Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Som vanligt innebär det bättre vägledning att föreställa sig förhållandena där och då än att utgå från föreställningar här och nu.
Vittnet SE är alltså en oerhört obeväpnad och oförvitlig tjänsteman och farbror som råkar passera en brottsplats på sin väg hem från arbetsplatsen. Det föresvävar honom givetvis inte en sekund att han på något sätt skulle kunna bli intressant i ärendet.
Det är utgångspunkten när han skarvar lite.
Och, jo, vittnet SE har med all sannolikhet "alibi". Inte för att han har anledning att reflektera över den saken.
Och, nej, han hade inte kunnat bli dömd för något om han var vittne och i livet.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Men såhär tolkar jag att ni tror Engström upplevde från Utstäplingen till brottsplatsen...
Engström stämplar ut 23:19 och går ner till väktarna och pratar lite om Idre och säger god helg till varann !
Engström kommer ut ca 23:21:30 och missar ena skottet...Eller kanske båda!
När han går mot brottsplatsen så ser han bilar börjar svänga in mot trottoaren och folk rusar mot den liggande mannen . När Engström anländer så har just en ung tjej och en kille sittande på knä börjat med någon form av första hjälp och han vänder sig mot LP och även får syn på LJ I gränden...
Då är min fråga till er ...
Varför kan han inte säga exakt samma sak i förhör och ändå lägga sig 10 sek tidigare så han kanske får med skotten också !?
Jag begriper det inte ..
Duger inte hans egna verklighet när den isåfall är bra och krånglar till den så den blir sämre...!?
Istället för att bli ett hyffsat bra vittne så snubblar han till det och blir nästan kallad pajas !
Kanske är det då så att han kommer ut ännu senare och pratar inte med LP och ser inte LJ i gränden och allt är i princip uppdiktat....Men då vettifan om han inte ska misstänkas att vara med i någonform av grupp istället