir man lite som en nyfrälst och trots att det känns tungt och jobbigt så är det ju ändå en kick att man nu håller sig nykter. När den kicken släppt och det blir vardag igen är det nog lätt att tappa fokus, var själv nära att trilla tillbaka just då.

Som du så riktigt skriver så är det då man måste påminna sig själv vilket helvete man drog över sig när man drack och att det är precis vad som kommer hända igen om man börjar. I alla fall vet jag att det hade blivit så för mig. (Ett par öl i månaden hade blivit varje fredag, sedan varje fredag och lördag, sedan även någon dag i veckan och kort efter det tillbaka på ruta ett)

Och det är också viktigt, tror jag, att hela tiden analysera vad man tänker på, lite som att man är sin egen psykolog och sitter vid sidan om. Detta för att så snabbt det går få varningsklockorna att ringa om man börjar snedda in på gamla hjulspår igen.

Du gillar ju uppenbarligen alkohol, du hade inte druckit annars, du gillar kanske smaken av drycken + så klart känslan att vara dragen.

Att göra det för mycket kan absolut bli ett helvete, men jag tror att om man slutar med något man gillar, så blir det ännu värre, framför allt om det är något man kan leva med utan att riskera att dö eller sabba livet. Att bara dricka varje fredag och hålla det på en nivå att man blir full men inte får blackout eller spyr eller så är inte så farligt.

Jag tror alla som slutar helt, blir nykterister, riskerar att bli väldigt, väldigt olyckliga och riskerar även att fastna i andra saker som är värre.

Nyckeln till ett bra, lyckligt liv stavas: DISCIPLIN. Alla kan hitta disciplin om de vill, ALLA.

Jag har flera alkoholister i släkten, jag har varit alkoholist, en "fungerande" så att säga men drack ett tag för mycket. Lösningen var inte AA, eller att abrupt sluta, eller annat stöd, det var att BESTÄMMA MIG och säga "Jag gillar att dricka, jag mår psykiskt dåligt om jag aldrig kan dricka, men jag måste dra ner på det annars skiter sig allt" och bestämde mig att ENBART dricka 1 dag i veckan, fredag eller lördag. Hållt det i många år och det har fungerat perfekt. Det är inte lätt men det är värt det. Att bli nykterist KAN sabba ens liv åt andra hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in