Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-31, 23:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
1, En muntlig redogörelse, d.v.s. rekonstruktion av vad som hände?

2. Ok. Försäkringsbroschyr? Med traktorer ...

3. Han tittade på kontoret, och i foajén, före annonspelaren och vid Götabanken?

Att döma av inslaget i TV tittade han medan han gick också ...

Vet inte riktigt vad dessa detaljer har för betydelse i det stora hela.

Resonemanget gäller oavsett om han tittade 4 eller 6 gånger.

1. Jag uppfattar inte en muntlig redogörelse som en rekonstruktion. Det är två olika koncept.
Slå gärna upp det i ett uppslagsverk eller googla om du inte tror mig.

3. Jag förstår inte kopplingen mellan att titta på en klocka och att skjuta landets statsminister i ryggen. Hur menar du att man bör resonera? Är alla som tittat på en klocka 4-6 gånger en mördare? Eller gäller detta bara den hypotetiska GM-SE?
Citera
2024-08-31, 23:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vem tecknade bilden?

SE var i kontakt med en av tecknarna på nyheternas redaktion. De hade gått samma utbildning.

Det var den tecknaren som tipsade om rekonstruktionen, varpå SE hamnade i TV.

Var de i kontakt redan på mordnatten? Var det SE som drog i trådarna vad gäller teckningen?

Synd att tecknaren på nyheternas redaktion aldrig hördes om sitt utbyte med SE.

Min fråga var ungefär samma men med en liten skillnad:

Vad använde tecknaren på Rapport för förlaga när han tecknade mördaren? Vilka grunder hade tecknaren för att använda denna förlaga?
Citera
2024-08-31, 23:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att SE skulle ha påverkat hur teckningen i Extra Rapport utformades låter inte troligt. En mer trolig förklaring till den förbluffande överensstämmelsen mellan teckningen och SE:s beskrivning är väl att SE hade sett och tagit intryck av Rapportsändningen innan han ringde in sitt tips.

Du har faktiskt en poäng där. Det går att tolka SEs uppgifter på det sätt du gör och då behöver inte SE ens sett LJ.

Edit: Med det synsättet blir "den gula linjen" helt irrelevant i LÖSNINGEN.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-08-31 kl. 23:21.
Citera
2024-08-31, 23:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
1. Jag uppfattar inte en muntlig redogörelse som en rekonstruktion. Det är två olika koncept.
Slå gärna upp det i ett uppslagsverk eller googla om du inte tror mig.

3. Jag förstår inte kopplingen mellan att titta på en klocka och att skjuta landets statsminister i ryggen. Hur menar du att man bör resonera? Är alla som tittat på en klocka 4-6 gånger en mördare? Eller gäller detta bara den hypotetiska GM-SE?

Ditt tänkande förefaller åt det aningen rigida hållet. En guldfisk i en fyrkantig skål?

1. En muntlig rekonstruktion? Att återberätta förloppet ... Kanske med pekanden och gester?

3. SE tittade överdrivet mycket på klockan. GM tittade överdrivet mycket bakåt.

Inte nog med att de såg likadana ut, så pass att SE förväxlades med GM.

De hade också samma överdrivet kontrollerande, lätt tvångsmässiga, beteende?
Senast redigerad av Dalulven 2024-08-31 kl. 23:44.
Citera
2024-08-31, 23:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Vad använde tecknaren på Rapport för förlaga när han tecknade mördaren? Vilka grunder hade tecknaren för att använda denna förlaga?

Han använde Skandiamannens beskrivning av LJ, delgiven per telefon tidigare under natten?
Citera
2024-08-31, 23:47
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han använde Skandiamannens beskrivning av LJ, delgiven per telefon tidigare under natten?

Hur kunde SE kontakta Rapport på natten utan att bli uppsökt?

Vad baserar du uppgiften att SE ringde tecknaren på Rapport på natten?

