Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Tar det som ett erkännande från din sida att det var skitsnack att vi genetiskt förändrats markant sedan 1400-talet. Skulle inte debattera att vi förändrats sedan 10 000 år sedan...
Du är en tradigt oseriös debattör. Citera tack var jag skrivit "enorm" skilland eller som du nu antyder
"markant".... dessa ord är helt och hållet tradiga retoriska försök till halmbyggen, för att skapa något att tjafsa mot.
jag har skrivit att svensk samlad genpol 1400 inte är samma som svensk samlad genpol 2000.
Vilket fan är en jävla uppenbar allmän fakta.
Citat:
Vi räknas som mest individualistiska folket i Världen.
Och vad har individualism med rasism att göra?
Citat:
Jag tar alltid exemplet att ingen svensk skulle reagera på en arab som hånglar med en svensk tjej i en svensk kvarter, medan ifall en svensk hånglar med en muslimsk tjej i Rinkeby så blir det tumult.
Sverige är ett etnomasochistiskt land där vi låter ledare komma undan med att säga saker som "det ursvenska är rena barbariet, all utveckling kom utifrån" eller antydnignar om att svenskar med sin alkoholkultur ligger bakom taffsandet av tjejer i festival runt 2016 eller hur töntigt det är med svensk kultur, osv.
Har aldrig i mitt liv erfarit att ett folk är så etnomasochistiskt som just svenskar, som sitter och på allvar diskuterar ifall svenskhet ens existerar. Tror det enda jag kan tänka mig kan tävla mot oss i denna kategori är tyskar, men av helt andra skäl.
Nej för att svenskar går inte runt och betraktar kvinnor som "nationens ägodelar", eller som en "släkts ägodel"
Den typen av tänk är en kvarleva från patriarkal nationalism.
Alltså får svenska kvinnor lov att 1. hångla och 2. hångla med vem fan DE nu vill hångla med.
Precis som män får lov till detta.
Det du kallar för "etnomasochism" kallar jag för en intellektuell nyfikenhet och normal debatt.
varför kan man inte få lov diskutera huruvida svenskhet (eller någon nationell identitet) egentligen finns? eller hur mycket av den kultur vi idag lever med som de facto är enkom svensk och inte nånstans i historien faktiskt härstammar utifrån nånstans.
Är det förbjudet på nått sätt?
Är dina nationalistiska tår verkligen så ömma?
Citat:
Därför jag egentligen föredrar ord som etnocentrism och etnomasochism. Även folkslag utan ens förhoppning om att ha en nationsstat som assyrier kan vara extremt etnocentriska.
Men i statsnivå så talar vi om nationalism, patriotism och extremnationalism.
Patriotism skulle innebära att man älskar sin stat och vad den representerar. En irländare som var patriot inom brittiska imperiet skulle alltså älska brittiska imperiet, medan en nationalist skulle vilja befria sig från imperiet.
Patriotism har enorma problem för min del; skulle kalla amerikaner som ville kriga i Mellanöstern pga neokonservativ propaganda för extrema patrioter som vill bomba fram sin stats värderingar på andra.
Nationalism å andra sidan är något som Trump lite grann representerar (i den grad som amerikaner kan räknas som en "nation") och då gäller det bevarandet av nationella identiteten och emot massinvandring och emot krig som inte är i amerikanska folkets intressen.
Sedan så tror jag inte alls att nationalism måste hata alla andra, som polska nationalismen är största allierade till ukrainsk nationalism gentemot rysk expansionism och därutöver tar emot miljontals ukrainska flyktingar utan att mycket hat gror. Polsk nationalism har bara dragit en streck där de aldrig kan acceptera att islamisera Polen så som vi gjort i Västeuropa, väldigt pragmatisk och rationell gränsdragning. Finns inget etnochauvinistskt med polsk nationalism.
Polska nationalister kommer väl överens med alla sina nationalistiska grannar därutöver, det finns ingen dröm om expansionism åt något håll eller någonslags återskapande av polen-lithuanska imperiet.
Patriotism översätt enklast med fosterlandskärlek. En irländare älskar alltså sitt Irland, oavsett om detta Irland är en egen nation eller under brittiska samväldet.
Vilken är den amerikanska nationella identiteten? Amerika är ett land med mängder av olika "identiteter"
religioner etc...

enligt dina tidigare resonemang ( eller om det möjligen var Uven, kanhända jag nu blandar ihop er två nu orkar inte kolla detta..) så kan ju inte en nation känna nationell samhörighet om det består av för många olika minoriteter...invandrargrupper etc.
Enligt mig så kan man självklart som människa både känna samhörighet/ identitet med en nation/ stat.
OCH samhörighet med en kulturell minoritet som ingår i densamma nation. Liksom ingen omöjlighet alls, vilket just USA är ett övertydligt bevis på.
Citat:
Erövringskrig är blodigt i nuet men får inga konsekvenser i det långa siktet ifall inte landets befolkning byts ut som sagt, medan bosättarkolonialism får långsiktiga konsekvenser som är fatala för ett folks rätt att styra sitt eget öde. Du kan se det i just judiska invandringen till Palestina, ifall palestinierna bara hade blivit erövrade av britter liksom andra arabländer i området (som Jordanien) så hade det inte fått så ödesdigra konsekvenser som när britterna gav tillåtelse att "fredliga" judiska invandrare skulle komma in i landet för att just "arbeta", "betala skatt", "skaffa barn i landet".
Palestinerna fick inte dagens enorma problem att ens överleva som folkgrupp pga brittiska erövringen i sig, utan pga britternas invandringspolitik.
Erövringskrig, slaveri, kolonialism etc etc är att med våld och förtryck, lägga beslag på andra människors resurser.
Invandring är att önska ingå och leva i ett annat land på samma villkor som alla andra där.
Det är MIL mellan dessa två.