2024-12-22, 09:35
Medlem
[quote=Naknekejsaren|90467832]
Citat:
Du kan ju bara påstå saker ur din röv, men det finns inga belägg för att vi skiljer oss markant genetiskt från 1400-talssvensken. Tvärtom, så kan inte en genetiker med säkerhet säga ifall han betraktar genetik från en 1400-talssvensk eller en från 2000-talet i de flesta fall (alltså ifall inte 2000-talssvensken råkar ha en grekisk farsa eller liknande och då kringgå det som diskuteras).

Jag har aldrig ifrågasatt att kulturen skiljer sig, det var din pseudovetenskapliga idiotargument om hur mycket genetiken har förändrats som jag korrigerade.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/europa-ett-genetiskt-mischmasch

Jag påstår mycket sällan något utan att ha på fötterna.
Människan är ett djur som ständigt vandrat och ligger runt och vi gör så fortsatt, vilket...självklart! gör att det mänskliga genomet mixas. Det har blandats förr och det bladas fortsatt idag.
Inte farligt då och heller inget farligt idag.

Citat:
Det har historiskt runtom i hela världen varit så att alla minoriteter i princip får existera eller blomma ut kulturellt så pass mycket som majoritetsbefolkningen i ett land tillåter. Jag använder ordet barmhärtighet baserad på realism om hur historien för minoritetsgrupper ser ut, varesig vi talar om uigurer i Kina eller kurder i valfri mellanösternland eller assyrier och armenier i ottomanska riket eller judar i valfri Europeisk land (speciellt östeuropa) runt 1800-talet, eller hinduer i Pakistan eller muslimer i Indien eller kristna i valfri Mellanösternland, etc. - du vill inte att jag ska gå igenom hela listan hoppas jag.

Jag håller med om att våra minoritetsgrupper som levt här i hundratals år har i princip identisk rätt att vistas i Sverige som svenskar, så du vill argumentera emot en vägg här. Jag har ingen anledning att vara annat än barmhärtig mot de som har rötter i Sverige och tillhör de fem minoritetsgrupperna.

Ja, den där rasistiska, trångsynta chauvinismen som vi idag kallar för extremnationalism har existerat i lite olika varianter under mycket lång tid.
Det gör den inte till något vettigt som vi bör agera efter för det. utan de tär fortsatt samma gamla nonsens.

Citat:
Det finns en maktbalans mellan de stora makterna sedan 1953 som gör att ingen vågar släppa en atombomb någonstans i världen i princip, så du är ute och cyklar som vanligt. Det har varit gott om enorm förtryck mot minoriteter av majoritetsbefolkningar i flera områden i världen som inte orsakat att atombomber som faller ovan dem. Ofta handlar det om geopolitik; Saddam tillät man bomba kurder med kemiska vapen så länge han var USAs allierade exempelvis, då skyllde CIA över det på Iran. Israel är likaså allierade till USA och tillåts svälta ihjäl exempelvis Gazas befolkning. Armenier brukade ha ryssarnas skydd men när azerbadjanerna nu etnisk rensar dem så är Ryssland upptagen, så det finns ingen större beskyddare för armeniska minoriteten i Azerbajdzjan.
Man får alltid extremnationalister i ens närhet när ett land balkaniseras, det går inte att komma undan.

Det var inte som om palestinier ens hade en direkt uppfattning om deras intressen som folkgrupp förrän exempelvis britterna började tillåta enorm judisk invandring i området och palestinierna började protestera och använda sig av våld för att stoppa vad de såg som en demografisk erövring av deras territorie. Historien bevisade att de hade rätt att vara oroade. Båda grupperna blev helt naturligt extremnationalister.
Det finns ingen jämförelse mellan att vara styrd av folk med en annan ideologi men som hör till din kultur gentemot att vara styrd av en annan väldigt främmande kultur. Jag föredrar att bo i ett svenskt DDR än att styras av sunni-islamister.
Kultur är viktigare än ideologi i alla situationer. Därmed att det bästa landet att leva under kommunism i Europa som ickeryss var Juguslavien för att de hade en ledare i Tito som vägrade kuva sig för Sovietisk imperialism. Näst efter det var det bästa att vara en satellitstat till Soviet genom just DDR eller Tjeckoslovakien. Värst var det att vara exempelvis en baltisk medborgare i Sovietunionen som exempelvis erfarade att tömmas på en tredjedel av sin befolkning för att statsapparaten skulle fylla på området med ryssar.
Likaså är ju fallet att för en tibetan så gör det inget ifall det är kommunist-Kina eller nya fascist-Kina (eller vad man ska kalla det) som förtrycker en, samma sak gäller för exempelvis uigurer.
När ett annat folk är majoritetsbefolkning i landet så kommer politiken ständigt riskeras att färgas av gruppens överlevnad och gruppens ideal. Det är ju det som vi bevittnar i valfri mellanöstern land som delas sekteriskt: Irak, Syrien, Yemen, Bahrain, Libanon, etc. - alla är i ständig demografisk kamp mellan olika grupper (delade i etnicitet eller religioner) som alla söker dominera landets politik eller separera sig.
Jordanien har 96% sunnimuslimska araber och är därmed betydligt fredligare än ovan nämnda grannländerna. Ungefär som Polen har varit betydligt fredligare och lugnare än Juguslavien. Det här är inte en svår ekvation ens för dig att förstå dig på.
Vi delar kulturella arvet med greker, distansen kulturellt mellan oss och somalier är offantligt mycket längre än den mellan oss och greker, det kan väl inte ens du ifrågasätta?

