Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-11, 18:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
På vilket sätt skulle detta "förstöra ev. vittnesmål mot honom"?
Det behöver förklaras...
Lite liknande det argumentet att det är smart att gå ut i media för att han förstör ev. utpekande och kan förklara "det måste vara från tidningen du sett mig" (eller Rapport senare).
Kanske var just det du menade?
Är det så smart egentligen? Är det inte en rätt dum risk att ta? Han kan ju såklart inte veta om hans förklaring funkar....

Andra argument:
Att det inte är ovanligt att gärningsmän "lägger sig i" utredningen. Själv tar kontakt med polis etc.
Angående detta så har jag haft svårt att hitta väl överensstämmande exempel, men ska också erkänna att jag inte lagt ned alltför mycket tid på att leta.
Men de exempel jag funnit där GM kontaktat polis och "lagt sig i" utredningen har uteslutande varit när det handlat om våld i nära relationer och/eller där gärningsmannen redan från första början är misstänkt.

Även "sättet han är mediakåt på" skulle ju behöva förklaras. Vart i ligger det märkliga här, enligt dig?

Gällande telefonsamtalen, så talar OP med (i kronologisk ordning):
Mårten
Bo Toresson
Sven Aspling
" ... där GM kontaktat polis och "lagt sig i" utredningen har handlat om våld i nära relationer och/eller där gärningsmannen redan från första början är misstänkt."

Men i det här fallet ligger det väl ändå ganska nära till hands att han hade anledning att befara att han skulle bli misstänkt, om han var GM alltså. Hellre förkomma än förekommas. Han hade ju lämnat bygget under väktarnas uppsikt någon eller ett par minuter innan mordet.

Om OP blivit mördad nära bostaden någon halvtimme efter att Engström lämnat bygget hade han däremot inte behövt oroa sig speciellt mycket och hade med fördel kunnat ligga relativt lågt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-11 kl. 19:09.
Citera
2024-09-11, 19:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
" ... är GM kontaktat polis och "lagt sig i" utredningen har uteslutande varit där gärningsmannen redan från första början är misstänkt."

Men i det här fallet ligger det väl ändå ganska nära till hands att han hade anledning att befara att han skulle bli misstänkt, om han var GM alltså. Hellre förkomma än förekommas. Han hade ju lämnat bygget under väktarnas uppsikt någon eller ett par minuter innan mordet.

Om OP blivit mördad nära bostaden någon halvtimme efter att Engström lämnat bygget hade han däremot inte behövt oroa sig speciellt mycket och hade med fördel kunnat ligga relativt lågt.

Till skillnad från våld i nära relationer så är han inte på förhand misstänkt men måste ha sett sig själv som det, utifrån sitt egna handlande?
Ja, "bättre förekomma än förekommas".
Det är väl den förklaringen som torde gälla här då vi också ser hur han agerade.
Dvs. att han av någon anledning återvände till Skandia? (Vad kan den anledningen ha varit?*)
Det ska då förklara varför han både kontaktar media och polis?

*) Ringa hem till frun och meddela sen hemkomst? (Vilket var det han också gjorde)
Spekulerar man här om att SE även var vid Grand 21:00 och planerade återvända dit när filmen var slut. Borde han kanske redan vid 21-tiden kontaktat frun ang. sen hemkomst?

Eller är det andra spekulationer om att han skulle ha lämnat vapnet på Skandia? (Något som alltså inte har stöd alls?)
Spekulerar man vidare kring detta så är frågan varför SE skulle in på Skandia på måndagen den 3/3... om man nu även vill ha med det i teorin.
Citera
2024-09-11, 19:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Till skillnad från våld i nära relationer så är han inte på förhand misstänkt men måste ha sett sig själv som det, utifrån sitt egna handlande?
Det är väl den förklaringen som torde gälla här då vi också ser hur han agerade.
Dvs. att han av någon anledning återvände till Skandia? (Vad kan den anledningen ha varit?*)

*) Ringa hem till frun och meddela sen hemkomst? (Vilket var det han också gjorde)
Spekulerar man här om att SE även var vid Grand 21:00 och planerade återvända dit när filmen var slut. Borde han kanske redan vid 21-tiden kontaktat frun ang. sen hemkomst?

Eller är det andra spekulationer om att han skulle ha lämnat vapnet på Skandia? (Något som alltså inte har stöd alls?)
Spekulerar man vidare kring detta så är frågan varför SE skulle in på Skandia på måndagen den 3/3... om man nu även vill ha med det i teorin.
Ja det är många frågor, man kan undra varför han dröjde så länge som till lördag förmiddag innan han började agera men så kom jag på att den första aktionen kom ju redan på mordkvällen när han återvände till Skandia. Den var dock inte lika "uttänkt" som det som sedan följde, då kom ju både LP-samtal, språngmarsch, GM/LJ-observation, Supervittnet och säkert nåt till som jag lyckats glömma eller förtränga. Varför en stressad GM återvände kan man bara spekulera över, behöver inte vara något rationellt övervägande bakom, kanske så enkelt som det minst dåliga alternativet av de som fanns till hands. Men att ge sin bild av händelsen och att han varit "där" så fort som möjligt var ett måste i det prekära läget.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-09-11 kl. 20:06.
Citera
2024-09-11, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Lika märkligt blir det med "speglingarna"

-Vittne: Där är han ju, jag såg honom dra revolver på mordplatsen

-SE: Nej, det är en ihopblandning med när jag en stund efter mordet höjde armen för att kolla på klockan.

