Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-24, 02:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi får se...

Snart har Dalulven något på gång

Kanske kan han presentera något nytt !

Ja herr D är ju trådens okrönta konung på att hitta på "fakta" och vantolka även de enklaste texterna som vanliga människor klarar av att tolka rätt.

Jag håller inte andan. Att Herr D skulle komma med något "nytt" om SE på riktigt är nog bara en dåres förhoppning i detta fall.
Citera
2024-12-24, 06:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Hur kan han uppfatta den tiden som korrekt, när RB hade meddelat 23:19 och de hade resonerat om den tiden? Nej, SE skjuter medvetet fram tiden med en och senare två minuter, för att kunna maskera utflykten norrut, och enbart behöva spegla färden från en bit framför annonspelaren och framåt.

Även om man förbiser att SE fortfarande inte har någon känd anledning till att svänga höger på Sveavägen och på förhand har meddelat avsikten vänstersväng, blir resonemanget ett antagandemättat krångelkomplex.

Han skulle kunna meddela utstämpling 23.19, korrekt återge väktarsamtalet, slippa stryka tid och berätta om vanlig gång på Sveavägen för att speglande parkera vid annonspelaren när det smäller.

Istället lämnar han tiden 23.20 och får därmed mycket bråttom, eftersom hans uppfattning om mordtiden är 23.20 även den.

Och den oriktiga stämpeltiden lämnar GM-SE enligt dig i syfte att förse sig med alibi från att ha begått högersväng. Det innebär i sin tur att han på köpet får alibi från att befinna sig intill skottögonblicket (enligt sin egen uppfattning om mordtiden), vilket får konsekvensen att han inte kan "spegla" GM och att han därmed tvingas att stryka tid och väktarsamtal och småspringa fram till mordplatsen.

Högersvängsalibit erbjuder ett skolboksexempel på ad hoc -resonemang.
Citera
2024-12-24, 06:50
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Nu vill jag inte använda vad han själv säger ...Eftersom det är ju det som är själva poängen !

Men varken du eller jag vet hur tydligt RB lämnade 23:19 till Engström...

Han kan ju sagt hur tydligt som helst att han kollat tiden med fröken ur och sagt detta till Engström..

Jag har ju förstått att man kan erkänna att Engström ljuger lite ...Men utstämplingstiden är minsann ingen lögn..

Eftersom jag menar att SE i delar lämnar oriktiga uppgifter, så låter jag mig givetvis inte övertygas av hans ord utan anledning.

Vad gäller hans uppfattning om utstämplingstiden så pekar sakernas tillstånd otvetydigt på att han uppfattat korrekt och korrigerad tid som 23.20. Han skruvar ju på tillvaron eftersom hans föreställning om den inbegriper denna tidsstämpel.

Hade han uppfattat och meddelat 23.19 hade han utan problem hunnit prata med väktarna, sluppit springa på Sveavägen och inte behövt dra valser likt att det tar "maximalt 20 sekunder" från stämpelur till mordplats.

Försök gärna att begrunda detta en gång.

För övrigt. Frågan vad GM-SE använder sin påstådda manipulation av utstämplingstiden till, eller på vilket sätt hans uppgift om tiden 23.20 alls pekar mot honom som GM, kvarstår.

Citat:
En annan känslig sak är samtalet med Lisbeth, där får han heller inte ljuga men språngmarschen där får han ljuga !

Han får inte ljuga att se LJ i gränden men får ljuga om "Supervittnet"..

Jag tycker ni väljer fritt från hans berättelse vad som är sant eller falskt..
Citera
2024-12-24, 07:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Även om man förbiser att SE fortfarande inte har någon känd anledning till att svänga höger på Sveavägen och på förhand har meddelat avsikten vänstersväng, blir resonemanget ett antagandemättat krångelkomplex.

Han skulle kunna meddela utstämpling 23.19, korrekt återge väktarsamtalet, slippa stryka tid och berätta om vanlig gång på Sveavägen för att speglande parkera vid annonspelaren när det smäller.

Istället lämnar han tiden 23.20 och får därmed mycket bråttom, eftersom hans uppfattning om mordtiden är 23.20 även den.

Och den oriktiga stämpeltiden lämnar GM-SE enligt dig i syfte att förse sig med alibi från att ha begått högersväng. Det innebär i sin tur att han på köpet får alibi från att befinna sig intill skottögonblicket (enligt sin egen uppfattning om mordtiden), vilket får konsekvensen att han inte kan "spegla" GM och att han därmed tvingas att stryka tid och väktarsamtal och småspringa fram till mordplatsen.

Högersvängsalibit erbjuder ett skolboksexempel på ad hoc -resonemang.

SE kan svänga höger eller vänster när han går ut.

Kanske ville hinna med en korv före nattbussen. Stöter då på LOP.

Om han är ute på gatan 23:19 så hinner han gå upp till Sari och vända.

Han passerar receptionen utan att prata med någon där. Han hade pratat med dem innan. I efterhand arbetar han in att han gick åt vänster, mot T-banan.

