Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Om dessa påstående är korrekta att GM hade keps och att YNs vittnesuppgifter är att hon ser GM med en väska med samma mått som Engströms...
Är det verkligen då rimligt att det finns 2 män med keps och liten väska som springer båda i gränden ?
Jag tycker mina påstående är väldigt rimliga men jag är så jävla förvånad att folk i tråden inte ser omöjligheterna att det är två män !
Du har en teori att Engström är kanske bara där och ska förvirra utredningen men då är det ju en förklaring...
Det är givetvis inte omöjligt att den LJ och YN ser är samme man, dock bör man vara ödmjuk inför att det faktiskt kan vara två olika män. Mannen på DBG kan ha befunnit sig i närheten av krönet när skotten gick av, när han sedan närmar sig krönet kan han ha sett en man springa uppför trappen i hans riktning, därav kan mannen ha fått panik, lagt benen på ryggen och sprungit nerför DBG. Det är givetvis en spekulation. Men jag tycker inte man bör utesluta det. Det finns som sagt vissa saker som tyder på att det
kan ha varit en annan man än skytten som springer på DBG, vilket har varit på tapeten flertalet ggr.
Tja, vi har väl olika ingångspunkter omkring hur vanligt/ovanligt det var med såväl keps på vuxna män vid tidpunkten, detsamma om hur vanligt det var med handledsväska, och så klart med kombinationen av dem båda. Jag har redovisat mina teorier, resonemang samt källor omkring väskans utbreddhet i mitten slutet på åttiotalet - men det är ju som regel att kasta pärlor för svin, blir tröttsamt och oinspirerande.
Ja, mina två huvudteorier om SE som icke-GM är att han stod stel och "behärskat chockad" lite i skymundan och såg på, när han blev varse om offrets identitet stegrade chocken, och om detta vittnar ju väktarna delvis vid hans ankomst. Den andra teorin är att han att han hade ett (om än litet) finger med i spelet (om han var en mindre grupp behjälplig), och agerade som han gjorde i media, osv. Han drog ju som sagt blickarna till dig i media, och PU irriterade sig på honom, de blev inte klok på honom, somliga misstänkte ju rent av att han kunde vara GM. I dagspressen blev det ju som sagt väldigt tyst om SE redan efter hösten 1986. Huruvida SE tog egna initiativ till dessa, eller på inrådan av gruppen, kan man ju enbart spekulera kring. Dock tror jag inte att det uppskattades över tid.