Citat:
Ursprungligen postat av
anomalign
Du skrev "Under samma period har CO2-halten ökat, vilket värmt ytterligare. " vilket jag inte kan tolka som annat än att du påstår att koldioxidhaltens betydelse på nåt vis är underställd den hos denna variation i solaktivitet. Att det har orsakat kanske lite bonusuppvärmning, men inte the main event. Det är inte en bild som överensstämmer med den vanliga inom forskningen. Där menar man att det huvudsakligen beror på CO2.
Den CO2-centrerade forskningen kan inte förklara flertalet oberoende mätserier som visar att haven värms 10ggr mer av solen via indirekta effekter som verkar synkront med solcykeln. Det går inte att förklara med den modell av klimatet de utgår ifrån (utan dessa indirekta effekter). Forskningen som har utökat den etablerade modellen av klimatet med indirekta soleffekter och deras mekanismer, uppnår därför resultat som stämmer bättre med observationerna. Och det är väl i grunden vad naturvetenskap handlar om. Att att studera naturen och finna förklaringar till varför naturen fungerar som den gör.
Citat:
Nej, jag går på annat när jag bedömer källor än om de håller med mig eller inte. Som nu när det är en Youtubekanal så tittar jag på exempelvis vilken organisation som ligger bakom (i det här fallet ingen då det verkar röra sig om en driven och intresserad privatperson), vad den har för renommé/trovärdighet (i det här fallet ingen, då det är en nystartad kanal med 500 subs, utan några som helst namn eller länkar till någon YT-extern sida). Det räckte för mig. Jag säger inte att random Youtubekanaler från privatpersoner kan vara vettiga, men om jag ska ta någon på allvar som ifrågasätter IPCC och hela mainstreamforskningen, då kräver jag mer.
Vi har tidigare diskuterat denna privatpersons alster:
Climate of the Past, Present and Future: A Scientific Debate
Springer International Publishing, 15 Dec 2019 - Science
https://books.google.se/books/about/Climate_of_the_Past_Present_and_Future.html?id=tAq KwwEACAAJ
Andra upplagan finns numera på Researchgate för de som vill läsa utan kostnad:
https://www.researchgate.net/publication/363669186_Climate_of_the_Past_Present_and_Future_A _scientific_debate_2nd_ed
De Youtube-videos jag länkade till är snabbversioner av de, enligt mig, mest intressanta kapitlen i boken. Det är en genomgång om vad vetenskapen funnit om hur solen påverkar klimatet, och i slutet författarens hypotes om varför.