Inte särskilt krångligt: Det förklarar "Tensonmannen", SE:s speglingshistoria, att SE var försvunnen från platsen, LJ:s och YN:s vittnesmål ...

MOP-Tomten har anlänt. Det är klappat och klart!
Citera
2024-12-24, 08:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
SE kan svänga höger eller vänster när han går ut.

Kanske ville hinna med en korv före nattbussen. Stöter då på LOP.

Om han är ute på gatan 23:19 så hinner han gå upp till Sari och vända.

Han passerar receptionen utan att prata med någon där. Han hade pratat med dem innan. I efterhand arbetar han in att han gick åt vänster, mot T-banan.

Inte särskilt krångligt: Det förklarar "Tensonmannen", SE:s speglingshistoria, att SE var försvunnen från platsen, LJ:s och YN:s vittnesmål ...

MOP-Tomten har anlänt. Det är klappat och klart!

Det innebär givetvis krångel och frihetligt förhållningssätt till att göra antaganden, om man utan skäl svänger en beväpnad Stig åt höger och förklarar 23.20-uppgiften med tillskansande av högersvängsalibi vilket innebär att han desperat tvingas forcera sig fram till mordplatsen i tid för att hinna spegla sig själv, det vill säga GM.

Istället för att lämna stämpeltid 23.19 och i lugn och ro och utan att snurra till det spankulera på Sveavägen för parkering vid annonspelaren i lagom tid för skotten.

GM-SE hinner enligt sin egen uppfattning om tidens gång heller inte med en runda till Sari. Han meddelar uttryckligen att det ur han vid tillfället intensivt studerar i reklampelarens ljussken visar 23.20 när det smäller 15 meter framför honom (Arbetet 860407).

GM-SE menar tydligen att han kan behärska den stämplade tiden, men måhända inte mordtiden?

Alibi från att ha begått högersväng har han således. Åtminstone i sin egen värld.
Citera
2024-12-24, 08:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Måste ställa dig en fråga som jag inte får ihop...

Jag har läst en del förhör att Lisbeth är ganska högljud som hysteriska personer ofta såklart är...

Alltså ord som...Låt min man vara , han behöver operation och högljud om Ambulans osv...

Medans jag har hört att skribenter här ofta menar på att det bara är ett skrik och sen märks det inte att det är en brottsplats på avstånd...

Medans jag läst att andra vittnen beskrivit kaos och att det märks tydligt att något hemskt har hänt !

Vart landar du att Engström inte ser eller hör något från brottsplatsen när han går rakt emot detta !?

Jag skulle uppskatta om du återger vilka vittnen och vad de sagt annars blir det än mer tyckanden.

Ja, det märkliga med SE är att han inte uppger sig ha hört att Lisbeth skriker. AB, LJ och även några till uppger det. Dock inte alla. Susanne K och Ulrika R nämner inget om Lisbeths skrik.
Här kan jag tycka att SE borde ha berättat om det, någon gång. (till media eller i förhören)
Samtidigt så berättar han det inte heller i rollen som GM trots att GM borde ha hört detta också.
Vidare och återigen så har vi inte med allt i materialet, han får han likt Susanne K och Ulrika R ingen specifik fråga om detta. Så märkligare än så behöver det inte vara. Om Lisbeth skrek eller inte är ingen uppgift som är av vikt för polisen, kanske man kan tänka.

Att SE inte ser något? Han beskriver att det är personer på plats. Att det var någon han trodde från det sk. A-laget. o.s.v.
Men jag misstänker att du menar att han ser detta först då han nästan snubblar på Palme?
Jag tror inte att den kronologin stämmer likväl som SE's tidsuppskattning/uppfattning.
(Och i rollen som GM, blir kronologin inte heller "trovärdig")
Citera
2024-12-24, 11:07
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag skulle uppskatta om du återger vilka vittnen och vad de sagt annars blir det än mer tyckanden.

Ja, det märkliga med SE är att han inte uppger sig ha hört att Lisbeth skriker. AB, LJ och även några till uppger det. Dock inte alla. Susanne K och Ulrika R nämner inget om Lisbeths skrik.
Här kan jag tycka att SE borde ha berättat om det, någon gång. (till media eller i förhören)
Samtidigt så berättar han det inte heller i rollen som GM trots att GM borde ha hört detta också.
Vidare och återigen så har vi inte med allt i materialet, han får han likt Susanne K och Ulrika R ingen specifik fråga om detta. Så märkligare än så behöver det inte vara. Om Lisbeth skrek eller inte är ingen uppgift som är av vikt för polisen, kanske man kan tänka.

Att SE inte ser något? Han beskriver att det är personer på plats. Att det var någon han trodde från det sk. A-laget. o.s.v.
Men jag misstänker att du menar att han ser detta först då han nästan snubblar på Palme?
Jag tror inte att den kronologin stämmer likväl som SE's tidsuppskattning/uppfattning.

Liten korrigering om Lisbeths skrikande bara. SE får faktiskt den frågan i Hovrätten och nekar då kategoriskt till att han hört Lisbeth skrika. Därför menar jag att man behöver söka en förklaring till det.

