2024-11-23, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ingen har som sagt sett en handlovsväska på mordplatsen (varken på GM eller vittne), ej eller heller inne gränden. YN anger en slags väska av liknande mått som på en handledsväska. Så mycket mer plats än så har handväskan inte.

Vare sig väskor eller kepsar var exotiska 1986, ej heller i kombination.

Jag köper att kombon i sig inte är sjukt ovanlig men jag kanske tänker lite längre...

Du ska klämma in Keps och handledsväska på en väldigt liten yta och under en väldigt kort tidsperiod mitt i natten....

Adidassneakers och en halsduk är också en vanlig kombo...Men om den kombon syns i en pressbyrån bland 7 andra människor mellan 12:00 till 12:05 så är risken liten att det är två olika personer även om kombon är hyffsad vanlig..
Citera
2024-11-23, 16:39
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Som sagt säger han jacka till poliserna på mordplatsen, han säger jacka i sitt första förhör två timmar efter mordet.

4 mars är han osäker.

4 april säger han flera gånger att det han ser är en täckjacka.

Det enda han säger sig ha sett är jacka. Han garderar aldrig vad han sett med rock, det är alltid jacka han säger sig ha sett.

Men han garderar sig med att han inte måste ha sett rätt. Vilket flera andra vittnen du tror på också gör.
Jag tror vi är ganska eniga här, YN garderade inte rocken med jacka och Jeppsson är osäker och har därför garderat sig.

Men jag tror inte man kan vara säker på att ens YN:s rock var en rock, jag har själv nu plockat fram en blå halvlång jacka ur vintergarderoben som säkert i dåligt ljus kan tas för en rock. Vad gäller Jeppssons osäkerhet verkar det till och med vara osäkert om han ens var osäker, även om han själv betonat det i förhören och även i nutid.

Jag säger som Claes Borgström sa redan 1989 vid CP-rättegångarna, "vi kan inte med säkerhet säga hur gärningsmannen var klädd och om han bar mössa eller ej". Det är bara här på Flashback sådant kan göras.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-23 kl. 16:51.
Citera
2024-11-23, 16:43
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Precis.

Förresten. Draifos påhittade hemliga poliskälla till DN säger att det var en bag. Tycker en stor bag är viss skillnad mot handledsväska.

Oj, det var en nyhet. Det inlägget missade jag. Även om jag tvivlar på att YN kan ge exakta mått från sin position i det mörkret, så indikerar det ju iaf på ett ungefär hur stor väskan var. Mig veterligen fanns/finns det även olika storlekar på en handledsväska, beroende på syftet. Fanns ju även kameraväskor med rem. Men att det skulle ha varit en bag, känns weird.
Citera
2024-11-23, 16:51
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag köper att kombon i sig inte är sjukt ovanlig men jag kanske tänker lite längre...

Du ska klämma in Keps och handledsväska på en väldigt liten yta och under en väldigt kort tidsperiod mitt i natten....

Adidassneakers och en halsduk är också en vanlig kombo...Men om den kombon syns i en pressbyrån bland 7 andra människor mellan 12:00 till 12:05 så är risken liten att det är två olika personer även om kombon är hyffsad vanlig..

Visst, kombinationen av keps och väska inom ett mindre område och mindre tidsfönster behöver inte var extremt vanlig, dock är det ju inga konstigheter kring att det ibland händer? Om sådant blir man väl varse i det närmaste var gång man är ute bland folk i storstäder, såväl på torg och i större butiker? Även kvällstid. Sthlm sena kvällar och nattetid i city är välbefolkat, särskilt lönehelger. Män i rock och keps runt Malmskillnadsgatan var heller ingen exotisk syn omkring de åren, många av "besökarna" på den gatan var dessutom i åldern att de gärna såg handledsväskan som lämplig attiralj.

Jag ser det inte som lika främmande som du gör. Även om jag kan förstå hur du tänker.
Citera
2024-11-23, 16:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Mina tankar om SE.

