Vinos faktoid: tes + tes = hypotes
Vetenskaplig rapport: tes + antites = syntes
Jag har ett lysande exempel från en youtubekanal som diskuterar befolkningskollapsen mellan neolitikum och kopparstenåldern/bronsåldern.
Europe's (Highly Debated) Prehistoric Plague
I videon diskuteras fenomenet bakåt och framåt med två forskare, orsakerna till befolkningsminskningen som tros bero på tidiga pestepidemier, den i sin tur grundad i stora migrationsrörelser. Forskaren blir frågad (30:35) om han anser att epidemierna var orsaken till övergången till bronsåldern, han svarar:
jag är inte säker, jag är forskare! (tänk kritisk diskussion!)
Saken är den att hans studie rör epidemierna, inte befolkningsminskningen per se, det är viktigt att tänka på vilka resultat man viftar med, vad deras syfte var.
I slutet av videon lägger youtubern in ny kritik mot teorin med epidemierna som orsak, forskarkåren är inte enig.
Vinos lägger fram en hög med okorrelerade händelser för att befästa hans (hypo)tes. Fenomen som talar mot hans påstående (antites) lämnas därhän, det motsatsförhållande som krävs för att föra den vetenskapliga diskussionen framåt saknas, därför ingen kritisk diskussion som leder fram till syntesen. En faktoid är INTE en vetenskaplig handling utan en sammanfattning av texter i propagandasyfte, som makten gjorde i det förindustriella samhället när det fanns tomtar och troll.
Det måste finnas personer som ifrågasätter, idioter, rätten till fri tanke ska finnas, det slåss jag för. Kunskapsteoretiskt finns det dock en lägsta nivå för vad som är kvasivetenskap, höjden läggs med fördel där ett tydligt logiskt resonemang, där den kritiska diskussionen ingår, läs:
tes + antites = syntes
Givetvis är alla och envar fria till publikation av skrifter utifrån egna måttstockar, vore konstigt annars. Vinos faller under ribban, det är som många andra av hans fränders alster, dogmer som skall säljas in.