Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-21, 21:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Engströms första riktiga förhör är ju 2 mån efter mordet...

Hade han blivit hörd 3 timmar efter så hade alla uppgifter haft mkt tyngre värde
Det är ju också en sak man kan applicera på hans vittnesmål som vittne.

Men jag antar att vi ska använda dubbla måttstockar där.
Citera
2024-12-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Möjligheten finns väl. Men det finns ju gott om andra mer sannolika förklaringar.

Tex att SE som vittne inte noterade det, att han glömde bort att berätta det, att det inte kom med i det förkortade referatet eller att han ljög sig närmare händelsens centrum.

Men man måste ändå gå med på att det nödvändigtvis inte är något misstänkt med detta då det är minst lika märkligt/osannolikt att han inte nämner detta som vittne som gm.

Du replikerade jag på att du tyckte det var märkligt att GM-SE använde sig av kunskapen att hon skrek. Om han inte hörde hennes skrik kan det också förklara varför lögnen skaver i form hur han beskriver hennes tillstånd hon på platsen. När GM-SE vänder sig om 25 m in i gränden, kan han se henne röra på sig, men inget ljud hörs för det bara ringer/susar i öronen. Ett felaktig bedömning av hennes tillstånd pga av tillfällig hörselnedsättning.

Jag tycker det är misstänkt att han skulle fått kontakt med henne så pass nära dådet i tid och i det tillståndet.

I princip måste vittnet-SE pratat med LP eller överfört någon annan för att upptäcka LJ.

(Västra sidan av Sveavägen för observation av LJ är uteslutet av den anledningen i första hand, i andra hand att en taxibil står i vägen. Detta var till mopspanaren egentligen. Men du får gärna replikera på detta också)
Citera
2024-12-21, 21:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du replikerade jag på att du tyckte det var märkligt att GM-SE använde sig av kunskapen att hon skrek. Om han inte hörde hennes skrik kan det också förklara varför lögnen skaver i form hur han beskriver hennes tillstånd hon på platsen. När GM-SE vänder sig om 25 m in i gränden, kan han se henne röra på sig, men inget ljud hörs för det bara ringer/susar i öronen. Ett felaktig bedömning av hennes tillstånd pga av tillfällig hörselnedsättning.

Jag tycker det är misstänkt att han skulle fått kontakt med henne så pass nära dådet i tid och i det tillståndet.

I princip måste vittnet-SE pratat med LP eller överfört någon annan för att upptäcka LJ.

(Västra sidan av Sveavägen för observation av LJ är uteslutet av den anledningen i första hand, i andra hand att en taxibil står i vägen. Detta var till mopspanaren egentligen. Men du får gärna replikera på detta också)
Det är ju också rena gissningar. Jag vet inte vad jag ska replikera på det. Gissa kan man ju alltid göra.

Nu lyckades ju också AH få ur henne saker(överrenstämmande uppgifter med vad SE uppger av en ren slump). Som att hon sa att gm sprang in i gränden och pekade in mot tunnelgatan. och att det var en rysligt man osv. Men det är inte alls konstigt av någon anledning.

Man måste alltid komma ihåg att plocka fram SE-måsstocken när man synar hans historia.
Citera
2024-12-21, 21:33
Medlem
Citat:
Det är ju också rena gissningar. Jag vet inte vad jag ska replikera på det. Gissa kan man ju alltid göra.

Nu lyckades ju också AH få ur henne saker(överrenstämmande uppgifter med vad SE uppger av en ren slump). Som att hon sa att gm sprang in i gränden och pekade in mot tunnelgatan. och att det var en rysligt man osv. Men det är inte alls konstigt av någon anledning.

Man måste alltid komma ihåg att plocka fram SE-måsstocken när man synar hans historia.

Hur den uppgiften träder fram i förhöret är jag mycket kritisk till. Jag tycker frågan är ledande och kan vara en falsk minnesbild.

Gissningar??? Man bygger upp hypoteser med hjälp av fakta, kunskap och fantasi. Helt normalt och inget anmärkningsvärt.
Citera
2024-12-21, 21:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hur den uppgiften träder fram i förhöret är jag mycket kritisk till. Jag tycker frågan är ledande och kan vara en falsk minnesbild.
Såklart. Det kan aldrig vara på något annat sätt än att det är misstänkt för SE. Det är en falsk minnesbild som bara råkar vara identisk med ett annat vittnes uppgifter. Slumpen tycks alltid gravitera åt ett visst förutbestämt håll.

