2024-11-18, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
... fick sin dotter lustmördad av en seriebrottsling pga inkompetens av samhället!! Det var samhället som svek, drägget borde ha fångats in långt innan!!
Nej, inte på grund av samhället. På grund av förövaren, understött av situationsomständigheter.
Människor med asociala egenskaper har alltid funnits, kommer alltid att finnas, och vissa kommer därför bli lidande. Samhället skapar ett fåtal av dom, men de flesta skapas av naturen själv.
Samhället kan inte fånga upp alla dessa på förhand. Total omöjlighet. Så har det alltid varit, kommer alltid att vara.
Citera
2024-11-18, 20:23
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Jag har inte sagt någonting annat.

Mina nära anhöriga skulle lida betydligt av att jag dog. Allt för milda straff skulle även öka antalet mord, vilket skulle få folk att lida av rädslan för att bli mördade.

Därför ska straffet för mord vara relativt strängt. Inte för den dödes skull, det är givetvis inte det minsta negativt för honom att vara död eller att ha berövats de år han hade kvar. Det är aldrig det minsta negativt att vara död för den som är död.

Det är inte lönt att argumentera med en person som har ditt tänkesätt. Nej, är man död så är man, det ger jag dig, men den döde skulle inte ha behövt vara död om inte mördaren kommit i vägen.
Ett barn som mördas berövas så mycket. Du kan inte ha många känslor du.
Citera
2024-11-18, 20:25
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej, men jag vet att döda människor inte uppvisar någon hjärnaktivitet, vilket medvetandet helt och hållet utgörs av.

Det är ett vetenskapligt faktum att medvetandet endast utgörs av elektrokemiska impulser mellan hjärnans nervceller. Att förneka detta är bara ren okunskap. Ingen fungerande hjärna = inget medvetande = inget lidande.
Man kanske lever vidare i annan kropp/väsen så man kan inte påstå att en mördad person inte skulle lida av att vara mördad och död.
Man kanske hellre vill vara den man var innan man blev mördad.
Citera
2024-11-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Nej, inte på grund av samhället. På grund av förövaren, understött av situationsomständigheter.
Människor med asociala egenskaper har alltid funnits, kommer alltid att finnas, och vissa kommer därför bli lidande. Samhället skapar ett fåtal av dom, men de flesta skapas av naturen själv.
Samhället kan inte fånga upp alla dessa på förhand. Total omöjlighet. Så har det alltid varit, kommer alltid att vara.

Det är samhällets skyldighet att se till att polisen har de resurser som behövs för att fånga sadistiska seriebrottslingar som AE INNAN han begår ett till vidrigt brott!!

Är inte skadestånd värt i det här fallet, så är det aldrig det, för någon!!
Citera
2024-11-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Det är inte lönt att argumentera med en person som har ditt tänkesätt. Nej, är man död så är man, det ger jag dig, men den döde skulle inte ha behövt vara död om inte mördaren kommit i vägen.
Ett barn som mördas berövas så mycket. Du kan inte ha många känslor du.
Att berövas något är bara ett problem om man lider av att ha berövats det, annars gör det ingenting.

Jag har många känslor, men dessa känslor är logiskt grundade. Jag tycker bara synd om människor som drabbas av saker som är negativa på riktigt. Du tycker synd om människor som drabbas av saker som du bara inbillar dig är negativa.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Man kanske lever vidare i annan kropp/väsen så man kan inte påstå att en mördad person inte skulle lida av att vara mördad och död.
Man kanske hellre vill vara den man var innan man blev mördad.
Den sannolikheten är så försvinnande liten att den kan förbises. Bevisen för att medvetandet bara är en produkt av sin tillhörande hjärna är så starka som bevis överhuvudtaget kan bli. Är det någonting vi kan vara säkra på här i livet så är det att vi inte lever vidare efter döden.
Citera
2024-11-18, 20:37
Medlem
Det ligger något i det hon säger.

En person som Eklund ska inte vara ute bland folk.

Hur stor är chansen att han överhuvudtaget blir kry i skallen?
Citera
2024-11-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Lustigt att Engla fallet fortfarande skapar rubriker och diskussioner med tanke på vad som skett i Sverige de senaste årtiondet..

Inte särskilt lustigt med tanke på att det var ett barn som mördades och våldtogs, d.vs dog på ett fruktansvärt sätt.

