2024-12-22, 17:59
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Är de ca 25 procent av svenskarna som är SD'are också individualistiska?

Ja.

Citat:
Svensken skulle starta en tråd om det på flashback istället där han var arg.

Inga västerlänningar har hederskultur.

Jo, så är det.

Citat:
Britter är värst på woke. Än så länge har svenskar inte börjat porträttera gamla kungar som svarta.

Britter, svenskar och tyskar slåss om första platsen då, alla är dåliga på sitt sätt.
Citera
2024-12-22, 18:03
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Ja.

Hur då?

Jag kände en serb som inte ville bråka med några Mellanöstern-folk då "dessa hämtar hela släkten".

Européer skulle dock må bra av lite mer klankultur. Det är bara albanerna i Europa som har det vad jag vet.
Citera
2024-12-22, 18:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Hur då?

Jag kände en serb som inte ville bråka med några Mellanöstern-folk då "dessa hämtar hela släkten".

Européer skulle dock må bra av lite mer klankultur. Det är bara albanerna i Europa som har det vad jag vet.

Du menar att 25% av svenskar plötsligt tillhör en klan med social kontroll och stöd till vqrandra för att de röstar på SD? Att de kanske organiserar civilgarde för att försvara gemensamma intressen? Går runt och hjälper äldre som inte kan ta hand om sig själva? Har storfamiljer där alla hjälps åt?

Nej, SDare är precis som vanliga svenskar. Knutby var exempel på icke-individuaöistiska svenskar.
Citera
2024-12-22, 18:10
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Du menar att 25% av svenskar plötsligt tillhör en klan med social kontroll och stöd till vqrandra för att de röstar på SD? Att de kanske organiserar civilgarde för att försvara gemensamma intressen? Går runt och hjälper äldre som inte kan ta hand om sig själva? Har storfamiljer där alla hjälps åt?

Nej, SDare är precis som vanliga svenskar.

Ja, men som jag sa är det bara albanerna som har en klan.
Citera
2024-12-22, 18:42
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Britter, svenskar och tyskar slåss om första platsen då, alla är dåliga på sitt sätt.

Glöm inte norrmännen:

(FB) Norsk julmarknad har hijab-reklam
Citera
2024-12-22, 22:15
Medlem
Citat:
Britter är värst på woke. Än så länge har svenskar inte börjat porträttera gamla kungar som svarta.

Det är mer en fråga om vilket land som har mest pk public service. Skulle SVT framställa typ drottning Kristina som negress så hade inte svenskarna mer än britterna kunnat göra något åt saken.
Citera
2024-12-22, 23:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STATENS-RESURSER
Det är mer en fråga om vilket land som har mest pk public service. Skulle SVT framställa typ drottning Kristina som negress så hade inte svenskarna mer än britterna kunnat göra något åt saken.

En tävling om vem som är mer antirasistisk bland de som befinner sig i topp 5 i listan är oväsentligt.

Du kan gott och väl kalla tyskar, svenskar eller britter som världens mest etnomasochistiska folk. Finns ingen anledning att i detalj studera vem som är värst i ligan.
Citera
2024-12-22, 23:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
En tävling om vem som är mer antirasistisk bland de som befinner sig i topp 5 i listan är oväsentligt.

Du kan gott och väl kalla tyskar, svenskar eller britter som världens mest etnomasochistiska folk. Finns ingen anledning att i detalj studera vem som är värst i ligan.

Varför utelämnar du norrmännen?
Citera
2024-12-23, 09:59
Medlem
Citat:
Tar det som ett erkännande från din sida att det var skitsnack att vi genetiskt förändrats markant sedan 1400-talet. Skulle inte debattera att vi förändrats sedan 10 000 år sedan...

Du är en tradigt oseriös debattör. Citera tack var jag skrivit "enorm" skilland eller som du nu antyder
"markant".... dessa ord är helt och hållet tradiga retoriska försök till halmbyggen, för att skapa något att tjafsa mot.

jag har skrivit att svensk samlad genpol 1400 inte är samma som svensk samlad genpol 2000.
Vilket fan är en jävla uppenbar allmän fakta.

Citat:
Vi räknas som mest individualistiska folket i Världen.

Och vad har individualism med rasism att göra?

