Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Nej, ingen har sett någon korsa Sveavägen från väster nära mordplatsen. Och det är bara ett av flera stora problem med den modellen. Till exempel såg Najic att mannen bakom LOP vid korvkiosken inte fortsatte på västra trottoaren.

Modellen med en efterföljande GM på västra sidan kallar jag ”Spöket på Sveavägen” och har svårt att ta den seriöst. Det kanske finns en teoretisk möjlighet men den är försvinnande liten i så fall.

Om Tensonmannen är Björkman tyder alltså mycket på att Morelius har rätt och att GM stod och väntade. Det kan vid en första anblick tyda på en konspiration, men det finns faktiskt en ensam kandidat som hade en materialgrundad anledning att uppehålla sig där ändå. Christer Pettersson.

CP hade Sveavägen som sitt tillhåll..

Men då måste LJ se 2 personer eller helt enkelt ljuger för att skydda sin "homie" från Rotebro...
Citera
2024-12-25, 15:24
Medlem
Citat:
Nej, ingen har sett någon korsa Sveavägen från väster nära mordplatsen. Och det är bara ett av flera stora problem med den modellen. Till exempel såg Najic att mannen bakom LOP vid korvkiosken inte fortsatte på västra trottoaren.

Modellen med en efterföljande GM på västra sidan kallar jag ”Spöket på Sveavägen” och har svårt att ta den seriöst. Det kanske finns en teoretisk möjlighet men den är försvinnande liten i så fall.

Om Tensonmannen är Björkman tyder alltså mycket på att Morelius har rätt och att GM stod och väntade. Det kan vid en första anblick tyda på en konspiration, men det finns faktiskt en ensam kandidat som hade en materialgrundad anledning att uppehålla sig där ändå. Christer Pettersson.

Om Tensonmannen är AB så är det rätt intressant detta...

CP och Engström är ju dom enda personerna i materialet som har en anledning att kunna befinna sig på trottoaren utan att komma ifrån någonstans....

CP kan stå som Hinsehäxan också påstår i trappuppgångar längs Sveavägen och sälja och möta upp folk utan att behöva komma någonstans ifrån....

SE kan ju av naturliga skäl också komma till Sveavägens trottoar utan att komma ifrån någonstans utan bara komma ut från Skandia så är han där liksom...

Det innebär ju att om Tensonmannen är AB och att 3 personer plötsligt blir 4 personer så måste den fjärde personen komma från en "lucka" på trottoaren...

Vilket stämmer faktiskt på både CP och SE....
Citera
2024-12-25, 15:25
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
CP hade Sveavägen som sitt tillhåll..

Men då måste LJ se 2 personer eller helt enkelt ljuger för att skydda sin "homie" från Rotebro...

LJ har medgett själv att han blev hotad av CP:s polare. I rättegången tilltalade CP LJ direkt och mer eller mindre uppmanade honom att frikänna honom. Men allt detta sopas under mattan av någon anledning och många tar LJ:s ord som gospel.

Vittnespåverkan är ett välkänt fenomen.

Jag tror kanske inte att LJ kände igen CP, men det kategoriska uteslutande som han torgfört kan man faktiskt ifrågasätta.

Nu har Morelius uttryckt sig lite olika om hur den väntande mannen uppträdde, men så här sa han till Gunnar Wall 2010:

”Han står inte helt stilla utan går omkring lite grann. Även när han står på ett ställe rör han sig, det liknar det här typiskt oroliga sättet som en tjackpundare har. Det känner jag igen för jag har jobbat med ungdomar som har alkohol- och narkotikaproblem. Dessutom växte jag upp i Sköndal–Farsta under den absolut svåraste perioden på 60- och 70-talen.

I klassen jag gick var vi sexton grabbar som följdes åt till nian. Det var jag och tre till som klarade oss från att hålla på med preparat. Så att känna igen en pundare var inget svårt.”

Det här var en pundare?

”Jaja, jaja.”
Senast redigerad av Knattarna 2024-12-25 kl. 15:34.
Citera
2024-12-25, 16:04
Medlem
Mycket mer sannolikt att AB var Dekorimamannen än Tensonmannen.

Att AB virrar runt kring Dekorima och uppfattas som en speedad pundare är inget konstigt, han var berusad och letade efter någon.
Citera
2024-12-25, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Mycket mer sannolikt att AB var Dekorimamannen än Tensonmannen.

Att AB virrar runt kring Dekorima och uppfattas som en speedad pundare är inget konstigt, han var berusad och letade efter någon.

Fast färgen på jackan och det som NF beskriver är så speciell att det blir en sjuk tillfällighet ..
Citera
2024-12-25, 16:18
Medlem
Citat:
Fast färgen på jackan och det som NF beskriver är så speciell att det blir en sjuk tillfällighet ..

Njä, jag vet inte. Har svårt att se AB som Tensonmannen. Då är det något konstigt med AB isåfall.
Citera
2024-12-25, 16:20
Medlem
Ja, eller något konstigt med Fauzzi.
Citera
2024-12-25, 17:05
Medlem
Citat:
Kollade upp en annan sak som jag inte riktigt får ihop...

