2024-11-19, 21:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ankor har inga byxor så det finns inget att dra ner. Inte ens i Kalle Anka & Co.

Engström nämner ingen sneddning i ett enda förhör. Men om du vill inbilla dig att han droppar små visuella ledtrådar i tidningar som en deckargåta istället för att bara säga att han sneddade i ett endaste förhör är du fri att göra det. Fast du gör dig bara till åtlöje. Som vanligt.

Betyder inte "mittför", som han säger den 11:e mars, rakt framför?

Då måste han ju ha sneddat av naturliga skäl, om han inte ska krocka med annonspelaren.

Han visar även på en bild hur han sneddade:

https://static.bonniernews.se/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2020/6/10/9ff79d27-4706-4313-a180-b7d985071e36/bigOriginal.png?io=1&width=290
Citera
2024-11-19, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, visst kan man förstå det kittlande omkring den röda bilen, men röda bilar fanns och finns det ju minst sagt gott om, inget unikt för fem öre att röda bilar far omkring på vischan, tvärtom. Min erfarenhet är dessutom att röda bilar var den vanligaste färgen jämte blå, på bilar i slutet på åttiotalet. Dessa dagar är det ju grå och svart.

Håller med, Långtjärn är ju minst lika tunt som väskaffären, både komiskt och obegripligt att de ens försökte hitta något där. Vad hade man förväntat sig, trettio år senare? Begreppet långskott, räcker inte till när det kommer till väskan. Men man försökte ju som sagt med allt, dock resulterade ju det mesta i noll. Uthängningen och nedläggningen förblir ett mysterium. Känns nästan som om de drabbades av smärre psykos efter att ha plöjt TPs bok, även om man så klart kan förstå det kittlande i berättelsen. Men de borde nog ha tvättat blicken, innan de bestämde sig för avslut. Fått lite distans. Tror inte man pekat ut honom då.

Jag tror att man bestämde sig för att lägga ned utredningen när Dag Andersson och co slutade, det var prio 1.
Krister Peterssons huvuduppgift blev att avsluta utredningen.
Man kan inte driva en mordutredning hur länge som helst plus att flertalet intressanta personer är döda.
Skandiamannen, Christer A , Christer P , Victor G med flera.
Citera
2024-11-19, 22:01
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Betyder inte "mittför", som han säger den 11:e mars, rakt framför?

Då måste han ju ha sneddat av naturliga skäl, om han inte ska krocka med annonspelaren.

Han visar även på en bild hur han sneddade:

https://static.bonniernews.se/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2020/6/10/9ff79d27-4706-4313-a180-b7d985071e36/bigOriginal.png?io=1&width=290

Märkligt att man ska behöva länka till inlägg som gjordes för tre timmar sedan, men detta har alltså avhandlats så sent som idag:

(FB) Skandiamannen

Det är en överilad slutsats att tolka det som att SE gick på trottoarens yttersida. Och även om man gjorde det återfinns sneddningen in mot Götabanken inte i något förhör. Det är främst i media.

Du som verkar gillar Jack the Ripper och andra kriminella genier kanske kan förklara det geniala i att inte nämna någon sneddning in mot Götabanken i ett enda förhör utan istället förlita sig på att Polisen prenumererar på Proletären, LO-tidningen och Skydd och Säkerhet?
Senast redigerad av Knattarna 2024-11-19 kl. 22:25.
Citera
2024-11-19, 22:11
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tror att man bestämde sig för att lägga ned utredningen när Dag Andersson och co slutade, det var prio 1.
Krister Peterssons huvuduppgift blev att avsluta utredningen.
Man kan inte driva en mordutredning hur länge som helst plus att flertalet intressanta personer är döda.
Skandiamannen, Christer A , Christer P , Victor G med flera.

Det är så klart inte omöjligt, många vill ju mena att det sannolikt var så. Personligen tror jag inte så var fallet. Det var ju trots allt ett statsministermord, och inte något old school fylledråp på vischan som man kunde lägga åt handlingarna och titulera som ett kallt fall och glömma bort?

Ja, mycket trist att Dag Andersson slutade, tror han kunde ha blivit en bra parhäst med Krister Petersson, båda har ju ett fint cv. Men givetvis var det tungrott. Spaningsmord är ju det generellt; är dessutom alla huvudmisstänkta döda blir det ju snudd på hopplöst.