Citat:
Jag tar alltid exemplet att ingen svensk skulle reagera på en arab som hånglar med en svensk tjej i en svensk kvarter, medan ifall en svensk hånglar med en muslimsk tjej i Rinkeby så blir det tumult.

Sverige är ett etnomasochistiskt land där vi låter ledare komma undan med att säga saker som "det ursvenska är rena barbariet, all utveckling kom utifrån" eller antydnignar om att svenskar med sin alkoholkultur ligger bakom taffsandet av tjejer i festival runt 2016 eller hur töntigt det är med svensk kultur, osv.

Har aldrig i mitt liv erfarit att ett folk är så etnomasochistiskt som just svenskar, som sitter och på allvar diskuterar ifall svenskhet ens existerar. Tror det enda jag kan tänka mig kan tävla mot oss i denna kategori är tyskar, men av helt andra skäl.

Nej för att svenskar går inte runt och betraktar kvinnor som "nationens ägodelar", eller som en "släkts ägodel"
Den typen av tänk är en kvarleva från patriarkal nationalism.
Alltså får svenska kvinnor lov att 1. hångla och 2. hångla med vem fan DE nu vill hångla med.
Precis som män får lov till detta.

Det du kallar för "etnomasochism" kallar jag för en intellektuell nyfikenhet och normal debatt.
varför kan man inte få lov diskutera huruvida svenskhet (eller någon nationell identitet) egentligen finns? eller hur mycket av den kultur vi idag lever med som de facto är enkom svensk och inte nånstans i historien faktiskt härstammar utifrån nånstans.
Är det förbjudet på nått sätt?
Är dina nationalistiska tår verkligen så ömma?

Citat:
Därför jag egentligen föredrar ord som etnocentrism och etnomasochism. Även folkslag utan ens förhoppning om att ha en nationsstat som assyrier kan vara extremt etnocentriska.

Men i statsnivå så talar vi om nationalism, patriotism och extremnationalism.

Patriotism skulle innebära att man älskar sin stat och vad den representerar. En irländare som var patriot inom brittiska imperiet skulle alltså älska brittiska imperiet, medan en nationalist skulle vilja befria sig från imperiet.

Patriotism har enorma problem för min del; skulle kalla amerikaner som ville kriga i Mellanöstern pga neokonservativ propaganda för extrema patrioter som vill bomba fram sin stats värderingar på andra.

Nationalism å andra sidan är något som Trump lite grann representerar (i den grad som amerikaner kan räknas som en "nation") och då gäller det bevarandet av nationella identiteten och emot massinvandring och emot krig som inte är i amerikanska folkets intressen.

Sedan så tror jag inte alls att nationalism måste hata alla andra, som polska nationalismen är största allierade till ukrainsk nationalism gentemot rysk expansionism och därutöver tar emot miljontals ukrainska flyktingar utan att mycket hat gror. Polsk nationalism har bara dragit en streck där de aldrig kan acceptera att islamisera Polen så som vi gjort i Västeuropa, väldigt pragmatisk och rationell gränsdragning. Finns inget etnochauvinistskt med polsk nationalism.

Polska nationalister kommer väl överens med alla sina nationalistiska grannar därutöver, det finns ingen dröm om expansionism åt något håll eller någonslags återskapande av polen-lithuanska imperiet.

Patriotism översätt enklast med fosterlandskärlek. En irländare älskar alltså sitt Irland, oavsett om detta Irland är en egen nation eller under brittiska samväldet.

Vilken är den amerikanska nationella identiteten? Amerika är ett land med mängder av olika "identiteter"
religioner etc... enligt dina tidigare resonemang ( eller om det möjligen var Uven, kanhända jag nu blandar ihop er två nu orkar inte kolla detta..) så kan ju inte en nation känna nationell samhörighet om det består av för många olika minoriteter...invandrargrupper etc.

Enligt mig så kan man självklart som människa både känna samhörighet/ identitet med en nation/ stat.
OCH samhörighet med en kulturell minoritet som ingår i densamma nation. Liksom ingen omöjlighet alls, vilket just USA är ett övertydligt bevis på.

