Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-20, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Som vanligt innebär det bättre vägledning att föreställa sig förhållandena där och då än att utgå från föreställningar här och nu.

Vittnet SE är alltså en oerhört obeväpnad och oförvitlig tjänsteman och farbror som råkar passera en brottsplats på sin väg hem från arbetsplatsen. Det föresvävar honom givetvis inte en sekund att han på något sätt skulle kunna bli intressant i ärendet.

Det är utgångspunkten när han skarvar lite.

Och, jo, vittnet SE har med all sannolikhet "alibi". Inte för att han har anledning att reflektera över den saken.

Och, nej, han hade inte kunnat bli dömd för något om han var vittne och i livet.

Rätta mig gärna om jag har fel...

Men såhär tolkar jag att ni tror Engström upplevde från Utstäplingen till brottsplatsen...

Engström stämplar ut 23:19 och går ner till väktarna och pratar lite om Idre och säger god helg till varann !

Engström kommer ut ca 23:21:30 och missar ena skottet...Eller kanske båda!

När han går mot brottsplatsen så ser han bilar börjar svänga in mot trottoaren och folk rusar mot den liggande mannen . När Engström anländer så har just en ung tjej och en kille sittande på knä börjat med någon form av första hjälp och han vänder sig mot LP och även får syn på LJ I gränden...

Då är min fråga till er ...

Varför kan han inte säga exakt samma sak i förhör och ändå lägga sig 10 sek tidigare så han kanske får med skotten också !?

Jag begriper det inte ..

Duger inte hans egna verklighet när den isåfall är bra och krånglar till den så den blir sämre...!?

Istället för att bli ett hyffsat bra vittne så snubblar han till det och blir nästan kallad pajas !

Kanske är det då så att han kommer ut ännu senare och pratar inte med LP och ser inte LJ i gränden och allt är i princip uppdiktat....Men då vettifan om han inte ska misstänkas att vara med i någonform av grupp istället
Senast redigerad av Problem2020 2024-12-20 kl. 13:19.
Citera
2024-12-20, 13:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Upphovsman till skissen anges ej, men SE sitter med den framför sig med penna i hand.

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-3tW9i1W
Intressant intervju där i Kvällsposten, har inte sett den förr. SE framstår på något sätt som ganska läskig när han sitter där och ljuger rakt ut, och jag tänker direkt på den här utpräglade psykopaten som Jan Olsson och Ulf Åsgård skissar på i sin gärningsmannaprofil. Under rubrikerna "Uppträdande efter gärningen" och "Infiltration" (s.108) beskrivs hur mördaren säkert kan ha varit rädd att åka fast, men att han knappast kände någon ånger. Och att just sådana här utspel kan ha fyllt flera funktioner: Dels det självklara här, att vilseleda utredningen med ett eget påhittat vittnesmål, men kanske också en chans att lätta lite på det inre trycket utan att för den skull behöva avslöja sig. Det här är sådant som enligt författarna av rapporten tyder på en mycket störd person:
Mordet på Olof Palme: Brottsanalys, Gärningsmannaprofil
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/G%C3%A4rningsmannaprofilen-1994.pdf
Senast redigerad av Draifos 2024-12-20 kl. 13:48.
Citera
2024-12-20, 13:57
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Intressant intervju där i Kvällsposten, har inte sett den förr. SE framstår på något sätt som ganska läskig när han sitter där och ljuger rakt ut, och jag tänker direkt på den här utpräglade psykopaten som Jan Olsson och Ulf Åsgård skissar på i sin gärningsmannaprofil. Under rubrikerna "Uppträdande efter gärningen" och "Infiltration" (s.108) beskrivs hur mördaren säkert kan ha varit rädd att åka fast, men att han knappast kände någon ånger. Och att just sådana här utspel kan ha fyllt flera funktioner: Dels det självklara här, att vilseleda utredningen med ett eget påhittat vittnesmål, men kanske också en chans att lätta lite på det inre trycket utan att för den skull behöva avslöja sig. Det här är sådant som enligt författarna av rapporten tyder på en mycket störd person:
Mordet på Olof Palme: Brottsanalys, Gärningsmannaprofil
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/G%C3%A4rningsmannaprofilen-1994.pdf

Som du märker i GMP:n står det inget om att GM exponerar sig i massmedia för att uppnå infiltration.

