2024-11-24, 14:13
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Nej, då är han oskyldig, såklart. Alltid oskyldig till motsatsen har bevisats i en rättegång. Men frågan borde ju vara avgjord i HR sedan länge, om han nu överklagat. Antar att domen vunnit laga kraft redan så han är alltså skyldig.

Jag förstår det som att HR förhandlingarna inte ägt rum ännu. Så om nu HR skulle ändra domen så förvandlas Viking från en hemsk kvinnohatande våldtäktsman till en oskyldig ung man.
Citera
2024-11-24, 14:13
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då ställer vi jag frågan till dig också. Om han blir friad i HR anser du ändå att en våldtäkt har begåtts då?

Det är otroligt svårt att döma någon för våldtäkt. Ibland har polisen slarvat med förundersökningen, ibland är de inte tillräckligt med personal och lägger ner fallet direkt, ibland ställer inte vittnen upp, ibland drar sig offret ur och så vidare. Våldtäktsutredningar har ingen hög prioritet.

Många våldtäktsmän går fria och mörkertalet är stort, många anmäler inte ens att de blivit våldtagna pga att det inte är lönt.
Citera
2024-11-24, 14:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det fetade är korrekt. Resten är trams.

Ja det är trams men ofta så antifeminister på fullaste allvar resonerar kring våldtäkt.
Citera
2024-11-24, 14:17
Avslutad
Citat:
Jag förstår det som att HR förhandlingarna inte ägt rum ännu. Så om nu HR skulle ändra domen så förvandlas Viking från en hemsk kvinnohatande våldtäktsman till en oskyldig ung man.

Det är exakt så det fungerar ja. Det minst man kan begära av en person som diskuterar ett brott är väl att de har koll på grundläggande rättsprinciper 😉? Om nu inte HR-förhandlingarna har ägt rum ännu beror det sannolikt på att han inte har överklagat.
Citera
2024-11-24, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja det är trams men ofta så antifeminister på fullaste allvar resonerar kring våldtäkt.

Nej, snälla. Kalla dem inte anti-feminister. Kalla dem för vad de faktiskt är, incels och kvinnohatare. Har ingenting med feminism att göra.
Citera
2024-11-24, 14:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Då ställer vi jag frågan till dig också. Om han blir friad i HR anser du ändå att en våldtäkt har begåtts då?

Det går inte att utesluta att han frias i hovrätten eftersom bevisningen mot honom känns väldigt tunn och finns det tvivel så ska han rimligtvis frias.

Men om han blir fälld i hovrätten så urholkar det rättssäkerheten på ett väldigt ogynnsamt sätt eftersom det aktuella fallet handlar till stor del om en ord mot ord historia.

Det går även att notera att om han frias i hovrätten så är han knappast ensam om att ha blivit friad från denna typ av anklagelser.

Citera
2024-11-24, 14:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är otroligt svårt att döma någon för våldtäkt. Ibland har polisen slarvat med förundersökningen, ibland är de inte tillräckligt med personal och lägger ner fallet direkt, ibland ställer inte vittnen upp, ibland drar sig offret ur och så vidare. Våldtäktsutredningar har ingen hög prioritet.

Många våldtäktsmän går fria och mörkertalet är stort, många anmäler inte ens att de blivit våldtagna pga att det inte är lönt.

Kan du svara på frågan om du tycker att en våldtäkt har begåtts även om HR skulle ge en friande dom?
Citera
2024-11-24, 14:20
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Nej, snälla. Kalla dem inte anti-feminister. Kalla dem för vad de faktiskt är, incels och kvinnohatare. Har ingenting med feminism att göra.

Fair enough, bra poäng.
Citera
2024-11-24, 14:21
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Det är exakt så det fungerar ja. Det minst man kan begära av en person som diskuterar ett brott är väl att de har koll på grundläggande rättsprinciper 😉? Om nu inte HR-förhandlingarna har ägt rum ännu beror det sannolikt på att han inte har överklagat.

Jag frågar efter din åsikt, vad du tycker, inte vad någon anses vara enligt juridiken.

Utifrån vad du vet i fallet har Utfallet i HR någon som helst betydelse för ifall du tycker att en våldtäkt har begåtts eller inte?
Citera
2024-11-24, 14:22
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Kan du svara på frågan om du tycker att en våldtäkt har begåtts även om HR skulle ge en friande dom?

Vet ej.

Många mördare går fria i brist på bevis till exempel.

Vad svarar du själv?
Citera
2024-11-24, 14:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Du borde kanske läsa det här inlägget en gång till och klicka på spoilern?.

(FB) Chalmerist ville sova över, våldtog kurskamrat. Dömd till 3 år och 3 månader fängelse (jan, 2024)

Vi ska också ha i minnet att ett antal utredningar läggs ner varje år eftersom anmälningarna inte stämmer.
Citera
2024-11-24, 14:28
Avslutad
Citat:
Jag frågar efter din åsikt, vad du tycker, inte vad någon anses vara enligt juridiken.

Utifrån vad du vet i fallet har Utfallet i HR någon som helst betydelse för ifall du tycker att en våldtäkt har begåtts eller inte?

Det är min åsikt. Jag respekterar och följer (nåja hyfsat iaf) de rättsstatliga principer vi har i det här landet.

Blir han frikänd är han att betrakta som oskyldig. På samma sätt som Thomas Quick var/är oskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in