Det handlar inte enbart om islam, brukar säga till mer islaminriktade nationalister att vi är närmare muslimska bosnier än kristna assyrier rent kulturellt, och detta har vikt.

Du var den som började babbla om hur vi genetiskt förändrat så mycket sedan 1400-talet, vilket är en total förfalskning av verkligheten.

Du kan ha förhoppning på att en regnbåge skjuter upp ur allas röv och alla sjunger kumbaya runt lägerelden, men vill du ha en allvarlig diskussion så måste vi empiriskt gå igenom vart utvecklingen pekar, hur verkligheten ser ut, historiska likheter där det inte slutat med Kumbaya-utopin, etc.
Utopister har genom hela historien varit ofantligt farliga.

Återigen det är alltså en enorm skilland på erövring och invandring.
Och jo våra gener har varit och är fortsatt under ständig förändring.
Hur mycket du än babblar på, så stämmer dessa två påståenden.
Citera
2024-12-22, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Du kan ju bara påstå saker ur din röv, men det finns inga belägg för att vi skiljer oss markant genetiskt från 1400-talssvensken. Tvärtom, så kan inte en genetiker med säkerhet säga ifall han betraktar genetik från en 1400-talssvensk eller en från 2000-talet i de flesta fall (alltså ifall inte 2000-talssvensken råkar ha en grekisk farsa eller liknande och då kringgå det som diskuteras).

Jag har aldrig ifrågasatt att kulturen skiljer sig, det var din pseudovetenskapliga idiotargument om hur mycket genetiken har förändrats som jag korrigerade.

Människan är ett djur som ständigt vandrat och ligger runt och vi gör så fortsatt, vilket...självklart! gör att det mänskliga genomet mixas. Det har blandats förr och det bladas fortsatt idag.

Citat:
Det har historiskt runtom i hela världen varit så att alla minoriteter i princip får existera eller blomma ut kulturellt så pass mycket som majoritetsbefolkningen i ett land tillåter. Jag använder ordet barmhärtighet baserad på realism om hur historien för minoritetsgrupper ser ut, varesig vi talar om uigurer i Kina eller kurder i valfri mellanösternland eller assyrier och armenier i ottomanska riket eller judar i valfri Europeisk land (speciellt östeuropa) runt 1800-talet, eller hinduer i Pakistan eller muslimer i Indien eller kristna i valfri Mellanösternland, etc. - du vill inte att jag ska gå igenom hela listan hoppas jag.

Jag håller med om att våra minoritetsgrupper som levt här i hundratals år har i princip identisk rätt att vistas i Sverige som svenskar, så du vill argumentera emot en vägg här. Jag har ingen anledning att vara annat än barmhärtig mot de som har rötter i Sverige och tillhör de fem minoritetsgrupperna.

Ja, den där rasistiska, trångsynta chauvinismen som vi idag kallar för extremnationalism har existerat i lite olika varianter under mycket lång tid.
Det gör den inte till något vettigt som vi bör agera efter för det. utan det är fortsatt samma gamla nonsens.

Citat:
Det finns en maktbalans mellan de stora makterna sedan 1953 som gör att ingen vågar släppa en atombomb någonstans i världen i princip, så du är ute och cyklar som vanligt. Det har varit gott om enorm förtryck mot minoriteter av majoritetsbefolkningar i flera områden i världen som inte orsakat att atombomber som faller ovan dem. Ofta handlar det om geopolitik; Saddam tillät man bomba kurder med kemiska vapen så länge han var USAs allierade exempelvis, då skyllde CIA över det på Iran. Israel är likaså allierade till USA och tillåts svälta ihjäl exempelvis Gazas befolkning. Armenier brukade ha ryssarnas skydd men när azerbadjanerna nu etnisk rensar dem så är Ryssland upptagen, så det finns ingen större beskyddare för armeniska minoriteten i Azerbajdzjan.
Man får alltid extremnationalister i ens närhet när ett land balkaniseras, det går inte att komma undan.