-Polisen: aha, ja men dåså. Då är den saken avklarad.

?

Visst var det väl även så att Stickan först stämplade ut och sedan stod och pratade med väktarna ”nån minut” (enligt både den manliga och kvinnliga vakten) och sen gick ut på gatan.

Då blir det nog för sent för att ens höra skotten.
Citera
2024-09-11, 20:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Eftersom SE (vilket han senare även själv medgav) hade uppträtt kring mordplatsen med beteende, klädsel och andra attiraljer som lätt kunde göra att han hade uppfattats som gärningsmannen, så kanske det inte var läge att efteråt visa sig öppet på stan eller försöka ta sig hem till Täby med kollektiva färdmedel. Jag skulle gissa att en av anledningarna till att han sökte sig tillbaka till Skandia var att han skulle ringa och göra upp med någon om hämtning vid trafikplatsen i Häggvik, dit han troligen nu skulle försöka ta sig med taxi. Och kollar man på förhöret med taxichauffören Wesslén så förstår man ju varför polisen redan tidigt var inne på att mannen i Wessléns taxi troligen var gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2024-09-11 kl. 20:49.
Citera
2024-09-11, 20:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDeLillo
Visst var det väl även så att Stickan först stämplade ut och sedan stod och pratade med väktarna ”nån minut” (enligt både den manliga och kvinnliga vakten) och sen gick ut på gatan.

Då blir det nog för sent för att ens höra skotten.
Ja, kanske. Det är ju svårt att veta exakt när han stämplade ut och hur lång tid samtalet var.

Men om han såg LJ strax efter att han anlände i korsningen bör det ha varit ca 1 min efter. Och då bör skotten ha varit någonstans i början av hans vandring. Med tanke på att han säger sig höra endast ett skott kan han tänkas ha klivit ut precis i samband med skotten. Det funkar tidsmässigt.
Citera
2024-09-11, 23:01
Medlem
Citat:
Ja, kanske. Det är ju svårt att veta exakt när han stämplade ut och hur lång tid samtalet var.

Men om han såg LJ strax efter att han anlände i korsningen bör det ha varit ca 1 min efter. Och då bör skotten ha varit någonstans i början av hans vandring. Med tanke på att han säger sig höra endast ett skott kan han tänkas ha klivit ut precis i samband med skotten. Det funkar tidsmässigt.

Och det här tror du på själv?
Citera
2024-09-11, 23:06
Medlem
Citat:

Gällande telefonsamtalen, så talar OP med (i kronologisk ordning):
Mårten
Bo Toresson
Sven Aspling

Tack!
Citera
2024-09-11, 23:16
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Och det här tror du på själv?
Det vet jag inte om jag tror det är det mest sannolika direkt. Men det är väl en möjlighet. Jag förstår faktiskt inte det skrattretande i det. Vi kan ju anta att SE som vittne borde klivit ut ungefär vid den tiden, så det är ju en reel möjlighet iom det antagandet.

Du får gärna förklara humorn i det hela.
Citera
2024-09-11, 23:33
Medlem
Citat:
Det vet jag inte om jag tror det är det mest sannolika direkt. Men det är väl en möjlighet. Jag förstår faktiskt inte det skrattretande i det. Vi kan ju anta att SE som vittne borde klivit ut ungefär vid den tiden, så det är ju en reel möjlighet iom det antagandet.

Du får gärna förklara humorn i det hela.

Jo, han kanske klev ut och hörde andra skottet, precis som i älgjakten? Det första skottet hör man ju inte oavsett. Det har en kompis av SE sagt.

Varför sa han inte bara det då, att det small ett skott när han öppnade dörren? Vad skulle det förändra?
Citera
2024-09-11, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, det är ju inte helt omöjligt. Och den personen behöver ju inte vara SE.

Är det en myt eller påhitt, att en ingång till SB:s lokal låg mot Luntmakargatan, dessutom inte långt ifrån SE:s rum? Jag har aldrig förstått detta helt. Menar du med södra delen efter Dekorima, kanske omkring eller strax efter där barackerna stod?

Kan vara ett rykte.

Men om SB var aktiva 1986 hade dom möjligen 3 alternativ för ingång på baksidan.

1. Nödutgången på baksidan av huvudbyggnaden.

2. Cykelförrådet vid garagenedfarten.

3. Bakdörren på T5

Samtliga ut mot Luntmakargatan.

1-2 existerar inte längre.

3 finns kvar om jag minns rätt.

Innan 1978 kan dom använt 1 eller likvärdig.

Men detta har inget med mordet att göra.

Endast 2 är intressant om man vill ha SE som grandmannen.
Citera
2024-09-11, 23:59
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Jo, han kanske klev ut och hörde andra skottet, precis som i älgjakten? Det första skottet hör man ju inte oavsett. Det har en kompis av SE sagt.

Varför sa han inte bara det då, att det small ett skott när han öppnade dörren? Vad skulle det förändra?
Du menar varför han inte sa det han sa i första förhöret?
"Stig Engström hade slutat arbetet för kvällen och hade just kommit ut på gatan, när han hörde, vad han först uppfattade som en avgassmäll"

Det kan vara den korrekta bilden och att de senare versionerna är lögner för att komma närmare mordet eller felaktiga minnesbilder som skapas efter tid.

Men det är bara en möjlighet av många. Kronologin och exakta tidsförhållanden är som bäst kvalificerade gissningar. Som vittne finns möjligheten att skotten gick av medan han fortfarande var inne på skandia fram till någonstans vid götabanken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in