Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Jag var också tydligt på Israels sida runt tonårstiden och lite längre fram än så. Minns att jag var tydligt på Israels sida när de invaderade Libanon pga den där soldaten hizbollah tog som gisslan. Hade en grundläggande respekt för ett land som hade besegrat arabländerna om och om igen när de blev omgående invaderade och tyckte palestinerna var helt irrationella som aldrig valde fred. Minns att jag även trodde på fake propaganda om att palestinerna inte var urinvånare utan bara massa araber som invandrat till området under ottomanska riket. Hade också respekt för Israel för att ha byggt ett land med västerländsk standard och bevattnat öknet och allt det där, jag har väl kvar en del respekt för den civilisationsbyggande aspekten, men den hänger ju på en skör tråd så som Israel ser ut idag.
Det där med att Israel släppte massor brev om att vart de skulle bomba så att civila kunde flytta sig var kanske också något som imponerade på mig, det var innan jag förstod att de bombar civila när de rör sig till zonen som de lovat skulle vara säker.
Kommer inte riktigt ihåg när jag började få en nyanserad bild av konflikten. När jag skrev denna tråd var jag uppriktigt neutral och nu när jag blickar tillbaka så ser jag att jag fortfarande inte visste så mycket som jag idag vet.
Exempelvis hade jag ingen aning att halva befolkningen i den delen som FN gav judarna hade 50% araber och att enda sättet för israeliska staten att få en judisk identitet var genom etnisk rensning av en majoritet av palestinierna i området. Jag hade inte heller kunskap om hur mycket terrorism judarna själva bedrivit genom alla tider i Israel, ända fram till idag.
Tror att John Mearsheimer övertygade mig om israellobbyns inblandning att få till neokonservativa att offra västerländsk blod för värdelösa mellanöstern-konflikter, det fick nog bägaren att rinna ur.
Men kanske innan det då jag började se videon som fyllde mig med allt mer avsmak för israelers beteende; exempelvisedan alla dessa videon där bosättare hånar riktigt gamla palestinska tanter när de typ vandrar hem med matkassor och liknande, kastar saker på henne och kallar henne för öknamn och sådant skit. Eller när de står och hånar kristna turister och spottar på dem. Eller videon om hur kristna palestinare i Betlehem behandlas. Jag började nog även få empati för palestiniernas öde.
Nu med Gazakriget så tror jag att det har eskalerats till en ny nivå av hemskheter som jag inte riktigt trodde att ett land som kallar sig västerländsk var kapabel till. Just sättet som israeliska soldater beter sig är ju riktigt genomvidrigt, och dessutom filmar det för att sända till hämndbegärande israeler. Men kommentarer från toppolitiker är ju desto värre, då det inte är något som man kan ursäkta för att bara vara "några individer". Det är de valda toppolitikerna i landet som vräker ut folmordsfantasier och ren hat mot precis alla.
Det får amerikanska soldater som skrev namn på 9/11 offer på bomber som de släppte i Irak att se väldigt civiliserade ut. De soldater som torterade fångar i Iraks fängelse gick ju inga amerikaner och beskyddade, inga tv-personligheter sa att iraks fångar förtjänade det. De dömdes till långa straff och bevisades mestadels vara rötägg, medan i Israels fall så tycks det inte vara fallet.
När jag ser på israelisk media så får jag samma känsla som när jag ser på rysk statsmedia eller läser Dugins artiklar, att de är ju fullkomligt galna.
De är inte Europas och USAs vänner kan jag tydligt se, och ingen har bevisat att Israel någonsin hjälpt oss med något.
De känner inte till några gränser. Israeliska armen måste vara styrd av ignoranta jävlar som inte förstår vad detta innebär för propagandabilden av landet. Jag asgarvar varje gång jag hör någon amerikansk israelvän säga att det är världens mest moraliska arme. Överdriv inte så mycket att ingen kan tro på vad du säger...
Igår på Swebbtv ringde det in en man som tog upp judar i Israel som spottar på kristna besökare och att Israel bombar kyrkor. Den f.d sexrådgivaren i studion blev upprörd och började säga emot honom, och klippte sedan samtalet innan han pratade färdigt. Någon kritik mot judar och israeler får ej förekomma på Swebbtv så länge Janouch är där och styr.