Det var inte som om palestinier ens hade en direkt uppfattning om deras intressen som folkgrupp förrän exempelvis britterna började tillåta enorm judisk invandring i området och palestinierna började protestera och använda sig av våld för att stoppa vad de såg som en demografisk erövring av deras territorie. Historien bevisade att de hade rätt att vara oroade. Båda grupperna blev helt naturligt extremnationalister.
Det finns ingen jämförelse mellan att vara styrd av folk med en annan ideologi men som hör till din kultur gentemot att vara styrd av en annan väldigt främmande kultur. Jag föredrar att bo i ett svenskt DDR än att styras av sunni-islamister.
Kultur är viktigare än ideologi i alla situationer. Därmed att det bästa landet att leva under kommunism i Europa som ickeryss var Juguslavien för att de hade en ledare i Tito som vägrade kuva sig för Sovietisk imperialism. Näst efter det var det bästa att vara en satellitstat till Soviet genom just DDR eller Tjeckoslovakien. Värst var det att vara exempelvis en baltisk medborgare i Sovietunionen som exempelvis erfarade att tömmas på en tredjedel av sin befolkning för att statsapparaten skulle fylla på området med ryssar.
Likaså är ju fallet att för en tibetan så gör det inget ifall det är kommunist-Kina eller nya fascist-Kina (eller vad man ska kalla det) som förtrycker en, samma sak gäller för exempelvis uigurer.
När ett annat folk är majoritetsbefolkning i landet så kommer politiken ständigt riskeras att färgas av gruppens överlevnad och gruppens ideal. Det är ju det som vi bevittnar i valfri mellanöstern land som delas sekteriskt: Irak, Syrien, Yemen, Bahrain, Libanon, etc. - alla är i ständig demografisk kamp mellan olika grupper (delade i etnicitet eller religioner) som alla söker dominera landets politik eller separera sig.
Jordanien har 96% sunnimuslimska araber och är därmed betydligt fredligare än ovan nämnda grannländerna. Ungefär som Polen har varit betydligt fredligare och lugnare än Juguslavien. Det här är inte en svår ekvation ens för dig att förstå dig på.
Vi delar kulturella arvet med greker, distansen kulturellt mellan oss och somalier är offantligt mycket längre än den mellan oss och greker, det kan väl inte ens du ifrågasätta?

Det handlar inte enbart om islam, brukar säga till mer islaminriktade nationalister att vi är närmare muslimska bosnier än kristna assyrier rent kulturellt, och detta har vikt.

Du var den som började babbla om hur vi genetiskt förändrat så mycket sedan 1400-talet, vilket är en total förfalskning av verkligheten.

Du kan ha förhoppning på att en regnbåge skjuter upp ur allas röv och alla sjunger kumbaya runt lägerelden, men vill du ha en allvarlig diskussion så måste vi empiriskt gå igenom vart utvecklingen pekar, hur verkligheten ser ut, historiska likheter där det inte slutat med Kumbaya-utopin, etc.
Utopister har genom hela historien varit ofantligt farliga.

Och jo våra gener har varit och är fortsatt under ständig förändring, det är helt sonika fakta.
Citera
2024-12-22, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är naturen. Jag tror jag har redogjort för detta förr. Kvinnan blir gravid, bär barnet i nio månader, föder detsamma och ammar därefter, ibland till runt ett år. DEnna uppgift kan inte uppdelas på något rimligt sätt. Detta är inte en konstruktion - det är en oomkullrunkelig förutsättning. Axiomatiskt.

Nej Uven, i naturen så dumpas oönskade ungar.
Det går helt sonika inte att tvinga en björnhona ex. som inte är intresserad, inte vill, inte kan etc.. att ta hand om ungar.
men vi människor har kommit på ett oerhört smart sätt att undvika det lidandet, det kallas för aborträtt.

men, tilllbaka till din vision av att kvinnor aktivt ska tvingas att gå gravida, fast de inte alls vill detta.
Och föda fast de inte alls vill vara med om det. Hur har du tänkt dig att du ska tvinga henne att amma också? Tycker du inte dessa kvinnor redan tagit tillräckligt stort ansvar för något de inte alls ville vara med om? Och att det kanske nu är dags att mannen även TVINGAS på något HAN inte vill vara med om som straff för ett knull?
Man behöver inte amma spädbarn, det finns bröstmjölksersättningar, nappflaskor och tom bröstpumpar och frysar. En man kan sköta att förse ett spädbarn med mat alldeles utmärkt.
Så sätt honom på 12 månaders TVÅNGSomsorgsarbete.
eftersom du nu uppenbart verkar gilla så mycket att TVINGA människor.

Citat:
Ansvaret kan inte vara identiskt, särskilt inte under hela barnets uppväxt. Både biologiskt och socialt är detta omöjligt. Jag tror att allt fler börjar inse detta.

Ansvaret kan självklart delas upp så rättvist som möjligt.
Du har 2 parter som är lika ansvariga för att något skett....BÅDA är precis lika ovilliga.
Du har fortsatt inte förklarat varför enkom den ena ska påtvingas medan den andre ska slippa undan.
man kan ha en domstol som avgör vilken av parterna som är mest lämplig klara uppgiften, ex har mest inkomst, har fast bostad, socialt nätverk eller inte. Och så döma den personen att få ansvaret at i 18 år fostra ett icke önskvärt barn.

Du tycker ju detta är FINE! att utsätta kivnnor för, så? varför inte män?