1. Klar etta för mig. Sent vittne som överdrev sin roll. Går hand i hand med hans personlighet. Han är övertygad GM hade blå jacka.

2. Han hör skotten uppe på Malmskillnadsgatan. Han försöker förstå vad som händer, kanske försöker kolla mot platsen. Mördaren springer förbi honom uppe på åsen, utan vapen. SE tänker att mannen flyr från någon och börjar också springa. GM springer in på Regeringsgatan, SE tar sig tillbaka till Skandia i högervarv. Han vet GM har blå jacka.

3. Springer på Palme av en slump när han råkar ha okänd revolver. Mördar honom av okänd anledning. Vänder tillbaka som en idiot. Påstår sig hjälpa till med upplivningen som en idiot. Gissar som en idiot. Uppträder i media som en idiot. Har tur med precis allt han gör. Han själv har blå jacka.

4. Som punkt 3 men han har rock och vill få alla tro GM hade blå jacka.

Trevlig lördagskväll
Senast redigerad av enough-is-enough 2024-11-23 kl. 17:10.
Citera
2024-11-23, 18:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du skrev: Du brukar vara en som ofta reagerar starkt då SE-teorin ifrågasätts.

Jag måste bara svara att NEJ, jag reagerar inte starkt på att SE-teorin ifrågasätts.

Men det är skillnad på att ifrågasätta och att sabotera något.

Och nu säger jag INTE att du saboterar tråden. Vi är all good vi Mop.

Om jag uppfattats som arg tror jag det kan ha med din avatar att göra, får snutvibbar av den.

Gott, Ballalaila...
Jag gav några exempel(med länkar) också på varför jag tryckte som jag tyckte. Och du får mer än gärna göra detsamma och vara lite mer saklig när du påstår att jag är korkad eller tramsar.
Annars hamnar vi ju just här där jag anser att dina argument är slut och du måste komma med personliga påhopp av någon anledning.
Som jag skrev, det handlar inte om dig eller mig, utan om en teori.
Typ, Bit dig i läppen och läs det jag skriver och försök därefter komma med sakliga svar?
Citera
2024-11-23, 18:08
Medlem
Citat:
Mina tankar om SE.

1. Klar etta för mig. Sent vittne som överdrev sin roll. Går hand i hand med hans personlighet. Han är övertygad GM hade blå jacka.

2. Han hör skotten uppe på Malmskillnadsgatan. Han försöker förstå vad som händer, kanske försöker kolla mot platsen. Mördaren springer förbi honom uppe på åsen, utan vapen. SE tänker att mannen flyr från någon och börjar också springa. GM springer in på Regeringsgatan, SE tar sig tillbaka till Skandia i högervarv. Han vet GM har blå jacka.

3. Springer på Palme av en slump när han råkar ha okänd revolver. Mördar honom av okänd anledning. Vänder tillbaka som en idiot. Påstår sig hjälpa till med upplivningen som en idiot. Gissar som en idiot. Uppträder i media som en idiot. Har tur med precis allt han gör. Han själv har blå jacka.

4. Som punkt 3 men han har rock och vill få alla tro GM hade blå jacka.

Trevlig lördagskväll

3an är så dumt skriven.

Eftersom han av någon anledning återvänder som GM till Skandia så måste han ha alibi någonstans kring Sveavägen och därav så försöker han befästa sig på brottsplatsen av desperation.....

Inte förvånad att du inte klarar av den analysen själv...
Citera
2024-11-23, 18:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja troligen hade väl någon på DN en egen kontakt inom polisen, och fick veta saker som polisen inte hade gått ut med officiellt. Det verkar vara åtminstone två saker som DN var ensamma om att rapportera om.

