2024-11-24, 14:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Vet ej.

Många mördare går fria i brist på bevis till exempel.

Vad svarar du själv?

Jag svarar att utifrån det jag vet (eller läst mig till i FUP) så finns det för många frågetecken för att säga att det är ställt utom rimligt tvivel att en våldtäkt har begåtts.
Kommer inga nya bevis fram till HR förhandlingen så kommer jag tycka likadant oavsett utgången i HR.

Spännande att du tog upp det där med att mördare går fria i brist på bevis (Vi vet inte men troligtvis är det ju så).

Finns ju en studie som är gjord där fall med samma bevisning (anklagads utsaga, målsägandes utsaga + stödbevisning genom att målsägande pratat med andra , ingen teknisk bevisning finns ) där man jämfört utfallen i våldtäktsmål med utfallen i mål om olaga hot.

Den visar på att bevisningen som inte räcker till för fällande dom i mål om olaga hot räcker till för fällande dom i mål gällande våldtäkt. Säger en hel del anser jag i alla fall.
Citera
2024-11-24, 14:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du borde kanske läsa det här inlägget en gång till och klicka på spoilern?.

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Vi ska också ha i minnet att ett antal utredningar läggs ner varje år eftersom anmälningarna inte stämmer.

Jag läste ditt inlägg och kunde ännu en gång konstatera att falska våldtäktsanmälningar i stort sett aldrig leder till något utan läggs ner direkt.

Något i detta fallet gjorde att utredarna inte dömde ut hennes anmälan som falsk och lade ner fallet omgående. Kan det vara för att de träffade både anmälare och misstänkt gärningsman och har full insyn i fallet?
Citera
2024-11-24, 14:31
Avslutad
Citat:
Du borde kanske läsa det här inlägget en gång till och klicka på spoilern?.

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Vi ska också ha i minnet att ett antal utredningar läggs ner varje år eftersom anmälningarna inte stämmer.

Nja, det är fel att säga att det inte stämmer. Det går bara inte att bevisa att de stämmer. Således kan man inte bevisa att det INTE stämmer heller.

Ungefär som att du är säker på att du hade tio kakor när du stängde kakburken senast. Men nu är det bara fem kvar och du frågar din unge om det är han som ätit kakorna varpå han svara "nej", fastän han han är helt sockerstinn och dessutom känd för att tjuva kakor. Du kan ju inte bevisa han har tagit dina kakor.
Citera
2024-11-24, 14:32
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Vet ej.

Många mördare går fria i brist på bevis till exempel.

Vad svarar du själv?

Hur kommer det sig att du inte vet vad du tycker? Har du ingen egen åsikt utan är det go with the flow mentalitet på dig?
Eller är du en typisk kvinna som säger vad du känner istället för att säga vad du tycker.
Citera
2024-11-24, 14:33
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Sluta försvara våldtäktsmän

Fast nu finns det tvivel som du märker om han verkligen är skyldig?

Du måste erkänna att det är en rätt tunn bevisning han åkt dit på.
Citera
2024-11-24, 14:36
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag svarar att utifrån det jag vet (eller läst mig till i FUP) så finns det för många frågetecken för att säga att det är ställt utom rimligt tvivel att en våldtäkt har begåtts.
Kommer inga nya bevis fram till HR förhandlingen så kommer jag tycka likadant oavsett utgången i HR.

Spännande att du tog upp det där med att mördare går fria i brist på bevis (Vi vet inte men troligtvis är det ju så).

Finns ju en studie som är gjord där fall med samma bevisning (anklagads utsaga, målsägandes utsaga + stödbevisning genom att målsägande pratat med andra , ingen teknisk bevisning finns ) där man jämfört utfallen i våldtäktsmål med utfallen i mål om olaga hot.

Den visar på att bevisningen som inte räcker till för fällande dom i mål om olaga hot räcker till för fällande dom i mål gällande våldtäkt. Säger en hel del anser jag i alla fall.

Ok.

Mördare går fria utom rimligt tvivel ja, i brist på bevis.

Vad för sorts olaga hot? Hot mellan hemmets fyra väggar eller hot mellan rivaliserande fotbollssupportrar?
Citera
2024-11-24, 14:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det är min åsikt. Jag respekterar och följer (nåja hyfsat iaf) de rättsstatliga principer vi har i det här landet.

Blir han frikänd är han att betrakta som oskyldig. På samma sätt som Thomas Quick var/är oskyldig.

Så då har du alltså ingen egen åsikt i om han är skyldig eller inte. Varför är du här och kommenterar om du inte har någon egen åsikt kring fallet?
Citera
2024-11-24, 14:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Tack för att du reder ut frågetecknen kring den möjliga uppkomsten av blåmärkena.

Citera
2024-11-24, 14:38
Avslutad
Citat:
Fast nu finns det tvivel som du märker om han verkligen är skyldig?

Du måste erkänna att det är en rätt tunn bevisning han åkt dit på.

Det är väl som de allra flesta våldtäktsmål. Det är ord mot ord med få fakta som går att bevisa. Men uppenbarligen har han ju inte varit tillräckligt övertygande i varken polisförhör eller rättegång för att rätten ska tro på honom.. Så ja, det är förmodligen en relativit tunn bevisning. Det hör ju till brottets natur. Det finns inga vittnen, ingen blodig kniv eller pistol , eller övervakningfilmer som bevisar hur det har gått till.

Jag har varit med om samma sak som han Viking. Jag fick komma på förhör tillsammans med min advokat och sitta och redogöra för hur allting hade gått till. Några veckor senare valde de att lägga ner förundersökningen eftersom jag bevisligen inte hade begått en våldtäkt utan hon ångrade sig när jag dissade henne på ett inte så snyggt sätt.
Citera
2024-11-24, 14:39
Avslutad
Citat:
Så då har du alltså ingen egen åsikt i om han är skyldig eller inte. Varför är du här och kommenterar om du inte har någon egen åsikt kring fallet?

Vart vill du komma? Om han blir frikänd är han oskyldig, blir han dömd är han skyldig. Det finns liksom ingen väg runt det. Det är så det fungerar, även om det inte passar din världsbild, eller hur du ser på kvinnor.
Citera
2024-11-24, 14:41
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ok.

Mördare går fria utom rimligt tvivel ja, i brist på bevis.

Vad för sorts olaga hot? Hot mellan hemmets fyra väggar eller hot mellan rivaliserande fotbollssupportrar?

Citat:
Det handlar om hot i hemmet mot en partner, barn eller syskon, men också om hot på offentliga platser, t.ex. krogmiljö eller parkeringsplats.

I 90% av våldtäktsfallen räckte bevisningen till fällande dom men bara i 18% av fallen gällande olaga hot.

Tycker du att det är klart fastställt att en våldtäkt har begåtts i det aktuella fallet?
Citera
2024-11-24, 14:42
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du inte vet vad du tycker? Har du ingen egen åsikt utan är det go with the flow mentalitet på dig?
Eller är du en typisk kvinna som säger vad du känner istället för att säga vad du tycker.

Är det jag som utrett det här fallet? Nej.
Är det jag som har full insyn i det här fallet och träffat och förhört misstänkt gärningsman, anmälare, vittnen, osv? Nej.
Är det jag som gått igenom medicinska undersökningar med mera? Nej

Svar: Vet ej.

Och sen Jocke, tyckande baseras på känsla. Du hade tyckt helt annorlunda om dömd gärningsman hette Abdullah i efternamn, du hade antagligen inte ens kommenterat i denna tråden om så var fallet.
Senast redigerad av Jenny9 2024-11-24 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in