Efterlyser fortfarande ett jämförbart exempel från kriminalhistorien där en GM försöker förekomma utpekanden genom exponering i media med risk för att bli utpekad av för honom okända vittnen.

Ej jämförbara exempel vore alltså någon som begått ett brott inne i en lägenhet eller avskild plats och vet att en medial exponering inte kan leda till nya utpekanden från okända vittnen.
Citera
2024-12-20, 14:12
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ja, anteckningar förs med säkerhet under samtalet. Och därefter skrivs ett sammandrag. Sådana anteckningar torde dock inte sparas (om nu inte tjänstemannen råkar ha kvar gamla block). Det är därför jag tänker mig att man i sådana fall bandade tipssamtalen.

Angående skillnader mellan första samtalet till PU och senare uppgifter, så verkar han 1/3 berätta att han strax efter det att han hört smällen ser någon ligga på marken längre fram på gatan (min tolkning) och att det samlats folk omkring personen. Detta justeras när han flyttat sig till annonspelaren.

Ja, det passar fint. Och det är därför han stryker väktarsamtalet och har bråttom på gatan trots att han inte har det när han ställer sig 15 meter från händelsen. Även klocktittandet som gör att han missar allt som händer i omgivningen fram till mordplatsen och är intensivt hela vägen dit gör det. Vilket även gäller det att han tittar på uret extra intensivt just när mordet verkställs framför honom.

Nja. Om han kom ut mellan skotten så borde han direkt sett något i sin gångriktning. Det är det mest logiska.

Som det verkar från första förhöret så var det första han såg en man på gatan med folk runtikring.

Han nämnde inget om att Lisbeth skrek, inget om att AB hoppade in i port etc. Man kan ju fråga sig varför vittnes-SE skulle vilja dölja dessa saker med ett klocktittande (som måste ha ett syfte)? Jag är rätt övertygad om att vittnes-SE gladeligen hade delat med sig av skriket från LP om han verkligen hade hört det.

Varför skulle han ljuga om väktarsamtalet om han ändå var på gatstumpen och som han själv hävdade inte såg någonting av värde utifrån sin placering? Han hade lätt kunnat justera meterantalet var han befann sig i ett sådant scenario utan att behöva ljuga om väktarsamtalet.

Om han var inomhus, kan den eventuella lögnen kanske förklara att han inte ville vara pratandes med väktarna vid skotten?

SE har alltid hävdat att han kom efter AH. Eftersom SE menade att OP låg på rygg när han kom fram måste AH redan tippat över för livräddande åtgärder. Det skedde inte omedelbart. Utifrån sin första berättelse är det inte sannolikt att han kom före AH.

Tillsammans kan detta tyda på att vittnes-SE var inomhus vid båda skotten snarare än vid bara det första. Mot detta får man då bl a ställa att han hörde en ”avgasknall”.
Citera
2024-12-20, 14:12
Medlem
Citat:
Som vanligt innebär det bättre vägledning att föreställa sig förhållandena där och då än att utgå från föreställningar här och nu.

Vittnet SE är alltså en oerhört obeväpnad och oförvitlig tjänsteman och farbror som råkar passera en brottsplats på sin väg hem från arbetsplatsen. Det föresvävar honom givetvis inte en sekund att han på något sätt skulle kunna bli intressant i ärendet.

Det är utgångspunkten när han skarvar lite.

Och, jo, vittnet SE har med all sannolikhet "alibi". Inte för att han har anledning att reflektera över den saken.

Och, nej, han hade inte kunnat bli dömd för något om han var vittne och i livet.

Ja..nu sitter vi altså här 40 år senare så.. där kan vi vel slå fast att han hadde fel..

Jag tror inte en människa som har en viss utbildning, spelar bridge etc kan vara så korkad som du beskriver SE som nu.

Han var inte tillbakastående liksom.

Tror helt enkelt inte på det.

Han ville vara ett vittne. Inte en misstänkt.
Citera
2024-12-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Jag tror inte en människa som har en viss utbildning, spelar bridge etc kan vara så korkad som du beskriver SE som nu.

Han var inte tillbakastående liksom.

Tror helt enkelt inte på det.

Han kuggade studentexamen trots akademiska ambitioner. Det tyder på vissa kognitiva begränsningar av något slag.
Citera
2024-12-20, 14:28
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Han kuggade studentexamen trots akademiska ambitioner. Det tyder på vissa kognitiva begränsningar av något slag.