Citat:
Nej, naturligtvis skall de inte det. Mannen skall dömas för sexköp och kvinnan utvisas. Sedan kan hon från hemlandet ställa ekonomiska anspråk på mannen.

Du svarar fortsatt inte på frågan. Ska en prostituerad kvinna som blir med barn av en sexköpare, TVINGAS föda detta barn?

Citat:
Visst, men det torde vara en starkt begränsad faktor. Vi kan se i statistiken att antalet aborter årligen är ungefär lika stor som befolkningstillväxten hade behövt vara. Hade spermieproduktionen varit så dåligt, hade nog inte alls lika många aborter behövts.
Återstår väl för för forskningen att rota i.
Även antalet aborter har minskat.

Citat:
De går olika till. I Tredje världen får man nog räkna med att varje kvinna inte har ett graviditetstest på armlängds avstånd, utan det skulle bli många aborter i sista minuten och då blir det i allmänhet personalkrävande och påfrestande för kvinnan. Det är inte så konstigt, ty det är inte meningen att man skall göra så annat än i nödfall.

Som sagt, då är det dessa saker man ska fokusera på. Frihet och reproduktiv hälsa för kvinnor, ex i form av graviditets tester.
men jag förstår...din "mening" med kvinnor är att de ska tvingas.
Citera
2024-12-22, 10:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Är det här någonslags skämt? Du talade om genetiska förändringar i Sverige sedan 1400-talet och kommer med en länk till ariska invasionen (så kallade corded ware migration) från neolitiska perioden för över 5000 år sedan?

Nej, det här håller verkligen inte måttet...

Citat:
Det gör den inte till något vettigt som vi bör agera efter för det. utan de tär fortsatt samma gamla nonsens.

Vad sägs om att importera mer från världens mest chauvinistnationalistiska platser och sedan hoppas att världens minst rasistiska folk (svenskarna) böjer sig djupt inför den nya överheten?

Nationalism är allt annat än nonsens, det är styrka. Gruppen är alltid starkare än individen. Svensken är svag och en öppen måltavla för andra folkgrupper som är mer etnocentriska än oss. Stammen slår individen, det är därför marxismen bygger sin maktstruktur på förhoppningar om att klassmedvetande kan bli starkare än etnisk medvetande, men just etniska medvetandet visade sig vara mycket starkare än klassmedvetandet.

Nationalism är inte chauvinism, det är överlevnadsstrategi. Svenskar behövde inte nationalism och var därmed totalt individuellt fokuserade etnomasochister tills vänstern tog in en miljon chauvinistiska rasister från mellanöstern som är utöver etniska biten ofta även religiösa chauvinister. Nu är svenskar mer nationalistiska än på flera generationer, det handlar om överlevnad.

Men ditt användande av ordet "extremnationalism" ifrågasätter jag ju lite. Är japaner och polacker idag exempelvis "extremnationalistiska"? Vad var japanerna då i 1940-talet? Det kan ju omöjligen räknas som extremnationalistiskt att naturligt söka vakta sin revir utan att vara expansionistisk mot andra folkslag och nationer. Polacker har till och med tagit emot flest ukrainska migranter i hela Europa, och tagit väl hand om dem. Det tycks som om ordet "extremnationalism" är ett propagandaord därmed, liksom att kalla sossar för "extremvänster", demoniseringstaktik av motståndare som jag själv undviker.

Citat:

Och jo våra gener har varit och är fortsatt under ständig förändring.

Det finns inte alls en enorm skillnad mellan massinvandring och bosättarkolonialism. Det finns en enorm skillnad mellan erövring (där inga familjer bosätter sig) och massinvandring, du överlever som folkgrupp den förstnämnda och fortsätter vara majoritet i ett område (se tillexempel kurderna som överlevt i 3000 år) medan det sistnämnda får dig efter ett antal generationer att förlora din majoritet och så småningom området (se exempelvis serber i Kosovo och irländare i Nordirland).

Historiskt har massförflyttningar av folk i områden ständigt bekämpats och så kallade "folkvandringar" alltid bekämpats av folk som instinktivt sökte skydda sitt territorier. Just Corded ware eller folkvandringen av indoeuropeer från ryska stäppen som du först länkade till en erövringskrig som ureuropeerna bekämpade utan stor framgång. Y-kromosomen av ureuropeerna förintades rentav, och vi ärver idag bara MTDNA-kromosomer från dessa ureuropeer som levde i små jordbrukssamhällen som inte hade någon chans mot de nomadiska indoeuropeerna som red på hästar och använde bronsyxor för att hacka ihjäl de primitiva ureuropeiska krigarna med deras primitiva spjutar. Du kan se liknande fenomen i "folkvandringarna" av germanska stammar genom Europa efter romarrikets fall och exempelvis anglosaxiska migrationen till brittiska öarna som kelterna sökte bekämpa med ytterst begränsad framgång.

Det är kanske bara enorm skillnad ifall du på riktigt tror att svenska folket röstade för att bli invaderad av andra folkslag.