Citat:
Erövringskrig är blodigt i nuet men får inga konsekvenser i det långa siktet ifall inte landets befolkning byts ut som sagt, medan bosättarkolonialism får långsiktiga konsekvenser som är fatala för ett folks rätt att styra sitt eget öde. Du kan se det i just judiska invandringen till Palestina, ifall palestinierna bara hade blivit erövrade av britter liksom andra arabländer i området (som Jordanien) så hade det inte fått så ödesdigra konsekvenser som när britterna gav tillåtelse att "fredliga" judiska invandrare skulle komma in i landet för att just "arbeta", "betala skatt", "skaffa barn i landet".

Palestinerna fick inte dagens enorma problem att ens överleva som folkgrupp pga brittiska erövringen i sig, utan pga britternas invandringspolitik.

Erövringskrig, slaveri, kolonialism etc etc är att med våld och förtryck, lägga beslag på andra människors resurser.
Invandring är att önska ingå och leva i ett annat land på samma villkor som alla andra där.

Det är MIL mellan dessa två.
Citera
2024-12-23, 11:41
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du är en tradigt oseriös debattör. Citera tack var jag skrivit "enorm" skilland eller som du nu antyder
"markant".... dessa ord är helt och hållet tradiga retoriska försök till halmbyggen, för att skapa något att tjafsa mot.

jag har skrivit att svensk samlad genpol 1400 inte är samma som svensk samlad genpol 2000.
Vilket fan är en jävla uppenbar allmän fakta.

Genpoolen var något "helt annat". Vilket antyder att det får ändras hur mycket som helst för det är vad det gjort hela tiden. En grav historieförfalskning.

Citat:
Svensk kultur/etnicitet/ genpol anno 1400 var något helt annat än vad svensk kultur/etnicitet/ genpol är idag. .

Sveriges genetik har förändrats mer senaste 40 åren än de gjort de 1500 åren innan det.

Citat:
Och vad har individualism med rasism att göra?

Länder som är mindre individualistiska är ofta mer etnocentriska och håller samman i etniskt definierade klaner gentemot omvärlden vilket är...rasism.

Citat:
Nej för att svenskar går inte runt och betraktar kvinnor som "nationens ägodelar", eller som en "släkts ägodel"
Den typen av tänk är en kvarleva från patriarkal nationalism.
Alltså får svenska kvinnor lov att 1. hångla och 2. hångla med vem fan DE nu vill hångla med.
Precis som män får lov till detta.

Det du kallar för "etnomasochism" kallar jag för en intellektuell nyfikenhet och normal debatt.
varför kan man inte få lov diskutera huruvida svenskhet (eller någon nationell identitet) egentligen finns? eller hur mycket av den kultur vi idag lever med som de facto är enkom svensk och inte nånstans i historien faktiskt härstammar utifrån nånstans.
Är det förbjudet på nått sätt?
Är dina nationalistiska tår verkligen så ömma?

Finns inget intellektuell nyfikenhet i att ljuga åt världen att det är svensk alkoholkultur som ligger bakom att afghaner massvåldtar svenska flickor i festivaler. Kalla en spade för en spade, vi talar om feghet och slavmentalitet.

Rent teoretiskt så kan möjligen man fråga ifall svenskhet existerar eller ifall kurder och turkar ens existerar och ifall det urarabiska bara är rena barbariet av ren intellektuell nyfikenhet.

Vore svenskar lite coolare cyniska nihilister skulle vi kunna stå där och säga åt araberna; Tror du verkligen att ni araber ens har någon jävla kultur? Det urarabiska var liksom våra egna vikingförfäder en gäng våldtäktsmän som plundrade och lånade precis allt från mer avancerade kulturer som ni våldtog.

Men svenska eliten skulle aldrig våga säga så inför en arab. De vågar inte ens göra en sådan cynisk historisk analys inför andra svenskar.

Det tydligt etnomasochistiska är annars att media skulle bli mycket mer upprörd över att en gäng svenska killar gick och tafsade massa afghanska flickor i festival efter festival än att svenska flickor blir antastade av en massa afghanska ligister.

Citat:
Patriotism översätt enklast med fosterlandskärlek. En irländare älskar alltså sitt Irland, oavsett om detta Irland är en egen nation eller under brittiska samväldet.

