2024-12-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag ska faktiskt försöka vara ännu tydligare med vad jag ser....

Den nyansen som NF beskriver är mörkare än ABs jacka.....

Så ska inte outa mig för mkt vad jag jobbar inom...

Men ABs jacka har samma sorts av nyans i det blåa men inte lika mkt av det...

Så om ljusförhållanden föll på ett annat sätt så kan jag se hur nyanserna är mer lika än vad man tror...

Sen tror jag man påverkas om man är Anti till att AB är Tensonmannen och ser skillnaderna istället...
Två lampor med 2500 w vardera, påverkar rimligen uppfattningen av nyansen, om inte observationen endast gjordes i skuggan av norra reklampelaren.

Grundfärgen kan varit mörkare än det som uppfattades som en nyans som var som telefonkatalogen.

Här en skiss på situationen:

https://imgur.com/a/LDc7zIW
Citera
2024-12-25, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Två lampor med 2500 w vardera, påverkar rimligen uppfattningen av nyansen, om inte observationen endast gjordes i skuggan av norra reklampelaren.

Grundfärgen kan varit mörkare än det som uppfattades som en nyans som var som telefonkatalogen.

Här en skiss på situationen:

https://imgur.com/a/LDc7zIW

Läste du min teori ...

Vad anser du om den ?

Skrev en längre teori om hur Engström kan vara GM och Dekorimaman och att AB är Tensonmannen
Citera
2024-12-25, 23:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Liten korrigering om Lisbeths skrikande bara. SE får faktiskt den frågan i Hovrätten och nekar då kategoriskt till att han hört Lisbeth skrika. Därför menar jag att man behöver söka en förklaring till det.

Min hypotes är att han inte kan medge att han hörde Lisbeth skrika eftersom han placerar sig 15-20 meter från skotten utan att märka något. Det blir ju ännu osannolikare om han hörde skrik också. Därför stryker han skriket precis som han stryker väktarsamtalet.

Från Hovrätten:

Försv: Det finns andra personer som har sagt att hon skrek, men det har du inte uppfattat.
E: Nej det har jag aldrig gjort.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-i-Svea-hovrätt.pdf

Som hypotetisk GM var det nog omöjligt för SE att känna till att LP skrek efter skotten utan att ringa någon och kolla om hon skrek?

Var efterspelsvittnet SE fortfarande inne i receptionen på Skandia och pratade med HO när OP mördades kan det så klart vara den enkla förklaringen.

Men om den här tråden inte ska självdö får vi väl hjälpas åt och hitta på någon tillkrånglad anledning till varför den hypotetiska SE som GM inte hörde LP ropa på hjälp.
Citera
2024-12-25, 23:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Bjuda på lite humor också...

Ibland så nämns det för mig att jag måste tycka Engström är så jävla smart och så beräknande med hans lögner och påhitt...

Men hans klocktittande...Den är ju helt urusel !!...Den är så jävla dålig att jag snart börjar tro att den är sann ...haha

Många använde sina klockor för att titta på när de kontrollerade tiden på 80-talet. Det är bara i modern tid man endast har klockan som ett "herrsmycke" att visa upp för andra och aldrig själv tittar på den.

Det där trodde jag överintelligenta människor som du kände till?
Citera
2024-12-25, 23:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Gick genom HJ vittnesmål nu...

Han vittnar om att Lisbeth skrek om operation och Ambulans när han kört fram till mordplatsen...

Detta hör alltså inte heller Engström på trottoaren?

Jag begär såklart inte att du kan förklara hur Engström befinner sig på Sveavägens trottoar när detta sker...

Visst kan iofs komma ut 23:22 och ljuga ihop allt och låtsas titta på klockan och låtsas se LJ i gränden...!

Men va fan då ljuger han ju troligen om allt...

Då har nog efterspelsvittnet SE gått direkt norrut från Skandias reception och bara plockat uppgifter från media.

"Stickan, sicken stolle!"
Citera
2024-12-25, 23:42
Medlem
Oilka färger på AB, för att förklara ljus/färger. Gäller egentligen för alla vittnesobservationer.

