2024-11-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Totalsumman kortar han ner. Det tar inte 20s från stämpling till banken. Han nekar till det samtal som båda väktarna vittnar om. Han drar ner tiden, det är fakta. Han drar ner tiden ca 0:50-2:30 min.

Således hamnar han före GM SE. Ganska mycket dessutom. Logik.

Att tiden skulle vara 23:19 och inte 23:20 är enbart ett antagande, sägs mot av PH.

Du läste fel, du svarade att han ljög ner sin tid för att hinna vara Tensonmannen, du blev sur på dig själv. Du spårade ur.

1 Jag svarade inte att han ljög ner sin tid..

2 Du skrev heller inte ljög ner sin tid ,
utan du skrev kortade ner tiden det från stämplingsklockan till Banken och undvek pratet med väktarna ( vilket inte ägt rum om han var GM ändå )

Så jag svarade på varför Engström ville komma ut i rätt tid !
Citera
2024-11-24, 16:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brummell
Det var uppenbarligen mycket viktigt för Engström att visa att han tittade på sin klocka. Den närliggande förklaringen är att blickandet på klockan ska stödja hans påstående om att han inte såg skotten och gärningsmannen. Det är ju märkligt att han inte gjorde det, när hans ansikte var vänt i den riktningen och han bara var 10–15 meter bort. Men alltså, det var för att han tittade på sin klocka, får vi förstå!

Se Engströms fyra olika blickar på klockan: https://drive.google.com/file/d/152eq3GrVSYmS--B-oW2fbQcwth8T2LfK/view?usp=drive_link

Fin sammanställning!

"Sherlock Holmes och mysteriet med den svarta urtavlan" av Sir Arthur Conan Irvell.

Nr 1 är den förenklade TV-versionen den 6:e april. Spelades in den 5:e april?

Polisen hade riktig rekonstruktion båda dessa dagar ... Visste ME om att SE var ute på språng?

Nr 2 är för Expressen kvällen den 6:e april? En del av bilderna publicerades den 7:e?

SE var ute på språng igen utan ME:s vetskap?

Nr 3 är en sommar-deffad SE som åter förklarar klock-incidenten? Från vilket datum?

Nr 4 är några år senare, i "Proletären"? Eller var det "Skydd och säkerhet"?

Rätta gärna om jag har fel. Varför är klockhistorien så viktig för SE?

Vad är det för modell på klockan? När införskaffades den? Kommer den också säljas på auktion?

P.S. Gör gärna en bildsammanställning på alla gånger han pekar in i gränden!

Han står alltid vänd åt fel håll, för polisen kom väl söderifrån. De parkerade bakom GS och IW.

Man kan dock bli lurad eftersom det på en bild i media står en piketbuss parkerad norr om korsningen.
Citera
2024-11-24, 16:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Och då blir man så medtagen att man bedöms inte kunna åka buss hem?

Det är en väldigt speciell person isåfall. Andra vittnen är då mer aktiva, men klarar av att fortsätta med sina planer.

LL, JA, SG mfl.

Jag tycker inte det är simpelt att förstå. En personlighet som måste förklaras på något djupare sätt.

Man blir medtagen. SE kunde ju uppenbarligen åka buss hem... SE fortsätter med sina planer, han åker hem.

Att man skulle bli så medtagen som GM är minst lika konstigt antagande.

Om jag var väktare och någon sa till mig att han sett landets statsminister ligga skjuten på gatan så hade nog jag sagt till den personen att han skulle ta en taxi, eller erbjudit skjuts.

Det var ju inte som i den påhittade serien.
Citera
2024-11-24, 16:05
Medlem
Citat:
SE hamnar ju 0:45-2:30 före GM SE.

Jag skrev att GM-SE är ute ca 23:20:15

Han kommer inte ut från Skandia tidigare i sin version......

20sek till banken är ju bara som han gissar ...

Det viktiga är när kliver GM-SE ut från Skandia och när kliver Förhörs-SE ut från Skandia
Citera
2024-11-24, 16:09
Medlem
Citat:
SE hamnar ju 0:45-2:30 före GM SE.

Eftersom du själv har en bild av att Engström nästan vill komma ut tidigare än GM så vad är din analys av anledningen...

Du måste väl ha en tanke om varför han vill ut så tidigt ?
Citera
2024-11-24, 16:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
1 Jag svarade inte att han ljög ner sin tid..

2 Du skrev heller inte ljög ner sin tid ,
utan du skrev kortade ner tiden det från stämplingsklockan till Banken och undvek pratet med väktarna ( vilket inte ägt rum om han var GM ändå )

Så jag svarade på varför Engström ville komma ut i rätt tid !

1. Jo det gjorde du, eftersom frågan var varför han kortade ned sin tid. Och du svarade att det var enkelt, för han ville placera sig som Tensonmannen. Då innehåller svaret från dig faktiskt att han kortade ner sin tid. Det är fakta. Men nu vet vi ju att du helt enkelt läste för dåligt och inte förstod vad du skrev.