Vilken är den amerikanska nationella identiteten? Amerika är ett land med mängder av olika "identiteter"
religioner etc... enligt dina tidigare resonemang ( eller om det möjligen var Uven, kanhända jag nu blandar ihop er två nu orkar inte kolla detta..) så kan ju inte en nation känna nationell samhörighet om det består av för många olika minoriteter...invandrargrupper etc.

Enligt mig så kan man självklart som människa både känna samhörighet/ identitet med en nation/ stat.
OCH samhörighet med en kulturell minoritet som ingår i densamma nation. Liksom ingen omöjlighet alls, vilket just USA är ett övertydligt bevis på.

Som jag skrev så är amerikansk nationalism komplicerad. Jag anser dock att Trumps antikrig-retorik samt anti-invandring passar bättre med någonslags amerikansk nationalism, medan neokonservativa som Hillary Clinton eller George Bush tilltalar mer amerikansk patriotism, där just amerikanska liberala värderingar används som justifikation för att bomba bort regimer i valfri mellanösternland.

Jag anser givetis att det som du kallar "polsk extremnationalism" överhuvudtaget inte är ett problem, medan amerikansk patriotism av slaget som liberala internationalister har använt sig av är ett enormt problem.

Citat:
Erövringskrig, slaveri, kolonialism etc etc är att med våld och förtryck, lägga beslag på andra människors resurser.
Invandring är att önska ingå och leva i ett annat land på samma villkor som alla andra där.

Det är MIL mellan dessa två.

Som i exemplet jag tog så var brittiska mandadet i Palestina ett enormt problem just för att man öppnade landets gränser för judiska invandrare som blev ett evigt demografiskt problem för palestinierna i området.

Utan invandring så skulle inte brittiska mandadet vara ett stort problem för folkets framtid. Inget orsakar så ödesdigra konsekvenser som att man tillåter stora demografiska förändringar och flera nationer därmed som slåss om samma area.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-12-23 kl. 11:53.
Citera
2024-12-23, 14:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej Uven, i naturen så dumpas oönskade ungar.
Det går helt sonika inte att tvinga en björnhona ex. som inte är intresserad, inte vill, inte kan etc.. att ta hand om ungar.
men vi människor har kommit på ett oerhört smart sätt att undvika det lidandet, det kallas för aborträtt.

Nej, vi människor har hittat på familjen och det sociala skyddsnätet. I dagens Sverige finns inga goda skäl att avliva foster av ekonomiska skäl. Björnhonor är annars kända för att skydda sina ungar: https://www.ljusdalsposten.se/2019-05-26/darfor-attackerade-bjornhonan-orienteraren-det-gar-med-blixtens-hastighet/

Citat:
men, tilllbaka till din vision av att kvinnor aktivt ska tvingas att gå gravida, fast de inte alls vill detta.
Och föda fast de inte alls vill vara med om det. Hur har du tänkt dig att du ska tvinga henne att amma också? Tycker du inte dessa kvinnor redan tagit tillräckligt stort ansvar för något de inte alls ville vara med om? Och att det kanske nu är dags att mannen även TVINGAS på något HAN inte vill vara med om som straff för ett knull?
Man behöver inte amma spädbarn, det finns bröstmjölksersättningar, nappflaskor och tom bröstpumpar och frysar. En man kan sköta att förse ett spädbarn med mat alldeles utmärkt.
Så sätt honom på 12 månaders TVÅNGSomsorgsarbete.
eftersom du nu uppenbart verkar gilla så mycket att TVINGA människor.

Inte alldeles utmärkt. Det är en nödlösning när något gott fel. Du tycks ofta förväxla detta. Att något går att göra, betyder inte att det är den önskvärda lösningen.

Annars så finns förstås fall när man undrar om man inte borde aborterat modern...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRb1pz/gomde-mat-till-nyfodd-doms-till-fangelse

Citat:
Ansvaret kan självklart delas upp så rättvist som möjligt.
Du har 2 parter som är lika ansvariga för att något skett....BÅDA är precis lika ovilliga.
Du har fortsatt inte förklarat varför enkom den ena ska påtvingas medan den andre ska slippa undan.
man kan ha en domstol som avgör vilken av parterna som är mest lämplig klara uppgiften, ex har mest inkomst, har fast bostad, socialt nätverk eller inte. Och så döma den personen att få ansvaret at i 18 år fostra ett icke önskvärt barn.