Dock tycker jag man hade fort fortsätta ett par decennier till, det finns ju trots allt sannolikt folk som ännu är i livet som känner till sanningen, kanske rent mördaren? Men om tjugor år känns även det som mindre troligt. Bara att hoppas på att utredningen öppnas igen.
Citera
2024-11-19, 22:16
Medlem
Citat:
Det är så klart inte omöjligt, många vill ju mena att det sannolikt var så. Personligen tror jag inte så var fallet. Det var ju trots allt ett statsministermord, och inte något old school fylledråp på vischan som man kunde lägga åt handlingarna och titulera som ett kallt fall och glömma bort?

Ja, mycket trist att Dag Andersson slutade, tror han kunde ha blivit en bra parhäst med Krister Petersson, båda har ju ett fint cv. Men givetvis var det tungrott. Spaningsmord är ju det generellt; är dessutom alla huvudmisstänkta döda blir det ju snudd på hopplöst.

Dock tycker jag man hade fort fortsätta ett par decennier till, det finns ju trots allt sannolikt folk som ännu är i livet som känner till sanningen, kanske rent mördaren? Men om tjugor år känns även det som mindre troligt. Bara att hoppas på att utredningen öppnas igen.

Man kan ju alltid hoppas men om gm var 40 år 1986 så är han 78 år nu.
Citera
2024-11-19, 22:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Märkligt att man ska behöva länka till inlägg som gjordes för tre timmar sedan, men detta har alltså avhandlats så sent som idag:

(FB) Skandiamannen

Det är en överilad slutsats att tolka det som rakt framför. Och även om man gjorde det återfinns sneddningen in mot Götabanken inte i något förhör. Det är främst i media.

Du som verkar gillar Jack the Ripper och andra kriminella genier kanske kan förklara det geniala i att inte nämna någon sneddning in mot Götabanken i ett enda förhör utan istället förlita sig på att Polisen prenumererar på Proletären, LO-tidningen och Skydd och Säkerhet?

Tolka? Det BETYDER rakt framför. Han har annonspelaren framför sig. Således måste han snedda in för att kunna se bättre på sin klocka.

Sneddandet blir ju bara intressant om man vet att NF såg en individ, också han iklädd ett trekvartslångt mörkblått plagg, gå bakom LOP, fast till vänster närmare trottoarkanten till, från NF:s håll sett.

När SE ritade ut sneddningen på sin skiss i Kvällsposten den 7:e april, kände han inte till NF:s observation. Men om någon skulle pressa honom på den punkten, så är han garderad.

Beviset? Han hörde bara ett skott. Annonspelaren blockerade ljudet.
Citera
2024-11-19, 22:30
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tolka?

Det är en tolkningsfråga från vilket håll SE menar ja. Vilket Packetipiketen redan förklarat. Synd att du inte kunde tillgodogöra dig förklaringen utan väljer att skriva med stora bokstäver istället. Som ett dagisbarn som blir argt för att det inte förstår objektpermanens.

Citat:
Han har annonspelaren framför sig.

Det framgår inte.

Resten av inlägget övergår i ännu större fantasier så det är lika bra att avrunda här. Jag trodde du var okej men nu börjar jag inse vad Ursprungligen menar med sina tillmälen om dig.
Citera
2024-11-19, 22:33
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Man kan ju alltid hoppas men om gm var 40 år 1986 så är han 78 år nu.

Ja, det är sant. Men 78 är väl ingen ålder idag? Han borde ha minst tio år till i så fall, om han nu inte levt ett hårt liv eller har taskiga gener. Än finns det hopp.
Citera
2024-11-19, 22:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är min bestämda uppfattning. Jag tror man tog väldig hänsyn till ME (trots allt) och hennes ålder och eftermäle, trots uthängningen av exmaken. Detsamma gäller vapensamlaren och hans efterlevande. De uppvisade en human hantering av dessa på pressträffen. Men givetvis hade åklagaren juridiska begränsningar, bör tilläggas. Och med tanke på att SE "bara" hängdes ut som skäligen misstänkt, innebar ju även det begräsningar. Hade man slagit fast att SE var GM, hade ju spelreglerna kring det juridiska ändrat form till viss del, hade man fullt ut ansett att ME skyddade brottsling, kanske situationen sett annorlunda ut? Dock tror jag att man även där hade tagit hänsyn till hennes ålder.

