Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Vittnet Stig visste inte att det var Palme som var skjuten förrän han kom hem. Det framgår av förhören med väktarna. Till dem sa han till och med att han trodde att det inte var Palme.
Därför fanns det av naturliga skäl inte samma behov av att meddela sig till reportrar på plats.
EA9982-02 Henry Olofsson:
”Sedan kom han in, var väl lite osammanhängande och berättade att det var en man som hade blivit skjuten borta vid T-banegången vid Tunnelgatan.
Och att det var någon som sagt att det Olof Palme men det trodde han inte för att mannen ifråga var så liten och sedan att kvinnan som stod bredvid tyckte han inte liknade Lisbeth Palme.”
Inte ens väktarna insåg att det var Palme förrän de hörde det på radio efter att Stig redan åkt.
Jag tycker det här är ganska intressant. Å ena sidan har vi det här uttalandet till väktarna, men å andra sidan har vi EAD83-2 som är inne på Bohemia och talar om att någon liknar Palme. Nu är det uppslaget maskat i den delen, men HAARP:s gissning är att han talar om mordoffret ute på gatan.
Om man för resonemangs skull tänker sig att det är Engström som är inne på Bohemia och talar om att offret liknar Palme, då har vi en "vacklande" Engström som visserligen misstänker att offret är Palme men som inte vet bestämt.
När jag läste förhören med väktarna så fick jag inte intrycket att Engström kategoriskt avvisade att offret kunde vara Palme, utan snarare att han tvivlade på att ryktena han hört på mordplatsen kunde vara riktiga. Det är kanske en fråga om ton och sammanhang, men så uppfattade jag det i alla fall.
Vad som emellertid klart framgår, det är att Engström hört någon säga att offret skulle vara Olof Palme. Men han vet inte säkert, och det är ju information i sig. För om Engström varit närvarande på mordplatsen när Lisbeth Palme får sitt utbrott mot Gösta Söderström så skulle han knappast tvivla på den saken, i alla fall inte så till den grad att han ställer sig helt avvisande.
Med andra ord får jag det till att Engström inte befann sig på mordplatsen när Lisbeth får sitt utbrott och det blir känt bland vittnena att offret är Olof Palme. Ungefär två minuter senare blir det även känt för Aftonbladet, som får in tipset om att Palme blivit skjuten kl 23.25. Då har Gösta Söderström ropat ut det på polisradion, och dessutom har Hans Johansson också av allt att döma ropat det på Solnas taxiradio. Vem som ringde in tipset till Aftonbladet vet vi inte, bara att det kom in redan kl 23.25, och att det måste ha ringts in av någon som hört det på endera radion.
Aftonbladets tipstid är naturligtvis helt oförenlig med den officiella mordtiden, utan förutsätter att mordet skett ett par-tre minuter tidigare än så. Pontus Wikner & Erik Sandin hör Ulf Helins områdesanrop när de befinner sig en bit norrut på Döbelnsgatan, och kör då söderut förbi kroken vid kyrkogården in på Malmskillnadsgatan och sedan höger nedför Apelbergsgatan och så höger igen på Sveavägen. De rullar förbi mordplatsen utan att stanna men svänger höger in på Adolf Fredriks Kyrkogata. Precis när de svänger in där hör de Söderström ropa ut offrets identitet på radion. Då har det uppskattningsvis gått tre minuter sedan områdeslarmet, och i andra riktningen på tidslinjen ligger vi uppskattningsvis två minuter innan Aftonbladet får in tipset. Områdesanropet ligger då vid 23.20 och Söderströms anrop vid 23.23. Lisbeths utbrott måste därför ligga minuten innan, vid 23.22, och mordet måste ligga en minut innan 23.20, nämligen vid 23.19.
Engström har alltså knappast iakttagit Lisbeths utbrott och då betyder det att han är "frånvarande på mordplatsen" vid kl 23.22-23.23 när det här dramat utspelar sig. Men sedan verkar han ha kommit tillbaka dit igen, för han berättar både i förhör och SvD-artiklarna att ambulansen anlänt när han kommer. Enligt min utredning kommer ambulansen ungefär vid 23.21.30, vilket är samtidigt som piketpolisernas jakt till fots inleds. Då har Engström inte heller sett ambulansen komma, vilket säger mig att han stuckit från mordplatsen redan innan den tidpunkten, alternativt att han springer direkt efter poliserna och ändå lyckas missa att ambulansen kommer. Under alla förhållanden springer han in i gränden senast två och en halv minuter innan skotten, och då är alltså offrets identitet ännu okänd på mordplatsen – för alla utom Lisbeth Palme då.
Sedan tycker jag att Engströms spekulationer kring om offret kunde vara Olof Palme stämmer bra med vad Ahmed Zahir uppger att han hört på mordplatsen. Dels har vi "tjocka killen med rock" som klickar med Engström, och dels har vi uppgiften om att någon hållit på och frågat: "Är det Palme? Är det Palme?" Men några klara svar verkar ju inte ha framkommit då, vilket säger mig att Lisbeths uppgift om att offret var Olof Palme raskt förvandlades till rykten om att det var Palme som blivit skjuten, och att det var dessa rykten som Engström fick höra ungefär samtidigt som Zahir fick höra dem. Kanske är det samma källa som båda lyssnat till.
En sak till ville jag klämma in, och det är frågan om "Engström-signalementet". När jag kollade upp det här alldeles nyligen så slog det mig att jag fått det där om bakfoten. Jag hade fått för mig att Engström sprang efter poliserna för att rätta till "Engström-signalementet" (rock, liten väska) men nu såg jag ju att sprang efter för att meddela poliserna om den blåa täckjackan som Lisbeth ska ha sagt till honom. Oavsett vilken variant man tar så tycker jag att de verkar vara efterhandskonstruktioner typ svepskäl för att springa in i gränden. Men den blåa täckjackan öppnar i alla fall för att han kan ha hört "Engström-signalementet" först efteråt, när han kommer tillbaka till mordplatsen. Det lättar ju högst betydligt på restriktionerna på det problemet, då man inte längre behöver klämma in den informationsöverföringen vid barackerna. Ibland funderar man över saker som visar sig vara onödiga.
Det var mina kommentarer angående den här saken. Tids nog tycker man att det borde gå att vaska fram en hållbar modell för Engströms göranden och låtanden på och kring mordplatsen. Att han ger sig iväg in i gränden håller jag för praktiskt taget säkert, utan de öppna frågorna handlar om när han sticker in dit och framför allt varför han gör det. Dessutom har vi naturligtvis Bohemia-frågan, som jag ser som en lovande arbetshypotes fastän med tunn bevisning som läget är idag. Vi får se om det går att komma vidare på den fronten.