Du tycker ju detta är FINE! att utsätta kivnnor för, så? varför inte män?

Män och kvinnor har olika roller, och att tvinga till "omvända roller" om inte en nödsituation föreligger blir sällan bra. Min uppfattning handlar om vad som är bäst för barn och samhälle - inte vad som är mest jättvist för föräldrarna.

Citat:
Du svarar fortsatt inte på frågan. Ska en prostituerad kvinna som blir med barn av en sexköpare, TVINGAS föda detta barn?

Det gjorde jag visst. Ja, hon skall föda barnet och kommer hon från ett annat land, så bör det födas där.

Citat:
Återstår väl för för forskningen att rota i.
Även antalet aborter har minskat.

Kanske är dagens ungdomar bättre skickade, eller så är det mångkulturen som slår igenom.

Citat:
Som sagt, då är det dessa saker man ska fokusera på. Frihet och reproduktiv hälsa för kvinnor, ex i form av graviditets tester.
men jag förstår...din "mening" med kvinnor är att de ska tvingas.

Du är väldigt kluven. I Sverige vill Du ha preventivmedel till alla, men i Tredje världen - där problemen är som störst - där vill Du det inte. Jag gissar på att Du har en agenda här.
Citera
2024-12-23, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, vi människor har hittat på familjen och det sociala skyddsnätet. I dagens Sverige finns inga goda skäl att avliva foster av ekonomiska skäl. Björnhonor är annars kända för att skydda sina ungar: https://www.ljusdalsposten.se/2019-05-26/darfor-attackerade-bjornhonan-orienteraren-det-gar-med-blixtens-hastighet/

Tror heller inte det är specifikt ekonomi som är avgörande för de flesta aborter i Sverige just, utan att man inte vill ha barn där och då eller överhuvudtaget. Vilket alltså inget "socialt skyddsnät" kan hjälpa till med.
och som sagt, kvinnor har samma rätt som män att inte vilja ha barn, och också få lov slippa. Hur gärna du än vill kontrollera vad kvinnor ska göra med sina liv, så har du inte den rätten.

Citat:
Inte alldeles utmärkt. Det är en nödlösning när något gott fel. Du tycks ofta förväxla detta. Att något går att göra, betyder inte att det är den önskvärda lösningen.

Annars så finns förstås fall när man undrar om man inte borde aborterat modern...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRb1pz/gomde-mat-till-nyfodd-doms-till-fangelse

Och något har ju "gått fel" eller hur. Han har "slarvat" och haft reproduktivt sex utan skydd, eller utan fungerande skydd, utanför ett äktenskap, alltså så ska han enligt ditt eget resonemang STRAFFAS och TVINGAS ta sitt ANSVAR.

Citat:
Män och kvinnor har olika roller, och att tvinga till "omvända roller" om inte en nödsituation föreligger blir sällan bra. Min uppfattning handlar om vad som är bäst för barn och samhälle - inte vad som är mest jättvist för föräldrarna.

Så du menar att män inte har "rollen" av att ta ansvar för sex och sina barn?

No wonder! vi just har denna värld fylld av män om inte tar ansvar för sin sexualitet....

Citat:
Det gjorde jag visst. Ja, hon skall föda barnet och kommer hon från ett annat land, så bör det födas där.

Ok, och torsken som alltså knullat sig till ett faderskap, ska slippa undan allt ansvar för detta...nått sånt eller hur?
Vilken bekväm värld för män.

Citat:
Kanske är dagens ungdomar bättre skickade, eller så är det mångkulturen som slår igenom.

Dagens ungdommar har mindre sex, så de är väl "bättre" ungdomar än generationen innan, enligt dig.

Citat:
Du är väldigt kluven. I Sverige vill Du ha preventivmedel till alla, men i Tredje världen - där problemen är som störst - där vill Du det inte. Jag gissar på att Du har en agenda här.

Jag är inte ett skit "kluven", det problemet är det mer du som dras med.

jag vill ha frihet att själv bestämma för kvinnor, och inte ditt pisk, tvång, straff och ensamt-ansvar-för -kvinnor-samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in