Dessutom tänker jag på GW som väl har kritiserat polisutredningen gällande ett annat mord Eklund gjort sig skyldig till? Han menar att om den hade skötts bättre skulle Engla varit i livet idag.

Tror offret för detta brott hette Pernilla Hellgren eller något.
Citera
2024-11-18, 20:46
Medlem
Citat:
Det är samhällets skyldighet att se till att polisen har de resurser som behövs för att fånga sadistiska seriebrottslingar som AE INNAN han begår ett till vidrigt brott!!

Är inte skadestånd värt i det här fallet, så är det aldrig det, för någon!!
Nej, det är inte "samhällets" skyldighet. "Samhället" har ingen ansvarig tjänsteman som kan hållas till svars. Du kan lika gärna skylla på samhället för alla dom tiotusentals som ligger på sjukhus i cancer med enorma våndor och kanske inte överlever. En del av dom är nyligen födda små barn.
Det fanns gott om personligheter likt Anders även direkt efter istiden, dåkanske inget "samhälle" ens fanns.
Det finns bara '"livet" och dom livsvillkor vi lever i och föds in i. Samhället kan minska och styra bort ifrån en del av dom värsta lidandena, men sen kan vi inte göra så mycket mer. Vi har inte ens kunskap om hur vi kan få till de flesta saker så som en del vill, och många delar inte dessa ideal heller.

Om polisen har resurser eller inte, avgörs av en myriad samverkande faktorer, där vi inte har särskilt stor kontroll över resultatet (och inte kan få heller).

Skadestånd betalas bara ut då ett existerande juridiskt objekt anses gjort sig skyldig till något som inte hänt avsiktligen annars. "Samhället" är inget sånt juridiskt objekt. Närmast tänkbara liknelse är isf "staten". Däremot kan modern säkert få visst ekonomiskt töd från Brottsofferfonden och andra stödinstitutioner osv.

Men jag hör din frustration, och delar medkänslan för brottsoffret, och flickan. Hemsk upplevelse, och eftermäle.
Senast redigerad av Robbinist 2024-11-18 kl. 20:56.
Citera
2024-11-18, 20:50
Medlem
Citat:
Det har hänt i extremt sällsynta fall. Och dessa sällsynta fall är utan tvekan ett pris som är värt att betala för ett samhälle som ger de som verkligen kan och vill bättra sig en andra chans, oavsett hur illa de tidigare missköt sig.

Sadistiska seriemördare är och kommer alltid att vara helt opålitliga!!

Du tycker alltså det är okej att gambla med oskyldiga människors liv, för att det är så synd om sadistiska lustmördare som tvingas vara åtskilda från blivande nya offer!

Seriemördaren får väl skylla sig själv! Han valde att förfölja och tortera ihjäl minst två oskyldiga människor, och har förstört livet för inte bara dessa offer utan för deras nära och kära också!
Senast redigerad av Havskung 2024-11-18 kl. 20:52.
Citera
2024-11-18, 20:58
Medlem
Citat:
Sadistiska seriemördare är och kommer alltid att vara helt opålitliga!!

Du tycker alltså det är okej att gambla med oskyldiga människors liv, för att det är så synd om sadistiska lustmördare som tvingas vara åtskilda från blivande offer!

Seriemördaren får väl skylla sig själv! Han valde att förfölja och tortera ihjäl minst två oskyldiga människor, och har förstört livet för inte bara dessa offer utan för deras nära och kära också!
Nej, det valde han inte. Ingen av oss kan som sagt någonsin rå för våra handlingar. Eklund hade bara ren otur som fick de drifter som fick honom att utföra dessa handlingar. Självklart är det synd om honom, precis som hans offer har han dragit den maximala nitlotten i livet.
Citera
2024-11-18, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det var det jag hade för mig och det är så jävla sorgligt att Engla aldrig skulle ha mött det där aset om de gjort sitt jobb.

det är tragiskt att polisen inte sköter sitt jobb. uppenbarligen är det viktigare med kaffe & bulle samt korv med mos.
Citera
2024-11-18, 21:26
Medlem
Om man har suttit, låt oss säga 20år i finkan. Helt ärligt, vill man verkligen komma ut då?
(Om man är tomhänt, ingen familj eller ekonomi eller nånting alls)
Man får höra hela tiden om hur bra folk hade det när dem satt inne, att många till och med vill tillbaka för dem hade det bättre på insidan än utsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in