Mycket ljus: https://wpu.nu/images/5/56/Anders_Bj%C3%B6rkman.png

Mindre ljus: https://imgur.com/B1yIXw5

Typ så det ser ut i «mörker»: https://efolket.eu/wp-content/uploads/2019/10/andersb2-376x288.jpg
Citera
2024-12-25, 23:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
"Lösningen" har alltså blivit att SE flyttar tiden för att få alibi från att begå högersväng och hamnar därmed i dilemmat att det innebär att han samtidigt får alibi från att befinna sig vid mordplatsen i skottögonblicket (både utstämpling och mordtid blir 23.20). GM får då panik över att han inte kan spegla GM och forcerar sig därför fram genom att stryka tid för att hinna till mordplatsen i tid för skotten?

Är det riktigt uppfattat?

Jag tycker det låter som när mindre begåvade brottslingar försöker ljuga allt eftersom när deras historia inte går ihop.

Här är det de mindre begåvade SE-kramarna som ständigt flyttar målstolparna.

För tillfället är det rätt uppfattat att:
"SE flyttar tiden för att få alibi från att begå högersväng och hamnar därmed i dilemmat att det innebär att han samtidigt får alibi från att befinna sig vid mordplatsen i skottögonblicket (både utstämpling och mordtid blir 23.20). GM får då panik över att han inte kan spegla GM och forcerar sig därför fram genom att stryka tid för att hinna till mordplatsen i tid för skotten? "
Skulle denna fullständigt bisarra "hypotes" visa sig ha logikluckor hittas genast nya "hypoteser" på av de som ljuger om efterspelsvittnet SEs skuld allt eftersom, när deras "historia" inte går ihop. Denna process kallas tydligen "modern forskning" för de som ägnar sig åt den.

"Häpnadsväckande!"
Citera
2024-12-25, 23:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Kollade upp en annan sak som jag inte riktigt får ihop...

NF beskriver ju en väldigt speciell färg på den man som förföljer och jämför den med en telefonkatalog från Sthlm 1986...

När jag jämförde den färgen och jämförde med ABs jacka från rekonstruktion så är jag fan 99% säker på att det är ABs jacka som NF beskriver...!

NFs uppmärksamhet stiger nog först när han hört skotten och kan ha blandat ihop de två olika blå nyanserna mellan Tensonmannen och AB något.

Det är ganska vanligt att vittnen tar fel på färger och nyanser på kläder.

Din slutsats om 99% får stå för dig, men som så mycket annat när det gäller att ljuga om SEs skuld verkar siffran dragen direkt ur det berömda hålet med "sämre ljusförhållanden".
Citera
2024-12-26, 00:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
CP hade Sveavägen som sitt tillhåll..

Men då måste LJ se 2 personer eller helt enkelt ljuger för att skydda sin "homie" från Rotebro...

Glöm inte heller att CP hade provat flyktvägen in på Tunnelgatan redan på 70-talet när han "provdräpte" en småbarnsfar i den stökiga "Monte Carlohörnan" mitt i julrushen.

Där har "bajonettfavoriten" ett litet övertag gentemot den obeväpnade grafikern.
Citera
2024-12-26, 00:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Om Tensonmannen är AB så är det rätt intressant detta...

CP och Engström är ju dom enda personerna i materialet som har en anledning att kunna befinna sig på trottoaren utan att komma ifrån någonstans....

Du får gärna utveckla lite vad du menar med:
CP och Engström är ju dom enda personerna i materialet som har en anledning att kunna befinna sig på trottoaren utan att komma ifrån någonstans....
"Anledning att kunna befinna sig"? "Utan att komma ifrån någonstans"?

Skapades CP och SE på trottoaren genom Guds inblandning?

"Det är inte ovanligt att SEktmedlemmar hyser vad utomstående uppfattar som vanföreställningar"
Citera
2024-12-26, 00:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

I klassen jag gick var vi sexton grabbar som följdes åt till nian. Det var jag och tre till som klarade oss från att hålla på med preparat. Så att känna igen en pundare var inget svårt.”

Det här var en pundare?

”Jaja, jaja.”

Kan kraftiga Kortisonöverdoser ha som biverkning att personen ger "ett pundigt intryck" i motljus och på lite håll?
Citera
2024-12-26, 00:15
Medlem
Jag gnäller om färger hela tiden, förlåt för det. Men grejen är den att människor har otroligt begränsat färgminne också. Ovanpå färgblindhet, ljus och annat.

Om man skulle kolla på en färg i ett rum och sen gå ut i ett annat rum för att kolla på olika exempel på nyanser av färgen, skulle dom allra flesta få problem. Om man inte är tränad i det.

Några skulle även plocka ut helt fel färg också.

Kvinnor är generellt bättre på färger än män, det är genetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in