Ingen svensk röstade för det, det röstade för helt andra saker men inte för invandring (varesig moderaterna eller sossarna). Det var oligarkin som ville ha in invandring och lönedumpa, det var speciellla intressegrupper som ville ha invasionen, det var deras mediala vänner som såg till att svenska pöbeln sedan höll käften genom att hota att klassificera dem som rasister i annat fall. Det fanns ju aldrig någon folkvilja av slaget "släpp in araberna i landet!" "Vi vill ha mångfald!".

På det sättet skiljer vi inte oss markant från palestinier som blev tvingade att ta in judiska invandrare från sina brittiska härskare. Demokratin gav oss aldrig riktigt något val och de få gånger sådana dök upp så sköts de genast ner genom rasism-hysteri.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-22 kl. 11:00.
Citera
2024-12-22, 11:43
Medlem
Citat:
Är det här någonslags skämt? Du talade om genetiska förändringar i Sverige sedan 1400-talet och kommer med en länk till ariska invasionen (så kallade corded ware migration) från neolitiska perioden för över 5000 år sedan?

Nej, det här håller verkligen inte måttet...

Men skit i 1400 talet...det numret är väl fasen inte av vikt för något vi diskuterar!
Sverige är ett geografiskt område som haft tonvis! med olika in och utflyttningar av människor och större grupper av människor sen inlandsisen försvann och miljarders, miljarders av ligg, där gener mixats, och spridit sig oftast till flera i nästa generation som sen spridit sig till ytterligare flera generationen därefter etc etc etc...

Att då sitte och inbilla sig att det samlade genomet på just denna lilla geografiska plätt INTE skulle ändra sig, oavsett vilket årtal vi pratar om är ju trams från början till slut.

Herregud, bara ge dig.

Citat:
Vad sägs om att importera mer från världens mest chauvinistnationalistiska platser och sedan hoppas att världens minst rasistiska folk (svenskarna) böjer sig djupt inför den nya överheten?

Du menar från Europa...
Källa på att just svenskarna skulle vara minst rasistiska tack.

Citat:
Nationalism är allt annat än nonsens, det är styrka. Gruppen är alltid starkare än individen. Svensken är svag och en öppen måltavla för andra folkgrupper som är mer etnocentriska än oss. Stammen slår individen, det är därför marxismen bygger sin maktstruktur på förhoppningar om att klassmedvetande kan bli starkare än etnisk medvetande, men just etniska medvetandet visade sig vara mycket starkare än klassmedvetandet.
Vänligen lär dig skillnaden mellan sammanhållningen i en grupp/ samhälle och nationalism tack.
Nationalism är en idé om vad sammanhållningen ska handla om, som dök upp på 1700-1800 talen.
Alltså bara en idé.
Sammanhållning mellan människor är själva det mänskliga kittet, vårt djupt inkodade sociala flockbeteende och den kan handla om allt möjligt.

Svensken är inte på något sätt "svag". Utan tvärtom faktiskt, just i Sverige hittar du en av de största tilliten för gruppen som finns. Vi sitter alltså på en styrka, inte en svaghet.

Citat:
Nationalism är inte chauvinism, det är överlevnadsstrategi. Svenskar behövde inte nationalism och var därmed totalt individuellt fokuserade etnomasochister tills vänstern tog in en miljon chauvinistiska rasister från mellanöstern som är utöver etniska biten ofta även religiösa chauvinister. Nu är svenskar mer nationalistiska än på flera generationer, det handlar om överlevnad.

Men ditt användande av ordet "extremnationalism" ifrågasätter jag ju lite. Är japaner och polacker idag exempelvis "extremnationalistiska"? Vad var japanerna då i 1940-talet? Det kan ju omöjligen räknas som extremnationalistiskt att naturligt söka vakta sin revir utan att vara expansionistisk mot andra folkslag och nationer. Polacker har till och med tagit emot flest ukrainska migranter i hela Europa, och tagit väl hand om dem. Det tycks som om ordet "extremnationalism" är ett propagandaord därmed, liksom att kalla sossar för "extremvänster", demoniseringstaktik av motståndare som jag själv undviker.

Nationalism uppvisar definitivt stor del chauvinism. Väldigt tydligt exemplifierat överallt där just nationalismen slagit ut i fullt krig.

och jag har redan skrivit var jag drar gränsen...detn går för just mig mellan patriotism och nationalism.
En patriot älskar sitt land, folk, kultur etc.. och kan tänka sig offra mycket för allt detta. Det betyder inte att han därmed hatar, nedvärderar andra.

En nationalist älskar bla bla....men tendrar tycka att alla andra är mycket sämre, utgör hot, etc etc..alltså just så som du resonerar.

Citat:
Det finns inte alls en enorm skillnad mellan massinvandring och bosättarkolonialism. Det finns en enorm skillnad mellan erövring (där inga familjer bosätter sig) och massinvandring, du överlever som folkgrupp den förstnämnda och fortsätter vara majoritet i ett område (se tillexempel kurderna som överlevt i 3000 år) medan det sistnämnda får dig efter ett antal generationer att förlora din majoritet och så småningom området (se exempelvis serber i Kosovo och irländare i Nordirland).

