Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-12-04, 09:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det du gör här och nu är att argumentera mot mitt påstående att den samlade forskningen är entydig med att det huvudsakligen är CO2 som driver den pågående uppvärmningen, och det gör du genom att hänvisa till osäkerhet i klimatkänsligheten.

Det är så klart inte klimatkänsligheten i sig som är trams, utan att du ständigt använder det faktum att det i IPCCs rapporter finns ett spann av möjliga klimatkänsligheter som en lucka att dra in allt möjligt och omöjligt.

Du låtsas som att det ena motsäger det andra, när det inte gör det. Du bara tramsar och tokar dig.
Givetvis motsäger en låg klimatkänslighet att det är CO2 som huvudsakligen driver den pågående uppvärmningen. Förstår du inte ens det?
Citera
2024-12-04, 16:47
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Du kan väl börja med att ge källa till att de pågående klimatförändringarna inte beror på mänskliga utsläpp av CO2.
Du har fått svar men det passade visst inte din livsåskådning.

Din fråga motsvarar en kristen fanatiker bad mig att bevisa huruvida gud finns eller inte finns.

Du får fortsätta tro på Hamas-Gretas sior om jordens undergång och FN-Ordförandens upprepade skrik om att jorden håller på att brinna upp.
Citera
2024-12-04, 16:50
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Du har fått svar men det passade visst inte din livsåskådning.

Din fråga motsvarar en kristen fanatiker bad mig att bevisa att Jesus inte funnits eller att gud inte finns.

Du får fortsätta tro på Hamas-Gretas sior om jordens undergång och FN-Ordförandens upprepade skrik om att jorden håller på att brinna upp.

Det här är en diskussion i vetenskapsforumet så jag förväntar mig bara att du ska understödja fina påståenden med vetenskapliga källor. Det är inte konstigare än så. Du må tycka att det känns jobbigt och orättvist, men det är inte för att vara elak mot dig utan för att hålla diskussionen grundad i verkligheten
Citera
2024-12-04, 17:04
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Det här är en diskussion i vetenskapsforumet så jag förväntar mig bara att du ska understödja fina påståenden med vetenskapliga källor. Det är inte konstigare än så. Du må tycka att det känns jobbigt och orättvist, men det är inte för att vara elak mot dig utan för att hålla diskussionen grundad i verkligheten
Smart... Då kan du komma med källhänvisningar till att en eventuell övergång från kallare klimat till varmare klimat de senaste åren.
Verkligen är snabbare än övergången till den antika varma perioden eller den medeltida varma perioden.

Eller tror du att värmen ökade konstant varje år? Övergången till den senantika lilla istiden tror du verkligen att det var ett stadigt klimatändring år efter år?

Dina dumma pseudovetenskapliga frågor är så lågt stående att de bättre betecknas som teologiska frågor!
Citera
2024-12-04, 17:11
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
Smart... Då kan du komma med källhänvisningar till att en eventuell övergång från kallare klimat till varmare klimat de senaste åren.
Verkligen är snabbare än övergången till den antika varma perioden eller den medeltida varma perioden.

Eller tror du att värmen ökade konstant varje år? Övergången till den senantika lilla istiden tror du verkligen att det var ett stadigt klimatändring år efter år?

Dina dumma pseudovetenskapliga frågor är så lågt stående att de bättre betecknas som teologiska frågor!

Det är du som har kommit med en massa påståenden och därför säger det sig själv att det då är du som behöver komma med källa. Och att tjafsa och bråka leder ingenstans, så du kan lika gärna ha en trevlig ton, det kostar ingenting.
Citera
2024-12-04, 20:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och att tjafsa och bråka leder ingenstans, så du kan lika gärna ha en trevlig ton, det kostar ingenting.
Det är något som du själv borde ta fasta på istället för ditt ständiga passiv aggressiva nonsens. Svara på min tidigare fråga om klimatkänslighetens betydelse. Jag upprepar från mitt förra inlägg: Givetvis motsäger en låg klimatkänslighet att det är CO2 som huvudsakligen driver den pågående uppvärmningen. Förstår du inte ens det?
Citera
2024-12-04, 20:32
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Givetvis motsäger en låg klimatkänslighet att det är CO2 som huvudsakligen driver den pågående uppvärmningen. Förstår du inte ens det?

Kvasidiskussionen om klimatkänslighet är irrbloss i försök att flytta fokus från faktabaserad forskning till agendasättande narrativ. Som alltid med dogmer skyms den fria sikten av skygglappar.
Det finns inga andra rimliga förklaringar, den snabba ökningen av koldioxid i atmosfären saknar historiskt motstycke, de tiotusentals år det tog halten att går från 400ppm till 2500ppm under perm-trias utdöendet var långsam i jämförelse.

Det finns ingen okänd värmemotor i atmosfären.
Citera
2024-12-04, 20:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Kvasidiskussionen om klimatkänslighet är irrbloss [...]
Det här är ju så dumt att det inte går att tro att det är sant. En hög klimatkänslighet är hela grunden för narrativet om koldioxiden och uppvärmning orsakad av människan. Hela grunden – fattar du och anomalign verkligen inte det?
Citera
2024-12-04, 20:56
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är något som du själv borde ta fasta på istället för ditt ständiga passiv aggressiva nonsens. Svara på min tidigare fråga om klimatkänslighetens betydelse. Jag upprepar från mitt förra inlägg: Givetvis motsäger en låg klimatkänslighet att det är CO2 som huvudsakligen driver den pågående uppvärmningen. Förstår du inte ens det?

Brunafingrarna gav dig ett bra svar som du borde ta till dig av. Och jag skrev innan att du:

Citat:
ständigt använder det faktum att det i IPCCs rapporter finns ett spann av möjliga klimatkänsligheter som en lucka att dra in allt möjligt och omöjligt.

Du använder osäkerhet på ett vilseledande och osakligt vis. Du säger ungefär "men om klimatkänsligheten är jättelåg, då betyder det att CO2 inte driver uppvärmningen" och visst så kan det vara, men det finns ingen som tror att den är så låg. Att det är CO2 som driver uppvärmningen är liksom alla överens om.
Citera
2024-12-04, 21:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…] men det finns ingen som tror att den är så låg. Att det är CO2 som driver uppvärmningen är liksom alla överens om.
Jag kan bara upprepa:
For the current generation of earth system models participating in the Coupled Model Intercomparison Project Phase 6 (CMIP6), the range of equilibrium climate sensitivity (ECS, a hypothetical value of global warming at equilibrium for a doubling of CO2) is 1.8°C to 5.6°C, the largest of any generation of models dating to the 1990s.
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.aba1981

I det lägre spannet blir uppvärmningen orsakad av CO2-ökningen sedan 1800-talet så liten att CO2 inte är huvudsakligt drivande.
Citera
2024-12-05, 18:27
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Även när alla poler smält och vi har bara några få öar kvar att bebo, större delen av mänskligheten har blivit utrotad och de flesta lever på båtar/nomader

Så kommer denna tråd vara kvar och folk fortsatt debattera emot uppvärmning p.g.a CO2
Citera
2024-12-05, 19:45
Medlem
Klappkasst, skönt att sanningen äntligen kommer fram. Inte fan är det en klimatkris när det är SNÖ utanför fönstret!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in