Å andra sidan är MOP fullt av många välutbildade personer med knasiga åsikter.
Citera
2024-12-20, 14:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Som du märker i GMP:n står det inget om att GM exponerar sig i massmedia för att uppnå infiltration.

Efterlyser fortfarande ett jämförbart exempel från kriminalhistorien där en GM försöker förekomma utpekanden genom exponering i media med risk för att bli utpekad av för honom okända vittnen.

Ej jämförbara exempel vore alltså någon som begått ett brott inne i en lägenhet eller avskild plats och vet att en medial exponering inte kan leda till nya utpekanden från okända vittnen.
Vet inte riktigt vad du menar med att han försöker "förekomma utpekanden". Här handlar det väl mer om att han försöker ge en alternativ förklaring till vad han uppfattar som redan befintliga vittnesmål, dvs. vittnesmål om att en man med lång mörk rock, keps och handledsväska har setts gå ("nästan småspringa") ikapp makarna Palme på Sveavägen, befunnit sig på brottsplatsen, sprungit in i gränden.
Citera
2024-12-20, 14:35
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte riktigt vad du menar med att han försöker "förekomma utpekanden". Här handlar det väl mer om att han försöker ge en alternativ förklaring till vad han uppfattar som redan befintliga vittnesmål, dvs. vittnesmål om att en man med lång mörk rock, keps och handledsväska har setts gå ikapp makarna Palme på Sveavägen, befunnit sig på brottsplatsen, sprungit in i gränden.

Du menar just i den specifika artikeln? Det är möjligt, men jag tänkte mer på hans helhetsbeteende. Och där är det väl ingen som förnekar att den hypotetiske GM-SE försöker förekomma utpekanden när han frivilligt ställer upp på bild direkt efter mordet.

Att ställa upp på bild i media dagen efter mordet är anmärkningsvärt. Jag skulle vilja kalla det världsunikt efter de förutsättningar som gällde för SE. Alltså att han inte rimligen kunde veta hur många som sett hans ansikte och att själva medieexponeringen löpte en klar risk att resultera i nya utpekanden.

Men jag blir gärna motbevisad om någon kan uppbringa ett jämförbart exempel.
Citera
2024-12-20, 14:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag avsåg hans allmänna vanor. Han arbetade ju sent regelbundet. Och de gånger han avgick vid 21-tiden, det vill säga "väldigt sent", så cirkulerade han enligt dig på stan några timmar och väntade på att nattbussen skulle börja gå. Eftersom han enligt frun tog nattbussen när han jobbade "väldigt sent" (kl. 21 enligt dig).

Jag tror att han gick för att ta tunnelbanan när han slutade vid 21-tiden och att "väldigt sent" var efter midnatt. Men jag har inte samma kapacitet till källkritik.

Menar du att nattbussar var det enda SE ville åka med? Det gick sannolikt andra bussar, t.ex. till Östra Station. Som pendlare i decennier kan det vara skönt att få lite variation ibland. Komplett busslinjekarta önskas!
Citera
2024-12-20, 14:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Att ställa upp på bild i media dagen efter mordet är anmärkningsvärt. Jag skulle vilja kalla det världsunikt efter de förutsättningar som gällde för SE. Alltså att han inte rimligen kunde veta hur många som sett hans ansikte och att själva medieexponeringen löpte en klar risk att resultera i nya utpekanden.

Det kan säkert finnas exempel på något som liknar det du beskriver, men i just det här fallet tror jag att SE var helt på det klara med att ingen hade sett hans ansikte. Möjligen kanske när han vände sig om 20-25 meter in i gränden och tittade bakåt. Men då var han redan på ganska långt avstånd och utanför ljuset från Dekorimas skyltfönster, och gick nog bara att se som en mörk silhuett mot en ljusare bakgrund.
Senast redigerad av Draifos 2024-12-20 kl. 15:24.
Citera
2024-12-20, 15:01
Medlem
Citat:
Du menar just i den specifika artikeln? Det är möjligt, men jag tänkte mer på hans helhetsbeteende. Och där är det väl ingen som förnekar att den hypotetiske GM-SE försöker förekomma utpekanden när han frivilligt ställer upp på bild direkt efter mordet.

Återigen...Han går ut med sitt ansikte ja..

Men samtidigt som han gör det så står det "jag kan blivit förväxlad med GM"

Nu tänker du säkert att det inte spelar någon roll...Men jag anser att Engström har panik och drar detta kort oavsett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in