Vad du är tradig att debattera med.
Jo är en ENORM skillnad mellan ett land politiska bestämda invandringspolitik. Där alltså människor väljer att fly eller flytta till land X och bli det landets medborgare, arbeta för det landet, betala skatt till det landet, skaffa barn i det landet, sätta dem i det landets skolor etc etc.

Mellan när en stor grupp människor dyker upp vid horisonten/ gränsen med vapen, och travar in och börjar mörda, jaga iväg, förslava människor och roffa åt sig allt av värde.
Allright?

Vi är fortsatt i en tråd som ska handla om något helt annat än denna ständiga tjatande om invandring...
Citera
2024-12-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Va? ingen infrastruktur? Vad fan pratar du om? Vad saknas menar du?

Det tar lite tid att fixa all svensk misskötsel men som en del av EU får vi ju köpa det som inte produceras. Precis som Sverige måste.

Jag är separatist och inte helt ensam om det här nere. Jag påstår inte att det finns en majoritet för det. Men det är en gammal rörelse.

Vet du ens ett skit om Skånska Republikaner? Utgick från Lund. Man drev bl a frågan nom att erkänna skånska som minoritetsspråk, men förlorade i Göran Perssons regeringsrätt.

Det är inte Skånepartiet vi pratar om, det är inte ens ett parti, utan en rörelse runt skånefrågan. Om språket, om näringslivet, om kulturen. Man kan vara skandinavist, det funkar också.

Du har en jävligt taskig och fördomsfull syn på skåningar verkligen.

Var är den där nyfikenheten och viljan till förändring nu? Du talar som en imperialist.

Vad tycker du om Kosovos självständighet? Ja eller Nej.

Baskien? Ja eller Nej

Nordirland? Ja eller Nej.

Kurdistan? Ja eller Nej

Palestina? Ja eller Nej

Suck...berätta när var Skåne ett eget land? När var skånska ett eget språk? och inte en dialekt?
När var skåningar ett eget folkslag, med egen kultur, språk, religion etc?

Nä just det...har det aldrig varit, det är en bit land som alternerat mellan Danmark och Sverige.
Tiden innan Sverige och Danmark existerade så var Skåne en mängd olika små kungariken..men aldrig ett enda rike i form av Skåne av idag....

Kurder är också ett helt eget folk med eget språk.
Baskien har ett helt eget språk och en lång historia av mer eller mindre självstyre...
etc etc..
Senast redigerad av Merapi 2024-12-22 kl. 12:01.
Citera
2024-12-22, 12:06
Medlem
Citat:
Suck...berätta när var Skåne ett eget land? När var skånska ett eget språk? och inte en dialekt?
När var skåningar ett eget folkslag, med egen kultur, religion etc?

Nä just det...har det aldrig varit, det är en bit land som alternerat mellan Danmark och Sverige.
som uppvisar en dialekt som just bär spår av detta, och en kultur som är i huvudsak svensk.

Suck. kanske du skall läsa på om Uppåkra? Sven och sonen Knut lätt bygga Lund för att stärka kungamakten över Skåne. Det konkurrerade ut Uppåkra (nordens största järnåldersby med 1000 inv. Den första danska (och kristna) kung som kröntes i Skåne var kung Knut.

Men det är riktigt att Skåne aldrig hade en egen kristen kung (och det hade väl egentligen inte Lithauen heller)

På den tiden fungerade Danmark som ett samvälde, likt det brittiska. Dvs att kungarna kröntes i Skåne, Själland och Jylland.

Den äldsta nedtecknade landskapslagen är Skånelagen.

Sista gången skåningarna reste sig mot dansken var vid slaget vid Dössjöbro 1181.

Sedan blev det utan tvekan danskt. Och svenskt fr o m freden Lund 1679.

Just en skånsk historieskrivning har varit centralt för skåningar länge. I den svenska är vi ju aldrig riktigt med annat än som besegrad provins utan något av intresse. Ett Lilleputtland utan infrastruktur som du skriver (herregud).

Jag antar att du till varje pris värnar stormaktssveriges erövringar.

Vad du inte vet är att separatism ofta är vänsterextremt. Du vet att IRA och ETA m fl var marxister?

Hur fan du kan få "republik" och "EU-medlem" till högertremt fattar jag inte. Du har verkligen en rutten och storsvensk syn på Skåne!

En dag blir vi fria. Och Mårten blir en röd dag där "vi håller Mårten". Nu har vi i alla fall en egen flagga officiellt. Och språkfrågan har delvis löst sig med multikulti. Svenskarna förstår måhända att det inte låter äckligt när vi pratar. Att det där om att svälja gröten och att skånska är fult är en obehaglig rest av försvenskningen av Skåne.

Och med en egen näringslivspolitik kanske vi får behålla frukterna av vårt arbete. Scania, Skanska, Losec, Draco, flygindustrin m m. Idag breder fattigdomen ut sig, men så måste det inte vara.