Hur exakt var uppgiften om att LP sa att det var en ryslig man föranledd av en ledande fråga?

Det där med taxibilen som skymmer är för övrigt också ett kul exempel på dubbla måttstockar. För jag det har inte sett det nämnas som försvårande för LP när hon ser en man i gränden. Två personer bredvid varandra har alltså helt olika förutsättningar.
Senast redigerad av Faderlig 2024-12-21 kl. 21:45.
Citera
2024-12-21, 22:02
Medlem
Citat:
Det är ju också en sak man kan applicera på hans vittnesmål som vittne.

Men jag antar att vi ska använda dubbla måttstockar där.

Ja fast 2 mån är inte ett skäl att ljuga..

Medans 2mån är väldigt lång tid att kunna få info..
Citera
2024-12-21, 22:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
GM-SE behöver inte hört LP skrik om han drabbades av en tillfällig hörselskada när han sköt utan öronskydd.

Intressant!

Det förklarar varför han bara hörde ett av skotten: Det första?

Undras hur väl hörseln fungerade under flykten, och när han kom tillbaka in på Skandia.
Citera
2024-12-21, 22:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Okej...

Jag har läst att Engström själv säger att han pratar med LP och när hon pekar vart GM sprang på Engströms fråga är då Engström ser LJ...

Alltså vi vet att LJ kan bara vara synlig mellan 45-55sek efter skotten och Engström måste då börja samtalet med LP åtminstone ca 7-8 sek innan dess..

Så då landar jag i att Engström måste vara på brottsplatsen senast 40sek efter skotten..

Först stod han still och tänkte om han skulle ha tid att hjälpa till och sen börjar samtalet med LP....

Det är just här jag menar att den luckan stängs av andra vittnesmål...

Nej vi vet ingenting vill ja påstå här. Om Lisbeth iakttar LJ efter 60 sekunder så är det också troligt.
Om du inte ser andra alternativ här, så förstår jag.
Citera
2024-12-21, 22:28
Medlem
Jag måste bara ibland in här och skriva det självklara.
Engström är den minst troliga av alla tänkbara mördare.
Att polisen/svenska staten efter hans död helt rättsvidrigt pekar ut honm som mördare utan bevis talar för en rättsskandal.

Polisen/svenska staten har pekat ut två mördare, båda ensamma galningar.
Mycket bekvämt för att kunna tysta ned hela historien.

Engström kan vara inblandad i mordet på så sätt att han jobbade i Skandiahuset där CIA/Stay Behind hade sitt högkvarter under tiden för mordet.
Han kan ha sett eller hört något.
Det var därför polisen inte ville åtala eller förhöra honom förrän han var död.
Döda har svårt att vittna.
Men han blev en perfekt syndabock för att kunna begrava den obekväma Palmeutredningen en gång för alla.
Senast redigerad av LeendeLennart 2024-12-21 kl. 22:39.
Citera
2024-12-21, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej vi vet ingenting vill ja påstå här. Om Lisbeth iakttar LJ efter 60 sekunder så är det också troligt.
Om du inte ser andra alternativ här, så förstår jag.

Är du inne på att Engström och LP inte pratar och ser LJ ihop...Alltså mellan 45-55sek efter skotten ?

Menar du att Engström inte pratar med LP i samband som han ser LJ ?

Det är ju så Engström har sagt i förhör...

Eller du har aldrig kanske funderat på när Engström och LP skulle prata om flyktväg och signalement?
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-21 kl. 22:44.
Citera
2024-12-21, 22:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant!

Undras hur väl hörseln fungerade under flykten, och när han kom tillbaka in på Skandia.

Att GM-SE mördade OP bevisas av att han bara hörde ett skott precis när han kom ut på gatan.

Första skottet kom när han fortfarande var inne i receptionen.

Därför kan bara SE mördat OP. Konkret och logiskt på högsta nivå.
Citera
2024-12-21, 22:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Intressant!

Och han märkte heller inte att han sköt det andra pga tillfällig koma? Eller hur går det till? Man brukar väl ändå veta att man skjuter även om man är döv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in