Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag förstår att Du till komma fram till allmängiltiga principer, men dessa är mycket få i den internationella pollitiken. Exempel: Jag såge gärna att Turkiet förlorar Konstantinopel, både för att den igen skall kunna bli en kristen stad, med omland, och för att Turkiet inte skall ha fotfäste i Europa. Minns att det var en turkisk expansion som ledde till så mycket elände. Ett svagare Turkiet enbart i Mindre Asien, kanske också med en bit avstyckad till kurderna, är inte självklart en dålig lösning, även om den inte direkt ligger bakom hörnet.
Du kan ju också fundera på hur Europa, och världen, sett ut om Frankrike och Irland lyckats haverera England/Storbritannien, som sedan aldrig besegrat Napoleon. Kontrafaktisk historieskrivning är komplicerat, kanske därtill onödigt, men inte alltid dumt för tankegångarna.
Du kan inte bolla mellan att säga att allmängiltiga principer inte existerar och sedan påstå att de visst existerar. Exempelvis casus belli i Ryssland-Ukraina, en allmängiltig princip om att du bara har rätt att göra krig ifall du först blir anfallen. Exempelvis: folkmord är dåligt när exempelvis Turkiet eller Ryssland gör det, i andra fall är det inom kontexten att palestinier eller irländare är en existentiell säkerhetsrisk.
Men i vilket fall så ligger inga av frågorna om hur Turkiet ska styckas upp på bordet längre, i synnerhet inte Konstantinopel som är förlorad för alltid pga fransmännens och engelsmännens ovilja att ge den till Grekland när den hade kristen majoritet.
Jag tror annars att det är fullt möjligt att världen skulle sett bättre ut ifall Napoleon hade vunnit mot både Moskva och London, men vem vet? En sak som får mig att respektera Napoleon allt mer när jag läst på om honom är att han var otroligt benägen att inte styras av någon finansiell elit och gjorde sig tillräckligt mäktig för att vara bortom sådan form av typisk politisk korruption. Därutöver hade han causus belli i nästan alla krig, vilket kontrasterar den typiska målningen av honom som en krigsgalning. Men som vanligt så är stora mäns problem att de inte finner arvingar som kan fylla deras skor, det går inte att förutsäga Europas historia efter en Napoleonsk seger över sina två kvarvarande fiender, den förgrenar ut mot det okända. Jag är helt säkert på att hans pan-europa inte skulle lyckas hålla särskilt länge dock, nationalism skulle dela på imperiet.
Citat:
Förstår jag Dig som att Du vill ha korståg till Mellanöstern? Eller korståd i Europa?
Nej, absolut inga korståg mot Mellanöstern. Massutvisning från Europa, ja...absolut!
Men låt mig säga att korståg mot mellanöstern från premisen att man bedriver en brutal religiös krigsföring med konversion som mål är någorlunda mer rationell än att bomba fram liberalism, och därutöver mer i kristna europas intresse än någonslags Israel uber alle politik.
Men det vore givetvis absurd att föra korståg ifrån en mestadels ateistisk Europa (speciellt då Frankrike har överlägset största militären i Europa och är extremt ateistisk).
Citat:
Det är just det - Europa har inte 5000 km till islam; vi har islam hos oss och vid vår tröskel. Eller strax över den. Vi kan inte kosta på oss den kinesiska lyxen.
Nej, Iran är faktiskt mycket närmare Kina än Europa och Pakistan och Afghanistan delar gräns med Kina. Vår närmsta granne, Turkiet, är ju med i en militär allians med oss för vad den är värd. Men vi har medelhavet, så Mellanöstern ha en helt enorm flotta för att ens leka med tanken att driva på en invasion.
Islam finns i Europa för att det är så som intressegrupper inom Europa (storbolag, internationalister, USA, kultureliten, människorättsorganisationer) vill ha det. Det är inga muslimska lobbyister som ens drivit på agendan att ta in muslimer till Europa, det är helt och hållet våra egna som driver på det.
Citat:
Det är inte helt fel att beskriva nationalismen som det sekulära samhällets religion. Det är genom nationen staten legitimeras, och också motiverar oerhört mycket av hur en modern stat fungerar. Alldeles oaktat att den samlade vänstern försökt nedriva nationen, så utgår de ändå från existensen av denna. Det som nu krävs, vilket är fullt möjligt, är att nationen och nationalismen återkommer i Väst. Någon annan andlig drivkraft som kan ta täten i Europa finns inte.
Du kan ha nationalism i Polen där en polsk nation fortfarande existerar som behöver försvaras. Det är helt uppenbart helt omöjligt att slåss för exempelvis Sverige vars 3 största städer inte ens har svensk majoritet längre ner mot åldrarna 0-44 år, liksom exempelvis UK, Frankrike och Tyskland.
Vi får inte nationalism av denna situation utan snarare missnöjespartier. Kom ihåg att Österrike-Ungern av förklarliga skäl underpresterade enormt i första världskriget, mycket pga det absurda i att ha exempelvis ukrainare som slåss mot ukrainare i skyttegravarna mellan Österrike-Ungern och Ryssland.
