Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag skall försöka fokusera på trådämnet.
Jag tror Du gör två fel här. Det ena är Du generaliserar från ett exempel till allmän lag. Världen fungerar inte så. Det andra är att Du missförstår förklaring för ursäkt. Jag förklarade det engelska hanterandet på 1600-talet - inte legitimerade det. Sedan anser jag inte att att de ottomanska säkerhetsintressena var tillräckligt legitima, emedan de förtryckte ett stort antal europeiska nationer. Av det följer inte att jag legitimerar Rysslands ageranden heller. Jag förklarar dem.
Rent objektivt anser jag att ottomanerna hade mer rätt om armeniernas, grekernas och assyriernas hot än Britterna hade om irländarna som hot. Lägg märke att ottomanerna var omringad av sin främsta rival Ryssland och de hade förlorat battaljer mot Ryssland omgående och Konstantinopel var påväg att förloras också med den kristna majoritet som den hade i den tiden.
Du kan inte påstå att Ryssland inte är ett enormt säkerhetshot för ottomanerna när du omgående beskriver Ryssland som Mordor själv.
Så ottomanerna såg alla kristna grupper inom sitt imperium som ett säkerhetshot, då alla dem hade omgående bedragit ottomanerna för att ta ryssarnas parti. Förlorar de östra delarna av Turkiet och Konstantinopel till Ryssland så finns ju ingen Turkiet med någonslags styrka kvar på kartan.
Men kan vi inte bara hålla med varandra om att inga säkerhetsskäl någonsin räcker som förklaring för att skapa artificiell svält och massmord bland ett folkslag; irländska, palestinska, ukrainska som armeniska?
Att förslava ens egna medborgare av en annan tro, som britterna gjorde med irländarna i 1600-talet, var därutöver helt klart emot magna cartas principer och bortom all kritik. Britternas agerande i stora svälten även i 1800-talet var en repetition av samma misstag, och det har ju orsakad att irländarna, med sin kreativa historieberättande, förevigt passionerad hatar engelsmännen och de har därmed utgjort ett evigt säkerhetshot inom imperiet snarare än tvärtom. Kan vi inte komma överens om att engelsmännen var betydligt mer konstruktiva och pragmatiska i hur de hanterat skottarna och walesarna som "säkerhetshot"?
Citat:
Bekämpandet av nazismen visar att man kan med våld göra sig av med samhällsidéer. Jag kan ta ett annat exempel om Du vill. En av den Franska revolutionens avgörande följder, var att de tidigare stor konfliktorsak i Europa - de dynastiska konflikterna - upphör. Tidigare stora konflikter som Rosornas krig, Spanska tronföljdskriget och Österrikiska tronföljdskriget, har alla varianter av successionkrav som orsak. Efter Napoleon kriget, tar det några decennier och sedan har denna konfliktgrund i princip helt upphört.
Du beskriver fortfarande inga religioner. Ideologier kommer och går men religioner består. Inte ens ottomanerna lyckades islamisera sydöstra Europa framgångsrikt och jag anser att inte ens ortodox kristendom kan mätta sig med islams motståndskraft. Enbart en religion kan justifiera all världslig lidande med den transcendentala sanningen, och därmed att alla slags världsliga uppoffringar kan justifieras åt den troende.
Citat:
I alla fall inte än. Men, Du kan se hur Kina behandlar uigurerna.
Att du inte kan se vad du beskriver rakt framför din näsa. Kina hanterar sin muslimska problem genom att hårdhänt göra sig av med det inom gränserna för Kina, inte att bedriva krig mot islam 5000 kilometer bort från Kinas gränser.
Väst gör ju tvärtom, islamiserar våra stora städer i allt högre grad, tillåter saudier att sprida wahabism i våra moskeer därutöver, medan vi bedriver krig mot muslimer 5000 kilometer utanför våra gränser med värderingar och terrorismbekämpning därborta som argument.
Citat:
Nej, i nuläget bryr man sig nästan inte om något väsentligt.
Det är inte något som kommer förändras, iden om nationen har dekonstruerats och allt som återstår är ekonomiska intressen samt tafatta "moderna värderingar", som inte är lika avgörande när man skrapar bort det från ytan. För moderna värderingar är inte transcendentala olikt religiösa värderingar.
Citat:
Invasionen har redan pågått i decennier. Nu är bara frågan hur den skall exploateras, och vem som gör det.
Militär invasion från muslimska världen var ju ditt argument, och du hänvisade till hur framgångsrika de var på det mot Europa i 700-talet osv.
Att islam kan ta över genom massinvandring är ett argument, att islam tar över genom att Iran invaderar är ju något helt annorlunda.
Citat:
Fungerar? Israel blev flera gånger anfallna av arabnationalister i Egypten och Syrien. Jag är inte säker på att Iran alls går att förhandla med, eller deras avläggor Hamas och Hizbollah.
Jo, de blev anfallna och sedan förhandlade dem med olika arabnationalister (Egypten, Jordanien, Syrien) som nu inte har invaderad dem på över 50 år sedan dess. Ser ingen anledning att tro att man inte skulle kunna förhandla med Fatwa om något konstruktivt, men givetvis fungerar det inte med en grupp som Hamas. Nu är det inte i Israels nuvarande intresse att förhandla sig till en tvåstatslösning och därför som man gett stöd till Hamas skapelse och vidare finansiering.
Vi i Europa lyckades också förhandla om en riktigt effektiv flyktingsstopp med Gaddafi i Lybien innan vi hjälpte att störta honom vilket skapade nya flyktingströmmar av hela Afrika genom Lybien.
Jag sa inget om Iran, utan arabnationalister. Jag påpekade att arabnationalister är betydligt bättre att förhandla med än islamister, men ändå söker Väst att störta alla arabnationalister i området och finansierar islamistrebeller överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Efter misslyckandet i Irak, så drog sig Väst för fler engagemang i MÖ. Fullt förståeligt, men det lämnade fältet fritt för Ryssland, Turkiet och Iran. Effekterna ser vi nu. Det har funnits en terrorregim Assad och extremislamister. Inget alternativ har varit bra för Västs intressen och Väst har heller inte ansträngt sig i den riktningen. Man hade exempelvis kunnat samarbeta bättre med kurderna.
Kurderna är bara intresserade av Syriska kurdistan och kurdisk frihetsfront bortom gränsen till Turkiet, Irak och Iran. De kan inte lösa några "problem" utöver det och är helt ointresserade att exempelvis styra över araber och andra folkslag.
Alla länder i området är "terroregimer" till någon grad, annars kan de inte överleva i regionen. Det är liksom bara semantik att kalla dem för "terrorregimer". När du slåss för din överlevnad emot islamister använder du alla möjliga metoder för att vinna kampen. Assad har exempelvis historiskt inte varit lika hårdhänt mot kurderna i området än våra "allierade" Turkiet.
Stabilitet i området är "västs" verkliga intressen. Att söka destabilisera regimer går emot kristna västs intressen (och därutöver att kristna i området lever i trygghet mot islamistisk förtryck), om än det må vara i Israels intressen.
Vi har ständigt agerat emot västs intressen och olika intressegruppers intressen (militärindustrin, AIPAC, saudier, turkar, etc.).