Det får bli en egen tråd då vi är OT.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2024-12-22 kl. 12:15.
Citera
2024-12-22, 12:11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Men skit i 1400 talet...det numret är väl fasen inte av vikt för något vi diskuterar!
Sverige är ett geografiskt område som haft tonvis! med olika in och utflyttningar av människor och större grupper av människor sen inlandsisen försvann och miljarders, miljarders av ligg, där gener mixats, och spridit sig oftast till flera i nästa generation som sen spridit sig till ytterligare flera generationen därefter etc etc etc...

Att då sitte och inbilla sig att det samlade genomet på just denna lilla geografiska plätt INTE skulle ändra sig, oavsett vilket årtal vi pratar om är ju trams från början till slut.

Herregud, bara ge dig.

Tar det som ett erkännande från din sida att det var skitsnack att vi genetiskt förändrats markant sedan 1400-talet. Skulle inte debattera att vi förändrats sedan 10 000 år sedan...

Citat:
Du menar från Europa...
Källa på att just svenskarna skulle vara minst rasistiska tack.

Vi räknas som mest individualistiska folket i Världen.

Jag tar alltid exemplet att ingen svensk skulle reagera på en arab som hånglar med en svensk tjej i en svensk kvarter, medan ifall en svensk hånglar med en muslimsk tjej i Rinkeby så blir det tumult.

Sverige är ett etnomasochistiskt land där vi låter ledare komma undan med att säga saker som "det ursvenska är rena barbariet, all utveckling kom utifrån" eller antydnignar om att svenskar med sin alkoholkultur ligger bakom taffsandet av tjejer i festival runt 2016 eller hur töntigt det är med svensk kultur, osv.

Har aldrig i mitt liv erfarit att ett folk är så etnomasochistiskt som just svenskar, som sitter och på allvar diskuterar ifall svenskhet ens existerar. Tror det enda jag kan tänka mig kan tävla mot oss i denna kategori är tyskar, men av helt andra skäl.

Citat:
Vänligen lär dig skillnaden mellan sammanhållningen i en grupp/ samhälle och nationalism tack.
Nationalism är en idé om vad sammanhållningen ska handla om, som dök upp på 1700-1800 talen.
Alltså bara en idé.
Sammanhållning mellan människor är själva det mänskliga kittet, vårt djupt inkodade sociala flockbeteende och den kan handla om allt möjligt.

Svensken är inte på något sätt "svag". Utan tvärtom faktiskt, just i Sverige hittar du en av de största tilliten för gruppen som finns. Vi sitter alltså på en styrka, inte en svaghet.

Nationalism uppvisar definitivt stor del chauvinism. Väldigt tydligt exemplifierat överallt där just nationalismen slagit ut i fullt krig.

och jag har redan skrivit var jag drar gränsen...detn går för just mig mellan patriotism och nationalism.
En patriot älskar sitt land, folk, kultur etc.. och kan tänka sig offra mycket för allt detta. Det betyder inte att han därmed hatar, nedvärderar andra.

En nationalist älskar bla bla....men tendrar tycka att alla andra är mycket sämre, utgör hot, etc etc..alltså just så som du resonerar.

Därför jag egentligen föredrar ord som etnocentrism och etnomasochism. Även folkslag utan ens förhoppning om att ha en nationsstat som assyrier kan vara extremt etnocentriska.

Men i statsnivå så talar vi om nationalism, patriotism och extremnationalism.

Patriotism skulle innebära att man älskar sin stat och vad den representerar. En irländare som var patriot inom brittiska imperiet skulle alltså älska brittiska imperiet, medan en nationalist skulle vilja befria sig från imperiet.

Patriotism har enorma problem för min del; skulle kalla amerikaner som ville kriga i Mellanöstern pga neokonservativ propaganda för extrema patrioter som vill bomba fram sin stats värderingar på andra.

Nationalism å andra sidan är något som Trump lite grann representerar (i den grad som amerikaner kan räknas som en "nation") och då gäller det bevarandet av nationella identiteten och emot massinvandring och emot krig som inte är i amerikanska folkets intressen.

Sedan så tror jag inte alls att nationalism måste hata alla andra, som polska nationalismen är största allierade till ukrainsk nationalism gentemot rysk expansionism och därutöver tar emot miljontals ukrainska flyktingar utan att mycket hat gror. Polsk nationalism har bara dragit en streck där de aldrig kan acceptera att islamisera Polen så som vi gjort i Västeuropa, väldigt pragmatisk och rationell gränsdragning. Finns inget etnochauvinistskt med polsk nationalism.

Polska nationalister kommer väl överens med alla sina nationalistiska grannar därutöver, det finns ingen dröm om expansionism åt något håll eller någonslags återskapande av polen-lithuanska imperiet.

Citat:
Vad du är tradig att debattera med.
Jo är en ENORM skillnad mellan ett land politiska bestämda invandringspolitik. Där alltså människor väljer att fly eller flytta till land X och bli det landets medborgare, arbeta för det landet, betala skatt till det landet, skaffa barn i det landet, sätta dem i det landets skolor etc etc.

