Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Det låter lite konstigt att ME (mer än trettio år efter mordet) skulle ha haft ett så tydligt minne av att de åkte till Idre just på söndagen, snarare än t.ex. på måndagen. Särskilt som hon verkar ha svårt att minnas andra saker, som t.ex. om SE använde glasögon eller inte, och hans framträdanden i TV. Att resan blev uppskjuten minns hon tydligen helt korrekt, men exakt med hur många dagar borde det nog vara svårare att komma ihåg efter så lång tid. Dessutom måste man ju räkna med möjligheten att ME kan ha ett intresse av att framställa det som att de åkte på söndagen, eftersom en avfärd på söndagen gör det mycket svårt att få ihop polisens funderingar på om makarna Engström kan ha stannat till vid den där sjön norr om Avesta för att kanske röka och sträcka på benen osv.. Jag hade hoppats på att åklagaren skulle kunna visa upp något mer konkret stöd än så här för sin uppfattning att det åktes till Idre redan på söndagen, men något sådant verkar det alltså inte finnas.
Jag upprepar. ME berättar i förhör för PU att de åkte upp till Idre på söndagen, om detta är hon övertygad; det är rent av hennes bestämda uppfattning, hon betonar detta i förhöret. Om hon ljuger eller inte, kan vi så klart inte veta. PU trodde uppenbarligen på henne? SE antyder inget om att de inte åkte på annat än söndagen, varken till polisen eller media. Att ME verkar ha sviktande minne omkring SE och tiden efter mordet håller jag med om, det kan finnas en rad av naturliga orsaker till detta, inget som behöver anses som suspekt eller misstänksamt i vidare bemärkelse?
Jag antar att du i ditt resonerande vill få till att makarna observerades i närheten av Långtjärn? Att SE med sin medhavda isborr begravde revolvern för tid och evighet på sjön?
Vilket stöd hade du väntat dig för att resan avgick söndag? Bensinkvitto? Att de fastnat på en kamerabild med spårbart datum? Ett vittnesmål som bekräftade makarna och bilen? Är det ens möjligt 30 år senare?
Händelsen omkring Långtjärn är extremt långsökt. Nu har jag inte källor på hur många röda bilar det fanns i Sverige 1986, men jag slår till med 100 000. Hur många av dessa som kan ha haft möjligt att passera Dalarna är också oklart, men det lär ha varit tusentals som haft möjligheten. Tror du verkligen att GM-SE var så korkad att han dumpade vapnet där?
Med tanke på att poliserna inte genomsökte folks soppåsar i sin jakt på vapnet denna dag, hade det inte varit enklast att bara dumpa vapendelarna i en påse med skräp och slängt det i en tunna eller container? Det hade du ju som sagt dragit mindre blickar till sig dessutom? Jag kan ha arslet på axlarna, jag tänker bara högt.