Dels alltså det här med att observationen av den springande mannen med väskan hade gjorts just uppe på David Bagares gata:

Och dels det här med att ett vittne i lång rock skulle ha tagit upp jakten på mördaren:

Kanske var det samma journalist i båda fallen (och kanske också samma läckande polis)?
Jag tror du är nåt på spåren här. DN skrev (som enda(?) tidning) söndagen den 2 mars att GM-signalementet om en man i mörk rock kan vara delvis felaktigt. I stället skulle det handlat om ett vittne i mörk rock som sprungit efter gärningsmannen. Det här var dagen efter Engström ringt polisen och lanserat förväxlingen "signalementet om en man i mörk rock som lämnats in kan gälla honom själv. Han var själv iklädd mörk och keps".

Det fetade tyder på att källan inte hade riktigt järnkoll men hade viss insyn, ungefär som den "bagliknande" väskan DN skrev om den 3 mars. Känns som ganska långt ifrån de 15*20 cm som YN vittnade om.

Edit: Ser nu att du hade med mina två exempel i dina spoilrar. En del tyder alltså på en källa som hade viss insyn men inte järnkoll. Vem hade förresten det i det här inledandet skedet av utredningen? Lyssnar man på Palmebanden så blandar man ihop folk hejvilt och inte vilket folk som helst. Man sätter till exempel en beige rock på huvudmannen, det vill säga Engström. Blandade ihop folk gjorde man även senare, som i början av 1987.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-11-23 kl. 18:38.
Citera
2024-11-23, 19:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
3an är så dumt skriven.

Eftersom han av någon anledning återvänder som GM till Skandia så måste han ha alibi någonstans kring Sveavägen och därav så försöker han befästa sig på brottsplatsen av desperation.....

Inte förvånad att du inte klarar av den analysen själv...

Nu var detta ett inlägg där alla tre alternativen var nedkortade och kopplas till underförstådda saker. Ja i alternativ 3 försöker han ge sig alibi som vittne, det var underförstått.

Men faktum kvaratår: Påstår sig hjälpa till med upplivningen som en idiot. Gissar som en idiot. Uppträder i media som en idiot. Han klarar sig undan på ren tur, den idiotiske SE.
Citera
2024-11-23, 20:27
Medlem
Citat:
Nu var detta ett inlägg där alla tre alternativen var nedkortade och kopplas till underförstådda saker. Ja i alternativ 3 försöker han ge sig alibi som vittne, det var underförstått.

Men faktum kvaratår: Påstår sig hjälpa till med upplivningen som en idiot. Gissar som en idiot. Uppträder i media som en idiot. Han klarar sig undan på ren tur, den idiotiske SE.

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar med som en idiot...

Är han en idiot som är desperat i detta läge ?

Vi pratar ju om honom som GM och han ramlar in på Skandia uppjagad och troligen i en chock över vad han ställt till med...

Vad har han för alternativ menar du ?

I några alternativ som du drog så blir det ju isåfall lika idiotiskt att hitta på saker som han inte gjort och dessutom utan någon stor anledning ( uppmärksamhet)

Men i ditt alternativ 3 så finns ju en mkt större anledning att försöka befästa sig på brottsplatsen!

Jag tror att han gjorde en snabb bedömning av att ligga lågt eller försöka desperat befästa sig på brottsplatsen och valde det senare...
Citera
2024-11-23, 20:31
Medlem
Citat:
Jag tycker ett vittne som höll sig i periferin stämmer väldigt bra in på hur han beskrivs när han kommer in på Skandia. Han har varit där, men verkar sen ändå inte ha varit så aktiv. Som handen i en handske.
Tänker mer på att HO uppfattade som att han inte kunde ta tillvara på sig själv och då ta sig hem med buss. Han föreslog då taxi.

Det är den beskrivningen som jag inte får ihop med vittnet-SE och hypotesen att han är helt passiv och håller sig i bakgrunden i 11-16 min .
Citera
2024-11-23, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej får titta mer noga när jag kommer hem.

Är det 50-årspresenten?

52-årsdagen, ett par dagar innan mordet, var inte lika skoj?

Med tanke på det som sedermera skedde ...

1993. Pensionspresent gissar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in