Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Vem är det som är "tänkbar" enligt PU när det gäller att tipsa SE om OP, livvaktsskydd och SÄPO-bilar?

Bra fråga.
Trodde man SE hade kontakt med någon inom Säpo, Stay Behind eller liknande organisation?
Senast redigerad av Sumer 2024-12-11 kl. 20:34.
Citera
2024-12-11, 20:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
En märklig grej här är att JA säger redan i första förhöret att han hörde två skott. Samma med LL.

Formuleringsförmågan är kanske inte perfekt 60 sekunder efter en chockerande händelse.

Såg att du redigerade. Skulle det här alltså vara SE:

https://youtu.be/6uxIi9aE3wc?t=32

AI ... *syntax error*
Citera
2024-12-11, 20:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Vem skulle det annars vara? LL? Talar i termen "vi" så det borde var någon av dom.

Det är JA:

Citera
2024-12-11, 20:44
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Formuleringsförmågan är kanske inte perfekt 60 sekunder efter en chockerande händelse.

Såg att du redigerade. Skulle det här alltså vara SE:

AI ... *syntax error*

Jag tycker inte det är en jättelogisk ordföljd att säga ”Han vart skjuten därför att vi hörde bara ett skott”. På tal om syntax error.

Jag tror mer på två personer. SE och JA.
Citera
2024-12-11, 20:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag tycker inte det är en jättelogisk ordföljd att säga ”Han vart skjuten därför att vi hörde bara ett skott”. På tal om syntax error.

Jag tror mer på två personer. SE och JA.

Nej, men man kanske inte är så logisk och grammatiskt korrekt i en sådan situation.

Det kan även vara ett kort hopp i överföringen. Han kan ha lutat sig mot mikrofonen och gått upp i varv.

I alla händelser så sitter inte SE i JA:s knä, vilket hade varit nödvändigt för den ljudstyrkan.

Man kan också höra hur JA går ner i varv under "därför att" ...

När detta var uppe på tapeten för några år sedan slogs det fast att SE inte skulle ha använt "vart".

Jag menade då att SE kan ha använt det ordet i hastigheten, men fick mothugg.
Senast redigerad av Dalulven 2024-12-11 kl. 20:53.
Citera
2024-12-11, 21:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, men man kanske inte är så logisk och grammatiskt korrekt i en sådan situation.

Det kan även vara ett kort hopp i överföringen. Han kan ha lutat sig mot mikrofonen och gått upp i varv.

I alla händelser så sitter inte SE i JA:s knä, vilket hade varit nödvändigt för den ljudstyrkan.

Man kan också höra hur JA går ner i varv under "därför att" ...

När detta var uppe på tapeten för några år sedan slogs det fast att SE inte skulle ha använt "vart".

Jag menade då att SE kan ha använt det ordet i hastigheten, men fick mothugg.

Det är klart att SE kan tänkas ta ut svängarna i sin vokabulär mycket mer i en så kaotisk situation jämfört med hans formella och behärskade stil i rättegångarna. Så där tycker jag du hade helt rätt i så fall.

Däremot har jag lite svårare att få ihop det självsäkra utropet ”han vart skjuten” med JA:s försynta stil. Låter mer som något SE skulle vara kapabel till.
Citera
2024-12-11, 21:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Bra fråga.
Trodde man SE hade kontakt med någon inom Säpo, Stay Behind eller liknande organisation?
Det var erfarna mordutredare med full insyn i utredningen som skrev om någon "tänkbar" och hur denne tipsade SE.

Man blir lite nyfiken på vem som avses.

Spännande med lite nya infallsvinklar på SE då mycket verkar idisslas i tråden utan att komma en millimeter närmare att bevisa att SE sköt OP.

Att hitta på stolliga "speglingsteorier" eller halsstarrigt påstå att bara GM-SE kunde vända sig om får väl anses som föga produktivt för att peka ut SE som mördare och snudd på lite korkat?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-12-11 kl. 21:39.
Citera
2024-12-11, 21:45
Medlem
Citat:
Det var erfarna mordutredare med full insyn i utredningen som skrev om någon "tänkbar" och hur denne tipsade SE.