NF beskriver ju en väldigt speciell färg på den man som förföljer och jämför den med en telefonkatalog från Sthlm 1986...

När jag jämförde den färgen och jämförde med ABs jacka från rekonstruktion så är jag fan 99% säker på att det är ABs jacka som NF beskriver...!

Det innebär att GM måste ju komma till Sveavägens trottoar någonstans ifrån !

Alltså 120m ifrån brottsplatsen så vill jag påstå att paret Palme och AB går mot brottsplatsen

Men 20m ifrån brottsplatsen så är dom plötsligt 4 personer..

Olof
Lisbeth
AB
GM

Då måste ju GM isåfall snedda Sveavägen efter att NF sett LOP med AB...Eller så har GM kommit ut från t.ex Skandia...!

Du glömmer att ta med det kraftiga felkällorna som uppstår av vilket ljus som belyser materialet när minnesbilden skapas.
Citera
2024-12-25, 17:13
Medlem
Knattarnas avatar
Den signalementsmässiga krocken mellan AB och Dekorimamannen är svår.

Man kan också påminna om att Najics efterföljande man som inte fortsatte på Sveavägens västra trottoar hade alla möjligheter att ta höger in på Adolf Fredriks Kyrkogata och försvinna ur utredningen för alltid. Då hade han troligen ingen aning om att han ens figurerade i den.

Oaktat övriga faktorer hade han alltså 50% chans att ta höger och 50% chans att ta vänster efter korvkiosken.

50% chans att vara irrelevant för utredningen är så stort att man ganska lätt kan bortse från den mannen om man vill. Han är alltså inte särskilt svår att ”komma runt”.
Citera
2024-12-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du glömmer att ta med det kraftiga felkällorna som uppstår av vilket ljus som belyser materialet när minnesbilden skapas.

Så är det...

Jämförde hans katalog färg med ABs jacka och det är en tillfällighet med den specifika blåa färgen..
Citera
2024-12-25, 18:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Den signalementsmässiga krocken mellan AB och Dekorimamannen är svår.

Man kan också påminna om att Najics efterföljande man som inte fortsatte på Sveavägens västra trottoar hade alla möjligheter att ta höger in på Adolf Fredriks Kyrkogata och försvinna ur utredningen för alltid. Då hade han troligen ingen aning om att han ens figurerade i den.

Oaktat övriga faktorer hade han alltså 50% chans att ta höger och 50% chans att ta vänster efter korvkiosken.

50% chans att vara irrelevant för utredningen är så stort att man ganska lätt kan bortse från den mannen om man vill. Han är alltså inte särskilt svår att ”komma runt”.
Oaktat övriga faktorer ja.

Men sedan ska man ju tänka på ett annat vis.
En man ses gå bakom LOP och sedan försvinna tillsammans med dom. Då finns som du säger ett 50/50-läge om han går åt samma håll eller åt det andra hållet. Men sedan ses en man som går ungefär lika långt bakom LOP även på den andra sidan. En man som är inom felmarginalen för vittnesuppgifter för att kunna vara densamma. Särskilt när man lägger till MPs observation av en man som går bakom på ungefär samma avstånd, bara en bit längre norrut och som också stämmer in på signalementet.

Då är det inte ett 50/50-läge längre. Exakt var sannolikhetsbedömningen handlar där är ju högst spekulativ.

Så ska man bygga en hypotes som har så stor chans som möjligt att vara den rätta tycker jag man borde utgå från, men inte förutsätta, att det är samma man.
Citera
2024-12-25, 18:15
Medlem
Tänkte testa denna teori ...

Engström blir alltså "kränkt" redan vid 21 tiden när han dricker middag !

LP sätter inte en liten händelse vid 21 tiden som något hon minns , för antagligen är hon van vid att folk ska "snacka" politik med Olof..

Han har nu tid att fixa fram vapen och bestämmer sig för att möta upp efter bion slut !

Engström blir sedd av två kvinnor när han stirrar in i foajén vid 23:05 men ser då att Mårten med bihang är med....Utanför Grand så inser han att Mårten troligen ska följa med LOP hem eller i en Taxi !

Engström ger upp och traskar med rappa steg tillbaka till Skandia och stämplar ut och har ff kvar vapnet på sig ...

AB vandrar fram och tillbaka på Sveavägen och blir då Tensonmannen i sin telefonkatalog blåa färg som NF ser vid Sari...

När Engström kommer ut från Skandia ca 23:20:40 så ser han LOP någonstans kring Sari och känner såklart igen dom eftersom han redan sett dom vid 21 och 23 ...Han ser dessutom att LOP är på väg mot honom !

Han går fram mot Dekorima hörnan ( blir Dekorimamannen av IM ), så alltså han går framför LOP på trottoaren och ställer sig och laddar vapnet vid skyltfönstret!

När LOP passerar honom ca 10m från mordplatsen så kliver han bakom och blir nu den AB ser....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in