2. Vilket innebär att han kortade ner sin tid. För det tar inte 15-20 s till banken från stämplingsklockan. Han hade ett samtal med väktarna.

Sluta försöka rädda ansiktet. Här är vad jag sa:

Det där är enorm brist i teorin med SE som GM. Han underdriver tiden det tar att röra sig från stämplingsklockan till mordplatsen. Han nekar till det samtal väktarna menar ägde rum. Han försöker alltså komma ut fortare än han egentligen gjorde.

Som GM har han ingen anledning till detta. Det är motsatsen till att försöka ge sig alibi.

Och du svarade:
Tänk nu efter...

Han vill vara den man som t.ex NF säger
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-24 kl. 16:32.
Citera
2024-11-24, 16:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag skrev att GM-SE är ute ca 23:20:15

Han kommer inte ut från Skandia tidigare i sin version......

20sek till banken är ju bara som han gissar ...

Det viktiga är när kliver GM-SE ut från Skandia och när kliver Förhörs-SE ut från Skandia

Jo. När SE underdriver tiden det tar att röra sig från stämplingsklockan till banken så kommer han ut tidigare på gatan än han gjorde annars. När SE nekar till samtalet som båda väktarna vittnar om kommer han ut på gatan tidigare än han gjorde annars. Det är grundläggande logik.
Citera
2024-11-24, 16:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Eftersom du själv har en bild av att Engström nästan vill komma ut tidigare än GM så vad är din analys av anledningen...

Du måste väl ha en tanke om varför han vill ut så tidigt ?

Han vill ut tidigare än han själv var ute för att hinna ut och vara ett vittne till mordet. Och inte ha stått som ett fån innanför entrén samtidigt århundradets händelse utspelar sig 70m bort.

Den tragiska sanningen är att när skotten brinner av är han på väg mot ytterdörren. Han var så nära att bevittna det hela.
Citera
2024-11-24, 16:36
Medlem
Citat:
Jo. När SE underdriver tiden det tar att röra sig från stämplingsklockan till banken så kommer han ut tidigare på gatan än han gjorde annars. När SE nekar till samtalet som båda väktarna vittnar om kommer han ut på gatan tidigare än han gjorde annars. Det är grundläggande logik.

Kom igen nu...

Detta är en tankevurpa du har gjort...

1 Tiden han lägger från stämplingsklockan till banken är en gissning och inget Engström har klockat sig fram till...

2 Samtalet med väktarna har varit ett hejdå som GM oavsett...

3 Eftersom han hör skotten när han är vid Banken så placerar han sig efter GM

Så helheten så placerar sig Engström där han ska ligga....

Bli sedd av NF och möjligen från bilar gå bakom LOP ....

När han går till banken för att kolla på klockan är då han och GM skiljs åt...Engström går mot skyltfönstret och drar upp sitt armbandsur och GM drar fram vapnet...

Har du en egen förklaring ?

Säg inte att du drar hela denna story för att bara säga att Vittnet-SE ville ha uppmärksamhet....( tröttsam och billig )
Citera
2024-11-24, 16:40
Medlem
Citat:
Han vill ut tidigare än han själv var ute för att hinna ut och vara ett vittne till mordet. Och inte ha stått som ett fån innanför entrén samtidigt århundradets händelse utspelar sig 70m bort.

Den tragiska sanningen är att när skotten brinner av är han på väg mot ytterdörren. Han var så nära att bevittna det hela.

Jag har nog sagt detta 100 gånger...

Vad är anledningen till att han så gärna vill höra skotten som vittne ?

Han ser ju ändå inget av hans påhittade story...Han tittar ju inte ens upp !

Du menar på allvar att hela hans törst på uppmärksamhet ligger i att han så gärna vill säga att han hörde skotten ?
Citera
2024-11-24, 16:45
Medlem
Citat:
Jag har nog sagt detta 100 gånger...

Vad är anledningen till att han så gärna vill höra skotten som vittne ?

Han ser ju ändå inget av hans påhittade story...Han tittar ju inte ens upp !

Du menar på allvar att hela hans törst på uppmärksamhet ligger i att han så gärna vill säga att han hörde skotten ?

Ja, han ser ju ingenting väsentligt? Varför då ljuga? Jag får inte detta att gå ihop.
Citera
2024-11-24, 16:47
Medlem
Citat:

Dessutom har jag ibland försökt ta in det ni säger att han så gärna ville ha lite uppmärksamhet....

Men då hamnat i att det är lite märkligt att han inte blev mediakåt på mordnatten...

Men då brukar ni svara att han var trött och ville hem eller värma sig med en kopp kaffe...

Ena stunden kan han ljuga I förhör och media för att få lite mer uppmärksamhet...

Men i nästa stund vilja hellre hem eller ta en kopp kaffe på Skandia istället för att hålla hov inför media på brottsplatsen...

Det blir inte så logiskt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in