Nu var Österrike-Ungern faktiskt en mer välfungerande mångkultur med mer närbesläktade folkslag än vår moderna globala gryta.
Citat:
Båda inträffar just nu, i sekvens. Först massinvandring, sedan våld. Du ser ju våldet just nu. Det som media kallar "barnsoldater" och "gängkriminalitet". Det kommer alltså inte i förstone att ske genom reguljära arméer som kommer marscherande, utan genom demografisk, ideologisk och institutionell infiltration med stöd av våld.
Det har som sagt ingenting med mellanösterns nationer att göra förutom möjligen att våra muslimer går till moskeer som byggs av saudier och gulfstaterna. Strid mot mellanösterns muslimer har ingenting att göra med det som försigår i våra gator. Skulle mellanöstern magiskt försvinna imorgon i en atombombskrig mellan Iran och Israel så skulle våra problem med våra muslimer fortsätta på exakt samma sätt, förutom att moskeerna skulle ha svårare att finna finansiärer.
Citat:
För Israel har det gått väl med Egypten och delvis med Jordanien, men Saudi-Arabien är inte främst arabnationalistiskt. Syrien har det inte alls gått med. Syrien har inte ens erkänt Israel som stat, om jag minns rätt.
Saudi Arabien styrs av väldigt hedonistiska monarker som har en pakt med wahabister där var och en får göra sin "grej" utan att de kritiserar varandra, så visst är det enkelt att göra "deals" med en så pass korrupt styre.
Poängen var att det fungerar historiskt att göra deals med arabnationalism, vilket det inte gör med galna islamister. Anledningen att man finansierar islamister från pentagon/Israel är att Israels nuvarande ledning vill undvika mäkla fred med sina motståndare. Golanhöjderna var säkert Israel beredd att förhandla bort för fred och erkännande från Syrien för en sådär 25 år sedan, men inte idag. Bättre att få in islamister så att man snarare kan ta ännu mer mark.
Citat:
Ett fritt och erkänt Kurdistan skulle inte vara så dumt. Det skulle avlasta en del konfliktmässigt och etablera nation före religion som statsidé.
Det är av geopolitiskt svagt intresse för USA, för det har väldigt lite med Israel att göra och irriterar en del andra "allierade" i området som Turkiet. Dessutom är det mitt i ingenstans, och bara irakiska kurdistan har ens olja.
Citat:
Det beror på vilken regim det gäller. Det gick riktigt åt skogen i Irak och Libyen, men med Israel har blivit stabilt med Västs stöd. Väst lämnade Libanon åt sitt öde, och det kan man knappast säga blev bra. Det är helt enkelt olika beroende på omständigheter, och det är den analysen som inte gjorts tillräckligt väl i Väst.
Väst lämnade Libanon till sitt öde för att ingen kristen arabisk AIPAC existerar i USA, och kristna skiter i mellanösterns kristna.
Tänk ifall Syrien hade 2 miljoner judar istället för 2 miljoner kristna och de riskerade att mördas av galna islamister som tagit makten, alltså en islamistgrupp som tidigare sagt att kristna behöver bara konvertera så behöver de inte mördas (men nu ska visst herr Al Quaeda emiren ha sagt att han kommer respektera minoriteter). Hur tror du själv att media skulle rapportera om saken? Hur skulle amerikanska politiker reagera?
Assad är antagligen diktatorn i Mellanöstern som bäst tog hand om kristna, så från och med nu kan det bara bli sämre för dem, och antagligen talar vi om mycket sämre.
USAs politiker kommer bara att arbeta för sina lobbyistgrupper och kristna i mellanöstern har inga pengar, och inte heller finns det många stormrika kristna amerikanska araber.
Citat:
Det var väl litet väl simplistiskt, men även om Du inte har direkt fel i alla avseenden, så är det inte en komplett bild. Du bortser bl a från USA:s inbyggda motstånd mot europeiska kolonialmakter och det amerikanska arvet från Truman-doktrinen. Du bortser från det arv av expansionism som finns i området, där araber, turkar, perser och ryssar på olika sätt har betydelse. En del processer har mycket långa och djupa rötter, före islam, och andra är mera nutid. Jag tror att jag tidigare har förklarat att det är komplext.
Du söker komplicera saken för mycket. Follow the money så får du svar på roten till all politik i USA, speciellt efter kalla krigets slut. Se på lobbyisterna som finansierar politiker, svårare än så är det inte.
Hade exempelvis apartheid-Sydafrika fortfarande existerat och Elon Musk var en extrem pro-apartheid sydafrikan så skulle han säkert kunnat finansiera amerikanska politiker att dra slogans om att Sydafrika är det enda afrikanska land som delar våra värderingar och Sydafrika är ett ljus i mörkret i Afrika ifall han finansierade deras feta valkampanjer. Då skulle amerikanska politiker använda alla tillgängliga metoder för att skydda apartheidstaten.