Min hypotes är att han inte kan medge att han hörde Lisbeth skrika eftersom han placerar sig 15-20 meter från skotten utan att märka något. Det blir ju ännu osannolikare om han hörde skrik också. Därför stryker han skriket precis som han stryker väktarsamtalet.

Från Hovrätten:

Försv: Det finns andra personer som har sagt att hon skrek, men det har du inte uppfattat.
E: Nej det har jag aldrig gjort.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-i-Svea-hovrätt.pdf
Citera
2024-12-24, 13:10
Medlem
Citat:

Men hur missarna han att HJs bil kör upp på trottoaren framför honom...?

Är inte det ca 15sek efter skotten och Engström borde ju vara på trottoaren då ?
På den tiden var det minsann inga ljudlösa elbilar så att Engström kan väl inte missa att en stor Taxi kör upp på trottoaren och ut från bilen springer Glantz ut mot Olof...

Var menar du att Engström befinner sig på trottoaren när detta sker ?
Citera
2024-12-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Eftersom jag menar att SE i delar lämnar oriktiga uppgifter, så låter jag mig givetvis inte övertygas av hans ord utan anledning.

Vad gäller hans uppfattning om utstämplingstiden så pekar sakernas tillstånd otvetydigt på att han uppfattat korrekt och korrigerad tid som 23.20. Han skruvar ju på tillvaron eftersom hans föreställning om den inbegriper denna tidsstämpel.

Hade han uppfattat och meddelat 23.19 hade han utan problem hunnit prata med väktarna, sluppit springa på Sveavägen och inte behövt dra valser likt att det tar "maximalt 20 sekunder" från stämpelur till mordplats.

Försök gärna att begrunda detta en gång.

För övrigt. Frågan vad GM-SE använder sin påstådda manipulation av utstämplingstiden till, eller på vilket sätt hans uppgift om tiden 23.20 alls pekar mot honom som GM, kvarstår.

Tja kan väl säga såhär då...

Som GM så kan han ju stämpla ut 23:19 och bara snabbt säga hejdå till väktarna och börja gå norrut och möta LOP vid Sari ...

Då blir det ju svårt att hinna detta om han säger 23:20 och några i tråden har ju redan nämnt här att 23:20 var en tid då man trodde att mordet begicks !

Då kan ju Engström aldrig vara GM om han stämplade ut 23:20 och skotten föll 23:20...!

Kolla med knattarna och Faderlig som pratade om detta ang att man trodde att mordtiden var 23:20 tidigt..

Löser detta något för dig ?
Citera
2024-12-24, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Liten korrigering om Lisbeths skrikande bara. SE får faktiskt den frågan i Hovrätten och nekar då kategoriskt till att han hört Lisbeth skrika. Därför menar jag att man behöver söka en förklaring till det.

Min hypotes är att han inte kan medge att han hörde Lisbeth skrika eftersom han placerar sig 15-20 meter från skotten utan att märka något. Det blir ju ännu osannolikare om han hörde skrik också. Därför stryker han skriket precis som han stryker väktarsamtalet.

Från Hovrätten:

Försv: Det finns andra personer som har sagt att hon skrek, men det har du inte uppfattat.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesförhör-i-Svea-hovrätt.pdf

Du är väl inne på att han hör skriket från trottoaren och detta kan han ju nämna och ändå placera sig nära händelsen...

Jag ställde ju frågan igår...Varför vill han inte se något från brottsplatsen i hans story ?

Han borde ju också notera en stor taxi som kör upp på trottoaren...Då borde han vara typ mitt på trottoaren!

Då säger man att han vill placera sig lite närmare Brottsplatsen och därför inte vill nämna detta ?

Då ställer jag om frågan till alla i tråden...

Såg han och hörde mer i verkligheten och förminskar allt för att spela viktig ?

I Verkligheten så borde han alltså höra Lisbeth skrika och några sekunder senare så kör en stor taxi upp på trottoaren och ut springer Glantz ...

I Hans "story" så märker han i princip ingenting och går ständigt och tittar på klockan...!

Detta skulle han då göra för att vara viljan att vara lite närmare skotten och få vara viktig ?

Ps
Sen förstår jag inte ens stt han kommer på denna briljanta idén att ens tänka i dessa banor som vanligt vittne !
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-24 kl. 14:10.
Citera
2024-12-24, 19:40
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna

Från Hovrätten:

Är han GM och drabbats av en tillfällig hörselskada, ljuger han inte. Han har inte hört henne skrika enligt den hypotesen och vet inte om det. Kan förklara varför hans lögn skaver om en behärskad LP.
Citera
2024-12-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är han GM och drabbats av en tillfällig hörselskada, ljuger han inte. Han har inte hört henne skrika enligt den hypotesen och vet inte om det. Kan förklara varför hans lögn skaver om en behärskad LP.

Minns inte om det var du som gjorde ritningen om HJs taxi som spärrade en del av trottoaren...

Det är ju Taxin som Glantz färdades i...

Du måste ju ha denna Taxi som kör upp på trottoaren medans Engström går på trottoaren....

Varför nämns inte denna händelse ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in