Mellan när en stor grupp människor dyker upp vid horisonten/ gränsen med vapen, och travar in och börjar mörda, jaga iväg, förslava människor och roffa åt sig allt av värde.
Allright?

Vi är fortsatt i en tråd som ska handla om något helt annat än denna ständiga tjatande om invandring...

Erövringskrig är blodigt i nuet men får inga konsekvenser i det långa siktet ifall inte landets befolkning byts ut som sagt, medan bosättarkolonialism får långsiktiga konsekvenser som är fatala för ett folks rätt att styra sitt eget öde. Du kan se det i just judiska invandringen till Palestina, ifall palestinierna bara hade blivit erövrade av britter liksom andra arabländer i området (som Jordanien) så hade det inte fått så ödesdigra konsekvenser som när britterna gav tillåtelse att "fredliga" judiska invandrare skulle komma in i landet för att just "arbeta", "betala skatt", "skaffa barn i landet".

Palestinerna fick inte dagens enorma problem att ens överleva som folkgrupp pga brittiska erövringen i sig, utan pga britternas invandringspolitik.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-22 kl. 12:15.
Citera
2024-12-22, 13:08
Medlem
Citat:
Suck...

PS.

Glömde Finland där som heller aldrig varit "ett riktigt land". De hamnade under Sverige lite senare än Skåne hamnade under Danmark. Ni är ju lite sena politiken däruppe. Frågan är väl om Svealand har varit ett riktigt land egentligen?
Citera
2024-12-22, 13:31
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
När var skåningar ett eget folkslag, med egen kultur, språk, religion etc?

Tiden innan Sverige och Danmark existerade så var Skåne en mängd olika små kungariken..men aldrig ett enda rike i form av Skåne av idag....

Kurder är också ett helt eget folk med eget språk.
Baskien har ett helt eget språk och en lång historia av mer eller mindre självstyre...
etc etc..

Det är inte upp till dig att definiera ifall ett folkslag har rätt att uppleva sig själv som en nation. Många skulle påstå att norska i princip är en dialekt av svenska.

I regel så fanns det fler svenska dialekter som var märkligare än norskan innan alla kuvade sig för rikssvenska.

Givetvis så har alla folkslag rätt att själva definiera sin nationstillhörighet, och jag har inget emot skånsk separatism ifall en majoritet av skåningar upplever det som önskvärt (vilket jag inte tror är fallet).

Att definiera språk som det enda som urskiljer nationer skulle ju inte förklara varför araber är delade i ett tjugotal olika nationer, men givetvis finns det säregna kulturer inom språkgruppen "araber" och egypter, libaneser, algerier och saudier upplever jag vara väldigt distinkta folkslag på många olika sätt. Österrike och norra Schweiz är också exempel på nationer som inte är tyskar bara för att de talar tyska.

Skåningar har jag själv alltid upplevt som närmare danskarna än svenskarna rent kulturellt, lite mer politiskt inkorrekta och snabba i käften exempelvis, och därutöver mer sociala än svenskar, vilket kanske förklaras med deras mer tättbefolkade landsbygd. Att ett folk aldrig haft en egen statsnation är inte heller bevis på att de inte är ett folk av uppenbara skäl, även Tyskland var uppdelad i massa små riken innan Bismarck förenade dem i tyska kejsardömet. Finns fortfarande idag en bavariansk seperatiströrelse i Tyskland, och det är inte upp till mig att definiera ifall den är legitim eller inte.

Framförallt så gäller det att en individ som inte ens kan definiera vad svenskhet är för något inte heller bör tvinga andra att inkluderas i denna odefinierade universella svenskheten.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-22 kl. 13:37.
Citera
2024-12-22, 16:04
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Vi räknas som mest individualistiska folket i Världen.

Är de ca 25 procent av svenskarna som är SD'are också individualistiska?

Citat:
Jag tar alltid exemplet att ingen svensk skulle reagera på en arab som hånglar med en svensk tjej i en svensk kvarter, medan ifall en svensk hånglar med en muslimsk tjej i Rinkeby så blir det tumult.

Svensken skulle starta en tråd om det på flashback istället där han var arg.

Inga västerlänningar har hederskultur.

Citat:
Har aldrig i mitt liv erfarit att ett folk är så etnomasochistiskt som just svenskar, som sitter och på allvar diskuterar ifall svenskhet ens existerar. Tror det enda jag kan tänka mig kan tävla mot oss i denna kategori är tyskar, men av helt andra skäl.

Britter är värst på woke. Än så länge har svenskar inte börjat porträttera gamla kungar som svarta.
Citera
2024-12-22, 17:45
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Skåningar har jag själv alltid upplevt som närmare danskarna än svenskarna rent kulturellt, lite mer politiskt inkorrekta och snabba i käften exempelvis

Ändå är Skåne den mest invandringsinfesterade delen av Sverige. Medan norrlänningarna i stort sett slipper invandringskaoset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in