Man blir lite nyfiken på vem som avses.

Spännande med lite nya infallsvinklar på SE då mycket verkar idisslas i tråden utan att komma en millimeter närmare att bevisa att SE sköt OP.

Man kanske följde i fotspåren på Thomas Peterssons ursprungliga teori att SE behövde hjälp och stöd av någon/några, att SE inte hade kapacitet att genomföra mordet på egen hand.
Det verkar ju att man från början undersökte en del uppslag, till exempel en grupp fallskärmsjägare.
Det verkar finnas några som tror att SE hade som uppgift att försvåra utredningen.
Citera
2024-12-11, 21:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är klart att SE kan tänkas ta ut svängarna i sin vokabulär mycket mer i en så kaotisk situation jämfört med hans formella och behärskade stil i rättegångarna. Så där tycker jag du hade helt rätt i så fall.

Däremot har jag lite svårare att få ihop det självsäkra utropet ”han vart skjuten” med JA:s försynta stil. Låter mer som något SE skulle vara kapabel till.

Det tillkommer väl också funderingen på vem eller vilka som valde verbformen "vart" 1986 som jag placerar lite längre norrut i landet än de tassemarker SE trampade i sitt liv.
Citera
2024-12-11, 21:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kanske följde i fotspåren på Thomas Peterssons ursprungliga teori att SE behövde hjälp och stöd av någon/några, att SE inte hade kapacitet att genomföra mordet på egen hand.
Det verkar ju att man från början undersökte en del uppslag, till exempel en grupp fallskärmsjägare.
Det verkar finnas några som tror att SE hade som uppgift att försvåra utredningen.

Att blanda in efterspelsvittnet SE som GM verkar inte bara försvårat utredningen utan slutade enligt mig i ett episkt haveri.

Men där verkar det finnas de som tänker annorlunda. Fladdrig cluedologik kanske är en givande fritidssysselsättning för de lättroade, men för oss som gillar mer substans känns det som rök och speglar hur många speglingsteorier man än hittar på.

Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan SE och fallskärmsjägare, men visst är det spännande hur tankarna gick på Bergsgatan mot slutet? Kanske man kan hitta på något om att fallskärmsjägarna hoppade från en luftballong? TP skrev väl något om SE och luftballonger i sin bok?
Citera
2024-12-11, 22:07
Medlem
Citat:
Att blanda in efterspelsvittnet SE som GM verkar inte bara försvårat utredningen utan slutade enligt mig i ett episkt haveri.

Men där verkar det finnas de som tänker annorlunda. Fladdrig cluedologik kanske är en givande fritidssysselsättning för de lättroade, men för oss som gillar mer substans känns det som rök och speglar hur många speglingsteorier man än hittar på.

Jag kan inte riktigt se kopplingen mellan SE och fallskärmsjägare, men visst är det spännande hur tankarna gick på Bergsgatan mot slutet? Kanske man kan hitta på något om att fallskärmsjägarna hoppade från en luftballong? TP skrev väl något om SE och luftballonger i sin bok?

Jag vet inte hur man tänkte, kanske någon sorts koppling mellan Skandia-Stay Behind och SE.
Sen gav man upp och körde på SE som ensam gm.
Jag tror att på slutet ville man bara få slut på Palmemordet.
Citera
2024-12-11, 22:09
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Det tillkommer väl också funderingen på vem eller vilka som valde verbformen "vart" 1986 som jag placerar lite längre norrut i landet än de tassemarker SE trampade i sitt liv.

Äsch, han plockade väl upp uttrycket när han var i Skelleftehamn.

För övrigt kan man ju resa exakt samma frågetecken kring JA och hans geografiska bakgrund. Om nu han är den hetaste alternativa kandidaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in