2024-11-16, 16:06
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Hur ofta behöver du ha möte med dom, är det remote och hur noga är dom att följa upp ens arbetssökande etc?

Ofan, jag fick sagt till mig att man kan hitta en själv och att handläggaren sen undersöker om det är troligt att man får jobb sen via utbildningen osv.

Vill bara glida igenom skiten helt ärligt då jag har en utbildning som väntar HT 2025, så behöver bara en kortare på 6-8 mån.
Hur ofta du behöver ha möte öga mot öga är olika. Under pandemin skedde det mesta digitalt och du hade ett Skype möte i veckan och redovisade vad du gjort under och vad som du förväntades göra nästa (din coach la upp ett schema du skulle följa)
Nuförtiden har de flesta KRoM företagen undervisningslokaler där du förväntas dyka upp veckovis.

Har du skrivit in dig på utbildningen HT 2025 så är det väl bara att flyta med KRoM 6-8 månader och du får din ersättning eller skaffa ett jobb, därefter påbörjar du din utbildning och lever på CSN
Citera
2024-11-16, 16:13
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Hur ofta behöver du ha möte med dom, är det remote och hur noga är dom att följa upp ens arbetssökande etc?

Förutsättningen för mig var (går en utb nu) att jag hade en hög ansökningsvolym, så när jag började skicka in till min handläggare var det redan mycket mycket mer än vad andra skickade in, detta var något som skedde dagligen. Uppföljning gjordes men det var inte mer än en okulär besiktning.
Jag hade ändå rätt breda söktermer, allt ifrån lager, kock, snabbmat.
Där jag var inskriven hade dom ett möte i veckan, och varannan var ett gruppmöte/aktivitet.
Helt okej, precis så pass stimulerande som man själv ville att det skulle vara.
Citera
2024-11-17, 18:45
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Okej, så jag kommer bli utförsäkrad nu från a-kassan och in i Rusta & Matcha.

Är det att räkna med att man kommer få ta första bästa skitjobb alternativt praktik nu när man börjar där eller hur funkar det? Jag har planerat att gå en utbildning hösten 2025 och vill fram tills dess slippa fysiska möten, praktik och jobb i den mån jag kan.

Alternativet är att leva upp mina sparpengar men det vill man ju helst undvika...

Du kommer tyvärr sållas bort när de gör bakgrundskontroll....
Citera
2024-11-17, 19:17
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Du kommer tyvärr sållas bort när de gör bakgrundskontroll....

Bryr sig Rusta & Matcha om bakgrundskontroll eller vad menar du?
Citera
2024-11-17, 19:18
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Bryr sig Rusta & Matcha om bakgrundskontroll eller vad menar du?

Nej, men om du ska gå utbildning och inte har rent register så är det kört att få jobb... kanske bussförare går..?
Citera
2024-11-17, 19:23
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Kan man gå utbildningar där menar du?

Nej, de har Rusta och matcha. Om du vill ha det lugnt ska du välja Medborgarskolan.
Möte varannan vecka, vara där varannan vecka. Du behöver inte heller göra några hemuppgifter, bara söka så många jobb som det står i din handlingsplan.

Alla rusta och matcha företag är kassa enligt min mening. De har inga kontakter med några företag, de vill bara att du ska plugga så cashar dem in bonus $$$$$.
Citera
2024-11-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anre24
Nej, men om du ska gå utbildning och inte har rent register så är det kört att få jobb... kanske bussförare går..?
Bussförarbranschen är körd om du har lilla minsta i belastningsregistret.

Samt ger inte transportstyrelsen körkortstillstånd för tungt om du har vissa brott.

Vet inte hur du tänkte när du skrev så?

Bilmekaniker personbil kan gå men då måste du ha minst B kort.
Citera
2024-12-04, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PHfrillan
Bussförarbranschen är körd om du har lilla minsta i belastningsregistret.

Samt ger inte transportstyrelsen körkortstillstånd för tungt om du har vissa brott.

Vet inte hur du tänkte när du skrev så?

Bilmekaniker personbil kan gå men då måste du ha minst B kort.

Bussförarbranchen är körd för alla som inte varit långtidsarbetslösa så bussbolagen kan få
halva lönen betald av arbetsförmedlingen.
Citera
2024-12-06, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Bussförarbranchen är körd för alla som inte varit långtidsarbetslösa så bussbolagen kan få
halva lönen betald av arbetsförmedlingen.
Stämmer inte!!!
Bussbolagen bryr sig inte om nystartjobb osv.
De har oftast sina egna utbildning som är betalda av bolagen. (Deltagarna får lön, men skriver kontrakt för provanställning, bryts kontraktet får deltagaren pröjsa själva för YKB och teori samt körning).

Arbetsförmedlingens utbildning håller oftast intensivare takt och är svårare men genererar bättre chufförer då den är tuffare / bredare och har bättre krav, under utbildningen får man ej betalt. (Endast aktivitetstöd om man har jobbat tidigare).

Bussförarbranschen är inte behov av fler chufförer just nu, utan behovet är inte stort just nu. Media blossar upp detta!

Hade kollat på en El utbildning om jag var arbetssökande just nu!
Eller fordonsmekaniker med inriktning på elfordon eller tungt!
Senast redigerad av PHfrillan 2024-12-06 kl. 22:06.
Citera
2025-01-15, 14:50
Medlem
om man tackar nej till skiten hur lång tid innan man ska på uppföljningssamtal igen och åter bli erbjuden rusta?
Citera
2025-01-15, 16:57
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
om man tackar nej till skiten hur lång tid innan man ska på uppföljningssamtal igen och åter bli erbjuden rusta?

Det varierar. Ibland blir man direkt avstängd om man tackar nej, ibland så väntar de tills en akassedagar börjar tryta. De tär godtyckligt och beror på ens handläggares dagliga humör.

Generellt bör du inte tacka nej för att undvika att bli straffad. Det är liksom inte en fråga som man ska tacka nej till utan den är mer typ "Vill du överleva eller inte, svara ja eller nej."
Citera
2025-01-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det varierar. Ibland blir man direkt avstängd om man tackar nej, ibland så väntar de tills en akassedagar börjar tryta. De tär godtyckligt och beror på ens handläggares dagliga humör.

Generellt bör du inte tacka nej för att undvika att bli straffad. Det är liksom inte en fråga som man ska tacka nej till utan den är mer typ "Vill du överleva eller inte, svara ja eller nej."
5 dagars avstängning gör några tusenlappar, kan vara värt det om man slipper det några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in