Du har tidigare skrivit i tråden att SE hade täta kontakter med denna tecknare. Jag utgick direkt ifrån att du bara fantiserade som vanligt.
Citera
2024-08-31, 23:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Troligen dels det filmade inslaget i Rapportsändningen, som visade hur den flyende mördaren hade kunnat iakttas mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset. Och dels uppgifterna som lästes upp i inslaget, om att den förmodade mördaren enligt polisen hade varit en yngre barhuvad man iklädd en mörkblå täckjacka.
Citera
2024-08-31, 23:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ditt tänkande förefaller åt det aningen rigida hållet. En guldfisk i en fyrkantig skål?

1. En muntlig rekonstruktion? Att återberätta förloppet ... Kanske med pekanden och gester?

3. SE tittade överdrivet mycket på klockan. GM tittade överdrivet mycket bakåt.

Inte nog med att de såg likadana ut, så pass att SE förväxlades med GM.

De hade också samma överdrivet kontrollerande, lätt tvångsmässiga, beteende?

SE var väl känd för att ha dålig koll på ekonomin och svårt att planera sitt arbete så han ofta blev sen och det är väl motsatsen till att förknippas med "överdrivet kontrollerande, lätt tvångsmässiga, beteende"?

Den "diagnosen" har du själv hittat på utan stöd i materialet. Eller finns det verkliga belägg för den förutom dina egna påhitt?
Citera
2024-09-01, 00:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Hur kunde SE kontakta Rapport på natten utan att bli uppsökt?

Vad baserar du uppgiften att SE ringde tecknaren på Rapport på natten?

Du har tidigare skrivit i tråden att SE hade täta kontakter med denna tecknare. Jag utgick direkt ifrån att du bara fantiserade som vanligt.

Du kanske missade att det var en hypotes.

Hade som sagt gärna sett att det blivit utrett vilken kontakt SE och tecknaren hade med varandra.

Det var via tecknaren som SE fick nys om rekonstruktionerna han skulle missa.

Resten är historia, med Ålands Sherlock Holmes och allt ...

Tåget gick för 38 år sedan. Du står fortfarande kvar på perrongen. Tyvärr, Godot kommer inte ...
Citera
2024-09-01, 00:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
SE var väl känd för att ha dålig koll på ekonomin och svårt att planera sitt arbete så han ofta blev sen och det är väl motsatsen till att förknippas med "överdrivet kontrollerande, lätt tvångsmässiga, beteende"?

Den "diagnosen" har du själv hittat på utan stöd i materialet. Eller finns det verkliga belägg för den förutom dina egna påhitt?

Ja, det är en egen hypotes baserad på mina egna kunskaper.

Ett liknande beteende som tar sig olika uttryck beroende på om han är vittne eller GM.

Inget som du skulle kunna komma på .

Du kämpar ju fortfarande med att försöka förstå att det är JÅS som JA beskriver.

En del blev visst kvar i Ölvebros 90-tal ...
Citera
2024-09-01, 00:15
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du har faktiskt en poäng där. Det går att tolka SEs uppgifter på det sätt du gör och då behöver inte SE ens sett LJ.

Edit: Med det synsättet blir "den gula linjen" helt irrelevant i LÖSNINGEN.

Vi får hoppas att det inte var SE som instruerade sin tecknarkollega då.

Konstigt att konspirations-gänget inte har nappat på denna konstellation ...
Citera
2024-09-01, 00:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, det är en egen hypotes baserad på mina egna kunskaper.

Ett liknande beteende som tar sig olika uttryck beroende på om han är vittne eller GM.

Inget som du skulle kunna komma på .

Du kämpar ju fortfarande med att försöka förstå att det är JÅS som JA beskriver.

En del blev visst kvar i Ölvebros 90-tal ...

Så om SE var ett efterspelsvittne kan han inte ha tittat på sin klocka?

"Ja, det är en egen hypotes baserad på mina egna kunskaper." Det likställer jag med 'hittepå'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in