Jag avskyr foliehattar. De smutsar ner den högerkonservativa/alt-right rörelsen, vilken jag själv tillhör ideologiskt.
Förhoppningsvis taggar RFK ner med konspirationsteorierna nu när han får ett större ansvar. Han har vaccinerat sina barn, trots allt. Det är svårt att veta vad som är verkliga åsikter och vad som är röstfiske idag.
Däremot finns det goda skäl att vara kritisk mot livsmedelsindustrin. Socker i form av majssirap adderas i allt och lite till i USA vilket påverkar folkhälsan. Majssirapproduktion
subventioneras av amerikanska staten. Alltså blir skräpmat och kakor billiga, medan frukt och grönt förblir dyrt. Socker och skräpmatproducenter har förvånansvärt mycket att säga till om i amerikansk politik (en av de större lobby-grupperna). Hur de beter sig kan vi se bland annat i Sydamerika, där man infört sockerskatter i en del länder för att dämpa obesitasutvecklingen. Det mottogs inte väl av storföretagen, däribland coca cola, som sedemera använt sig av maffialiknande metoder i flera av dessa länder. Finns mycket att läsa om ämnet. Om staten istället subventionerar nyttig mat och sockerbeskattar så vore det till gagn för folkhälsan.
Det är dock mer lönsamt att sälja mängder av subventionerad skräpmat. När komplikationer uppstår, är läkemedelsbranschen redo att behandla med ozempic eller kirurgi. Andra komplikationer, som hjärtkärlsjukdom, ska också betalas för. Det hela skapar en bransch som tjänar på att människor spenderar pengar för att göra sig själva sjuka, för att sedan spendera pengar för att åtgärda problemen. Det är enorma intäker som får pengaflödet att flyta på. Tobaksföretagen/lobbyn måste också nämnas i sammanhanget av uppenbara skäl.
Jag menar inte att det är en konspiration med en grupp onda män som sitter och styr från kulisserna. Men systemet existerar och utgör en del i den amerikanska ekonomin. Sätter man sig emot detta så sätter man sig emot vinst, och det är aldrig populärt i USA.
Om RFK angriper de verkliga problemen och inte lösryckta konspirationsteorier om chip och tentakelmonster i vaccin så kan det bli bra. Men förmodligen blir det dåligt.
Halvdålig källa men som berör ämnet kring subventioner för skräpmat/majssirap:
https://www.latimes.com/archives/la-...923-story.html