Jag tror PU tämligen snabbt insåg, att man körde fast omkring resedatumet, lika bra att lita på SE som ME omkring detta. Dessutom påverkade ju den detaljen ingenting i skuldfrågan. Och gällande Långtjärn går det ju heller inte att bevisa något. Uppenbarligen tog man ju detta med viss axelryckning, för något sökande i sjön har mig veterligen inte skett.
Ja, allmänheten (åtminstone privatspanarna) ville ha så mycket information som möjligt. Och samtidigt behövde man ta hänsyn till exfrun ME som ännu levde vid tidpunkten för presentationen. Åklagaren sade i en intervju 2020 att han inte ville se något spektakel, och här kan man ju tänka sig att det var just sådana överväganden (kring Snickarbacken, Långtjärnen, Skelleftehamn osv.) han syftade på:
– Det är inte min uppfattning att detta ska vara ett allmänt spektakel utan vi har bedrivit det som en vanlig förundersökning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/detta-har-palmegruppen-gjort-for-att-utreda-engstrom
Senast redigerad av Draifos 2024-11-19 kl. 22:55.
Citera
2024-11-19, 22:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är en ren gissning att den teckningen skulle föreställa något sådant. Det är inte återspeglat i artikeln. SE nämner inget sådant i själva artikeln, som du förstås ”glömde” länka.

https://imgur.com/a/kv-llsposten-860407-3tW9i1W

Dutten till höger föreställer möjligen reklampelaren. Det är i princip allt man kan säga. Men reklampelaren förekommer i hans förhör den 25 april också utan att den skymmer Engström. Där använder han den bara som referens för att förmedla hur långt upp på trottoaren han befann sig i höjdled. Inte sidled.

Jag noterade att någon intresserad frågade om hur långt gången SEs ledgångsreumatism var 1986.

Bilden i KvP från april 1986 visar tydligt att SE har problem med att hålla i en penna.

Händerna är knotiga och fingrarna spretar i bilden.

Tittar vi på bilden i Expressen från april 1986 där SE pekar in mot gränden "militäriskt. med hela handen" ser vi att han inte kan räta på fingrarna i högerhanden och inte heller hålla de samlade, vilket är symptom på nervskador i handen.

https://static.bonniernews.se/images/ff/1c/ff1c83bb29874478b5f324f0ec13bac8/1280@40.jpg

Det är därför tydligt att UGs uppgifter att SE hade svårt att hålla i saker verkligen rör sig om tiden runt mordet.

Att en person med dessa händer skulle hantera en S&W-Magnum med en hand är föga troligt och med tanke på hur svåra problem SE synbarligen har i alla bilder där hans händer syns gör det honom till "den omöjliga mördaren" bara av detta skäl.

Det vore intressant om någon medicinskt kunnig som var med på den tiden skulle kunna uttala sig om hur rimligt det är att en person med SEs problem ens skulle klara av skjutandet..

Idag finns bättre behandling så patienterna inte får händer som dessa, men som var vanliga på 80-talet hos personer med ledgångsreumatism.
Citera
2024-11-19, 22:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det är en tolkningsfråga från vilket håll SE menar ja. Vilket Packetipiketen redan förklarat. Synd att du inte kunde tillgodogöra dig förklaringen utan väljer att skriva med stora bokstäver istället. Som ett dagisbarn som blir argt för att det inte förstår objektpermanens.

Det framgår inte.

Resten av inlägget övergår i ännu större fantasier så det är lika bra att avrunda här. Jag trodde du var okej men nu börjar jag inse vad Ursprungligen menar med sina tillmälen om dig.

Ja, du och Ursprungligen spelar i samma förvirrade liga, så det låter rimligt.

Hur förklarar du bilden där SE visar hur han sneddar in? Och ritningen?

Hur förklarar du att han i förhör säger att han i ett läge var rakt framför annonspelaren?

I förhöret pratar han om när han menar att han hörde skottet. Då hade han redan sneddat in.

Han sneddade in mot ljuset från Götabankens fönster, för att "kunna se sin svarta urtavla".

Sneddandet var knappast intressant i förhöret, om man nu inte kände till NF:s observation.

Som tråden en gång konstaterade så är SE lite mer försiktig när han pratar med polisen.

Enda gången polisen reagerar starkt den 25:e april, är när SE byter färg på sina byxor.
Citera
2024-11-19, 22:49
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

(FB) Skandiamannen

Det är en överilad slutsats att tolka det som att SE gick på trottoarens yttersida. Och även om man gjorde det återfinns sneddningen in mot Götabanken inte i något förhör. Det är främst i media.

Här sneddas det in för fullt
https://www.youtube.com/watch?v=m9OkNV9Q4TY&t=180s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in